Afleverbeurt of niks gedaan??

Plaats reactie
Steef1980
DL1000 berijder
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20-08-2014, 13:48
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 (2017)
Woonplaats: Westland

Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Steef1980 »

Een vraag aan de technische mensen op dit forum :) .

Afgelopen week heb ik mijn V-strom uit 2012 op mogen halen. Met de dealer had ik afgesproken dat ze een afleverbeurt zouden uitvoeren volgens het Suzuki schema. Ook zouden ze de remblokken indien nodig vervangen. Mijn V-strom heeft 14.000 km gelopen. Aangezien er geen boekjes bij mijn motor zitten zijn we uit gegaan van de 12.000 km beurt.

Ik begin een beetje te twijfelen of er wel onderhoud is uitgevoerd. De remblokken zijn in ieder geval niet losgehaald en vervangen. Ik kan alleen zelf niet zien hoe lang de remblokken nog mee kunnen. Volgens het schema zou verder o.a. de bougies en de koelvloeistof vervangen moeten worden. Kan ik dit zelf op de een of andere manier controleren?

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Fogel »

Steef, Blokken gaan zomaar 50.000 mee, no worries op dat gebied. Je kunt zien hoelang ze nog mee kunnen. Er zitten slijtindicatoren op de blokken, Kleine inhammetjes. Zodra deze weg zijn (lees minder dan 1 mm. slijtmateriaal over) moeten de blokken vervangen worden. Google maar op de volgende woorden: motorcycle brake pad wear indicator. Bougies moeten glimmen, net zoals je nieuwe oliefilter. Verder, ketting gespannen? (2-3 cm. beweging mogelijk)
En ja, de rest? die zullen ze dan wel nagekeken hebben. Er staan namelijk veel inspectiezaken op de lijst. Vloeistoffen op peil? koelwater, olieniveau, remvloeistof voor en achter? zal wel OK zijn met die Km stand.
24.000 is veel belangrijker beurt, dan wordt de klepspeling gecontroleerd en zonodig aangepast, plus je krijgt een nieuw luchtfilter.
Veel plezier met de Strom.
Groet,
Niels
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Steef1980
DL1000 berijder
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20-08-2014, 13:48
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 (2017)
Woonplaats: Westland

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Steef1980 »

Hallo Niels,

Bedankt voor de uitleg. Duidelijk verhaal. De ketting en tandwielen zijn nieuw. Die was versleten namelijk. Op de remblokken zit nog een paar mm voering. Oliefilter is ook nieuw!. Kan het kwaad als de koelvloeistof en de bougies niet vervangen zijn?

Alvast dank!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Iron Horse »

Misschien zijn ze er wel vanuit gegaan dat hij bij 12.000 al een beurt heeft gehad en hebben ze er weinig meer aan gedaan. Koelvloeistof zou volgens schema van de fabrikant elke 2 jaar moeten worden vervangen. In de praktijk gebeurt dit echter veel minder vaak. Ik zou daar niet over inzitten. Bougies kunnen veel langer meegaan dan de 12.000 km die voor de wissel staat. Maar je kunt het zo zien of ze vervangen zijn, dan glimmen ze nog (zoals Fogel ook aangeeft) anders zijn ze gegarandeerd deels verroest en zeker ook dof. En er zijn mensen die er er veel meer dan 100.000 km mee hebben gereden, bijvoorbeeld Bozobin.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Oxi
DL650 berijder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13-08-2012, 21:11
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2011)
Woonplaats: Woudrichem

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Oxi »

Ik hoor van verschillende kanten dat een tijdige koelvloeistof wissel (dus volgens het boekje) wel degelijk belangrijk is. Het zorgt ervoor dat je later geen koelingsproblemen krijgt met volgekoekte rommel. Remvloeistof moet ook minimaal elke 2 jaar en hoort ook niet uitgesteld worden.

Ketting en tandwielen versleten in 14K? Dat is wel heel erg snel. Normaal gaan die (volgens mijn dealer) zeker 30K mee. Uiteraard met goede smering. Ikzelf haal er bijna 40K uit.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Eikie »

Steef, jouw fiets heeft als het goed is 3 jaar fabrieksgarantie. Suzuki dealers behoren dus het onderhoud conform de garantievoorwaarden te leveren. Ook geeft Suzuki tegenwoordig mobiliteits-garantie (dan moet de motor wel dealer onderhouden zijn) en daarmee rijdt je gerust de garantieperiode mee rond.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Iron Horse »

