Start niet meer

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Ralphie
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 11:51
Mijn motor is een: Suzuki DL1000

Start niet meer

Bericht door Ralphie » zo 07 jul 2013, 14:08

Hoi beste mede V-strommers,

Na een lange rit thuisgekomen, wil de V-strom niet meer starten. Na nog een keer de karakteristieke zoem en een (moeizaam) draaiende startmotor te hebben gehoord, is ie dood.
De daaropvolgende pogingen slechts een klikkend geluid dat naarmate je langer start steeds langzamer wordt totdat er ook mee op houdt.
Ik heb de accu nagemeten --> 12,7 volt (lijkt dus ok)
Nu lees ik op het forum dat het de hoofdzekering (30A) weleens zou kunnen zijn, hoe meet je die na? Ik heb de multimeter op de schroeven bij de hoofdzekering gezet --> 12,7 Volt. Ik weet alleen niet of hiermee de hoofdzekering goed gemeten is. Als dit inderdaad ook ok is, wat kan het dan zijn? Toch startmotor?

Wellicht hebben jullie advise...alvast bedankt.

Mvg. Ralph

Rene
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Start niet meer

Bericht door Rene » zo 07 jul 2013, 15:01

Rotte accu, mogelijk SR verdacht. Spanning belast meten. Motorforum heeft een goede zoekprocedure.
(zit op het water, anders had ik het opgezocht :-) )

Gebruikersavatar
Lambik
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 13:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring 2012
Locatie: vlissingen

Re: Start niet meer

Bericht door Lambik » zo 07 jul 2013, 16:57

Slechte massa?

Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 2259
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Locatie: Belgische kust

Re: Start niet meer

Bericht door Wullebolle » zo 07 jul 2013, 18:47

hoofdzekering kaput is zeker al geen zoemzoem of klikklik of nixmedalle.
Het enige wat kan vefroorzaken wat jij omschrijft is een stervende accu.
Die kan in rust wel 12.7 volt leveren, maar zo bejaard zijn dat eens belast door de startmotor het voltage zo ver inzakt dat het over & out is.
Test: hang hem met starkabels aan een auto accu (contact uit tegen kortsluitingen) en proberen maar.
Spooky Action At A Distance !

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8783
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A GS
Locatie: Oud Beijerland

Re: Start niet meer

Bericht door Eikie » zo 07 jul 2013, 19:22

Klemspanning (laten) meten. Ik ben bijna 100% zeker dat het de accu is die op sterven na dood is.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

"The first thing we want to do is find the loudest exhaust." "The second thing is finding the quietest helmet".

V-Strom 2011 DL650A GS :schater:

Ralphie
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 11:51
Mijn motor is een: Suzuki DL1000

Re: Start niet meer

Bericht door Ralphie » zo 07 jul 2013, 19:50

Wullebolle schreef:hoofdzekering kaput is zeker al geen zoemzoem of klikklik of nixmedalle.
Het enige wat kan vefroorzaken wat jij omschrijft is een stervende accu.
Die kan in rust wel 12.7 volt leveren, maar zo bejaard zijn dat eens belast door de startmotor het voltage zo ver inzakt dat het over & out is.
Test: hang hem met starkabels aan een auto accu (contact uit tegen kortsluitingen) en proberen maar.
Nu net nog even geprobeerd om de Strom te starten. Geklik en bij de eerste klikken gingen de dashbordlampjes en de voorlampen aan, maar dat was na een aantal klikken al weer over.

Ik zal de Strom inderdaad eens aan de startkabels hangen en kijken of deze wilt starten.

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2977
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Start niet meer

Bericht door Bozobin » zo 07 jul 2013, 22:27

Let op met startkabels aan de auto accu !

Automotor mag NIET draaien.
Als de motor niet aanslaat, niet te lang doorstarten, dan kun je de startmotor verbranden omdat een auto accu dat veeeeeeeeeeel langer vol kan houden dan de motor accu.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Ralphie
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 11:51
Mijn motor is een: Suzuki DL1000

Re: Start niet meer

Bericht door Ralphie » ma 15 jul 2013, 11:48

Even een update: de motor is te starten met behulp van startkabels.
Kortom zoals de meesten van jullie al aangaven: stervende accu.
Nieuwe accu is besteld.

Bedankt voor tips en adviezen!

Rene
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Start niet meer

Bericht door Rene » ma 15 jul 2013, 14:08

Na nieuwe accu plaatsen even checken *waarom* de accu stierf.

Kan gewoon ouderdom zijn.
Of een brakke SR - dan sterft de nieuwe accu ook weer snel.

Robert_vd_B
EX- V-Strom berijder
Berichten: 179
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 10:15
Mijn motor is een: Triumph Tiger 800 ABS (2012)
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Start niet meer

Bericht door Robert_vd_B » ma 05 aug 2013, 17:16

Soms gaat "spontaan" 1 van de 6 cellen kapot. Elke 12V accu bestaat uit 6 cellen met elk een nominale spanning van 2.15 volt. Dit is altijd zo en wordt veroorzaakt door voor een loodaccu specifieke chemische reactie. Nu gebeurt het wel eens dat één cel defect raakt, bijvoorbeeld doordat er een sulfaatbrug ontstaat tussen de loden platen of doordat er een loden plaat losraakt door trillen o.i.d. Helaas is daar niets aan te doen behalve de accu te vervangen.
Triumph Tiger 800 ABS (2012) Phantom Black - v/h Suzuki DL650A Touring K7

Plaats reactie