Aandraai moment oliefilter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurgeng
DL1000 berijder
Berichten: 20
Lid geworden op: za 21-03-2015, 23:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2008)
Woonplaats: Amersfoort

Aandraai moment oliefilter

Bericht door Jurgeng »

Ik heb hier op het forum een aantal uiteenlopende meningen gelezen betreffende het vastzetten van het oliefilter.

- Handvast :?:
- Handvast met 1 extra slag :?:
- Handvast met 2 extra slagen :?:
- Met een oliefilter riemsleutel :?:

Aangezien ik helaas nog niet in het bezit ben van een werkplaatshandboek (1000CC 2008) zou ik er graag achter willen komen wat nu echt de bedoeling is wanneer het oliefilter vastgezet moet worden.
Het lijkt me dat een aantal opgegeven .....Nm (wanneer deze info voorhanden is) geen aanleiding mag geven tot discussie.
Het K&N filter wat ik wil ga monteren heeft een zeskant op de kopse kant waaruit ik afleid dat dit gebruikt kan worden om vast te draaien of misschien los te draaien???

Wie kan mij duidelijkheid verschaffen?
Alvast bedankt :duim:

Grtzzzz Jurgen
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Motormuus »

Ikzelf doe altijd handvast. Door het rubber komt ie echt niet zo snel los
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Ebrostrom »

Handvast tot iig geen gleuf tussen filter en blok. Netjes aangesloten. Lekt nog steeds niet.
Vergeet t rubber ook niet te smeren met nieuwe olie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Oussie »

Handvast.
Gaat nl behoorlijk vaster zitten door uitzetten..
Heb wel oliefilters moet pellen omdat een prutser ze vastzette met sleutel!

En dat is bij de strom nog niet zo een ramp, daar kom je goed bij.
Was bij mn alfa75 geen lolletje :evil:


Gr
Arjan
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Iron Horse »

In het WPH staat dat je gebruik zou moeten maken van het speciale tool 09915-40610: Oil filter wrench. Maar dat is uiteraard niet nodig. Ze waarschuwen zelf dat je het niet met de hand zou mogen aandraaien. Tja verkoop je misschien toch weer een onnodig stukje gereedschap mee. De letterlijke tekst staat hieronder geplakt. Het komt er dus op neer dat je na het raken van de rubberen pakking hem nog 2 slagen moet aandraaien.

OIL FILTER REPLACEMENT
• Remove the engine under cover G).
• Drain engine oil in the same manner of engine oil replacement
procedure.
• Remove the oil filter C2l by using the oil filter wrench. (Special
tool)
• Apply engine oil lightly to the gasket of the new filter before
installation.
• Install the new filter turning it by hand until you feel that the filter
gasket contacts the mounting surface. Then tighten it 2
turns using the oil filter wrench.

!tool! 09915-40610: Oil filter wrench

NOTE:
To properly tighten the filter, use the special tool. Never tighten
the filter by hand.
• Pour fresh engine oil and check the oil level in the same manner
of engine oil replacement procedure.
B Engine oil capacity
Oil change: 2.7 L (2.9/2.4 US/Imp qt)
Filter change: 2.9 L (3.112.6 US/Imp qt)
Overhaul engine: 3.3 L (3.5/2.9 US/Imp qt)

CAUTION!
ONLY USE A GENUINE SUZUKI MOTORCYCLE OIL
FILTER. Other manufacturer's oil filters may differ in
thread specifications (thread diameter and pitch), filtering
performance and durability which may lead to
engine damage or oil leaks. Also, do not use a genuine
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Soesko »

Iron Horse schreef:I
• Install the new filter turning it by hand until you feel that the filter
gasket contacts the mounting surface. Then tighten it 2
turns using the oil filter wrench.[/i]
Aandraaien tot je voelt dat het rubber het blok raakt en dan nog twee slagen. Da's handvast dus. Tamelijk onzinnig dat Suzuki voorschrijft dat je daar speciaal gereedschap voor moet gebruiken, dat nodigt alleen maar uit om het filter vaster te draaien, dan nodig is. Met een sleutel zul je namelijk de indruk krijgen dat het filter nog veel vaster kan. Dat wat ook vaak gebeurt bij stalen boutjes in aluminium draad.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door John007 »

Ik gebruik er wel zo'n speciale dop voor trouwens en het is :duim:
Zoals al eerder vermeld twee slagen en dan zit het toppie. Het staat ook op het filter volgens mij.
De dop is ook erg handig bij het losdraaien van het oude ( hete) filter.
Ik heb hem bij een autoshop gekocht.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door AVC »

Jurgeng schreef:Ik heb hier op het forum een aantal uiteenlopende meningen gelezen betreffende het vastzetten van het oliefilter.

