slecht lopende strom

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

slecht lopende strom

Bericht door Oussie »

Mooi de winterperiode onderhoud plegen aan de strom.
Heb m nu een jaar, en ben goed 14000 km verder. Heb alleen het voorgeschreven onderhoud gepleegd, en de kleppen gesteld.
Enige storing waar ik mee reed was C044 (lambda) welke inkwam als ik in 6e versnelling reed boven de 130 kph.

Laatste paar ritten werd ze steeds nukkiger tussen de 4000 en de 6000 toeren, en was bijna niet op 1 snelheid vast te houden.
Tegelijk verdween het nukkige onder de 3000 toeren...
Lambda vervangen voor een gebruikt ford exemplaar, en de C044 is nu opgelost.
Heb de tbs gesynchroniseerd met een diy meter, moest nodig bijgesteld worden.
Snelle brandstofpomp test gedaan, en kom ongeveer aan 350 cc, bij 3x kontakt.
Geen gebrek aan benzine dus.
Nukkige is gebleven. Alles wijst op de tps sensor.

Met afstellen van de tps in dealermode ontdekt dat ik het streepje met geen mogelijkheid in het midden krijg bij stationair draaien.
Ingangsspanning van de connector gecontroleerd en deze klopt (rond de 5 volt).
Pas als ik half gas geef gaat hij naar midden positie. Met verdraaien van de tps kan ik niet ver genoeg doordraaien om de juiste setting te krijgen.

Tps afgesteld op ohms stationair 1,2k ohm volgens wph. Als ik dan vol gas geef, loopt ohmse waarde op boven de 8k. Deze zou op 4,3k mogen zitten.
Bereik van de tps is dus veel groter dan voorschrift. Als ik vol gas wil afstellen op 4,3k dan kan ik de sensor niet ver genoeg draaien. Blijft rond de 6,5k als laagste waarde bij vol gas.

Conclusie denk ik dat er een nieuwe tps moet komen.
Kost ong 100 euro, dus wil wel zeker weten of ik goed zit.

Als iemand nog een goed idee heeft hoor ik het graag, ik kan niets meer bedenken.


Afbeelding

waarde bij gas los
Afbeelding

waarde bij vol gas
Afbeelding



Groet
Arjan
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: slecht lopende strom

Bericht door Eikie »

Geen idee waar het over gaat Arjan maar je bent lekker bezig :worship:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Roba
DL650 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 27-10-2012, 23:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2 Touring 2012 (zwart)
Woonplaats: Almere

Re: slecht lopende strom

Bericht door Roba »

wow, méér afkortingen dan in de gemiddelde auto advertentie... :mrgreen:
Groeten,
Rob
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: slecht lopende strom

Bericht door Iron Horse »

Ik zie heel die Ohmse waarden nergens in het wph. Waar heb je die vandaan? Je kunt eventueel ook overwegen de secondaire gaskleppen te verwijderen. Staat ook het e.e.a. van op het forum en ook op Amerikaanse fora staat daar uitgebreide info over. Er zijn voor- en tegenstanders van, maar volgens de voorstanders rijdt hij daarmee een stuk beter. Heb je heel die tps afstelling niet meer nodig.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: slecht lopende strom

Bericht door Tulipan »

Mooi hè, tis nederlands, maar ik weet zeker dat 50% van de lezers het idee hebben dat ze chinees lezen :schater:

Maar ik neem aan dat Iron je verder geholpen heeft :duim:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: slecht lopende strom

Bericht door Iron Horse »

Het is heel duidelijk wat er staat, je moet alleen een beetje technisch onderlegd zijn. En daarin helpt het forum goed waar mensen dat minder zijn. Maar kennelijk is wat voor de techneuten basiskennis is voor de niet-techneuten Chinees. Terwijl het toch echt niet altijd zo moeilijk is. Maar ieder zo z'n ding. Mooi hè die moderne technieken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: slecht lopende strom

Bericht door Oussie »

Dag Rob,
Gegevens staan hier.
Afbeelding

Heb idd ook zitten denken aan laten vervallen, maar zitten nog wat haken en ogen aan, en zou vooral voor de 1000 een verschil maken.
Zou trouwens eerst willen dat de strom goed loopt, voordat ik ga experimenteren. Dan heb je een referentiekader.
Wat betreft de tps, deze zit op de onderste gasklep, en zal toch niet komen te vervallen? alleen de stps zou kunnen vervallen lijkt mij.
Maar deze heeft volgens mij alleen wat invloed op de tps.

