Onder begeleiding sleutelen

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Zoals in een ander topic al vermeld werd wil ik mijn werkplaats, gereedschap en kennis ter beschikking stellen om samen met anderen te sleutelen.
De locatie bevindt zich in Enschede.

Voor de standaard dingen, zoals het uitvoeren van een kleine beurt is het misschien handig om dit met een kleine groep te doen van maximaal 2 personen.

De andere zaken voer ik het liefst met 1 persoon uit.

De sleutelplek is in een hal, dus iedereen kan droog staan sleutelen.
De hal wordt gedeeld met meerdere mensen, dus graag de huisregels respecteren.

Graag wil ik nog vermelden dat iedereen te allen tijde de verantwoording draagt voor zijn of haar eigen motor.
Mocht ik iets aan je motor niet vertrouwen, dan wordt er niet aan gesleuteld. Dit om eventuele verdere schade of het kapot maken van bepaalde onderdelen te voorkomen.

Wat kan er tijdens een sleuteldag allemaal gedaan worden?
- Olie verversen
- Bougies vervangen
- Luchtfilter vervangen/reinigen
- Remblokken vervangen voor/achter
- Kettingset vervangen incl. de tandwielen
- Xenon verlichting monteren
- GPS-montage
- Handvatverwarming montage
- Valbeugels monteren
- Extra verlichting monteren/aansluiten
- Voorvork olie vervangen/andere voorveren monteren.
- Voorvork keerringen vervangen
- Dogebones vervangen om de hoogte aan de achterzijde aan te passen.
- Remvloeistof verversen.
- Remschijven vervangen

En ik ben vast nog wel iets vergeten.

Zoals men ziet staat er niets in het lijstje over het vervangen/reviseren van de remmen. Dit omdat het ontluchten van de remmen een lastig karwei kan zijn dat niet altijd even snel lukt en je van te voren slecht kunt inschatten hoeveel keerringen en stofseals of zelfs een paar nieuwe zuigers nodig hebt.

Het doel van de klusdag is dat je zelf het werk uitvoert. Ik ben erbij om uitleg en tips te geven en eventueel te laten zien hoe het moet, zodat je een volgende keer alles zelf thuis kunt doen.
Voordat je komt, dit graag kortsluiten per pb, op deze manier weet ik wat je wilt gaan doen als je langs komt, en welke onderdelen je moet aanschaffen.
Van te voren koop je dus de onderdelen die je verwacht te gebruiken zoals de bougies, remblokken, oliefilter, olie of luchtfilter.

Wanneer je alleen komt, kun je mijn gereedschap gebruiken. Als er meerdere personen komt, graag zelf het basis gereedschap meenemen, een setje schroevendraaiers (kruiskop), kleine dopsleutelset, imbussetje en eventueel wat steeksleutels.

Speciaal gereedschap en aanverwante zaken zoals een pneumatische slagmoersleutel, montagevet, kettingklink tool, remreiniger en oude lappen kun je van mij lenen. Evenals grote doppen, tangen, tyraps en gereedschap om het voorwiel los te halen mocht dit nodig zijn.

Afbeelding

Koffie/thee/fris en iets voor bij de koffie is aanwezig. Een kleine lunch kun je zelf mee nemen. Vlak bij zit ook een kleine cafetaria mocht je dit willen.

Voor het geheel vraag ik wel een kleine financiële bijdragen van 10 á 15 euro.

Al met al hoop ik dat het een leuke en leerzame ervaring voor iedereen wordt.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Eikie »

Schitterend initiatief Chiel :duim:

Tis voor mij wel een aardig stukje rijden maar dat gaat zeker een keer gebeuren.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Vstrommer
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 23-08-2015, 23:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2015)
Woonplaats: Zwolle

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Vstrommer »

Super idee Chiel
Kan je ook nog komen aan gps steuntje. ( zie eerder berichtje)
Vstrom1000A 2015 Kaki.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Sparkle Black Peter »

Mag ik ook langs komen om dat 'iets voor bij de koffie' (appeltaart denk) te komen proeven. Of te ouwehoere :o)
Maar goed initiatief Chiel :duim:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Ook voor geouwehoer ben je welkom. Laat t wel ff weten dan kan ik "iets voor bij de koffie" regelen :mrgreen:
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Sjakie
DL650 berijder
Berichten: 634
Lid geworden op: do 04-08-2011, 10:10
Mijn motor is een: Vstrom 650 XTA 2017 Zwart
Woonplaats: Kamerik (buiten)

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Sjakie »

Wordt een soort van V-StromForum clubhuis dan :D :D
Gezellig
Het leven bestaat uit keuzes maken, Vstrom rijden is er daar 1 van.
Gebruikersavatar
Kampendiek
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 27-05-2012, 21:52
Mijn motor is een: V-strom DL 650
Woonplaats: Almelo

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Kampendiek »

Ik houd mij ten zeerste aanbevolen !!
UUT ALMELOOOOO !!!