@ Oxi
Koelvloeistof geeft lang zo snel niet problemen als het niet wordt vervangen. Kwaliteit (o.a. antivriesniveau) kan wel achteruit gaan. Ik heb me daar nog nooit druk over gemaakt zolang de antivries capaciteit maar voldoende is voor de omgeving waarin hij staat als hij niet gebruikt wordt. En volgekoekte rommel ????? Ja na heel veel jaren misschien door eventuele corrosie van aluminium onderdelen, maar na 5 jaar of zelfs nog langer zul je dat niet snel tegenkomen. Remvloeistof is uiteraard wel veel belangrijker, maar ook die kan best nog goed zijn. Ik gebruik er simpelweg een geleidingsmetertje voor om de hoeveelheid vocht in de remvloeistof te meten (€ 20,=). En nee, dat is dus echt niet perse na 2 jaar nodig om die te vervangen. Hangt uiteraard van veel factoren af. Niet iedere motor zal dit halen en preventief, zonder meten dus, is dan wel verstandig het te vervangen. Maar of het altijd nodig is, nee dus. Maar safety first natuurlijk. Wanneer je het zelf doet zijn het de kosten ook weer niet, zowel de koelvloeistof als de remvloeistof kosten maar een paar euro, dus in dat geval is het misschien ook wel muggenzifterij.

Afbeelding Klik op de foto voor de directe link.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Sparkle Black Peter »

Steef, wat is er allemaal in rekening gebracht :?:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Leon

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Leon »

afleverbeurt volgens schema
als er duidelijk afgesproken is dat dit volgens het 12,000 schema gaat gebeuren en dat schema zegt dat zaken (V)ervangen dienen te worden dat verwacht ik ook dat dit gebeurt.
Anders ligt het bij (I)nspecteren, dus als de remblokken niet versleten zijn ok.

Remvloeistof dient HELDER te zijn (kijkglaasjes); is ie bruinig dan dient ie vervangen te worden (zeker als dat in het 12,000 schema staat)


Je hebt de motor niet particulier gekocht maar bij een bedrijf. Ik ga er dan vanuit dat je "meer" betaald hebt. en voor dat "meer" dien jij dan ook "meer" te krijgen.


Bij "afleverbeurt" is het meer dan eens niks meer dan een doekje over de tank.

jij hebt zo te lezen duidelijke afspraken gemaakt, dus houd de dealer daar aan.
Steef1980
DL1000 berijder
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20-08-2014, 13:48
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 (2017)
Woonplaats: Westland

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Steef1980 »

Ik heb de motor inderdaad bij een dealer gekocht. Afgesproken is dat er een afleverbeurt volgens het Suzuki schema zou plaats vinden. In mijn geval nog de 12.000 km beurt. Er zitten helaas geen boekjes meer bij de motor. :| In ieder geval zouden ook de ketting en tandwielen vervangen worden. Dit is netjes gedaan. Ik begrijp alleen wel uit eerdere reacties dat 14.000 km nogal snel is voor een versleten ketting. Ik hoop niet dat ik moet gaan twijfelen aan de kilometerstand. Laat ik maar van het postitieve uitgaan dat alles netjes gedaan is. Ik ben gelukkig wel erg blij met mijn motor en moet dit gevoel ook maar vasthouden :D

Gister in ieder geval een set SW Motech valbeugels besteld. Deze ga ik aankomende week proberen te monteren. Ik heb nu het originele ruitje nog. Deze staat op de middelste stand maar heb veel last van wind op mijn helm. Ik heb het ruitje er nu af gehaald met inbus. Kan ik de rubber dopjes makkelijk verwijderen om jet ruitje hoger te zetten of moet ik dan eerst een kap van het dashboard afhalen?

Alvast bedankt weer voor de hulp!
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Soesko »

Hallo Steef,

Maak je niet teveel zorgen. Een ketting kan bij 14.000 km al wel versleten zijn. Suzuki gebruikt voor hun 'budgetfietsen' af fabriek een matige kwaliteit ketting. Ik heb ooit bij een Bandit van mijn vrouw de ketting bij 12.000 km al moeten vervangen, omdat die op was. De duurdere modellen hebben origineel wel een betere kwaliteit ketting. Je bent wat dit betreft volledig afhankelijk van de vorige eigenaar. Als die de ketting weinig gesmeerd heeft dan kan het snel gaan.
Originele remblokken van Suzuki zijn goed en gaan lang mee. Ik heb er inmiddels met de originele al bijna 58.000 km op zitten.
Wat betreft de 12.000 km beurt. Als ze in ieder geval de olie en het filter vervangen hebben dan is dat redelijk oké. Als ze de bougies niet vervangen hebben dan is dat niet zo'n probleem, want die gaan echt wel langer mee. In een oude GSX heb ik wel eens 35.000 km gedaan met mijn bougies. Als de motor goed loopt, dan zijn de bougies oké.
Koelvloeistof vervangen wordt officieel voorgeschreven, maar zal door geen enkele dealer worden gedaan, omdat het gewoonweg niet nodig is. Ik heb dit jaar de vloeistof van mijn DL vervangen. Die zat er negen jaar in en was nog oké. Overigens is de kwaliteit van de koelvloeistof te controleren, maar ik durf er best wat om te verwedden dat je koelvloeistof na twee jaar nog goed is.
Als je motor goed loopt, ga dan lekker rijden en maak je niet te druk. De kwaliteit van de DL is goed en die fietsen kunnen best wat hebben.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Sparkle Black Peter »

