Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Plaats reactie
Gert-JanD
Berichten: 488
Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:45
Mijn motor is een: 650 XTA van 2023
Woonplaats: Boreft (Bodegraven)

Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door Gert-JanD »

Goedenavond allemaal,

Ik heb vandaag na ongeveer twee maanden goed zoeken een mooie Suzuki DL650 V-strom gekocht van een particulier. De vorige eigenaar heeft de motor in 2007 bij van Andel Motoren in Kerkdriel gekocht met 11.000 kilometer op de teller. Nu heeft de motor afgelopen 8 jaar in een verwarmde garage gestaan en maar 2000 kilometer gereden.
Wat moet er nu voor onderhoud aan gebeuren, moet er bijvoorbeeld nieuwe olie in. Ik ben zelf niet technisch dus ik hoor graag jullie reactie.

De motor ziet er overigens uit als nieuw.

Gr. Gert-Jan
Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer :-)}
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door Motormuus »

Ik zou zeker alle vloeistoffen vervangen. Motorolie. Koelvloeistof en absoluut nummer 1 de remolie. Dat trekt namelijk vocht aan. En dat wil je niet in je remsysteem. Bougies en luchtfilter lekker laten zitten. Eventueel de banden nakijken. Officieel niet ouder dan een 5 a 6 jaar. Bij een brik kijk ik er niet echt naar maar voor een V-strom zeker wel.
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door De Graaf van Salland »

Op alle banden hoort een 4-cijferig nummer te staan, waardoor je de leeftijd kunt bepalen.
Dat zijn de laatste 2 cijfers van het jaartal + het weeknummer.
Dus 0645 is een band die is geproduceerd in wk 45 van 2006.

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door De Graaf van Salland »

Motormuus schreef:....... en absoluut nummer 1 de remolie. Dat trekt namelijk vocht aan. En dat wil je niet in je remsysteem. .........
Ik ben het met je eens dat water in remvloeistof een ramp kan worden (vapour lock)
Maar een remsysteem is toch 100% afgesloten ?
Als alle componenten nog intact zijn, hoe zou dat water dan in de remvloeistof moeten komen ?

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
TheLaw
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 25-03-2015, 23:04
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure Triple Black 2017

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door TheLaw »

Het is nooit 100% afgesloten.
Je immers je reservoir, zelfde als bij een auto dat trekt het ook aan.
Theo2

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door Theo2 »

De Graaf van Salland schreef:
Motormuus schreef:....... en absoluut nummer 1 de remolie. Dat trekt namelijk vocht aan. En dat wil je niet in je remsysteem. .........
Ik ben het met je eens dat water in remvloeistof een ramp kan worden (vapour lock)
Maar een remsysteem is toch 100% afgesloten ?
Als alle componenten nog intact zijn, hoe zou dat water dan in de remvloeistof moeten komen ?

GvS
Een deel van de warmte die de remmen opnemen, wordt via de remblokken overgedragen aan de remvloeistof.
Gaat die daardoor koken, dan verliest de remvloeistof zijn functie.
Als de berijder het rempedaal/hendel intrapt/aantrekt, drukt hij alleen maar dampbelletjes samen.
Veel belangrijker dan dit zogenaamde ‘droge’ kookpunt is het ‘natte’ kookpunt van remvloeistof.
Dat wordt gemeten met 3,2% water in de remvloeistof.
Die situatie doet zich voor als de remvloeistof een aantal jaar
in het systeem zit en heel geleidelijk door de remslangen heen vocht heeft opgenomen.
Hoe ouder de remslangen hoe sneller dat gaat.
Dat levert heel andere minimale kookpunten op: DOT 3: 140°C, DOT 4: 155°C en DOT 5.1 (ESP): 190°C.
Gebruikersavatar
Camino
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
Woonplaats: Eindhoven

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door Camino »

Ik zelf zou in dit geval de motor wegbrengen voor een echt goede grote beurt. Ik was begin dit jaar bij Spijkers motoren 400 euro kwijt waarbij alle vloeistoffen zijn vervangen, nieuwe bougies en werkelijk alles tot in detail werd nagekeken incl kleppen stellen.
Dan rij je daarna toch met een gerust hart? De motor heeft tenslotte 8 jaar nagenoeg stilgestaan. Je veiligheid is zo'n bedrag toch zeker waard?
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Theo2

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door Theo2 »

Helemaal mee eens. :duim: :-)}
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 21-08-2015, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een direct opvolgende reactie is niet nodig en ongewenst!
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door De Graaf van Salland »

TheLaw schreef:Het is nooit 100% afgesloten.
Je immers je reservoir, zelfde als bij een auto dat trekt het ook aan.
Nee, het zit anders dan bij een auto.
Boven in beide rempotjes zit een membraan, dan op & neer beweegt, afhankelijk van het vloeistofniveau.
Indien het membraan intact is, heeft de remvloeistof geen contact met de buitenlucht.