Vorige motoren: Honda CB400N, Suzuki Savage, BMW K100LT, Aprilia Pegaso 650 Cube.
Bas_v
DL1000 berijder
Berichten: 18
Lid geworden op: za 21-03-2015, 19:11

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Bas_v »

Hulp bij het detecteren en demonteren van een spyball alarm, hoort dat ook bij de mogelijkheden? Ik zou niet zo goed weten wat en hoe dit aan te pakken. Sleutelen durf ik zelf wel, maar een pro die meekijkt en adviseert is handig.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Srry, nooit gedaan, en electrische storingen zoeken is niet mijn sterkste punt.
Zou zelf ook niet weten waar ik moet beginnen.
Gr. Chiel
ADV
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 14-06-2015, 22:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door ADV »

Hoi Chiel,

Tof initiatief!
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door TT-Strom »

:duim: :duim: :worship: :worship:
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Gert-JanD
Berichten: 488
Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:45
Mijn motor is een: 650 XTA van 2023
Woonplaats: Boreft (Bodegraven)

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Gert-JanD »

Hallo Chiel,

Wat een goed plan :duim: jammer dat je niet hier in het westen woont. Ik wil nog wel een paar dingen doen die op jou lijstje staan.

Gert-Jan
Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer :-)}
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Sanscorp »

Lang geleden heb je het al eens genoemd, mooi dat het nu van de grond is!
Mooie prijs ook. Hou wel rekening met je gereedschap / slijtage en verbruikskosten enzo, niet dat je er zelf de dupe van word (been there, net "even" een nieuwe slagmoersleutel moeten kopen...)


Wat je in mijn ogen toe zou kunnen voegen is detailleren, roestbehandeling (roestomvormer en lakken) en polijstsessies voor kappen bijv. 1 pot commandant en wat poetsdoeken van de Action kom je een heel eind mee.
Genoeg "wat oudere" motoren in omloop waar de nodige krassen (swirls) op zitten welke je tijdens zo'n dagje er mooi uit krijgt.

Vaak is het een kwestie van even de kappen en tank demonteren en aan de slag, maar vooral bij dat demonteren haken mensen al af.
Lekker met het handje poetsen en ook geen kans op schade (in tegenstelling tot mechanisch polijsten).

Zo kan je ook je tellerset en/of kuipruitje aanpakken met zilverpoets.
Als je dan toch het meeste los hebt kan een invet-actie (contactspray) op alle stekkers ook geen kwaad, al is het maar preventief.

Nog zo'n leuke is het zwart spuiten van verweerde kappen, of als je spuiten niet aandurft voorzichtig met een verfbrander (op gepaste afstand) weer mooi zwart maken (ik zou eerder voor Action verf mat zwart gaan met kappen).
Foolproof verf (ik kan het zelfs) en een mooi resultaat (heb al mijn kappen hoogglans zwart en standaard zwart al mat zwart gespoten).

Verder uhh... tja er is nog zo veel te doen :duim:

- Andere knippertjes monteren
- (LED of Smoke) Achterlicht monteren
- "Bijwerken" spatbord achter voor degene die dat wil en durft (afzagen).
- Aluminium schetsplaten, stepjes en achterbrug oppoetsen (ja heb wat met poetsen zo af en toe)
- Koelvloeistof (flushen en) vervangen
- Montage gevlochten koppeling- en remleidingen
- (heb je een pers?) lagers vervangen
- Rem revisie zou je kunnen doen in zijn totaliteit maar dat is een duur geintje, en revisie is meestal pas nodig als het niet meer werkt / vast zit en dan kom je toch niet meer in Enschede :shock: )

en zo zijn er geheid nog meer zaken
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

T meeste is in overleg wel te regelen. Betreft t polijsten en poetsen van kappen, geen probleem. Alleen heb ik een grove hekel aan comandant. Zelf gebruik ik polijstmiddel van 3M en een polijstmachiene.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Sanscorp »

:mrgreen: commandant is goed verkrijgbaar en bij mij heeft het gewerkt, zijn diverse soorten verkrijgbaar.