Steef1980 schreef: Ik heb het ruitje er nu af gehaald met inbus. Kan ik de rubber dopjes makkelijk verwijderen om jet ruitje hoger te zetten of moet ik dan eerst een kap van het dashboard afhalen?
Om je ruit hoger te zetten hoef je niets van je dashboard te halen. Die rubberen dopjes (well-nuts) kun je zo verwijderen en in een hoger gat stoppen. Scherm erop, boutjes erin en klaar is Steef :duim:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
V-for-Herman
Berichten: 294
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door V-for-Herman »

Voor wat betreft de kettingset, deze kan bij nauwelijks of slecht onderhoud zomaar versleten zijn bij 14000 km, denk bv. aan zand en wellicht pekel, deze kunnen hem snel om zeep brengen.
Ik he een Strom uit 2010 met een DID kettingset fabriek af, dus geen matige kwaliteit en deze is nu na 15.000 km nog gewoon als nieuw.
De tanden zijn nog mooi vlak aan de punten, de lengte valt nog ruim binnen de uiterste lengte, maar bij elke 500 km gaat i in nieuw vet en bij 1000 km geheel reinigen en opnieuw in een mooi jasje van vet.
V-Strom Bj.2010
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door OllieX »

Hoi Steef,

Ik heb eerder bij een Suzuki dealer verzocht de koelvloeistof eens te vervangen (24000 km), omdat het nog nooit gedaan was. Bij deze Suzuki dealer was het ook niet gedaan, want zo werd gezegd niet nodig. Nu onlangs bij een andere dealer verzocht (32000 km) dat maar eens te doen, en is nu voor de allereerste keer gedaan. Het is wel wat arbeidsintensief dus kost wel wat aan arbeidsloon, tenzij je het zelf doet.
Mijn remblokken zijn nu (35000) nog niet vervangen (hangt natuurlijk wel van de rijstijl af) alleen de achterrem blokken bij 7000 km, toen ik hem tweedehands kocht, want die waren helemaal op. De vorige eigenaar heeft denk ik alleen met de achterrem geremd of voortdurend laten slepen of zo.
Er zijn overigens ook merken die koelvloeistof leveren die volgens hun niet meer vervangen hoeven worden.(ik meen Motul of Putoline?)
En o ja, zoals anderen ook al zeggen, bij niet optimaal onderhoud van de ketting kan 14000 km makkelijk. Is niet vreemd dus. Ik smeer zelf consequent en doe er zo'n 30000 km mee.
Ik hoop dat je veel plezier van de Strom hebt!
Steef1980
DL1000 berijder
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20-08-2014, 13:48
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 (2017)
Woonplaats: Westland

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Steef1980 »

Iedereen bedankt voor de reacties! Een geruststelling om te lezen. Afgelopen week heb ik de SW Mototech valbeugels op mijn V-strom gezet. Ziet er supergaaf uit! Verder heb ik het ruitje op de hoogste stand gezet maar ik blijf veel last hebben van wind precies op mijn vizier-gedeelte van mijn helm. Zonder zonnebril of dicht vizier kan ik bijna niet rijden. Hiervoor moet ik dus nog op zoek naar een oplossing....

Vanmiddag helaas twee dikke krassen gemaakt op mijn hitteschild van mijn uitlaat :oops:
Balen!!! De motor was verder namelijk smetteloos. Nu maar op zoek naar een nieuw hitteschild. Ik zal nog een berichtje op marktplaats zetten. Dus als iemand nog iets heeft liggen??

Fijne avond allemaal!

Groet,

Steef
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Cplegt »

Scotch Bride of zwart spuiten geen optie?
Betreft de turbulentie is er al veel geschreven en veel mensen zijn tevreden met verschillende oplossingen. Er zit vast wel een oplossing voor je tussen.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Eikie »

Er is iemand met een Givi Airflow te koop op het forum.
Voor een paar tientjes kan je nooit geen buil vallen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Steef1980
DL1000 berijder
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20-08-2014, 13:48
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 (2017)
Woonplaats: Westland

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Steef1980 »

Hoi Rene,

Ik zie die advertentie niet staan. Heb jij een linkje voor me?

Groet,

Steef
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Eikie »

Oeps, stukkie even gemist. Ruit is verkocht.

http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.p ... vi#p158999
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Afleverbeurt of niks gedaan??

Bericht door Eikie »

Er wordt nu wel een varioscherm aangeboden voor een L2 !
Daar kan je ook baat bij hebben. En voor €40 zit je een stuk beter
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Plaats reactie