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door Cplegt »

Als ie echt lang stil gestaan heeft, lees de laatste 6 jaar stil gestaan heeft, kun je nog wel wat meer dingen tegen komen zoals, remcilinder keerringen, voorvork keerringen, verglaasde remblokken misschien verstopte injectoren.

Zelf zou ik alle kappen er af halen, kleine beurt doen, bougies nakijken, luchtfilter ff doorblazen, remmen schoonmaken, blokjes ff checken, remvloeistof vervangen, en misschien ook de koelvloeistof. Daarna lekker rijden en mocht er een voorvork keerring lekg gaan dan merk je t wel. Daarna gelijk nieuwe keerringen, progressieve veren en nieuwe voorvork olie.

En lekker alles zelf doen, leer je de motor gelijk een beetje kennen.

Vergeet niet de banden te checken en zeer zeker de bandenspanning controleren.
Gr. Chiel
Gert-JanD
Berichten: 488
Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:45
Mijn motor is een: 650 XTA van 2023
Woonplaats: Boreft (Bodegraven)

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door Gert-JanD »

Bedankt allemaal voor jullie advies, ik ben net even hier op dorp naar Goedhart motoren gereden en heb motorolie, remvloeistof en siliconenspray voor de slangen ed. gekocht.
Afbeelding
Ik laat het onderhoud over aan mijn buurman die is motormonteur :duim: . Voorlopig doe ik alleen de vloeistoffen dat lijkt het belangrijkste al ik de adviezen bekijk.
Hierbij nog wat plaatjes van blok.
Afbeelding
Ziet eruit als nieuw toch?
Afbeelding
Afbeelding
Ketting en tanwiel ook helemaal nieuw.
Afbeelding
De hele motor ziet eruit als nieuw, je zou niet zeggen dat ie van 2004 is. :D
Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer :-)}
Gebruikersavatar
Camino
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
Woonplaats: Eindhoven

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door Camino »

Ziet er inderdaad heel netjes uit allemaal. Heb jij ff mazzel dat je buurman motormonteur is. Scheelt je een hoop geld.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door Eikie »

En werkt jouw buurman toevallig bij Goedhart Motoren ?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door Frimeur »

Mooie vangst! Inderdaad: vloeistoffen vervangen! Dan zou ik rustig warm rijden, voelen of alles OK is en daarna even flink knallen. Telkens meer toeren tot de Max. Worden zuigerveren en cilinders weer eens goed schoon geschraapt langs elkaar.
Gert-JanD
Berichten: 488
Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:45
Mijn motor is een: 650 XTA van 2023
Woonplaats: Boreft (Bodegraven)

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door Gert-JanD »

Camino schreef:Heb jij ff mazzel dat je buurman motormonteur is. Scheelt je een hoop geld.
Eikie schreef:En werkt jouw buurman toevallig bij Goedhart Motoren ?
Jullie horen mij niet klagen met zo een buurman ik rij goedkoop motor, ik heb hem gisterenavond aan het werk gezet :D en de vloeistoffen zijn vervangen. Mijn buurman is vroeger motormonteur geweest maar werkt nu bij de plaatselijke skoda dealer, hij is ook jaren monteur geweest bij een ONK race team. Met andere woorden veel verstand van motoren dus. Achter in zijn schuur staat een motorheftafel dus alles gebeurd hier in de straat :-)}

Wij wonen op een paar honderd meter van Goedhart motoren vandaan dus onderdelen even op het fietsje halen, het is zelf te lopen :) .
Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer :-)}
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers

Bericht door Soesko »

Met vervangen van de vloeistoffen en controle van de banden heb je het belangrijkste al wel gedaan. Persoonlijk zou ik ook nog de benzine eraf halen en de tank een keertje spoelen met een paar liter schone benzine (bij roest aanslag met schhonmaakazijn en dan even laten staan).
Plaats reactie