- Handvast :?:
- Handvast met 1 extra slag :?:
- Handvast met 2 extra slagen :?:
- Met een oliefilter riemsleutel :?:

Aangezien ik helaas nog niet in het bezit ben van een werkplaatshandboek (1000CC 2008) zou ik er graag achter willen komen wat nu echt de bedoeling is wanneer het oliefilter vastgezet moet worden.
Het lijkt me dat een aantal opgegeven .....Nm (wanneer deze info voorhanden is) geen aanleiding mag geven tot discussie.
Het K&N filter wat ik wil ga monteren heeft een zeskant op de kopse kant waaruit ik afleid dat dit gebruikt kan worden om vast te draaien of misschien los te draaien???

Wie kan mij duidelijkheid verschaffen?
Alvast bedankt :duim:

Grtzzzz Jurgen

Hallo Jurgen,
Ik snap je verwarring, ik had 2 jaar geleden hetzelfde probleem. Teveel tegenstrijdige informatie maakt een mens onzeker hé. Ik heb het aan mijn lokale suzukidealer eens gevraagd en hij zei me dat 'handvast' enkel voor auto's geldt. 1 Extra slag zou goed zijn, zei hij me. Hij waarschuwde me wel voor 2 dingen: eerst; verzeker je dat de oude O ring van de verwijderde oliefilter niet aan de motor is blijven plakken. Draai je de nieuwe filter er dan op, dan heb je 2 rubberen ringen tegen elkaar. Dat geeft veel problemen. Ten tweede: smeer de nieuwe rubberen ring van de oliefilter in met verse motorolie. Het zou helpen om het rubber soepel te houden of zoiets.
Om de filter los of vast te draaien heb ik een universeel ding gekocht bij moto5, je kan er alle kanten mee uit en er past uiteraard een dopsleutel op. http://www.moto5.be/pd/5475/nl-BE/werkp ... ar-65-76mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de oliefilters staat (meestal) een vermelding van het aantal Newtonmeters aandraaimoment. Bij de laatste filter die ik plaatste was dat 10Nm. Het was een Hiflo filter denk ik. veel succes
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Wullebolle »

Ik doe altijd:
Handvast ... tot je idd voelt dat je de rubber ring begint samen te duwen, daarna twee volledige slagen met de oliefiltersleutel.
Sleutel kost geen drol (5 a 10 €) en werkt gewoon gemakkelijk, en is vooral handig om eerst de oude (warme !) filter los te maken.

Afbeelding
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Ebrostrom »

Die heb ik ook. Gekocht bij Louis gelijk met andere onderhoudsdingen. Werkt prima. Maar wil je echt momentum toepassen geen optie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Jurgeng
DL1000 berijder
Berichten: 20
Lid geworden op: za 21-03-2015, 23:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2008)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Jurgeng »

Bedankt allemaal voor jullie goede tips en adviezen!
Vandaag de olie(filter)wissel uitgevoerd en het ging van een leien dakje...mede dankzij jullie :duim:

Dit weekend is het luchtfilter aan de beurt maar dat is minder spannend :D

Grtzzz Jurgen
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Margon »

Om er bij te komen is wel uitdagender
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door John007 »

Ja zeker! daar zit meer tijd in.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door V-for-Herman »

Indien nodig, neem gelijk je bougie,s mee als de boel dan toch open ligt.
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Iron Horse »

En zet er dan meteen NGK iridium bougies in, die hoef je de eerste 60.000 km niet meer te vervangen. Kosten wat meer maar dat verdien je terug en je hebt een veel mooiere en betere vonk.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Iron Horse »

Ja die link is wel belangrijk voor het geval je op koopjesjacht gaat.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Sanscorp »

Ik heb de bovengenoemde sleutel en er 1 met ketting en ik pak altijd de ketting, werkt vele malen beter vind ik.

Met een handschoen er af pakken.
Vast is handvast en dat mag redelijk strak (tot je hem met de hand niet meer verder krijgt).
Het insmeren van de o-ring met verse olie is om de ring te laten glijden, anders vouwt deze meteen dubbel door de wrijving van een droge ring op een droog en schoon contactvlak van de motor.
Marre
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2012) L3

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Marre »

Onlangs ook olie + oliefilter voor de 1ste keer vervangen. (DL650A 2012). Volgens werkplaatshandboek, dus met 2 volledige slagen. Maar dat zit wel redelijk vast hoor, op het gevoel zou ik al na 1 of anderhalve toer gestopt zijn.
Ik heb een K&N filter gestoken, die kan je met een steeksleutel aandraaien.

Een ander vraagje, ik weet dat er al veel over gezegd werd, maar toch. Volgens het boekje hoef je niet bij elke oliewissel de filter de vervangen, olie 6000, filter 12000 dacht ik.
Waarom wel vervangen? Het kost maar 10-12€ voor een filter.
Waarom niet? Ik heb 3 à 4 oliewissels per jaar nodig, dus als het evengoed gaat met een oliefilter minder, bespaart dat ook wat sleuteltijd (karterbescherming & filter zelf)
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Sanscorp »

Een filter kan zo'n 20k km mee, maar kost 5 euro, dus gewoon vervangen ;)

Nooit met steeksleutels aandraaien, gewoon altijd met de hand, kan het ook niet te strak zitten of kappt draaien.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 506
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2023 Suzuki DL800DE
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Piet Zahut »

Soesko schreef:
Iron Horse schreef:I
• Install the new filter turning it by hand until you feel that the filter
gasket contacts the mounting surface. Then tighten it 2
turns using the oil filter wrench.[/i]
Aandraaien tot je voelt dat het rubber het blok raakt en dan nog twee slagen. Da's handvast dus. Tamelijk onzinnig dat Suzuki voorschrijft dat je daar speciaal gereedschap voor moet gebruiken, dat nodigt alleen maar uit om het filter vaster te draaien, dan nodig is. Met een sleutel zul je namelijk de indruk krijgen dat het filter nog veel vaster kan. Dat wat ook vaak gebeurt bij stalen boutjes in aluminium draad.
Ze zeggen toch 2 slagen nadat het rubber aanzit?? Maakt toch niets uit of je dat met een sleutel doet? Ik mag er toch vanuit gaan dat ze in Hamamatsu het beter weten dan wij hier achter ons toetsenbord.....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Sanscorp »

Probleem met de sleutel is dat mensen hem aandraaien met de hand en dan nog 2 slagen geven omdat het met een sleutel wel lukt tot het een keer kapot gedraaid word.

Dus ja, als je weet wat je doet kan het met een sleutel geen kwaad. Mensen die het voor het eerst proberen en de handleiding volgen komen bedrogen uit met mogelijk een hoop schade tot gevolg.

Ik weet echter niet of het pijpje waar je het filter op schroeft er net zoals bij de auto zo uit het blok te schroeven is. Sowieso kost het je geld, frustratie en wss een week niet rijden.

En ook weten ze het niet allemaal beter in de handleidingen, vaak worden er foutjes gemaakt of moet je dingen demonteren die feitelijk niet eens in de weg zitten.

Maar je moet ergens op kunnen vertrouwen als je geen monteur bent (zoals ik) dus vraag ik zelf bij "ingrijpende zaken" eerst online advies aan (ervarings)deskundige en gebruik ik mijn gezonde verstand en toch wel redelijk opgebouwde sleutel ervaringen
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Frimeur »

De beginnende sleutelaar zet meestal alles te vast uit angst dat het anders los gaat. Ik heb vele filters vervangen en weet uit ervaring dat stevig met de hand aan draaien al behoorlijk vast zit wil je het filter na een jaartje losmaken.
Als je een sleutel moet/gaat gebruiken om het filter vaster te zetten dan is het echt te veel. Zoals al verteld is, doe het op gevoel en niet met tellen van aantal slagen. Schoon filter latexhandschoentjes voor wat grip en vast is vast.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Sanscorp »

Een echt beginnend sleutelaar heeft ook geen momentsleutel, of degelijke doppenset, of ervaring met vastgeroeste moeren en bouten en noem het maar op. Je moet ergens beginnen en ik heb al heel wat gesloopt en vervangen en geleerd.

Onlangs nog de kleppen voor het eerst gesteld, dat zijn spannende dingen voor de eerste keer, de volgende keer weet ik waar ik op moet letten en gaat het een stuk sneller, de keer daarna draai ik mijn hand er niet meer voor om.

Verder heb ik alles op de motor en auto al eens los gehad, behalve de motor zelf.
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Frimeur »

Precies, Scancorp! door het doen moet je het leren voelen en hoef je niet blind te vertrouwen op een handleiding die soms niet klopt. De vertaling van Japans naar Engels gaat namelijk niet altijd goed. Ik denk dat dit Jurgen nu wel duidelijk is.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Sanscorp »

Jurgeng leest al lang niet meer mee :schater:
Varatro
DL1000 berijder
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 14-06-2015, 21:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2015)
Woonplaats: Twenteland

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Varatro »

Oude motorolie op O-ring smeren.
Heb paar jaartjes bij motorzaak gewerkt.
Kan inmiddels fout zijn.?

Met de hand vastdraaien!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Sanscorp »

Waarom oude?
Alleen omdat het "binnen handbereik is" waarschijnlijk

Maar bij monteren oliefilter ben je al bijna zo ver om er weer olie in te doen en kan je net zo goed vast de nieuwe fles open maken en met een schone vinger daar even een druppeltje uit pakken.

Scheelt viezigheid (metaaldeeltjes etc) op je net schoongemaakte contactvlak en nieuwe o-ring.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Aandraai moment oliefilter

Bericht door Ebrostrom »

+1 nieuwe fles was zo open.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Plaats reactie