extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Plaats reactie
LYNX

extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door LYNX »

Een extra massa kabel aansluiten hoe zou ik best te werk gaan,
tis iets dat ik zou willen uitproberen dus "niet te veel van waarom :) "
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door John007 »

Gewoon vanaf de accu op de min aansluiting een draad trekken.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Iron Horse »

Dat vraagt uiteraard naar een waarom. Maar ik denk dat je eerst duidelijkheid moet hebben over wat je onder massa verstaat. Officieel is massa de massa van het voertuig. En vroeger werd er, zoals heel lang bij fietsen met dynamo's werd gedaan, de massa van het voertuig gebruikt als retourleiding die naar de min van de accu of de dynamo in geval van de fiets liep. Tegenwoordig (eigenlijk al heel lang) wordt er altijd een aparte draad gebruikt voor de nul- of minleiding. Dit omdat elektrische stromen door het voertuig op scharnierpunten contactproblemen kunnen veroorzaken en bij onderling verschillende materialen galvanische corrosie.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
LYNX

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door LYNX »

ik sukkel al een tijdje met elektrische start problemen, het probleem doet zich soms voor...was nu 6 maand geleden en verleden week zondag weer pech
er werd mij aangeraden door touring wegenhulp om een extra massa aan te sluiten want volgens hem is deze slecht nu
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 02-03-2014, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een opvolgende reactie is onnodig en ongewenst.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Iron Horse »

Dan moet je wel weten waar die mindraad naartoe moet worden getrokken. Want zomaar een mindraad extra trekken naar een willekeurig punt in je elektrisch circuit is dus een blinde gok. Als de wegenhulp bijvoorbeeld aangaf dat het om de startmotor (ik noem maar iets willekeurigs) ging dan kun je dat gericht doen zoals John al aangaf, gewoon op de min van de accu aansluiten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Ate
Berichten: 436
Lid geworden op: di 31-05-2011, 18:33
Mijn motor is een: DL 650 (2004)
Woonplaats: Oosterwolde

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Ate »

En wat versta je precies onder start problemen. Slaat de motor niet aan, draait de startmotor te langzaam of juist helemaal niet? Kan ook gewoon een dipje in je accuspanning zijn. Als de accu de kracht niet heeft om de startmotor snel genoeg te laten draaien, dan helpt een extra nul ook helemaal niks.
LYNX

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door LYNX »

@Ate
de startmotor slaat niet aan, of soms te langzaam...batterij was over 3 maand nog maar vernieuwd
om 1 of andere misterieuse redenen gebeurt dat maar af en toe,
het laatste jaar heb ik al 3 batterijen gestoken en de laatste keer + een spanningsregelaar en toen heb wel maand of 6 zonder het probleem gereden
Ik rijd alle dagen met de Strom dus batterij kan nie echt kapot zijn door stil te staan denk ik ,
heb al veel draadjes over het probleem geschreven , er werd geadviseerd om de strom weg te doen ...maar kon het niet over mijn hart krijgen
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door John007 »

@LYNX,

Heb jij het idee dat je accu langzaam leeg loopt misschien?
Dan heb je te maken met lekstroom, m.a.w. deze "trekt" de accu langzaam leeg.
Mocht dat zo zijn dan moet je even gaan meten en meten is weten!
Een accu neemt altijd af in capaciteit als je de motor lang niet gebruikt maar starten moet dan nog wel gaan.
Heb jij de motor ook aan een druppellader als je hem een tijdje niet gebruikt?
Heb je de accuklemmen en de aansluitingen van de startmotor ook even schoongemaakt?
Het is goed mogelijk dat deze niet goed contact maken.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Gjvdree
DL1000 berijder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
Woonplaats: Assendelft

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Gjvdree »

Dit heb ik ook een tijdke gehad. Nieuwe accu, met hogere capaciteit hielp niks. Ik heb zelf de kettingolier losgehaald.
Uiteindelijk bleek dat het boordstopcontact aan mijn stuur vocht had opgevangen, en dus soms de accu langlaam leegtrok, zekering eruit en klaar.

