Stuurgewicht (balancer) loskrijgen

Plaats reactie
Ruud

Stuurgewicht (balancer) loskrijgen

Bericht door Ruud »

Hallo forumgenoten,

Gezien de winter is begonnen, is handvatverwarming geen overbodige luxe.

De huidige handvatverwarming is kapot en deze wil ik vervangen met een nieuwe set.

Om deze erop te plaatsen zullen de stuurgewichten eraf moeten.

Wat ik ook doe, ik krijg de linker niet los.
Met veel kracht zetten kan ik aan de schroef draaien, maar de schroef draait dan niet, maar het hele stuurgewicht.

Inmiddels heb ik de schroef al bijna kapot gedraaid (Zie foto)

Iemand tips en tricks dit op een normale manier eraf te krijgen?
(Een kapotte schroef is het probleem niet zo, die kan ik opnieuw bestellen)

Vast bedankt voor het meedenken.

groet,
Ruud
Motor2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen

Bericht door Eikie »

Als je met de hand het stuurgewicht kan draaien zal je gelijkertijd er flink aan moeten trekken om hem eraf te krijgen.
Binnenkant van het stuur zal mogelijk geroest zijn.

Anders vlak achter het stuur de ijzerzaag erop en nieuwe monteren.

Succes
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen

Bericht door Frank »

Het maakt niet uit dat het gewicht meedraait... als de bout maar ronddraait, (linksom) dan komt ie vanzelf los.. het is één lange bout van een cm of 20.
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen

Bericht door Bacchus »

Tip voor als je het nog niet zou weten. Niet de schroef helemaal losdraaien. Als je beweging voelt het geheel er uittrekken.
Binnenin zit nl nog een moertje dat anders kan blijven steken. Ik kan het (helaas) weten.

Succes met de schroef.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen

Bericht door Soesko »

Bacchus schreef:Tip voor als je het nog niet zou weten. Niet de schroef helemaal losdraaien. Als je beweging voelt het geheel er uittrekken.
Binnenin zit nl nog een moertje dat anders kan blijven steken. Ik kan het (helaas) weten.Succes met de schroef.
Klopt, aan de binnenzijde zit een rond stuk rubber en daarachter zit een ring met een moer. Door het aandraaien trek je de moer tegen het rubber waardoor het gaat klemmen. Mijn ervaring is dat kracht erop zetten soms helpt. Het blijven wel ondingen.
Dan nog even de wijsneus uithangen, het is geen schroef die erin zit, maar een bout.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen

Bericht door Eikie »

Wijsneus....
Als er iets overheen gezet kan worden is het een bout of moer.
Als er iets ingezet kan worden is het een schroef.

Volgens mij zie ik een kruiskop waar een schroevendraaier ingezet moet worden.

Zelfs een inbusbout heet eigenlijk een inbusschroef. Tis maar dat je het weet :worship:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Ruud

Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen

Bericht door Ruud »

Ik ga de schroef / bout niet loskrijgen.

De zaag moet er denk ik in, maar ben een beetje bang dat ik dan de items in het stuur niet meer eruit krijg. Iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen

Bericht door Tulipan »

Opboren misschien, wd40 ??
Afzagen zouden ze hier doen :oops:
Dacht dat Nederlanders inventiever waren :mrgreen:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen

Bericht door Iron Horse »

Je zou de kop van de schroef eraf kunnen boren. Dan kun je het stuurgewicht verwijderen en houd je een draadeind over waar je gemakkelijk 2 moeren op kunt draaien die je tegen elkaar borgt door ze tegen elkaar vast te draaien. Dan kun je door op dit draadeind met een hamer te slaan proberen de rubberen wig te lossen. Spuit eventueel eerst wat siliconenolie of WD40 in het stuur, dat wil ook wel eens helpen. Die twee moeren zijn alleen nodig om er met goede grip mee te kunnen draaien. heb je dat niet nodig dan kun je de moeren weglaten. En zoals al gezegd; draai de bout/schroef nooit helemaal los want dan valt er een deel in je stuur dat er moeilijk is uit te krijgen. Zo zou het moeten kunnen lukken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
E.T.

Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen

Bericht door E.T. »

Gewoon trekken er zit niets wat het tegenhoud, probeer er wat smeermiddel tussen te krijgen het is niet meer dan een bol staand stk rubber wat stroopt in de pijp. Als je de kop afboord zit nog steeds de rest in je stuur.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen

Bericht door Iron Horse »

Wanneer je de kop uitboort en het stuurgewicht verwijdert, heb je veel meer grip op het draadeind dan in de bestaande situatie. Trekken alleen werkt (meestal) niet, je zult het moeten loswerken. En smeermiddelen werken daar erg in mee. En die kun je er veel beter tussen krijgen als het gewicht eraf is. En als de kop is uitgeboord kun je zonder losdraaien het draadeind naar binnen slaan zonder onderdelen te verliezen. Net te ver, want er zit geen kop meer op om alles tegen te houden of je moet die 2 moeren erop hebben gemonteerd. Heb het zelf ook mogen ervaren. Werkt echt wel zo. Maar ze kunnen door roestvorming erg vast komen te zitten. Het betreft dan roest van het stuur dat het rubberen knelblok vasthoudt. En dat is dus bijna altijd de linker omdat die naar beneden gericht is in parkeerstand en zich daar het water verzamelt dat door de diverse openingen binnenkomt. Hoofdzakelijk binnen gestalde Stroms hebben daar nauwelijks last van.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Stuurgewicht (balancer) loskrijgen

Bericht door Bozobin † »

Wat je ook nog kunt proberen is een slagschroevendraaier, ooit heb ik eens zo'n ding aangeschaft en je wil niet weten wat ik daar allemaal mee losgekregen heb, tot volledig rot gedraaide schroefkoppen aan toe.
Bitje zo goed mogelijk in de schroefkop plaatsen, pestklap met een vuistje of zware bankhamer en heb het effect van een luchtsleutel.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Plaats reactie