Kettingonderhoud

Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 17:34
Mijn motor is een: 2017 DL650XTA

Kettingonderhoud

Bericht door Dwars » za 09 dec 2017, 12:27

Welke kettingspray gebruiken jullie?
Heb ik de loop der jaren al van alles gebruikt maar heb de beste ervaringen met HKS.

Begin met de reiniger, hele ketting inspuiten en laten inwerken. Daarna met harde borstel (geen stalen) ketting schoonmaken. Eventueel herhalen.
Daarna behandelen met neutralisierer om de reiniger te neutraliseren en een hechtmiddel aan te brengen op de ketting.
Als laatste smeren óf met de spuitbus óf iets secuurder met het rechtse flesje.
Kan hij er weer 2500 km tegen.
voor meer info klik hier beneden

www.hks-czech.de
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Curiosity killed the Cat

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4380
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Ebrostrom » za 09 dec 2017, 20:49

Motorex chain lube road strong. Plakt als n gek en spetters niet in t rond. Velg blijft relatief schoon. Met BO motor-oil chain saver spray of osco was deze altijd pikzwart.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon

Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 12:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 zwart 2016

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Marian » za 09 dec 2017, 20:58

Ik had altijd Duckhams met een tandenborsteltje :). Heb het nog maar dr zit nu een osco systeem op.

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Sparkle Black Peter » zo 10 dec 2017, 00:34

Ook hier Motorex :duim:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Prom
Berichten: 79
Lid geworden op: za 22 okt 2016, 11:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2007)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Prom » zo 10 dec 2017, 08:42


Gebruikersavatar
Numpty
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 12:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Locatie: Braboland
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Numpty » ma 11 dec 2017, 15:49

Automatisch met Cameleon Chain Oiler PLUS, bevalt prima zo .

Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 17:34
Mijn motor is een: 2017 DL650XTA

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars » ma 11 dec 2017, 16:14

Geen last van een vettig/zwart achtervelg ?
Curiosity killed the Cat

Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000A L4
Locatie: Lunteren.

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Stroompje » di 12 dec 2017, 09:11

Hier ook HKS....
AfbeeldingGreetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}

Gebruikersavatar
Jabba
DL650 berijder
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L4
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Jabba » di 12 dec 2017, 11:41

S100

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk


HD2W4W
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Locatie: Oosterwolde (fr)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door HD2W4W » wo 13 dec 2017, 10:04

S100, maar blijf het wel een gesmeer vinden met spuitbus en stukken karton om de boel wat af te dekken/beschermen. Denk op dat gebied nog wel eens met weemoed terug aan de schone cardan van mijn vorige Diversion 900.
Op mijn fietsen (race/mtb/hybride) gebruik ik Squirt. Een smeermiddel in een klein flesje op wax basis. Fantastisch spul. Je moet iets vaker smeren, maar het gaat gemakkelijk en de ketting blijft mooi blank.

Defender
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 20:42
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Defender » wo 13 dec 2017, 11:37

Heeft er nog niemand ervaring met de automatische smeer systemen te koop op aliexpress? Zijn goedkoop, maar of het werkt?

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2846
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Tulipan » wo 13 dec 2017, 13:50

Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Defender
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 20:42
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Defender » wo 13 dec 2017, 14:57

Ja, zoiets.

Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 17:34
Mijn motor is een: 2017 DL650XTA

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars » wo 13 dec 2017, 18:34

HD2W4W schreef:
wo 13 dec 2017, 10:04
S100, maar blijf het wel een gesmeer vinden met spuitbus en stukken karton om de boel wat af te dekken/beschermen. Denk op dat gebied nog wel eens met weemoed terug aan de schone cardan van mijn vorige Diversion 900.
Op mijn fietsen (race/mtb/hybride) gebruik ik Squirt. Een smeermiddel in een klein flesje op wax basis. Fantastisch spul. Je moet iets vaker smeren, maar het gaat gemakkelijk en de ketting blijft mooi blank.
Zoals je op mijn foto kunt zien gebruik ik de kleine flacon, bent iets langer bezig maar het werk secuurder en is uiteindelijk voordeliger.
Bovendien HKS spat niet en het wordt niet van je ketting af geslingerd.
Curiosity killed the Cat

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8783
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A GS
Locatie: Oud Beijerland

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Eikie » do 14 dec 2017, 20:39

HD2W4W schreef:
wo 13 dec 2017, 10:04
... ik Squirt.
:schater: :schater:
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

"The first thing we want to do is find the loudest exhaust." "The second thing is finding the quietest helmet".

