Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Plaats reactie
Lex1960
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 22:47
Mijn motor is een: DL 1000 2014
Locatie: veldhoven

Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Lex1960 » zo 29 apr 2018, 07:04

Heb redelijk wat geluiden bij het achtertandwiel en wil een nieuwe kettingset plaatsen
Nu staat er in het forum genoeg over de 650 m. b. t. het verkleinen cq vergroten van het achtertandwiel maar niet voor de 1000 rijders(bj 2014)
Ik zit er over te denken om mijn voortandwiel 1 tand te verkleinen (of achter) vergroten ik hoop dat dan alles in de 2 de versnelling kan wat betreft korte bochten (haarspeldbochten)
Hoger toerental op snelweg is voor de dl 1000 geef punt vind ik
Heeft hier iemand ervaring mee

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8389
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Iron Horse » zo 29 apr 2018, 09:27

Als je voelbaar effect wilt hebben en niet teveel verandering in kettinglengte dan zou ik experimenteren met het voortandwiel. Verhouding van 17:41 betekent anders dat je voor hetzelfde effect van 1 tand verschil voor, 2,4 dus 2 of 3 tanden achter moet aanpassen. Bij een 1000 zul je met 1 tandje minder voor toch wel wat verschil merken denk ik (geen ervaring mee). Let er wel op dat je snelheidsmeter minder accuraat wordt. Bij de 1000 meet die op de versnellingsbak tegenover de 650 op het voorwiel. Althans dat was bij de K-modellen, ik weet niet of dat ook bij de L-modellen zo is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5225
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door RedStrom » zo 29 apr 2018, 21:32

Heb je de laatste JO2 versie van de ECM?
Daarmee kun je tot 2000 rpm in zijn 2 rijden en toch nog goed oppakken.
Maar hij loopt nog steeds het best boven de 3000 rpm.

Ik heb op de 650 een 16 voor gehad. Pittiger, maar ook nog vroeger omhoog schakelen. Beetje zenuwachtige respons soms en best veel toeren in zijn 6.
Hoger verbruik ook.
Maar ik ben wel benieuwd hoe het is op een 1000. Dus ik zou zeggen probeer het eens en laat weten wat je vind :)
Tandwiel wisselen is geen moeilijke klus.

Er rijdt ook iemand met een 44 achter op zijn 650. Dat heeft zeker geen negatief effect.
Maar de details zijn voor hem. Rene?
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 5498
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(2017)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Daring Red Frank » zo 29 apr 2018, 21:42

Bijkomend nadeel is dat als je met de (voor)tandwiel gaat experimenteren je snelheidsmeter (nog) meer gaat afwijken. Kleiner tandwiel voor betekent meer snelheid op je meter...
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C3 Pro + SRCS | Bridgestone Battlax A40 |

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8638
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Eikie » zo 29 apr 2018, 22:28

RedStrom schreef:
zo 29 apr 2018, 21:32

Er rijdt ook iemand met een 44 achter op zijn 650. Dat heeft zeker geen negatief effect.
Maar de details zijn voor hem. Rene?
Lager verbruik en iets hogere topsnelheid. Tussensprintjes worden makkelijker opgepakt.
Vermogensdipje tussen de 4200 - 4600 tpm is ook weg.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

70K pure pleasure and heading for 100K :schater:

Lex1960
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 22:47
Mijn motor is een: DL 1000 2014
Locatie: veldhoven

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Lex1960 » ma 30 apr 2018, 23:25

Nee volgens mij nog nooit iets aan veranderd dus ECM is van 2014
Heb hier wel eens iets over gelezen in een Duits forum waar deze volgens mij onder garantie aangepast werden
Maar de tandwielen en ketting zijn besteld (voor 16 en toch met rubberring erin voor het geluid)
Achter origineel 41

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5225
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door RedStrom » di 01 mei 2018, 07:31

Die ECM maakt wel degelijk verschil. Daar is een terugroepactie voor geweest.
Daarvoor zou je Nimag eens moeten vragen.
Als je een Nederlandse DL hebt zou je die oproep al gehad moeten hebben.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8389
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Iron Horse » di 01 mei 2018, 09:00

Kun je ook zelf bij de RDW op kenteken nakijken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Castlelane
DL1000 berijder
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 16:19
Mijn motor is een: V-strom 1000 bj. 2007
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Castlelane » di 01 mei 2018, 18:47

Ik had deze link nog ergens ver verstopt bij mijn favorieten.
Leuk om de effecten te bekijken tussen grootte tandwiel, snelheid en lengte van de ketting

https://www.gearingcommander.com/

Lex1960
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 22:47
Mijn motor is een: DL 1000 2014
Locatie: veldhoven

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Lex1960 » ma 07 mei 2018, 21:34

Heb suzuki gebeld krijg deze week nieuwe ECM
Is ongeveer 10 minuten werk zij de dealer
Ik moet ook zeggen dat de problemen die de meeste hebben met de oude Ecm bij mij niet zo heftig waren is wel eens een keer afgeslagen met koude motor maar misschien 6 keer voorgekomen in 30.000 km ook vermogens dip en niet mooi rondlopen viel allemaal wel mee
wel mag de gas response wel wat minder
Dus ik ben benieuwd
Sorry is beetje of topic
Zal volgende melden in goeie topic

Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: KTM 1090 R Adventure 2017 dr jekyll&mr hide uitlaat
Locatie: brouwershaven

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Motormuus » di 08 mei 2018, 21:08

Lex. Neem allebei de sleutels mee. Ivm de startonderbreker.

Lex1960
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 22:47
Mijn motor is een: DL 1000 2014
Locatie: veldhoven

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Lex1960 » di 22 mei 2018, 21:00

He ondertussen nieuwe ecu en kleiner tandwiel Voor
Is lastig Te zeggen of e. e. A aan neuwe ecu of kleiner tandwiel ligt
Gas respons is stukken better hoeft niet meer heel voorzichtig gas Te geven dit is door nieuwe ecu
Motor loop mooi Rond en lijkt iets zuiniger
Afgelopen weekeinde in duitsland gereden .Bochten waaronder ook haarspeld bochten kunnen voortaan in zijn 2 zonder koppeling vanaf 2000 rpm pikt I goed op
Reed vroeger vaak met tractie controle op 2 dit gaat niet meet op droge weg grijpt direct in bij wegrijden dit komt waarschijnlijk door kleiner tandwiel.
Toerental en tellerafwijking niet zo spannend
Verder dus positief
Komend weekeinde naar de pyrineeen Voor 10.dagen laat de over brenging zoals I nu is (16 Voor 42 achter)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5225
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door RedStrom » di 22 mei 2018, 23:10

Interessant.
Sneller bij optrekken, meer of minder schakelen?
Hou ons op de hoogte en veel plezier.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Plaats reactie