Stuurgewicht (balancer) loskrijgen
Stuurgewicht (balancer) loskrijgen
Hallo forumgenoten,
Gezien de winter is begonnen, is handvatverwarming geen overbodige luxe.
De huidige handvatverwarming is kapot en deze wil ik vervangen met een nieuwe set.
Om deze erop te plaatsen zullen de stuurgewichten eraf moeten.
Wat ik ook doe, ik krijg de linker niet los.
Met veel kracht zetten kan ik aan de schroef draaien, maar de schroef draait dan niet, maar het hele stuurgewicht.
Inmiddels heb ik de schroef al bijna kapot gedraaid (Zie foto)
Iemand tips en tricks dit op een normale manier eraf te krijgen?
(Een kapotte schroef is het probleem niet zo, die kan ik opnieuw bestellen)
Vast bedankt voor het meedenken.
groet,
Ruud
Gezien de winter is begonnen, is handvatverwarming geen overbodige luxe.
De huidige handvatverwarming is kapot en deze wil ik vervangen met een nieuwe set.
Om deze erop te plaatsen zullen de stuurgewichten eraf moeten.
Wat ik ook doe, ik krijg de linker niet los.
Met veel kracht zetten kan ik aan de schroef draaien, maar de schroef draait dan niet, maar het hele stuurgewicht.
Inmiddels heb ik de schroef al bijna kapot gedraaid (Zie foto)
Iemand tips en tricks dit op een normale manier eraf te krijgen?
(Een kapotte schroef is het probleem niet zo, die kan ik opnieuw bestellen)
Vast bedankt voor het meedenken.
groet,
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7822
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen
Als je met de hand het stuurgewicht kan draaien zal je gelijkertijd er flink aan moeten trekken om hem eraf te krijgen.
Binnenkant van het stuur zal mogelijk geroest zijn.
Anders vlak achter het stuur de ijzerzaag erop en nieuwe monteren.
Succes
Binnenkant van het stuur zal mogelijk geroest zijn.
Anders vlak achter het stuur de ijzerzaag erop en nieuwe monteren.
Succes
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4214
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen
Het maakt niet uit dat het gewicht meedraait... als de bout maar ronddraait, (linksom) dan komt ie vanzelf los.. het is één lange bout van een cm of 20.
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
- Bacchus
- DL1000 berijder
- Berichten: 826
- Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Weert
Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen
Tip voor als je het nog niet zou weten. Niet de schroef helemaal losdraaien. Als je beweging voelt het geheel er uittrekken.
Binnenin zit nl nog een moertje dat anders kan blijven steken. Ik kan het (helaas) weten.
Succes met de schroef.
Binnenin zit nl nog een moertje dat anders kan blijven steken. Ik kan het (helaas) weten.
Succes met de schroef.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
- Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX
Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen
Klopt, aan de binnenzijde zit een rond stuk rubber en daarachter zit een ring met een moer. Door het aandraaien trek je de moer tegen het rubber waardoor het gaat klemmen. Mijn ervaring is dat kracht erop zetten soms helpt. Het blijven wel ondingen.Bacchus schreef:Tip voor als je het nog niet zou weten. Niet de schroef helemaal losdraaien. Als je beweging voelt het geheel er uittrekken.
Binnenin zit nl nog een moertje dat anders kan blijven steken. Ik kan het (helaas) weten.Succes met de schroef.
Dan nog even de wijsneus uithangen, het is geen schroef die erin zit, maar een bout.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7822
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen
Wijsneus....
Als er iets overheen gezet kan worden is het een bout of moer.
Als er iets ingezet kan worden is het een schroef.
Volgens mij zie ik een kruiskop waar een schroevendraaier ingezet moet worden.
Zelfs een inbusbout heet eigenlijk een inbusschroef. Tis maar dat je het weet
Als er iets overheen gezet kan worden is het een bout of moer.
Als er iets ingezet kan worden is het een schroef.
Volgens mij zie ik een kruiskop waar een schroevendraaier ingezet moet worden.
Zelfs een inbusbout heet eigenlijk een inbusschroef. Tis maar dat je het weet
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen
Ik ga de schroef / bout niet loskrijgen.
De zaag moet er denk ik in, maar ben een beetje bang dat ik dan de items in het stuur niet meer eruit krijg. Iemand ervaring mee?
De zaag moet er denk ik in, maar ben een beetje bang dat ik dan de items in het stuur niet meer eruit krijg. Iemand ervaring mee?
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2963
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen
Opboren misschien, wd40 ??
Afzagen zouden ze hier doen
Dacht dat Nederlanders inventiever waren
Afzagen zouden ze hier doen
Dacht dat Nederlanders inventiever waren
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen
Je zou de kop van de schroef eraf kunnen boren. Dan kun je het stuurgewicht verwijderen en houd je een draadeind over waar je gemakkelijk 2 moeren op kunt draaien die je tegen elkaar borgt door ze tegen elkaar vast te draaien. Dan kun je door op dit draadeind met een hamer te slaan proberen de rubberen wig te lossen. Spuit eventueel eerst wat siliconenolie of WD40 in het stuur, dat wil ook wel eens helpen. Die twee moeren zijn alleen nodig om er met goede grip mee te kunnen draaien. heb je dat niet nodig dan kun je de moeren weglaten. En zoals al gezegd; draai de bout/schroef nooit helemaal los want dan valt er een deel in je stuur dat er moeilijk is uit te krijgen. Zo zou het moeten kunnen lukken.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen
Gewoon trekken er zit niets wat het tegenhoud, probeer er wat smeermiddel tussen te krijgen het is niet meer dan een bol staand stk rubber wat stroopt in de pijp. Als je de kop afboord zit nog steeds de rest in je stuur.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen
Wanneer je de kop uitboort en het stuurgewicht verwijdert, heb je veel meer grip op het draadeind dan in de bestaande situatie. Trekken alleen werkt (meestal) niet, je zult het moeten loswerken. En smeermiddelen werken daar erg in mee. En die kun je er veel beter tussen krijgen als het gewicht eraf is. En als de kop is uitgeboord kun je zonder losdraaien het draadeind naar binnen slaan zonder onderdelen te verliezen. Net te ver, want er zit geen kop meer op om alles tegen te houden of je moet die 2 moeren erop hebben gemonteerd. Heb het zelf ook mogen ervaren. Werkt echt wel zo. Maar ze kunnen door roestvorming erg vast komen te zitten. Het betreft dan roest van het stuur dat het rubberen knelblok vasthoudt. En dat is dus bijna altijd de linker omdat die naar beneden gericht is in parkeerstand en zich daar het water verzamelt dat door de diverse openingen binnenkomt. Hoofdzakelijk binnen gestalde Stroms hebben daar nauwelijks last van.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen
Wat je ook nog kunt proberen is een slagschroevendraaier, ooit heb ik eens zo'n ding aangeschaft en je wil niet weten wat ik daar allemaal mee losgekregen heb, tot volledig rot gedraaide schroefkoppen aan toe.
Bitje zo goed mogelijk in de schroefkop plaatsen, pestklap met een vuistje of zware bankhamer en heb het effect van een luchtsleutel.
Bitje zo goed mogelijk in de schroefkop plaatsen, pestklap met een vuistje of zware bankhamer en heb het effect van een luchtsleutel.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3