moeilijk schakelen van 2 naar 3
- Twinkel
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 06-10-2013, 20:57
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (L3)
- Woonplaats: Den Haag
moeilijk schakelen van 2 naar 3
Mijn motor schakelt regelmatig moeilijk van 2 naar 3, dit probleem treedt meestal op bij een koude motor. Soms moet ik echt een paar keer trappen voordat ie naar z'n 3 gaat. Schakelen naar andere versnellingen gaat zonder problemen (ook met een koude motor) en terug van 3 naar 2 is er niets aan de hand. Is iemand bekend met dit probleem? Enig idee wat de oorzaak kan zijn? Vandaag al even bij de dealer langs geweest, maar hij was dit nog niet eerder tegen gekomen. Over twee weken moet m'n motor daar voor z'n 12.000 km beurt langs, dus dan zal hij er verder naar kijken. Koppeling staat volgens hem goed afgesteld en ketting was nog voldoende op spanning.
Groeten,
Evelien
Evelien
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7823
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Mijn L2 schakelt als een warm mes door een pakkie boter.
Nog geen problemen ondervonden.
Nog geen problemen ondervonden.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Je moet ook niet trappen van 2 naar 3...
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4868
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Koppeling gebruiken?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Alleen met terug schakelen
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Heb hetzelfde met terugschakelen soms.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Olie???
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Twinkel
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 06-10-2013, 20:57
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (L3)
- Woonplaats: Den Haag
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Goed punt, olie net gecontroleerd, is ook nog voldoende. Tja, dan mag de dealer het volgende week gaan uitzoeken. Maar alle suggesties zijn nog steeds welkom, scheelt een hoop tijd en dus geld als ik de monteur al in de juiste richting kan sturen. Gelukkig voor jullie dat jullie het zelf niet tegen komen, pech voor mij dat dit daardoor minder suggesties oplevert wat het zou kunnen zijn
Groeten,
Evelien
Evelien
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7823
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Misschien schakel je tè voorzichtig. Zou zo maar kunnen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Twinkel
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 06-10-2013, 20:57
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (L3)
- Woonplaats: Den Haag
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Ik heb niet het idee dat ik van 2 naar 3 op een andere manier schakel dan van 1 naar 2 of van 3 naar 4 enz. (dat zou toch ook wel raar zijn als ik van 2 naar 3 op een andere manier schakel dan naar alle andere versnellingen?). Vandaag nog extra op gelet, maar weer ging hij alleen van 2 naar 3 niet lekker en bij een 2e poging om 'm in z'n 3 te krijgen is er dan echt geen sprake van subtiliteit en dan nog wil het niet altijd lukken. Maar goed, de rest van de week zal ik m'n schakelgedrag nog eens grondig aan een evaluatie onderwerpen om te kijken of ik misschien toch op een andere manier schakel dan vanuit stilstand (van 1 naar 2) of dan wanneer ik op de snelweg zit (van 3 naar 4 en verder).
Groeten,
Evelien
Evelien
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Als de motor warm is gaat het dan wel goed?
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Twinkel
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 06-10-2013, 20:57
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (L3)
- Woonplaats: Den Haag
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Ik durf het niet 100% zeker te zeggen, maar ik kan me niet herinneren dat ik er last van heb als de motor warm is (een groot deel van de tijd dat m'n motor warm is, zit ik op de snelweg en hoef ik niet van 2 naar 3 te schakelen, dus dat kan een vertekend beeld geven). Maar inderdaad, wat ik me zo kan herinneren gebeurt het alleen als ik door de stad rij richting snelweg (als ik net vanaf huis of kantoor weg rij). Nadat ik op de snelweg heb gezeten en de stad met warme motor weer in rij, dan heb ik er geen last van. Maar als het aan de koude motor ligt dan blijf ik het raar vinden dat ik er van 1 naar 2 geen last van heb.
Groeten,
Evelien
Evelien
- Ballie
- DL650 berijder
- Berichten: 546
- Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
- Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
- Contacteer:
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Zou 't niet in de tandwielen kunnen zitten, of evt in de synchromesh... Als het maar bij 1 versnelling is zou ik daar toch als eerste aan denken...