Denk dat het toch een nieuwe tps wordt. Duurste potmeter uit de/mijn geschiedenis!
Moet nog wat bestellen bij conrad, wellicht een leuk proefje met een 2 euro potmetertje.


Ps, lees te veel technische fora denk ik, ga ook al zo lullen :shock: :lol:

Groet,
arjan
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: slecht lopende strom

Bericht door Iron Horse »

Ja, nu zie ik het, ik had anders gezocht. Voor mij is het verder alleen theorie, ik heb er geen praktijkervaring mee. Ik kan alleen maar logisch meedenken. Maar hoe meer zielen....
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Roba
DL650 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 27-10-2012, 23:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2 Touring 2012 (zwart)
Woonplaats: Almere

Re: slecht lopende strom

Bericht door Roba »

Iron Horse schreef:Maar hoe meer zielen....
... hoe meer afkortingen? :schater:
Groeten,
Rob
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: slecht lopende strom

Bericht door Iron Horse »

Iron Horse schreef:Ik zie heel die Ohmse waarden nergens in het wph. Waar heb je die vandaan? Je kunt eventueel ook overwegen de secondaire gaskleppen te verwijderen. Staat ook het e.e.a. van op het forum en ook op Amerikaanse fora staat daar uitgebreide info over. Er zijn voor- en tegenstanders van, maar volgens de voorstanders rijdt hij daarmee een stuk beter. Heb je heel die tps afstelling niet meer nodig.
Hier haalde ik even 2 dingen door elkaar. De TPS en de STPS. Ook al verwijder je de secondaire gaskleppen, dan heb je natuurlijk nog steeds te maken met een juiste afstelling van de TPS. Dan is alleen de STPS overbodig geworden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: slecht lopende strom

Bericht door Oussie »

Agree!

Ik bestel morgen een nieuwe tps. Loop vast in mijn ideeen, en alles wijst erop dat het echt de tps is.
Als het idd zo is ga ik die oude openzagen.

Groet en uiteraard dank voor meedenken

Arjan
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: slecht lopende strom

Bericht door Iron Horse »

Ik weet niet zo snel het part number te vinden. Maar in m'n Duitse WPH staat dat vanaf bouwjaar 2007 de TPS en de STPS uitgangsspanningen hebben. Het scheelt slechts heel weinig, van 0,02 en 0,04 volt voor de TPS. Ik weet dus niet of het 2 verschillende zijn. Misschien de oude even meenemen.

Edit:
Onder voorbehoud, maar dit zou het moeten zijn:
Part number tot K7 -> 13580-16G00 (niet geheel zeker van)
Part number vanaf K7 -> 13580-27G21 (vervangt 13580-27G20)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: slecht lopende strom

Bericht door Oussie »

Deze heb ik gevonden,
13550-13D60

Ps is wel een zeer algemene. Als je kijkt op partzilla..
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9003,d.d24

gr
arjan
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: slecht lopende strom

Bericht door Iron Horse »

Ik heb ook op die website gekeken. Maar voor het nummer zat ik op deze website en daar spreken ze verwarrend over een Throttle Valve. Vandaar ook mijn voorbehoud. Op die van Parzilla staat er wel Sensor Assy. Zal die wel zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: slecht lopende strom

Bericht door Oussie »

Klopt, maar er zijn 2 sensor assy's.

De stps en de tps.
Geloof dat vanaf de 2007 serie er 2 gelijke inzitten (ideaal als je een defecte vermoed)
Nummer 12 in het plaatje noemt ayers throttle valve, maar dit is de sensor!