Maar noemde zo maar wat dingen, zal sowieso in overleg moeten.

Ben benieuwd hoeveel aanloop je krijgt! Zal nu wss wat minder zijn maar voorjaar toch zeker wel.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Heb al wat aanvragen gehad, maar door omstandigheden kwam het er niet van.
Van t weekeind staat er een klein projectje op het program. Zal wel een fototje of wat plaatsen :mrgreen:
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Ebrostrom »

Sanscorp schreef:Wat je in mijn ogen toe zou kunnen voegen is detailleren, roestbehandeling (roestomvormer en lakken) en polijstsessies voor kappen bijv. 1 pot commandant en wat poetsdoeken van de Action kom je een heel eind mee.
Genoeg "wat oudere" motoren in omloop waar de nodige krassen (swirls) op zitten welke je tijdens zo'n dagje er mooi uit krijgt..

daar heb je echt speciaal (professioneel) spul voor dat ervoor is gemaakt om het beste resultaat te bereiken. Ik haal m'n spullen v carclean (geen reclame ;-)). Is idd wel wat prijzig maar je doet er veel langer mee dan alternatieven. Je gebruikt echt maar druppeltjes.
Sanscorp schreef:Lekker met het handje poetsen en ook geen kans op schade (in tegenstelling tot mechanisch polijsten).

tegen het resultaat van een DAP500 of 900 kom je handmatig niet op.
Sanscorp schreef:Nog zo'n leuke is het zwart spuiten van verweerde kappen, of als je spuiten niet aandurft voorzichtig met een verfbrander (op gepaste afstand) weer mooi zwart maken (ik zou eerder voor Action verf mat zwart gaan met kappen).

verfbrander of hele warme föhn doet bij zacht kunststof idd wonderen en anders zijn daar ook speciale vloeistoffen voor te verkrijgen die t weer nieuw leven inblazen.

Ik gebruik t 'speciale' spul voor de auto's en als ik dan zie wat t resultaat is (werkelijk showroom) en met welk gemak hoef ik niet naar v alles en nog wat te zoeken. En ja, t blijft n hobby en die kosten......


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Sanscorp »

Met de hand krijg je een hoop weg, als je echt wil detailleren dan ben jeje zo 400 euro aan pro spullen kwijt, maar dit is te veel voor een gemiddelde rijder.

Even met de hand oppoetsen, de meeste swirls er uit en een mooie glans is al voldoende.

Poorboys en autoglym hoor ik ook een hoop goeds over maar ik was al meer dan tevreden na 2 dagen met het handje poetsen met commandant 3 en 4 geloof ik. Teer of wat er ook op zat is er van af, iets wat met de nagel niet ging. de krassen zijn zo goed als weg en na een goede waxbeurt glom het beestje als nooit tevoren.

Voor de gemiddelde gebruiker helemaal mooi! En niet iedereen heeft een rotary, die kosten ook even 200 euro, los daarvan kan je heel goed door je lak drukken als je niet weet wat je doet. Lijkt mij niet interessant dus voor een diy klusdag,

Je hebt idd spullen als bumperblack, plastishine enzovoort, mijn enige ervaring is dat het na enkele regenbuien en max enkele maanden gewoon weg spoelt. De verf, mits goed ontvet en met een plasticprimer geeft een veel langduriger resultaat en als je na 1,5 jaar denk "kan weer mooier" pak je het er af en spuit je het zo weer diep mat zwart.

Mja misschien heb ik wel de verkeerde spullen, tot nu toe is dat iig mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Hier ook een dap hoor. Poets en polijst vaker autos. Voor de strom is het allemaal een beetje te groot of je moet overstappen naar een kleinere poetskop.
De truc met de zwarte lak was al bekend en gebruik em zelf ook al :).
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Eikie »

Grote spuitbus Pledge voor €4,95 doet ook wonderen in de showroom maar zodra je buiten bent geweest is de glans snel vergeten zoals bij veel goedkope poetsmiddelen het geval is. Die goedkope(re) middelen zijn voor mensen die graag en en regelmatig willen poetsen.