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
- R.Vanmeegen
- DL1000 berijder
- Berichten: 604
- Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
- Woonplaats: Huissen
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Probeer eens zonder te koppelen. gewoon beetje gas terug en hup het pookje omhoog. Wel doen met aardig wat toeren.
Zo kun je kijken of het wellicht aan de koppeling ligt ja/nee
Zo kun je kijken of het wellicht aan de koppeling ligt ja/nee
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Volgens mij moet even naar twee zaken goed worden gekeken; de afstelling van de koppeling en naar je ketting.
De afstelling van je indruk-stift van je koppeling controleren/opnieuw af (laten) stellen. 'K heb ook schakelproblemen gehad, na het opnieuw afstellen van de koppeling was het hakerige schakelen geheel verdwenen.
Een slappe ketting kan ook voor schakelproblemen zorgen, wellicht speelt dit misschien wel een rol.
De afstelling van je indruk-stift van je koppeling controleren/opnieuw af (laten) stellen. 'K heb ook schakelproblemen gehad, na het opnieuw afstellen van de koppeling was het hakerige schakelen geheel verdwenen.
Een slappe ketting kan ook voor schakelproblemen zorgen, wellicht speelt dit misschien wel een rol.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Eenzijdig ingesleten schakelvork in de versnellingsbak was bij mijn oude suzuki het geval.
Hoewel jou fiets daar wel erg weinig km voor heeft gelopen.
De rest schakelt wel goed, dus waarom zou het dan in de koppeling zitten als hij bij de rest wel goed vrij komt.
Hoewel jou fiets daar wel erg weinig km voor heeft gelopen.
De rest schakelt wel goed, dus waarom zou het dan in de koppeling zitten als hij bij de rest wel goed vrij komt.
V-Strom Bj.2010
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Lijkt me dat de standaard afstellingen eerst gecontroleerd moeten worden voordat de versnellingsbak uit elkaar wordt gehaald. De afstelling van de aandrukstift is kritisch, vandaar.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Mooi, ga na je werk (of een ander keer) eens even een leuk stukje binnendoor rijden en probeer de versnellingen goed uit waar jij nu problemen mee ondervindt.Twinkel schreef:Ik durf het niet 100% zeker te zeggen, maar ik kan me niet herinneren dat ik er last van heb als de motor warm is
Als je dat gedaan hebt dan weet je of het rijden met een warme of koude motor van invloed is.
Als je olie warm is gaat alles gewoon soepeler en dat is logisch.
Hoe lang zit de olie in je blok? en wat voor olie gebruik je?
Ik neem aan dat je olieniveau op peil staat.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Hoe stel je deze optimaal af dan?Chopperbiker schreef:Lijkt me dat de standaard afstellingen eerst gecontroleerd moeten worden voordat de versnellingsbak uit elkaar wordt gehaald. De afstelling van de aandrukstift is kritisch, vandaar.
V-Strom Bj.2010
- Twinkel
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 06-10-2013, 20:57
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (L3)
- Woonplaats: Den Haag
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Hoi John, goed idee, ga ik dit weekend wel even doen. Dat betekent dat ik voornamelijk in de stad zal moeten gaan rijden en voor één keer hopen dat alle verkeerslichten vlak voor me op rood springen om daarna vaak van 2 naar 3 te kunnen schakelen. Ik zal nog wel laten weten hoe dat is gegaan.
Als het goed is, is de olie bij de 6.000 km beurt vervangen bij de dealer (geen idee wat voor olie) en dat was half februari dit jaar. Volgende week de 12.000 km beurt (tegen die tijd staat de km teller op bijna 14.000 km). Ik zal daar wel even vragen welke olie ze gebruiken. Het olieniveau heb ik deze week nog gecontroleerd en staat op peil.
Als het goed is, is de olie bij de 6.000 km beurt vervangen bij de dealer (geen idee wat voor olie) en dat was half februari dit jaar. Volgende week de 12.000 km beurt (tegen die tijd staat de km teller op bijna 14.000 km). Ik zal daar wel even vragen welke olie ze gebruiken. Het olieniveau heb ik deze week nog gecontroleerd en staat op peil.