V-Strom 2011 DL650A GS :schater:

Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 17:34
Mijn motor is een: 2017 DL650XTA

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars » do 14 dec 2017, 21:19

Hebben we daar bewegende beelden van?
Curiosity killed the Cat

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2846
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Tulipan » do 14 dec 2017, 22:50

Daar gaat de ketting toch van roesten :oops: ??
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 4252
Lid geworden op: ma 14 feb 2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Locatie: Rotterdam

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Aad900 » do 14 dec 2017, 23:31

Ik zie hier een workshop aankomen
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TTR 5

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart

Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 17:34
Mijn motor is een: 2017 DL650XTA

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars » vr 15 dec 2017, 06:12

Tulipan schreef:
do 14 dec 2017, 22:50
Daar gaat de ketting toch van roesten :oops: ??

Lijkt mij wel, zal niet lang op de ketting blijven zitten, toch?
Curiosity killed the Cat

HD2W4W
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Locatie: Oosterwolde (fr)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door HD2W4W » zo 17 dec 2017, 21:22

Zal ik het dan maar serieus houden? Dit is dat goede smeermiddel voor de fietskleding. En ja, die naam. Blijft wel hangen. De druppels op de ketting ook. Afbeelding

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk


HD2W4W
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Locatie: Oosterwolde (fr)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door HD2W4W » zo 17 dec 2017, 23:37

Fietskleding=fietsketting. Autocorrectie....

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk


Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8783
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A GS
Locatie: Oud Beijerland

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Eikie » ma 18 dec 2017, 06:41

Geweldig dit topic :schater:
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

"The first thing we want to do is find the loudest exhaust." "The second thing is finding the quietest helmet".

V-Strom 2011 DL650A GS :schater:

Gebruikersavatar
Jabba
DL650 berijder
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L4
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Jabba » ma 18 dec 2017, 10:51

Je kan je vrouw ook de ketting laten smeren. 🤣🤣🤣

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2846
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Tulipan » ma 18 dec 2017, 20:34

De werkelijkheid gaat weer eens de fantasie te boven :worship:
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

HD2W4W
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Locatie: Oosterwolde (fr)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door HD2W4W » ma 18 dec 2017, 21:58

Wie had ooit gedacht dat het onderhoud van een ketting zoveel emoties zou losmaken. Goed smeren zorgt voor minder wrijving en de benodigde spanning.

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk


Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 225
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2018
Locatie: Amstelveen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Heppie » di 17 apr 2018, 19:52

Ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid dit product voor het reinigen van mijn ketting van de racefiets.
Nu vraag ik mij af,kan ik het ook gebruiken voor de ketting van de V Strom.
Zijn hier mensen die het ook gebruiken .
Bij de fiets spuit ik alles goed in,na een kwartier borstel ik de boel goed schoon en spuit alles goed af met water en alles is weer brand schoon.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte regenkleding.
:bye: Robert Jan :-)}

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver » di 17 apr 2018, 20:26

Lijkt me niet zo'n goed plan, de O-ringen in je ketting zullen het niet zo fijn vinden denk ik. :) Je ketting schoonmaken is ook nergens voor nodig.

Ik ben zelf gegaan voor een Tutoro smeersysteem. Ik snap niet dat mensen nog hannessen met spuitbusjes en viezigheid.
Met een smeersysteem is je ketting continu perfect gesmeerd (mits goed afgesteld natuurlijk), je ketting gaat daardoor langer mee, je gebruikt minder kettingvet, de kosten heb je er op die manier snel uit en je hebt er geen omkijken meer naar. :)

Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 525
Lid geworden op: vr 24 sep 2010, 08:38

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Joske » di 17 apr 2018, 20:46

Afbeelding

@HD2W4w

Dit scheelt enorm...stuk relaxter dan karton. 'spatbeschermer'

Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 17:34
Mijn motor is een: 2017 DL650XTA

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars » wo 18 apr 2018, 20:13

Pdendrijver schreef:
di 17 apr 2018, 20:26
Lijkt me niet zo'n goed plan, de O-ringen in je ketting zullen het niet zo fijn vinden denk ik. :) Je ketting schoonmaken is ook nergens voor nodig.