Foutje in de benaming
ander voorbeeld

Vandaag sensor besteld.
2 dealers gemaild, maar zelfde prijs.
mail motoport ehh niet voorradig 2 wk levertijd :shock:
mail motorcity, geen probleem donderdag in huis.
Toch maar even nagebeld, en motorcity kijkt rechtstreeks bij nimag en daar is tie gewoon voorradig.

Mij benieuwen,
wordt vervolgd

Gr
Arjan
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: slecht lopende strom

Bericht door Oussie »

Motorcity spreekt de waarheid. Sensor vanmiddag opgehaald.
Net even wezen meten, en heb idd gelijk gekregen. Oude sensor is volledig uit zn specs!
Ter info:
Mocht je strom onregelmatig lopen, meet dan de tps eens door.
Ze gaan stuk blijkbaar

Geregelde weerstand gas dicht oude
Afbeelding

Geregelde weerstand gas dicht nieuwe
Afbeelding

Vol gas positie oude
Afbeelding

Vol gas positie nieuwe
Afbeelding

Ga hem inregelen op voltage, en niet op dealermode streepje.
Laat nog even weten of dat goed werkt.
Gr
Arjan
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: slecht lopende strom

Bericht door Iron Horse »

:duim: En hiermee is maar weer eens bewezen :arrow: meten is weten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: slecht lopende strom

Bericht door Oussie »

Met koude motor voltage ingesteld, geen rekening houdend met dealermode streepje.

Vanmiddag ff gereden en rijdt super.
Kan me niet herrineren dat het zo soepel ging.
Bochten rond de 1500 toeren in 2, en oppakken zonder morren.

Ik ben tevreden!


Gr
Arjan
Mathijsvm

Re: slecht lopende strom

Bericht door Mathijsvm »

vandaag de kleppen gecontroleerd en toch ook maar eens de weerstand gemeten van mijn tps'je het zat wat aan de hoge kant 2,1 kOhm en vol gas 6KOhm het tps'je verzet dat ie op 1,6kOhm en 4,8KOhm zit ben benieuwd of het wat scheelt, ik weet wel van brandmeld installaties dat een paar honderd ohm het verschil is tussen brand alarm of storingsmelding, of dat bij een motor ook zo'n verschil maakt, we gaan het zien.

in elk geval bedankt voor de tip :mrgreen: :duim:
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: slecht lopende strom

Bericht door Sparkle Black Peter »

Mathijsvm schreef:verschil is tussen brand alarm of storingsmelding, of dat bij een motor ook zo'n verschil maakt,
Als de vlammen uit je motor slaan is het 'brand' :!: alarm :!: De rest is storing :mrgreen:

Maar zonder dollen. ik vind het altijd weer prachtig om te lezen dat er iemand in geslaagd is om een probleem zelf op te lossen. Maar dit is voor mij ook hocuspocus. Knap gedaan :worship:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Mathijsvm

Re: slecht lopende strom

Bericht door Mathijsvm »

Hahaha ik wist het. Dat er zo'n reactie zou komen.:mrgreen::D
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: slecht lopende strom

Bericht door Oussie »

Goed bezig Mathijs!

Mooie zou zijn om daarna nog even de gaskleppen te synchroniseren.
Dan loopt ze als nieuw :)


Gr
Arjan
Mathijsvm

Re: slecht lopende strom

Bericht door Mathijsvm »

Ja valt niet tegen zo op den zondag. Ik heb ondertussen een deel van de motor weer opgebouwd en was benieuwd hoe ver de secundaire gaskleppen open gingen en het blijkt dat die maar een centimeter open gaan t/m de 4de versnelling. Het lijkt wel of het in de 5de en 6de versnelling iets minder ver open gaat, kan dat kloppen? De Tps ook even in dealer mode gesteld en het reageerd wel degelijk op een tiental/honderdtal Ohm. Ik heb nog niet kunnen rijden omdat de achterste cilinder 2 nieuwe shims nodig heeft. 8-):mrgreen:
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: slecht lopende strom