Electrische problemen zijn echt zoeken, je kan d.m.v. een spanningszoeker de stroom meten die loopt als alles uit staat. Min pool los, spanningsmeter ertussen en meten maar.
Ik mat op een gegeven moment alles door, accuspanning voor het starten, na het starten, bij aankomst op mijn werk, in het weekend.

In iedergeval suc6 met zoeken
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Ate
Berichten: 436
Lid geworden op: di 31-05-2011, 18:33
Mijn motor is een: DL 650 (2004)
Woonplaats: Oosterwolde

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Ate »

Heb je misschien een autolader van een navigatie altijd aangesloten? ook al zit er dan geen navigatie aan, deze neemt wel constant stroom. Hetzelfde met een oplader van je mobieltje thuis. De trafo die erin zit neemt altijd stroom zolang deze in het stopcontact zit. Het is maar een mogelijkheid. Er kunnen meerdere dingen zijn.

Ga alles 1 voor 1 na. Misschien de massadraad aan beide kanten goed nakijken of die goed bevestigd zitten.
LYNX

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door LYNX »

@ Ate, normaal zit er niets aangesloten , ook de mistlampjes aan de zijkant zijn voor de show (dummys)
@ John007 zelden is de motor aan de druppelader want meest of den tijd zit ik erop ;), nee serieus soms zit ie op de druppelader, en sinds zondag alle dagen als ik thuiskom omdat ik zoveel mogelijk wil voorkomen van panne te hebben,
Donderdag laat ik hem es uitmeten door nen maat van mij ... ik laat dan nog iets weten
toch allemaal al bedankt
LYNX

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door LYNX »

Mijn maat heeft alles nagemeten, de waardes ken ik niet maar alles is volgens hem normaal , dynamo en spanningsregelaar zijn ok
het enige dat hij aanraadde was om 1 koplamp uit te schakelen omdat deze volgens hem veel startstroom wegnam
hij raad mij aan om veel te meten , hieronder mijn eigen metingen tot zover
voltage na stilstand
15/03 15h00 12.93 volt
16/03 11.00 12.92 volt
15.00 12.93 volt
17/03 10.00 12.91volt
voltage bij indrukken startknop
15/03 10 volt direct herstel naar 12.1 volt
17/03 10.78 volt
voltage over de toeren 7000 max
14.81 volt
resultaat van de metingen door mij
Mathijsvm

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Mathijsvm »

De koplampen gaan uit zodra je de start knop indrukt. Lijkt me overbodig om er 1tje uit te schakelen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5110 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Sanscorp »

de koplamp blijft op de dl1000 van voor 2003(?) altijd aan, ook tijdens het starten.
om die reden een relais met schakelaar ingebouwd zodat ik zelf mijn lampen aan kan zetten na het starten.

een extra massa zou niet nodig moeten zijn, je kan wel de bestaande draden (naar chassis en motorblok?) loshalen, opschuren en invetten.
controleer ook de aansluitingen op je startrelais, desnoods even preventief opschuren.
Invetten doe je met een zuurvrije vaseline, dan blijven de contacten goed.

als je toch een extra massa wil, pak dan minimaal een 10mm2 kabel en knijp daar goede ogen aan, monteer deze dan direct op je motorblok, gewoon een willekeurige bout lospakken en de kabel daar opzetten, maakt echt geen ruk uit ;)

Je kan, als je er zin in hebt, de huidige weerstand van de massa eens doormeten, dit zou oneindig moeten zijn vanaf accu naar chassis (wel een kaal stuk metaal pakken).
Alles hoger dan oneindig (0) is niet goed en betekend dat je de boel op opschuren / schoon moet maken.