Ik ben zelf gegaan voor een Tutoro smeersysteem. Ik snap niet dat mensen nog hannessen met spuitbusjes en viezigheid.
Met een smeersysteem is je ketting continu perfect gesmeerd (mits goed afgesteld natuurlijk), je ketting gaat daardoor langer mee, je gebruikt minder kettingvet, de kosten heb je er op die manier snel uit en je hebt er geen omkijken meer naar. :)
Meen je dat nou?
Tuurlijk is je ketting schoonmaken wel belangrijk.
Ik doe het zeker om de 2500 km.
Voel het verschil in weerstand maar eens bij een vuile ketting of een schoongemaakte en daarna weer goed geoliede ketting.
Het is 1x ronddraaien bij een goede draai aan het wiel of 3-4x ronddraaien.
Minder weerstand is minder slijtage, is minder vermogensverlies, is minder brandstofverbruik etc...
Curiosity killed the Cat

Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 225
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2018
Locatie: Amstelveen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Heppie » wo 18 apr 2018, 20:34

Lijkt mij ook,maar ik ken ook mensen die nooit hum olie verversen,alleen bij vullen.
Dat zal je altijd houden.
Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte regenkleding.
:bye: Robert Jan :-)}

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver » wo 18 apr 2018, 21:58

Dan smeer je je ketting teveel, lijkt me. :)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5281
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Kettingonderhoud

Bericht door RedStrom » wo 18 apr 2018, 22:01

Elke 2500km schoonmaken?
Hoeveel km rij je met 1 ketting?
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 313
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » do 19 apr 2018, 11:17

Mij is altijd gezegd dat de ketting om de 1 000 km gesmeerd moest worden. Bij slecht weer (regen, ...) zelfs om de 500 km.
Kuisen zal vast beter zijn, maar doe ik meestal ook niet. Doe zo rond de 20k km met 1 set, maar de laatste tijd vergeet ik zelfs de kettnig te smeren ('s ochtends gehaast, 's avonds geen tijd, druk bezig in het weekend, ...)

Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 17:34
Mijn motor is een: 2017 DL650XTA

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars » do 19 apr 2018, 18:58

Een filmpje zegt vaak meer dan 1000 woorden...


Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken
Curiosity killed the Cat

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver » vr 20 apr 2018, 15:47

Zo, geen gedoe: :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Zeeuwstrom
Berichten: 11
Lid geworden op: di 05 sep 2017, 21:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Kettingonderhoud

Bericht door Zeeuwstrom » za 21 apr 2018, 09:07

Zoals al gezegd heeft iedereen zijn mening en ik dus ook:

Vanuit mijn bijbaan als fietsenmaker heb ik de ervaring dat je de ketting zo min mogelijk moet schoonmaken, tenzij je door het of the road rijden enorm veel zand op je ketting hebt.

Kettingreiniger is een agressief middel die al het nodige vet tussen de schakels verwijderd. Je zult veelvuldig en goed moeten smeren om dit vet weer goed tussen de schakels te krijgen.

Daarnaast zorgen de onvermijdelijke zandkorrels ervoor dat de ruimte tussen de schakels groter wordt. Het weghalen van deze korrels m.b.v. de reiniger zorgt ervoor dat deze speling alleen maar groter wordt en de ketting juist harder slijt. Een beetje vuile ketting is mijns inziens helemaal niet erg. Net als de theorie dat het goed is om in de winter je motor niet te wassen, zodat modder en vuil je motor beschermen tegen pekel.

Uiteraard zullen dealers en fabrikanten het niet eens zijn met bovenstaand verhaal. Het verkopen van smeermiddelen en kettingen stimuleert de economie.

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver » za 21 apr 2018, 09:35

Dit is inderdaad ook wat ik begrepen heb. Je ketting schoonmaken met alles behalve kerosine zorgt ervoor dat de O-ringen uitdrogen of aangetast worden en het vet binnen de schakels (Dat er vanuit de fabriek al inzit) naar buiten kan, waardoor de smering afneemt en de ketting sneller zal verslijten.