And back on topic :o)
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Vandaag en echt klussen met een kijker, en doener :o). Fotos volgen zodra ze weer ergens in het westen des lands zijn.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Aad900 »

Goed bezig Chiel :duim:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Ebrostrom »

:duim: En rara, nu is t nog de vraag wie dan die kijker was...hihihi...maar ja, d'r moet toch ook iemand de foto's maken of koffie zetten, zal hij wel zeggen (of niet René ;-)).
hé Chiel, de volgende keer moet je m maar gewoon aan t werk zetten om de loods te vegen ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Eikie »

Nou, dan hier een verslagje van de kijker ** :duim:

Het motorblok van de SV650 van mijn zoon liep niet helemaal lekker meer en moest vervangen worden, we dachten aan een kapotte nokkenas maar na het uitbouwen lijkt het er meer op dat het bigend van de voorste cilinder de oorzaak van de tik is. Via Ebay heeft hij een vervangend blok gevonden in Italië en op laten sturen.

Zaterdag ochtend om 7 uur vertrokken, met de SV op de aanhanger en het nieuwe blok in de kofferbak naar de werkplaats van Chiel in Enschede. Hij heeft het spulletje goed voor elkaar. Heftafel en genoeg gereedschap voor elk project.

Al snel lag het gereedschap klaar en konden Kevin en Chiel aan de operatie beginnen; tank, zadel, zijkappen, uitlaat, injectoren er af en alle stekers en slangetjes loskoppelen. Motorliftje onder het blok plaatsen en de motorsteunbouten lossen met speciaal gereedschap wat Chiel kon lenen van zijn dealer. Flink wat kracht nodig om het blok helemaal los te krijgen want makkelijk wilde het niet uit het frame zakken. Met wat verkrachte eenden lukte het uiteindelijk en stond er alleen nog een frame met twee wielen.

Na de lunch moest het nieuwe blok er in. In de tussentijd ben ik met het oude blok naar de Lutte gereden. Chiel wist te melden dat BOR Motoren wel interesse in het kapotte blok had. Na een kort telefoongesprek met BOR en uitleg van het mankement werd dit bevestigd. Zo gezegd zo gedaan en na ontvangen van €100 het blok daar achtergelaten en weer terug naar Enschede. Bij aankomst hing het nieuwe blok al in het frame en werden de bouten inmiddels nagetrokken met een momentsleutel. Het schoot al lekker op. Injectoren en alle stekers en slangetjes weer op de juiste aansluitingen plaatsten, tank er provisorisch op en kijken of het nieuwe blok aan wilde slaan. Helaas niet in een keer want de accu liet het afweten. Chiel niet voor één gat te vangen en kwam met een starthulpje waarna de motor zonder veel problemen even kort startte.

Hierna nieuwe olie en koelvloeistof er in en het geheel verder opbouwen. Opnieuw starten en proefdraaien met alle vloeistoffen erin en een voorzichtig rondje buiten in de regen. Wist niet dat SV rijders ook een Vstom grijns hadden maar het tegendeel is bewezen. Zal wel door het motorblok komen :schater:

Spulleke weer opgeladen op de aanhanger, nog even met Chiel een pizzaatje gegeten in Enschede en daarna in de stromende regen naar huis. 23:59 uur thuis.

Chiel, super bedankt voor je hulp en het lenen van je kennis, tomeloze inzet en de beschikbaarheid van je werkplaats en gereedschap. Echt tof en enorm bedankt namens Kevin en de kijker.

Tijdens het eerste proefritje bleek wel dat er nog wat finetuning gedaan moest worden gezien het ploffen in de uitlaat. Vanmorgen thuis nog even gekeken en bleek dat we een slang naar de airbox over het hoofd hadden gezien. Deze is aangesloten en geen geplof of steekvlammen meer.

