LED Knipperlichten monteren, moeilijkheidsgraad?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Sphinx

LED Knipperlichten monteren, moeilijkheidsgraad?

Bericht door Sphinx »

Hallo allemaal!

Ik wil de standaard knipperlichten van de V-Strom gaan vervangen door een mooi setje LED knippers.
Deze heb ik op het oog:

Afbeelding
http://www.motorcorner.nl/knipperlichte ... 37659.html
Quadra LED richtingaanwijzers, met speciaal Barracuda Design, sterk krachtig en elegant en gehomologeerd. Bij het monteren is het mogelijk dat een weerstand ertussen geplaatst moet worden of een vermogensonafhankelijk relais indien de knipperfrequentie te hoog is. Bij de knipperlichten worden standaard weerstanden meegeleverd om 10W en 23W knipperlichten te simuleren.

Er staat dus ook bij dat de weerstanden die je evt. nodig hebt erbij zitten. So far so good. Maarr, is dit een beetje zelf te doen? Ik ben redelijk handig en heb gezien dat de standaard knippers van de V-Strom met een soort plug vast zitten in de kabelboom, en deze kun je zo los koppelen. Maar zit er aan dit nieuwe setje ook weer zo'n plug dan of moet ik die er zelf weer aan gaan solderen? Heb al wel rond gekeken hier maar kon het niet precies vinden..

-Sphinxx
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: LED Knipperlichten monteren, moeilijkheidsgraad?

Bericht door Kristof »

Voorste knipperlichten zijn zeer makkelijk te doen, de achterste wel even demontage werk; staat ergens op het forum uitgelegd.
Let wel dat je de opvulplaatjes ook hebt, dit zijn de plaatjes tussen het knipperlicht en de plastic (ik heb de mijne bij louis.de besteld gehad).
Verder heb ik de fiches op de originele knipperlichten afgeknipt en gesoldeerd op de nieuwe led.
Ipv de weerstanden zou ik een nieuw knipperlichtrelais aanraden, is op enkele seconden verwisseld (zit gewoon onder je zadel).

Grtz,

Kristof.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: LED Knipperlichten monteren, moeilijkheidsgraad?

Bericht door Iron Horse »

Even de zoekfunctie van het forum gebruiken en je weet (bijna) alles.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Sphinx

Re: LED Knipperlichten monteren, moeilijkheidsgraad?

Bericht door Sphinx »

Als ik het zo lees ben ik het al een beetje bijster.. Opvulplaatjes, solderen, nieuwe relais.. Ik vind het allemaal prachtig, maar denk dat het zonder stap voor stap how-to het uitloopt op een ritje naar de garage om het allemaal weer te laten fixxen.. Geen goed idee dus :wink:

*edit

Ik zie in jou topic dat je jou knippers ook al eens hebt omgebouwd. En neem aan dat die plaatjes die linksboven in de foto de plaatjes zijn die jij bedoelt?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: LED Knipperlichten monteren, moeilijkheidsgraad?

Bericht door Iron Horse »

Achter heb ik gekochte opvulplaatjes gebruikt, voor heb ik aan iedere kant een metalen onderlegring gebruikt die ik eerst zwart heb gespoten. Voor de rest moet je een klein beetje kunnen sleutelen, maar op zich stelt het weinig voor. Solderen hoeft niet maar is wel zo gemakkelijk. Je zet dan de oude stekkertjes over naar de nieuwe lampjes zodat de Strom de originele stekkers kan behouden. Je kunt ook kiezen voor klemmen. Voor hoef je niets te demonteren, daar kun je zo bij. Achter moet je de hele kont eraf halen en daarvoor moet ook je bagagedrager eraf en indien gemonteerd ook je kofferdrager(s). En het relais is een kwestie van eruit en erin en kun je gemakkelijk bij, zit onder het zadel.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Thijsvdvl
Berichten: 39
Lid geworden op: do 12-07-2012, 20:12
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 XTA '17
Woonplaats: Hapert

Re: LED Knipperlichten monteren, moeilijkheidsgraad?

Bericht door Thijsvdvl »

Waar woon je ergens? Misschien zijn er wel mensen bereid om je een handje te helpen?!
Sphinx

Re: LED Knipperlichten monteren, moeilijkheidsgraad?

Bericht door Sphinx »

Uitgeest, Noord-Holland :)
MartijnR

Re: LED Knipperlichten monteren, moeilijkheidsgraad?

Bericht door MartijnR »

als jij een led flasher hebt, en alle lampen + opvul plaatjes wil ik je wel een avondje helpen met het monteren.
woon in hoorn nh
ik hoor het wel middels pb
Sphinx

Re: LED Knipperlichten monteren, moeilijkheidsgraad?

Bericht door Sphinx »

Wat gaaf! Ik zal alles opzoeken en bestellen en dan zal ik een lijstje maken met wat ik heb zodat we zeker weten dat alles er is, ik PB je!
Sphinx

Re: LED Knipperlichten monteren, moeilijkheidsgraad?

Bericht door Sphinx »

Is het trouwens ook mogelijk het LED achterlicht met ingebouwde knippers EN 2 LED knipperlichten achter te monteren? ( aangezien de knipperlichtfunctie niet e-keur is )
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: LED Knipperlichten monteren, moeilijkheidsgraad?

Bericht door Iron Horse »

Ik weet niet of het toegestaan is om er dus eigenlijk 2 voor elke kant te hebben waarvan er eentje niet goedgekeurd is. Maar wat is het nut ervan? Bij knipperlichten achter geldt in ieder geval dat als je ze alleen toepast, dus zonder de plek van de originelen, achterlichten met geïntegreerde richtingaanwijzers wettelijk verboden zijn. De afstand tussen de 2 knippers moet minimaal 18 cm zijn en dat ga je dus niet redden in 1 achterlicht.

Quote:
2. De afstand tussen de lichtdoorlatende gedeelten van de richtingaanwijzers aan de achterzijde bedraagt tenminste 180 mm.

Link wetten en overheid.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie