Vorkolie: welke?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5192
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Vorkolie: welke?

Bericht door RedStrom » ma 06 jan 2014, 21:22

Volgende project zaterdag a.s.: vorkolie vervangen. (nee, ik doe er niet meteen andere veren in)
Sinds 2006, 76000 km geleden, niet meer vervangen, oftewel nooit. Goedkope manier om verbetering te merken hoop ik.

Suzuki gebruikt SS-08 oftewel 10W.
Die 10W hebben je in verschillende soorten. Mineraal, syntheet, half. Verschillende viscositeiten nog.
Ik ben niet op zoek naar een speciaal effect. Hoop dat ie wat stabieler misschien wat stijver wordt. Scherp sturen, stabiel rijden.

Welke bevelen jullie aan? Merk, type? Moet wel een tijdje meegaan, wil niet elk jaar de olie vervangen.
En is 1 liter genoeg? Ik geloof dat 145mm luchtkamer de target is?
:duim:

(nee, ik doe er niet meteen andere veren in)
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 830
Lid geworden op: vr 12 jul 2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Locatie: Huissen

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door R.Vanmeegen » ma 06 jan 2014, 21:33

In MOTO73 - december nummer (25-26) - blz 34 staat een stuk geschreven over de werking van olie.
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5192
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door RedStrom » ma 06 jan 2014, 21:44

En wat staat daar dan?
Ik heb de MOTO73 namelijk niet.
Is een scan per mail of post hier mogelijk?
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Rongoos
Berichten: 281
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 23:17
Mijn motor is een: DL 650 K4
Locatie: Haarlem

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door Rongoos » ma 06 jan 2014, 22:26

Is het misschien mogelijk om hier ook een how to van te maken? Ik heb geen flauw idee hoe je dat doet.

Succes man


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
http://www.biljartservicekennemerland.nl Voor al uw biljart accessoires

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5192
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door RedStrom » ma 06 jan 2014, 22:40

Je vraagt gewoon of Chiel helpt :wink:
Het staat ook redelijk goed in het werkplaatshandboek wat je hier op meerdere plekken kunt downloaden.
Zoek er maar eens op.
Iron Horse verwijst er vaak naar. Misschien een idee op dat boek centraal te zetten onder How To.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Leville

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door Leville » ma 06 jan 2014, 22:45

Ohlins, Putoline... Heb je geen winkel in de buurt die serieus bezig is met MX motoren? Die hebben steeds het juiste materiaal.
Laatst gewijzigd door Leville op ma 06 jan 2014, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8355
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door Iron Horse » ma 06 jan 2014, 22:46

De hele procedure staat in detail vermeld in het WPH van blz. 7-16 t/m 7-25. Let er ook meteen op of de standaard veren nog binnen hun limiet zitten van minimaal 435 mm. De omschrijving van 10W is al de omschrijving van de viscositeit. De hoeveelheid olie per poot bij gebruik van de standaard veer is 524 ml. (Met de Hyperpro veren kom je precies uit met in totaal 1 liter voor beide poten. Wordt meegeleverd.) Als ik hem dan toch open had zou ik er meteen progressieve veren inzetten. En controleer ook meteen je oliekeerringen. WPH is hier op het forum te downloaden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5192
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door RedStrom » ma 06 jan 2014, 22:56

Leville schreef:Ohlins, Putoline... Heb je geen winkel in de buurt die serieus bezig is met MX motoren? Die hebben steeds het juiste materiaal.
Da's een goeie. De dichtsbijzijnde zaak, Motor Eibergen, is overgestapt van Castrol op Putoline omdat ze o.a. aan MX doen.
Ze zijn Triumph, KTM, Honda dealer. De Putoline motorolie zit nu ook in het blok.

Welke zou je doen? Deze of deze?
De 10W toch?

Beide met verschillende viscositeit. 50.10 en 52.40 cSt bij 40°C. De Suzuki olie schijnt iets van 36 cSt te zijn. (cSt = mm2/s)
Dit lijstje van een ander forum laat allemaal soorten zien. Maar niet elke 10W heeft dezelfde viscositeit.

Hyperpro levert 15W.
Laatst gewijzigd door RedStrom op ma 06 jan 2014, 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Leville

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door Leville » ma 06 jan 2014, 23:02

Voor niet intensief gebruik, zou ik zeggen: de goedkoopste. Wij hebben simpele vorkjes en ze moeten ook véél minder werken dan een vork in een MX machine. In vergelijking met een MX machine werken onze vorken ook bijna in een steriele ruimte, dus anti-corrosiewerking etc. lijkt me ook minder nodig.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8355
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door Iron Horse » ma 06 jan 2014, 23:18

Het lijkt me dat wij dat verschil echt niet zullen merken wat betreft die minuscule verschillen in viscositeit. Speciaal omdat viscositeit samenhangt met de temperatuur. En aangezien we met de V-Strom ergens tussen de -10 en de +35 graden Celsius rijden en we niet in de tussentijd even de vorkolie veranderen is het dus totaal onnodig om in de diepe details van de olie te duiken. De standaard olie voldoet daarin prima al zal er natuurlijk altijd wel een ideale temperatuur voor optimale prestatie zijn, helaas is die meestal maar tijdelijk.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5192
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door RedStrom » ma 06 jan 2014, 23:20

Dus 36 of 52 cSt maakt in ons geval niks uit?
Die Putoline is dan toch 1,5 x dikker dan het origineel.
Hun 7,5W is 35 cSt.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Leville

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door Leville » ma 06 jan 2014, 23:23

Suzuki raadt SAE 10 WT aan. Dus pak je deze van een goed merk? Ben geen oliespecialist. Lees ook even wat boven je tabel geschreven staat.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8355
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door Iron Horse » ma 06 jan 2014, 23:32

Ik ben ook geen oliespecialist om zover in de details alles te weten. Daarom lijkt het me inderdaad het handigste om gewoon voor de standaard te gaan. Maar wil je je nog even inlezen dan kun je hier nog wel een paar uurtjes zoet zijn. Staan ook de nodige calculators op.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 830
Lid geworden op: vr 12 jul 2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Locatie: Huissen

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door R.Vanmeegen » di 07 jan 2014, 06:30

Artikel uit Moto73 krijg ik niet op het Forum gezet. Is een PDF
JW; je hebt een PB
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8355
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door Iron Horse » di 07 jan 2014, 08:39

Als bijlage meesturen als je je antwoord plaatst. Staat linksonder "bijlage toevoegen".
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 1386
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Locatie: Purmerend

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door Framomile » di 07 jan 2014, 10:38

Rob :duim: +1

Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 830
Lid geworden op: vr 12 jul 2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Locatie: Huissen

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door R.Vanmeegen » di 07 jan 2014, 14:36

MOTO73.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5192
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door RedStrom » di 07 jan 2014, 21:47

Inmiddels wat verder gekeken.
Hyperpro doet er 15W in. Veel mensen met andere aftermarket veren gaan ook wel naar 7,5W.
Maakt dat wat uit? Ja, maar het ligt aan de veren die je hebt, de ene 10W is de andere niet, en je kan veel opvangen met je voorspanning.
Er zit veel tolerantie in zoals in b.g. lijstje (zie link boven) ook af te lezen is.
Er zijn 10W's met 22cSt maar ook met 36 cSt of zelfs 52 cSt. En daar moet je wel op vergelijken.Die laatste kan hydraulic lock veroorzaken, tenzij je veren hebt die er op afgestemd zijn.
Olie en veer hoort bij elkaar.
Er zijn 7,5W's met meer dan 22 cSt, maar ook met veel minder.
De viscositeit bepaalt de demping. Op asfalt, waar we meestal op rijden, merk je die verschillen niet zo. Hooguit bij hard remmen.
Maar worden de wegen slechter of onverhard, dan merk je het wel degelijk.
Ik heb 3 dealers gebeld, en veel verder dan wat ze er standaard in doen, komen ze niet. Nimag verwijst naar de dealers.
De originele ''Suzuki'' olie is niet 'bekend, niet verkrijgbaar, dwz in ons landje. De Showa S88 naar het schijnt.

Ik wil geen risico lopen dus ik zoek olie in de buurt van die 36 cSt die er standaard in zit, of iets er onder. Niet zo maar iedere 10W.
Gevonden tot zover:
- Suzuki standaard voor V-Strom zou Showa S-88 zijn, 35, 5 cSt@40
- Motul Fork Oil Expert 10W medium; 35.96 cSt, techno (?) synthetisch
- Motul Factory Line 10W medium; 36.0 cSt, synthetisch
- Castrol Fork Oil 10W; 32 cSt, mineraal
- Castrol Fork Oil 10W fully synthetic; 42 cSt, synthetisch (al een beetje richting te ''zwaar'' misschien)
- Valvoline Fork Oil 10W; 34 cSt, synthetic blend
- Valvoline SynPower Fork Oil 10W, 32 cSt, synthetisch
- Yamalube; 33,33 cSt (zgn G10)
- Putoline Formula GP 7.5; 35.5 cSt
- Putoline HPX-R 7.5; 32.10 cSt , synthetisch (voor grandprix, enduro, off road
Putoline productadvies geeft van beide de 10W variant voor de V-Strom die ze overigens in de off road category hebben geplaatst. Die hebben resp. 50 en 52 cSt. Doe ik niet.
Op basis van wat ik gelezen heb, niet op basis van ervaring

Je kunt natuurlijk ook gaan mengen. Moet dan wel het zelfde soort zijn. Geen mineraal met een syntheet.

2 van de vele interessante links: tabel, en nog een soortgelijk topic.
ps: Alle b.g. cSt is bij 40°C.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8355
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door Iron Horse » di 07 jan 2014, 22:04

Redstrom schreef:Je kunt natuurlijk ook gaan mengen. Moet dan wel het zelfde soort zijn. Geen mineraal met een syntheet.
Dat klopt niet. Je kunt wel mengen, je hebt namelijk ook halfsyntheet. Dit heb ik niet van mezelf maar gisteren nog op één van de vele websites over oliën gelezen. Maar of je bij mengen als (halve) leek precies weet wat je doet betwijfel ik.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5192
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door RedStrom » di 07 jan 2014, 22:17

Inderdaad. Dat kan in de ''fabriek'' met de juiste additieven, maar als leek maak je geen halfsyntheet door mineraal en volsyntheet door elkaar te mengen.
Ook is het niet zo dat 1 ltr SAE 5 + 1 ltr SAE 10 2 ltr SAE 7,5 oplevert. Gaat niet helemaal lineair dat middelen.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5192
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door RedStrom » wo 08 jan 2014, 21:49

Vandaag 1 ltr Motul 10W Expert gekocht.
Hoofdreden: de viscositeit.
Daarnaast: verkrijgbaarheid (er blijkt hier een 1 mans motorzaak te zitten ''ik doe alleen japanners'' die naast V-Stroms o.a. de hele Motul lijn voert).
En, ook niet onbelangrijk: de ontbrekende 2x 24ml (je hebt per vork 524 ml nodig) heeft Chiel nog. :duim:
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8578
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door Eikie » wo 08 jan 2014, 22:03

JW, je bent een echte Hollander :schater:
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

70K pure pleasure and heading for 100K :schater:

Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 830
Lid geworden op: vr 12 jul 2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Locatie: Huissen

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door R.Vanmeegen » wo 08 jan 2014, 22:36

JW. Ik kan viscositeit bepalen op mijn werk... Mocht je zelf willen gaan mixen......

In ieder geval suc6 met vervangen.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5192
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door RedStrom » wo 08 jan 2014, 22:56

Goed om te weten!
Maar niet nodig in dit geval.
:bye:
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8355
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door Iron Horse » wo 08 jan 2014, 23:06

Ik ben wel benieuwd naar de veerlengtes. Die van mij waren nog vrij jong en weken nauwelijks af, maar met 75K op de teller kan ik me voorstellen dat ze wel hebben ingeleverd. Mocht dat zo zijn en je wilt ze verversen dan heb ik hier nog een gratis set originele veren voor je staan, ik houd graag de Hyperpro's erin.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5192
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door RedStrom » do 09 jan 2014, 20:43

:worship:
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5192
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door RedStrom » za 11 jan 2014, 17:11

Mbv Chiel :duim: de vorkolie vervangen.
Wat er uit kwam was donkerder en dikker dan wat er in ging. En qua hoeveelheid minder dan de helft. Het was dus nodig.
De (progressieve) veren waren beide 444 mm, dus nog boven de minimale 435 mm.
We zijn uitgekomen op een luchtkamer van 140 mm wat 3 mm minder is dan 143 mm die Soes voorschrijft.
We hebben alleen de bovenkant open gehad. De inbus onderin kon blijven zitten. Het schijnt dat een 650 en een 1000 verschillen qua voorpoten.

Eerste indruk na een kort ritje is dat de voorkant een stuk stabieler/rustiger is, het duiken een stuk minder en het deinen na het duiken weg is. Er is weer demping.
Ik moet nog even opzoek naar de juiste voorspanning (alles maar even op standaard gezet), maar met deze olie is de demping niet te zacht en niet te hard.
De viscositeit is goed.
Qua bochten nog niet echt wat kunnen testen. Iets te nat om vol te gaan, maar al met al een nuttige dag.
De voorkant uit elkaar halen staat nu ook op het lijstje van ''dat doen we zelf''.
:bye:
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 830
Lid geworden op: vr 12 jul 2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Locatie: Huissen

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door R.Vanmeegen » za 11 jan 2014, 21:46

Dan zo maar eens een ritje plannen om eens goed te testen!

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5192
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Vorkolie: welke?

Bericht door RedStrom » zo 26 jan 2014, 18:52

Had ik al gezegd dat het vervangen van de vorkolie na 75000 km een succesje is?
Voor wie een fiets heeft met 50000+, ik kan het aanraden.
Als nieuw!
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Plaats reactie