1e poging
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gA_35A62 ... e=youtu.be[/youtube]

2e poging
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4BJ8qOPw ... e=youtu.be[/youtube]

proefritje...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=u--6yc9_ ... e=youtu.be[/youtube]

en een kleine foto-impressie (want de kijker was natuurlijk niet voor niets meegegaan)

Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Ebrostrom »

Mooi verhaal, ook na de foto's van gisteren. En wat een liefhebber en enthousiasme: hij neemt niet eens de tijd om even om te kleden, rechtstreeks vd motor direct aan de slag. Of was t de kou in de hal ;-). Prima actie, Chiel :duim: Kevin veel rijplezier weer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Jelle
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 16-11-2014, 18:12
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650, vorige motor was een yamaha thundercat
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Jelle »

Gaaf en leuke reportage. :duim:
Blij dat ik rij :mrgreen:
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Aad900 »

Een mooie reportage René, en uiteraard hulde aan Chiel :duim:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door RedStrom »

+1 :duim:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Iron Horse »

@ Eikie
Sinds wanneer post jij foto's in miniaturen? Iets groter had wel mooier geweest. Het werk van Chiel verdient meer dan een paar pasfoto's. (Sorry voor de zeikmodus. :schater: )
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Eikie »

Normaal gebruik ik Tinypic maar die geeft telkens foutmeldingen dus overstapt naar Postimage. Nog even wennen aan het formaat.
Maar speciaal voor jou Rob, een grote afbeelding van de meester aan het werk :worship:

Afbeelding
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Frank »

Sorry hoor, maar wat heeft dit met V-Strom te maken? Het is een V-STROMFORUM... :mrgreen: :bye: :o)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Iron Horse »

Kijk, zo willen we de reportage graag werkelijk zien. :duim:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Iron Horse »

Daring Red Frank schreef:Sorry hoor, maar wat heeft dit met V-Strom te maken? Het is een V-STROMFORUM... :mrgreen: :bye: :o)
Niet zeuren Frank, het is wel Chiel die hier het vaandel hoog houdt :worship: :duim:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Aad900 »

Het is wel familie van de V-Strom :P
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Het lijkt niet op een strom, maar er zijn veel overeenkomsten.
Was inderdaad een leuk projectje. Maar het is in 1 dag gelukt door Kevin. Die jongen kent zijn motor ook door en door en dat werkt een stuk prettiger.
Nog wat tijd ''verloren'' doordat we nog wat onderdelen moesten overzetten van het oude blok, oa de oliekoeler en een kleppendeksel.
En dan wordt het toch wat laat en dan ga je denken, waar moest dit slangetje ook al weer. Achja, het is gelukt, het blok loopt mooi en daar ben ik bij om.

Hier nog een fototje van het huwelijk tussen het frame en het nieuwe blok
Afbeelding

Vandaag alles weer opgeruimd, daar hadden we gisteren geen zin meer in.
Afbeelding

Op naar de volgende klus :duim:
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Eikie »

Voor de volgende klus... Stille hint op de heftafel :mrgreen:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Iron Horse »

Hertog Jan in Grolsland, tsja het kan vreemd lopen. Maar allebei even lekker hoor.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Stroompje »

Afbeelding Chiel! :duim:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Jop

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Jop »

:duim:
das moi, samen sleutelen.
mooi initiatief

lang geleden
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Het was al weer even geleden dat er wat gesleuteld was. Afgelopen week even tijd gehad om een begin te maken aan de demontage van het oude 650 blok.

Afbeelding
De cilinderkop met de kleppen

Afbeelding
De zuiger aan de voorzijde, alles voelt goed aan.

Afbeelding
de clinder. De hoonsporen zijn wel redelijk verdwenen.


En dan hier het nieuwe 2 weken projectje. Stond vrijdag alvast op de brug zodat de voorband vervangen kon worden.
Afbeelding

En vandaag het echte werk.
Afbeelding
Het achter subframe was wat roestig, dus deze wordt gestript en voorzien van een nieuwe laklaag.
Daarnaast een kleine beurt, met het vervangen van het luchtfilter, wat ook wel nodig was.
We gaan wel even kijken naar de klepspeling, maar ik ga er zelf niets aan veranderen mocht het nodig zijn.
Verder halen we de koppeling even uit elkaar om alles te controleren. De motor heeft 103dkm gelopen, dus het zou versleten kunnen zijn.
En er zijn wat kleine electra probleempjes die de eigenaar zelf gaat aanpakken.
Natuurlijk komen er ook andere spiegels op ..
Wordt vervolgd :duim:
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Er zat nog een vakantie tussendoor maar vandaag weer bij de eigenaar afgeleverd.

