Wil niet starten

Plaats reactie
Stuyter

Wil niet starten

Bericht door Stuyter »

Hoi allen,

Na een weekje stilstand wil mijn trouwe V-Strom 650 niet starten :-( Als ik de sleutel omdraai gaat het licht branden, benzinepomp hoor je gewoon. Maar als ik op de startknop druk (koppeling ingeknepen) hoor je de startmotor rondgaan, alleen de motor slaat niet aan. Ik zie verder geen rare dingen, behalve dat het oliepeil aan de lage kant is, maar dat zou volgens mij geen probleem moeten zijn bij het starten. Als ik op de claxon druk doet deze het gewoon, volgens de dealer zou dan de accu dan vol moeten zijn, en kan het daar dan niet aan liggen.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb hier nooit eerder last van gehad en ook altijd netjes alle beurten laten doen. Daarnaast heeft hij afgelopen week ook netjes onder de hoes gestaan.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Wil niet starten

Bericht door Eikie »

Bobine misschien het leven gelaten? Het lijkt alsof je geen bougievonk hebt.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Wil niet starten

Bericht door Iron Horse »

Een V-Strom heeft 2 bobines, dus dan zou je verwachten dat er toch 1 cilinder plofjes gaat geven. Twee tegelijk kapot lijkt me niet, alhoewel het natuurlijk wel kan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
SN0Wman
DL650 berijder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24-08-2013, 14:29
Mijn motor is een: was een Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Wil niet starten

Bericht door SN0Wman »

Ik zie dat je een v-strom uit 2004 hebt? Als ik me niet vergis gaat bij die serie de koplamp niet uit tijdens het starten toch? Het zou dan kunnen zijn dat de accu spanning net niet voldoende is om én lampen én startmotor én een vonk te geven. Ik heb dit met een vorige motor ook wel eens gehad.

Je kan proberen om de accu even bij te laden, of om bijboorbeeld even je koplamp los te koppelen.

Succes!

Ps> de claxon zegt niks over hoe vol je accu is. De koplampen en startmotor verbruiken vele malen meer stroom dan je claxon.
Groeten,
Rudy
Stuyter

Re: Wil niet starten

Bericht door Stuyter »

Dank voor de tips! Ik zal eerst eens de accu proberen bij te laden, misschien dat dat al helpt. Al zou ik niet helemaal weten hoe dat moet, maar er is vast een handige buurman en/of motor liefhebber in de buurt die me daar bij kan helpen. Tips zijn hier uiteraard ook welkom :-)

En Snowman: dat klopt, de koplamp blijft branden tijdens het starten. Wel raar dat ik 3 jaar zonder problemen heb gereden, en nu ineens de accu een te lage spanning heeft...
Gebruikersavatar
SN0Wman
DL650 berijder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24-08-2013, 14:29
Mijn motor is een: was een Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Wil niet starten

Bericht door SN0Wman »

Tsja ook accu's worden slechter als ze ouder worden. Als het de originele accu is is die inmiddels 10 jaar oud hè ;) eerstaar eens zien of die het probleem is.

Bijladen kan je doen dmv een druppellader. Bedenk me nu dat áls de accu het probleem is, aanduwen nog een mogelijkheid is. Motor in 2e versnelling zetten, op je motor gaan zitten en vragen of je buurman even wil duwen. Zodra je flink de vaart erin hebt zitten (langzaam rennen) langzaam de koppeling op laten komen, zou ie zo aan moeten slaan.
Groeten,
Rudy
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Wil niet starten

Bericht door Soesko »

Stuyter schreef:En Snowman: dat klopt, de koplamp blijft branden tijdens het starten. Wel raar dat ik 3 jaar zonder problemen heb gereden, en nu ineens de accu een te lage spanning heeft...
Volgens mij moet ook bij de 2004 de koplamp uit gaan bij het starten. Daarnaast is het niet raar dat de accu ineens een te lage spanning heeft. Een accu is namelijk een slijtageonderdeel en is na verloop van tijd op. Doorgaans is het zo dat hij langer mee gaat als hij intensiever/vaker wordt gebruikt. Dan is het ook nog zo dat een accu het juist in deze warme tijd moeilijk heeft.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Wil niet starten

Bericht door Iron Horse »

Ik heb een K4 en daar blijven de lampen tijdens het starten gewoon branden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Wil niet starten

Bericht door Bozobin † »

Heb ik ook wel es gehad, 'vet' geslagen bougie om 1 of andere reden of zoiets.