Groeten,
Evelien
Evelien
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5044
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Ik wil niet lullig doen , maar als mijn motor niet naar behoren schakelt, kijk ik het 1 dag aan en als het dan nog steeds niet goed is, ga ik naar de dealer. Mag die het uitzoeken. wacht echt niet tot een onderhoudsbeurt. Je hebt niet voor niets garantie. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Peter
Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Stift van de koppeling afstellen doe je zo:
Kapje om je voortandwiel loshalen, grote moer moer losdraaien, de middenstift met een schroevendraaier geheel rechtsom draaien tot handvast, dan een kwart linksom terug.
Moer vastdraaien terwijl je de stift niet verdraaid, nu is je koppeling opnieuw afgesteld. Borglip omvouwen tegen de moer.
De speling uit de kabel haal je met de kabelafstelling bovenop het kapje wat je hebt verwijderd of bij je koppelingshendel.
Kapje om je voortandwiel loshalen, grote moer moer losdraaien, de middenstift met een schroevendraaier geheel rechtsom draaien tot handvast, dan een kwart linksom terug.
Moer vastdraaien terwijl je de stift niet verdraaid, nu is je koppeling opnieuw afgesteld. Borglip omvouwen tegen de moer.
De speling uit de kabel haal je met de kabelafstelling bovenop het kapje wat je hebt verwijderd of bij je koppelingshendel.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Mijn K9 schakelt bijna telepatisch, en de koppeling gebruik ik regelmatig helemaal niet. (opschakelen)
Moet daarom een beetje twijfelen aan de rol van de koppeling in dit probleem.
Moet daarom een beetje twijfelen aan de rol van de koppeling in dit probleem.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Helemaal gelijk in, het is nog bijna een nieuwe dus gauw teruggaan.Sparkle Black Peter schreef:wacht echt niet tot een onderhoudsbeurt. Je hebt niet voor niets garantie. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Peter
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Twinkel
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 06-10-2013, 20:57
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (L3)
- Woonplaats: Den Haag
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Vandaag een uur door de stad gereden, veel moeten schakelen dankzij verkeerslichten, rotondes en overstekende fietsers. Blijkbaar gebeurt het niet alleen bij een koude motor, maar ook met warme motor wil ie regelmatig niet van 2 naar 3 schakelen. Soms zag ik op die momenten tijdens het schakelen het neutraal-lampje even aan (en meteen weer uit) gaan. Nog steeds geen last bij terugschakelen en ook niet bij opschakelen naar andere versnellingen. Olie is dus op peil. De afstelling van de koppeling en ketting had de dealer 1,5 week geleden al even snel naar gekeken en leken in orde. A.s. donderdag gaat m'n motor naar de dealer (ik ben afhankelijk van m'n motor om op m'n werk te komen en donderdag heb ik een thuiswerkdag, vandaar dat ik tot dan wacht). Bedankt voor al jullie suggesties, ik zal het laten weten als de dealer iets heeft kunnen vinden.
Groeten,
Evelien
Evelien
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Dat is een mooie en duidelijke uitleg, Thanks!Chopperbiker schreef:Stift van de koppeling afstellen doe je zo:
Kapje om je voortandwiel loshalen, grote moer moer losdraaien, de middenstift met een schroevendraaier geheel rechtsom draaien tot handvast, dan een kwart linksom terug.
Moer vastdraaien terwijl je de stift niet verdraaid, nu is je koppeling opnieuw afgesteld. Borglip omvouwen tegen de moer.
De speling uit de kabel haal je met de kabelafstelling bovenop het kapje wat je hebt verwijderd of bij je koppelingshendel.
V-Strom Bj.2010
- Twinkel
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 06-10-2013, 20:57
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (L3)
- Woonplaats: Den Haag
Re: moeilijk schakelen van 2 naar 3
Nog even onder voorbehoud omdat ik vandaag niet veel van 2 naar 3 heb geschakeld, maar het probleem lijkt verholpen. Ook al zei de dealer twee weken geleden nog dat de koppeling goed stond en de ketting straks genoeg, hij heeft hier gister tijdens de onderhoudsbeurt toch wat aan veranderd en het lijkt tot nu toe te helpen. Maar goed, het aantal keren schakelen van 2 naar 3 zal ik vandaag maximaal 10x gedaan hebben, binnenkort maar even een vergelijkende rit maken met die van afgelopen zondag om het zeker te weten.
Groeten,
Evelien
Evelien