10v is wel wat laag voor tijdens het starten, vanaf 9v doet je ECU namelijk niets meer, 11v tijdens het starten is een mooi voltage.
Ik zou dus ook vooral eens kijken naar je startcircuit, alle contacten controleren en wellicht dat je startmotor wel kaduk begint te raken waardoor deze extra vermogen trekt.
dan dipt je accu dus ook.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Eikie »

Sanscorp schreef:
..., monteer deze dan direct op je motorblok, gewoon een willekeurige bout lospakken en de kabel daar opzetten, maakt echt geen ruk uit ;)
Heel lang geleden op de ambachtschool kregen wij advies om geen massa op lichtmetalen delen vast te maken ivm verminderde weerstand.
Mogelijk is e.e.a. bijgesteld sinds 1978...
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Mathijsvm

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Mathijsvm »

Ow excuses. Dan heb ik niks gezegd.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5110 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Voogie »

Sanscorp schreef:Je kan, als je er zin in hebt, de huidige weerstand van de massa eens doormeten, dit zou oneindig moeten zijn vanaf accu naar chassis (wel een kaal stuk metaal pakken).
Alles hoger dan oneindig (0) is niet goed en betekend dat je de boel op opschuren / schoon moet maken.
Weerstand moet niet oneindig zijn (kan niet eens, want oneindig is niet meetbaar) maar 0! Maar gelukkig staat de 0 al tussen haakjes.
;-)

verzonden vanaf mijn Sony Experia
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Sanscorp »

Zo noemen ze dat toch? En nul is toch ook niet meetbaar?
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Voogie »

Juist wel, dan is de waarde 0 Ohm. Maar in de praktijk gaat een beetje multimeter niet lager dan 0,3 Ohm. :-)

verzonden vanaf mijn Sony Experia
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Sanscorp »

Hoe noem je 0 dan bij het meten van weerstand?
Je hebt 0 en 1, 1 is geen connectie tussen de 2 meetpennen en 0 is geen weerstand.
Een simpele digitale multimeter van Elro bij de praxis meet tot 0,1 ohm weerstand, multimeter van 40 euro geloof ik.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Iron Horse »

Bij 0 Ohm heb je indien je er een spanning opzet kortsluiting. Bij oneindige weerstand (is vele megaohms) loopt er nauwelijks of geen stroom afhankelijk van de hoogte van de aangelegde spanning. Maar voor een goed contact tussen twee aansluitingen zoals bedoeld wordt of de overgangsweerstand tussen de nul en de massa van het blok heb je het liefst een weerstand die zo dicht mogelijk in de buurt van de 0 Ohm komt. Anders betekent het dat er spanningsverlies zal optreden. En hoe hoger de stroom die er loopt, en die is bij een startmotor aardig wat, des te hoger het spanningsverlies indien er een weerstand gemeten is.

Als het nu nog duidelijk is ...... :mrgreen:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Sanscorp »

Ja dat is duidelijk en dat wist ik ook ;)
Maar ik weet niet beter dan dat 0 op de multimeter "oneindig" heet.
Als het niet zo heet, hoe noem je het dan?

0 en 1 zijn een beetje de aan/uit functie, of totaal geen weerstand, of geen verbinding.
Alles wat er tussen zit is corrosie of een weerstandje :D
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Voogie »

Als je pennen los van elkaar hebt meet je een oneindige weerstand. Het ligt helemaal aan de multimeter wat er dan op het display aangegeven wordt. Dit kan inderdaad 1,1 zijn. Dit zal dan 1,1 kOhm of meer zijn. Ligt dus helemaal aan het meetbereik van de meter. Hoe duurder hoe groter het meetbereik en nauwkeuriger.



verzonden vanaf mijn Sony Experia
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Iron Horse »

Sanscorp schreef:0 en 1 zijn een beetje de aan/uit functie, of totaal geen weerstand, of geen verbinding.
Alles wat er tussen zit is corrosie of een weerstandje :D
Daar zit je denkfout, weerstand is niet digitaal en dus aan of uit. Weerstand is van totaal niets tot oneindig. En het oneindigteken is zeker niet de nul maar de op z'n kant liggende 8.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Sanscorp »

Ik ben ook geen technicus en dat blijkt maar weer ;)
Ik weet het bovenstaande over de extra massa alleen maar op "need to know" basis en ervaringen.

De vergelijking aan/uit was om het begrijpbaarder te maken, 1 is geen verbinding voor wat betreft het doormeten van de massakabel. Als je de meetpennen op de accu en op het chassis zet en je blijft een 1 zien dan is er geen verbinding.