Na flink doorstarten kwam er toch weer leven in en het probleem nooit meer terug gezien.
Ik heb de indruk dat het te maken heeft met de manier waarop je em de laatste keer stilgezet hebt.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Stuyter

Re: Wil niet starten

Bericht door Stuyter »

Dank voor jullie reacties! Ik ben er de afgelopen dagen niet aan toe gekomen om er nog verder in te duiken, maar ga van het weekend proberen. Hopelijk kom ik er zelf uit (eventueel met hulp van een buurman), of anders een reparateur uit de buurt maar te hulp vragen...
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Wil niet starten

Bericht door TT-Strom »

heb je niet per ongeluk de zijstander nog uit of de dodemansknop omstaan?

Dat laatste is mij eens gebeurd en heb ik 15 minuten naar lopen zoeken...... :frusty: :schater:
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Wil niet starten

Bericht door Eikie »

dan draait de startmotor toch niet ?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Eric66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 188
Lid geworden op: vr 13-05-2011, 08:58
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Westland

Re: Wil niet starten

Bericht door Eric66 »

Zit het 2 polige stekkertje nog goed vast onder de koppeling handel.
Deze kan onder spanning losschieten als je handkap er tegen aan zit na aanstoten.
Dit geeft het zelfde effect (niet starten) als het niet inknijpen van je koppeling.
gr. Eric.
V-Strom, The great compromiser !!
Stuyter

Re: Wil niet starten

Bericht door Stuyter »

Na 3 keer proberen door de week (zonder succes) heb ik afgelopen weekend nog eens een poging gewaagd, en toen startte hij gewoon weer. Wel merkte ik dat als ik geen gas geef hij heel snel weer uitvalt, maar als ik een beetje gas blijf geven blijft hij draaien. Heb nog geen gelegenheid gehad om te rijden, dat ga ik morgen weer doen. Dan rijd ik wel even langs de dealer om te checken of het de accuspanning misschien is.

@ TT-strom: die fout heb ik inderdaad ook wel eens gemaakt, dus die had ik dit keer direct gecheckt :-)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Wil niet starten

Bericht door RedStrom »

Stationairschroef geprobeerd?
Beetje opschroeven helpt misschien?
Klinkt alsof je lucht of je brandstof geknepen wordt.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Wil niet starten

Bericht door Sanscorp »

Ik ben er door persoonlijke ervaring wel achter dat de accu erg nauw komt.
Mijn accu leek goed en toch niet starten..
Vervangen en niets aan de hand.

bijladen had bij mij geen zin.
Testen is makkelijk:
Multimeter op de accu, contact aan en starten.
Moet boven de 10v blijven, bij een nieuwe accu boven de 11.

Probeer maar eens.

Gashendel bij het starten niet aanraken, daar verzuip je hem alleen mee.
Wat je kan doen is de pomp een paar keer laten draaien, gewoon contact aan, pomp giert, contact uit, contact weer aan.
Zo pomp je mogelijke lucht uit het systeem, dit ken ik dan weer alleen uit de auto i.c.m. een terugslagklep die open bleef staan waardoor de benzine terugliep en je eerst alleen lucht in de leiding hebt.

De dealer (ook wel stealer) smeert je vaak dingen aan met "dat gaan we onderzoeken" en vervolgens "ik vermoed dat het je opvoerpomp is" om die vervolgens voor 500 euro te vervangen en er dan achter te komen dat dit toch het probleem niet was...
Ook weer eigen ervaring, zal misschien bij sommige dealers wel meevallen maar ik ken ze niet, de huidige cultuur monteurs is namelijk al snel van het vervangen..


Overigens heb ik het probleem met mijn k2 dat ik hem niet 2x kort achter elkaar kan starten bij een koude motor.
Ik vermoed dat de "choke" (gewoon gas bijgeven dus) de bougie flink nat maakt waardoor ik alleen met gas een mm open nog kan starten.
Het KAN zijn dat je het gas aangeraakt hebt en de boel dus verzopen is.
Als test kan je de motor zoals boven paar keer op contact zetten (da's alleen druk opbouwen) en zonder het gas aan te raken te starten, gaat dit wel in 1x dan weet je wat het euvel is.

daarna even warm laten draaien, afzetten en nog een keer proberen, met een beetje geluk gaat het dan wel goed.
Plaats reactie