Slecht contact dimlicht

draadjes, lampjes
Plaats reactie
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Slecht contact dimlicht

Bericht door AVC »

Hallo beste mensen,
Reeds enige tijd valt bij mij het dimlicht uit. Na enig prulwerk weet ik nu dat het een slecht contact is. Ik heb dit kunnen lokaliseren. Maar hoe maak ik dit proper? Ik heb de gewoonlijke sprays al geprobeert maar enkel als ik de kabel wat draai geeft hij goed contact. De zijlampen vooraan blijven hun werk goed doen.
Ik heb hier 2 foto's die duidelijkheid zullen scheppen. Mijn vraag is of ik het plastiek open kan doen. Ik heb bijna niets ervaring met elektriciteit maar ik leer wel graag bij :)
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door AVC »

de foto's oploaden lukt me niet..
Diekstra

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door Diekstra »

Hoe je foto's moet uploaden kan je terugvinden op: http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=19&t=460

Waar staan de foto's nu? Al wel ergens op internet, of alleen op je eigen pc/laptop?

Kan je met een schuurpapiertje of een kleine vijl (nagelvijl) de contacten schoon maken? Heeft mij al wel eens geholpen bij het 30-jarige brik :wink:
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door AVC »

Ik probeer nu even te uploaden

Afbeelding
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door AVC »

Ik hoop dat de link werkt, dan is alles duidelijk. Mijn doel is die contactendoos (hoe moet ik zo'n ding eigenlijk noemen?) te reinigen, ik vermoed dat er corrosie aanwezig is.
Ik weet niet of ik het uit elkaar kan halen maar het lijkt me wel logisch dat dit kan.
suggesties?
de link hieronder is een close up.

Afbeelding
Diekstra

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door Diekstra »

De "contactdoos" noemen we stekker en contrastekker. Weet je zeker dat het probleem hier in zit? Ziet er zo goed uit nog namelijk... Je kan de stekker uit de contrastekker halen, wel lipje indrukken, en dan met de contactspray aan de slag. Als er echt corrosie op de polen aanwezig is, dan zul je die moeten verwijderen met schuurpapier, vijl, pijpraggertje, wat je voorhanden hebt.
Ik denk dat op dit forum of op MF wel het eea te vinden is.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door Soesko »

Stekkerverbinding los maken contactspray erin spuiten en weer monteren. Dat doet het meestal wel. Zit je probleem niet in de startknop, want dat is een bekend euvel. Daarin zit een schakelaartje dat de lichten even dooft tijdens het starten. Dat schakelaartje geeft wel eens problemen waardoor de lampen niet gaan branden.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door AVC »

Ik ben vrij zeker dat het probleem zich in de stekkerverbinding bevindt. Als ik de draad manipuleer zie je de lamp aan en uit gaan. Ik heb de draad nu wat omhoog gehangen, zo geeft hij wel nog contact. Ik heb er al contactspray op gespoten maar dat werkt onvoldoende. Ik moet dus het lipje induwen en dan de 2 uit elkaar trekken?
Ik heb er al aan zitten prullen maar ik had schrik om de bedoeling kapot te trekken. Ik vermoed dat het lipje datgene is dat duidelijk te zien is op de foto, zo mooi in het midden van de stekker?
Diekstra

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door Diekstra »

Precies, die witte lip in het midden kan je indrukken, evt. met een kleine schroevendraaier, en dan trekken, kan redelijk zwaar gaan, maar je merkt wel wanneer je het goed doet :wink:
Dan de polen inspuiten, daar waar ze contact met mekaar maken.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door AVC »

Hallo allemaal, alvast dank voor de tips.
Ik heb de stekker en contrastekker uiteengekregen, en dit was het resultaat:
http://imageshack.us/i/0mjn5gj
http://imageshack.us/i/59g73wj
http://imageshack.us/i/2insfvj

Ik heb het proberen proper te maken en daarna ingespoten met contactspray. Het resultaat viel wat tegen. Nog steeds een vals contact wanneer ik de kabel manipuleer :frusty: Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen goede werktuigen had om de contacten goed te reinigen, ik heb er met een mini schroevendraaier, tandestoker en een vijltje in gepruld.
Het resultaat moet wel beter zijn als ik het vuil goed kan verwijderen denk ik.
Diekstra

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door Diekstra »

Ik zie geen foto's als ik op de links klik...

Ligt het dan wel aan de contacten? Heb je geen kabelbreuk precies bij de stekker? Zou opzich een logische plek zijn...
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door AVC »

Ik denk dat het wel degelijk corrosie is. Ik heb inderdaad gemerkt dat de links niet werken, ik probeer het hier nog even.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door AVC »

Afbeelding
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door AVC »

En deze:

Afbeelding
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door Silverstorm »

Dit lijkt mij meer verbrand ipv corrosie
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door AVC »

Opfoto ziet het er wat donkerder uit, maar eigenlijk heb je wel gelijk denk ik. suggesties? :)
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 17-07-2013, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Diekstra

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door Diekstra »

Dat is inderdaad geen corrosie, ook zeker niet op te lossen met contactspray. Door een slecht contact kan dit gebeuren, maar ik denk dat je er niet onderuit komt om de stekker te vervangen, of op zijn minst de koperen contacten van de stekker te vervangen, zodat alle polen weer goed contact maken... :?
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door Silverstorm »

Je kan eventueel de kabel van het dimlicht afknijpen aan beide stekkers en deze met elkaar verbinden
.Zo hoef je niet de hele stekker te vervangen.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Diekstra

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door Diekstra »

Dat is inderdaad een goede workaround. Zou er dan wel een (geisoleerde) stekker oid in opnemen, anders krijg je het nooit meer los (behalve met een zijkniptang)
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door AVC »

Ik heb de hele stekker met ducktape vastgeplakt onder een bepaalde hoek, waardoor hij geen slecht contact meer geeft. (voorlopig?). Het lijkt me nog een fijne vondst op de kabels direct met elkaar te verbinden. Hoe krijg ik de kabels uit de stekker en contrastekker?
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door Bozobin † »

Die kontakten zijn verbrand, een bypass maken met AMP klemmen is een goede optie.

Om de verbrande kontakten er uit te krijgen moet je in de stekker een heel klein lipje opzij zien te drukken.
Door het veel te heet worden en verbranden zijn waarschijnlijk niet alleen de kontakten overleden maar ook de klemverbinding naar de koperdraad.

Jouw "oplossing" met duktape is een potentieel gevaar op brand, dat risico zou ik niet nemen als ik jou was.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door Silverstorm »

Vraag me af waarom jij die kabels uit de stekker wil.Knijp die toch gewoon over en zet er één of andere klem op.
Of hoe simpel iets kan zijn.
En idd verwijder die ducktape maar gauw voordat je hele stekker gaat verbranden.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door Bozobin † »

Silverstorm schreef: En idd verwijder die ducktape maar gauw voordat je hele stekker gaat verbranden.
Hele stekker ? Maak er maar hele motor van als je pech hebt.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door Silverstorm »

Hele motor kan natuurlijk ook :worship:
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Slecht contact dimlicht

Bericht door AVC »

Ik ben er nu al een tijdje mee aan het rondrijden maar ik ga dadelijk naar de garagist gaan, ik zou niet graag willen dat de boel in de fik schiet.
Plaats reactie