Subframe achter opnieuw gepoedercoat in doodmatzwart, nu wil de eigenaar de rest ook doodmatzwart laten coaten.
De hyperpro achterveer en schokbreker zijn gereviseerd, een Relay PCB Board van cosmo-parts geplaatst voor de electra, voetsteunverlagers geplaatst, nieuwe voorband en een grote beurt uitgevoerd.
En natuurlijk de ern 6 spiegels geplaatst.
Klaar voor de volgende 30dkm :duim:

Afbeelding
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Vandaag een beurt gedaan aan een Pan European.
Nadat deze van de brug was, de kettingset van mijn 650 vervangen.

Afbeelding
Het oude tandwiel, en het nieuwe

Afbeelding
klaar
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Zo, dan mag nu de eigen 1000 op de brug.

- Grote beurt, inclussief kleppen checken/stellen
- Xenon projector shroud weer vast zetten
- revisie van de hyperpro achter schokbreker
- montage van een radiale rempomp voor
- Kijken waar de uitlaat lek is, en dit verhelpen.

Afgelopen week al wat dingen gedemonteerd, dus vandaag konden de klepdeksels er af waarna de kleppen gemeten konden worden.
Alle inlaat kleppen stonden goed binnen de tolleranties, maar de uitlaat kleppen stonden redelijk richting de tollerantie en 1 stond er wat te strak. Dus alle uitlaat kleppen stellen.
De nokkenassen goed markeren, 4 boutjes loshalen, en de nokkenas kan er uit. Vervolgens richting een motorzaak gereden, kostenloos de plaatjes omgeruild en weer terug naar de werkplaats. Alles monteren en op naar de volgende cilinder. Viel 100% mee om het uit te voeren. (nu hopen dat alles nog werkt straks.)

Afbeelding
nokkenas er uit

Afbeelding
Het spul op tafel

Afbeelding
komt wel weer goed
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Consono
DL1000 berijder
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 K7
Woonplaats: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Consono »

Fijne operatie!
Wat is de interval voor het kleppen stellen bij de DL1000 (K7)?
Groet, Arno
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Motormuus »

Lekker bezig. Is een leuk klusje om te doen.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Consono schreef: Wat is de interval voor het kleppen stellen bij de DL1000 (K7)?
Iedere 24000km, maar iedere 30.000 controleer ik het.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Vorige week zondag een DL1000 op de brug gehad om deze te verlagen dmv het plaatsen van langere dogbones en het doorsteken van de voorvork.

Gisteren een L4 dl1000 op de brug gehad voor het vervangen van een kettingset en het plaatsen van 2 nieuwe banden.
Suzuki vond het kennelijk nodig om een andere achteras met grote bout te gebruiken, dus kan ik weer opzoek naar wat nieuw gereedschap. Een dop 36 voor de achteras en een imbus maatje gigantisch voor de vooras. Achja, zo blijf je bezig :o)

Afbeelding
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Jappio
Berichten: 33
Lid geworden op: za 21-04-2018, 17:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 [2008]
Woonplaats: Utrecht

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Jappio »

Dag heren, nu is dit onderwerp alweer een tijdje stil maar ik ben wel benieuwd of dit initiatief nog loopt, of dat er misschien anderen zijn die sleutelhulp bieden of weten te vinden. Ik ben zelf best handig maar nog een beginner qua sleutelen, heb niet al het nodige gereedschap en geen overdekte plek :(

Er staat in ieder geval één reparatie op m'n lijst: de pakking van de achterste cylinderkop vervangen (zie ook onder techniek/motor op het forum). En verder wil ik m'n Strom graag beter leren kennen door er divers onderhoud aan te doen.

:bye: Jaap
Kawa ZR-7 | Suzuki DL 650 (2008) :D
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Cplegt »

Dit project loopt helaas niet meer. Ik heb het altijd met veel plezier gedaan, echter heb een nieuwe sleutel locatie die zich minder er minder goed voor leent.

Het vervangen van die pakking is prima zelf te doen, tank er af en je kunt er bij. Let er op dat er geen vuil/zand in het blok komt als je het kleppendeksel er af haalt. Beetje vloeibare pakking op de halve maantjes en alles weer terug bouwen
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 909
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Onder begeleiding sleutelen

Bericht door Zwabber »

Jappio, overdekt klussen is vrij snel geregeld hoor. Schaf een goedkope opvouwbare partytent (rond de 79 euro?) aan en je kunt vrij makkelijk overdekt klussen tijdens bijna alle weersomstandigheden (storm uitgesloten)
Na afloop van de klus snel weer op te bergen en niemand die er last van heeft op de door jullie gedeelde binnenplaats.
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
Plaats reactie