Zo heeft het kuipframe geen massa (kwam ik achter bij plaatsen van xenon koplampen.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Wullebolle »

Duit in het zakje ..
De theoretische nul op de multimeter is wel een vorm van oneindigheid, maar dan van oneindig grote geleidbaarheid.
Supergeleiders naderen de oneindig geleidbaarheid, maar niet helemaal. daar heb je de bigbang oersoep voor nodig.
Superweerstanden naderen de nul geleidbaarheid, maar niet helemaal. nooit, zelfs niet op quantum niveau ...
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Eikie »

Mooi al die weerstand wijsheden maar waar kan Lynx nu het beste een massa kabeltje op aansluiten?
Al zal het probleem er niet mee opgelost zijn.

Misschien is een hoofdschakelaar plaatsen na de accu een oplossing.
Na elke rit de stroom er volledig af en voor het starten de stroom er op. Heel ouderwets maar wellicht is het lege accu probleem daarmee verholpen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Sanscorp »

Ik heb eerder al uitgebreid antwoord gegeven op de massa kabel vraag ;)
Maakt niet veel uit, mooiste is op het blok ergens, boutje er uit en kabeloogje er op.

Pak wel een geleidend deel, dus geen kunststof kapje oid.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Wullebolle »

Extra massakabel tussne de startmotor en de accu?
Geen idee hoeveel de starter van een vstrom trekt, maar het zal wel iets tussen de 50 & 100 ampere zijn.
De lengte is maar 1 meter, en de stroom loopt er kortstondig door. Hoeft dus geen extreem dikke te zijn.
Een 16mm² kabel soepele kabel is voldoende.
Deze van een goedkope set startkabels bijvoorbeeld. Die zijn veelal 16mm² (de duurdere zijn 25).

Maar de kabel is niet het lastige, wel een goede aansluiting. Ook deze moet het amperage kunnen verdragen, en daar gaat het veelal fout.

Maare ... zou een slechte massa aansluiting van de startmotor echt voor zo'n drop zorgen dat de accu leeggetrokken wordt? pfff
Want dat was toch het probleem met het starten: de accu was regelmatig te leeg.

Ik denk eerder aan een traag leeglopende accu omdat er ergens in een verbinding corrosie zit of een breukje dat voor lekstroom zorgt.
En dat kan Lynx merken of uitsluiten door regelmatig het onbelaste accu voltage te meten.
Zakt dit voltage gestaag (bij langere stilstand van de motor) dan is het van datte. (Als er geen andere spookverbruikers zoals oilers en mistlampen zijn die voor de problemen zorgen)
Blijft het voltage correct 12.5 a 12.6 EN heeft ie alsnog startproblemen, dan is de OF startmotor OF de aansluiting ervan slecht (massa of zelfs de stroomdraad)
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: extra massa kabel aansluiten "hoe doe ik het ?"

Bericht door Sanscorp »

ik zou hem niet zo zeer naar je startmotor trekken, de standaard massa zit daar ook niet op, het blok is de massa.
dus een extra massa naar het blok kan geen kwaad, kan een hoop vage electrische problemen verhelpen, heb het bij mijn auto ook gedaan en nooit problemen gehad waar andere hele vage klachten hebben.

een 10mm2 als extra massa is voldoende, hoeft geen kneiter van een draad te zijn.
netjes maken van je bestaande massapunten is dan wel een must.

je moet een beetje een mannelijke aansluiting gebruiken, geen gamma oogje, daar schiet je niks mee op.
betaal even een keer 5 euro voor wat goede connectoren, bijvoorbeeld bij de lokale audio inbouw zaak.

eventueel kan je de verbinding nog vastzetten d.m.v. solderen, dan heb je echter ook een behoorlijke soldeerbout nodig :)

ik vermoed ook niet dat het met de massa te maken heeft, ik zou ze dus eerst gewoon opschonen en dan nogmaals proberen.
probleem verholpen? mooi, kosteloze reparatie! niet verholpen? dan verder zoeken.

sluipstroom kan ook al door vocht komen, of idd na fabriekage geplaatste spullen zoals laders of verwarmde handvaten etc.
het is altijd lastig om het probleem te pinpointen.
Plaats reactie