Bericht door Oussie »

Secundary's (stps) zijn twijfelachtig.
Bij velen die ze hebben verwijderd is met name bij de 1000cc een kleine verbetering voelbaar.
Wat ze doen is de kleppen verwijderen, maar de sensor laten zitten.
Deze blijft dus waardes doorgeven aan de ecu. Als je deze input zou laten vervallen, en de ecu dit kan negeren dan zou het wat uit kunnen maken.
Maar ik denk bij een hoop ook wishfull thinking.
De dl650 gebruikers zijn al helemaal niet zo enthousiast op diverse fora.
De stps geeft in principe dezelfde gegevens door aan de ecu, als de tps.
Het zou een fijnafstemming in bepaalde omstandigheden geven (temperatuur, luchtvochtigheid) maar daar de ecu binnen geprogrammeerde kaders werkt
zal het niet altijd merkbaar zijn.

Wb de tps afstelling, dealermode streepje is een vertaling van een signaal naar een grafische waarde.
Dit geeft een ruwe afstelling.
Ik geloof meer in meetwaarde's :duim:
Mathijsvm

Re: slecht lopende strom

Bericht door Mathijsvm »

Dat stps verhaal van jou, daar ga ik even wat verder in duiken op het almachtige www. Het klinkt inderdaad wel heel logisch Ik ging er in elk geval van uit dat het weer van die emissie foefjes waren. We gaan het toch proef ondervindelijk ondervinden :mrgreen: 8-) Bedankt voor het mee denken. Dat van de dealermode heeft volgens mij iets met een open deur te maken. :P ;)
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: slecht lopende strom

Bericht door Oussie »

Leuke materie.
Is weinig officiele info over te vinden.

Systeem heet officieel sdtv (suzuki dual throttle valve)
Heb er het eea over gelezen op fora. Suzuki past het systeem toe in veel modellen, zowel bij de 2 als de 4 cylinders

Bij de hayabusa bv gebruiken ze dubbele injectoren waarbij ze inspuiten tegen de dubbele gaskleppen.
Bandit 1250 gebruikers zien dat na verwijderen 2e klep tussen 6000 en 8000 toeren een vermogensboost krijgt.
Bij de Dl/SV 2 cylinders gebruiken ze de kleppen denk ik alleen voor smoother gasrespons
Wellicht dat emmissie eisen hier ook een rol spelen.
leuke info
nog meer leuke info

Groet,
Arjan
Mathijsvm

Re: slecht lopende strom

Bericht door Mathijsvm »

Ik heb nog ff geen tijd gehad om er in te duiken :mrgreen: ik ga van het weekend als ik de strom klaar krijg van de week:) er eens lekker voor zitten om jou linkjes eens te bekijken.

Vandaag de strom weer opgebouwd en gestart het klinkt al een stuk soepeler als voorheen. De kleppen bedoel ik dan. Ik kwam er voor het los halen van de nokkenas achter dat de ketting 1 tandje verschoven lag :o in het wphb staat staande cilinder op het juiste merkteken zetten. dan zie je op de nokkenas tandwielen getallen staan, de nokkenas van de inlaat kleppen nummer 2 recht omhoog en het pijltje wijst de eerste bus van een schakel aan.....bij mij wees ie de tweede aan.....16 busjes verder moet op de laatste bus van een schakel op het tandwiel van de uitlaatkleppen en daar wijst pijltje 3 naar. wederom 1 schakel verkeerd. Nu loopt de achterste cilinder veel stiller. Dus toch maar weer de voorste cilinder los halen en even controleren ik hoorde daar nu dus heel duidelijk de kleppen. In vergelijking met de achterste cilinder.
Thon75
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14-06-2023, 20:06

Re: slecht lopende strom

Bericht door Thon75 »

Einig iedee hoe ik dat doe dat afstellen van de tps sensor
Plaats reactie