Smeren met een dikke plakkerige olie trekt zand en vuil aan, wat voor een mooie slijppasta zorgt. Ook niet ideaal.

Het beste is een smeersysteem dat continu smeert met een lichte olie, waardoor vuil met de olie van de ketting afgeslingerd wordt. Het is niet voor niets dat mensen 30/40/50k km met hun ketting doen zodra er een smeersysteem wordt geïnstalleerd. :) Omdat je continu smeert is je ketting altijd optimaal gesmeerd, in plaats van teveel als je net gespoten hebt, en te weinig als je weer moet spuiten. (pieksmering). Ook is de olie beter doseerbaar, waardoor je minder troep het milieu inslingert en je geld bespaart op kettingvet. (en kettingen, dus)

Gebruikersavatar
Numpty
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 12:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Locatie: Braboland
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Numpty » za 21 apr 2018, 11:35

Na 27 jaar met potjes vet en kwastjes, spuitbussen etc bezig te zijn geweest , heb ik vorig jaar een automatisch systeem op mijn motor gezet.
https://youtu.be/jM5mkPOM9SM
Automatisch omdat ik het op die manier nooit kan vergeten, lampje aan? check, alles werkt. Een handmatig systeem heeft voor mij geen meerwaarde ten opzichte van een spuitbus o.i.d. plus nu wordt de ketting niet op 1 moment gesmeerd, maar constant.

Ik will nooit meer iets anders, of er moet ooit een cardan motor komen :) Ketting 1 x in 3500km schoon moeten maken( ik gebruik een beetje diesel op een doek) na 2300 km in schotland door regen en zand en stof.
Het systeem zit er nu 3500 km op en de ketting staat nog steeds netjes op spanning, ik controleer om de 5 a 600 km even omdat ik 't nog steeds niet geloof :shock: :D
Het systeem stelt zichzelf bij met temperatuurverschillen, of je rijd of stilstaat en is met een knopdruk te verstellen.

Vuil en smurrie op de achtervelg valt erg mee en is minder dan voorheen, de gebruikte olie is dik, maar het werkt. 1 vulling zou goed zijn voor ongeveer 6000km maar ik denk dat ik de 7 of 8 duizend zonder problemen ermee haal.

Kortom ik heel blij met het gemak en het resultaat.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5281
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Kettingonderhoud

Bericht door RedStrom » zo 22 apr 2018, 19:53

:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8783
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A GS
Locatie: Oud Beijerland

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Eikie » zo 22 apr 2018, 19:59

Slim ding. Maar ik vermoed dat de olie van de ketting slingert bij hogere snelheid. De olie wordt tijdens het rijden opgebracht. Ik heb altijd geleerd dat de ketting gesmeerd moet worden en hierbij het wiel langzaam gedraaid wordt. Liefst direct na een rit als de ketting nog warm is.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

"The first thing we want to do is find the loudest exhaust." "The second thing is finding the quietest helmet".

V-Strom 2011 DL650A GS :schater:

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5281
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Kettingonderhoud

Bericht door RedStrom » zo 22 apr 2018, 20:06

Een oud forumlid rijdt ook met zo'n ding en het werkt perfect. De ketting gaat net zo lang mee, of langer, en je het er bijna geen omkijken naar.
Ik dacht ook dat het niet werkt tijdens het rijden, en een deel zal er ook afvliegen, maar je rijdt ook vaak rustig of remt af.
Per saldo werkt het wel.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver » zo 22 apr 2018, 20:39

Dat een deel eraf vliegt is ook precies de bedoeling, zo raak je vuil van je ketting kwijt. :)

Evengoed verbruik je minder olie, omdat je het veel efficienter kan aanbrengen.

Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 17:34
Mijn motor is een: 2017 DL650XTA

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars » zo 22 apr 2018, 21:15

Het is maar de vraag of je ketting goed gesmeerd wordt op deze manier.
Waar valt jouw druppeltje olie? In het midden? Links, rechts?
Als ik mijn ketting smeer doe ik dat met het flaconnetje rechts op de foto (zie eerste posting).
Zo bereik ik de schakels aan de binnenkant én de buitenkant van de ketting, alsmede de linker én rechterkant van de bussen en weet ik dat de hele ketting goed gesmeerd is.
Bovendien kun je zo ook je ketting controleren of alle schakels nog wel soepel scharnieren en er geen vaste punten in je ketting zitten.
Curiosity killed the Cat

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver » zo 22 apr 2018, 22:23

De nozzle laat de druppels vallen op ongeveer 7 uur van het achtertandwiel (als je het tandwiel als uurwerk ziet). De druppels worden dan in de ketting geslingerd, waar ze zich verspreiden.
Het belangrijkste is dat de ketting op deze manier continu gesmeerd is, waardoor de smering altijd optimaal is, in plaats van teveel als je net gespoten hebt, en te weinig als je bijna aan opnieuw spuiten toe bent.

De resultaten liegen er niet om, ketting stellen hoeft niet meer en je ketting gaat tweemaal zo lang mee. :)

Jeen
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Jeen » ma 23 apr 2018, 14:38

Even wat info om te delen: Zelf rijd ik met een pro-oiler op de strom en al 6 jaar. De km stand is nu bijna 60000 en de eerste ketting zit er nog om. Nastellen van de ketting doe ik eens per 10000 km. Net nagementen en alles valt nog binnen toleranties. Ik heb één keer bij 40.000 km mijn voortandwiel vervangen. (voor een tientje:)) Achtertandwiel ziet er nog prima uit. Ik heb mijn ketting nog nooit schoongemaakt en alle schakels zijn nog zeer soepel en zien er verdacht schoon uit. Per saldo wordt het vuil meegenomen met de olie die wordt afgeslingerd.
Het voordeel van de pro-oiler t.o.v de scott-oiler die mijn ega bijvoorbeeld heeft (en ook t.o.v de tutoro) is dat er geen speciale (merk) kettingolie wordt geadviseerd. Dat scheelt weer euri. Ik gebruik restjes motorolie van verschillende viscositeiten en tegenwoordig biologisch afbreekbare voor de kettingzaag. Het maakt allemaal niet zoveel uit. Het pompje van de pro-oiler pompt electrisch, snelheidsafhankelijk maar onafhankelijk van de temperatuur of viscositeit.
De pro-oiler heeft in de 60K geen kuren vertoont.
Er slingert wel wat olie af. Daar kun je overigens met aanpassen van de basisinstelling veel aan doen, maar ik ben ook niet de grootste poetsert.... Per saldo ben ik een blij man met weinig werk en houd ik geld over :)

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver » ma 23 apr 2018, 15:14

60k met een ketting! Nice! Waarom nog hannessen met spuitbusjes of kwastjes vieze prut waar al het vuil in blijft hangen. Ik heb ook de Pro-oiler overwogen, maar had geen zin in gedoe met het aansluiten ervan, ne had liever iets mechanisch. De pro-oiler is wel een ontzettend handig stukje techniek. :) Je ketting handmatig smeren is niet meer van deze tijd. Misschien leuk als je per jaar een paar duizend kilometers rijdt, dan maakt het allemaal niet zoveel uit en wordt de motor waarschijnlijk eerder verkocht dan dat de ketting slijt.

Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1602
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Camino » ma 23 apr 2018, 18:45

Zijn er ervaringen met de Cobbra Nemo 2? Betreft een mechanisch bedienbaar zgn "on demand" smeersysteem. Ik ben met name geïnteresseerd in plaats van montage van het reservoir. Op het stuur vind ik niks.

https://www.mlmparts.com/nl/motorcycle-chain-oiler.html

Afbeelding
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver » ma 23 apr 2018, 19:09

Het blijft basically het oude spuitbusje, maar nu aan je motor vast gemaakt. Je blijft pieksmering houden ipv continu-smering. Het maakt het wel makkelijker natuurlijk.

Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1602
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Camino » ma 23 apr 2018, 19:16

Ik vind het juist een heel makkelijk systeem en ik wil juist dat de ketting gesmeerd wordt wanneer ik het wil. Het komt er overigens druppelsgewijs uit gedurende 3 minuten.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver » ma 23 apr 2018, 19:38

Kun je ook doseren hoeveel olie eruit komt? Dan kun je namelijk bijvoorbeeld voor of na elk ritje even een klein beetje smeren, en dan heb je bijna evenveel effect als continusmering. :)

Plaats reactie