Druppellader - waarom?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Druppellader - waarom?

Bericht door Rene »

Toch even nieuwsgierig.

Hier op het forum wordt het fenomeen "druppellader" veelvuldig genoemd.

Mijn vorige motor, XJ900S, heeft zo'n ding nooit van dichtbij gezien. Ik ben geen echte doorrijder, maar incidenteel (indien geen pekel of sneeuw), pak ik hem wel eens uit de garage in de winter.
In de zomer veel WW verkeer, en de nodige tochtjes natuurlijk. En werkelijk nooit ook maar de geringste behoefte aan een lader gehad.
Altijd starten die Diversion, ook na 3 maanden stilstand.

Nu heb ik een mooie DL650 K9 - zitten daar soms stiekeme sluipverbruikers in die druppelladen noodzakelijk maken?

Indien niet - snap ik nut en noodzaak van die laders niet, tenzij je een alarm of brakke accu hebt natuurlijk.

Inzichten welkom!
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: Druppellader - waarom?

Bericht door Spurm »

Ik heb ook mijn v-spurm nog nooit aan zo'n druppelding gehad, starten en lopen! :)
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Druppellader - waarom?

Bericht door Iron Horse »

Ik heb er een paar in de schuur liggen, maar ik gebruik ze alleen om accu's mee op te laden als ze (te) leeg zijn en let verder niet op de tijd die de accu er dan aanhangt waarna het laden overgaat in druppelladen. Maar alle motoren die ik heb gehad hebben nooit preventief aan de druppellader gehangen, ook de V-Strom niet. Ook na een winter stilstaan gewoon starten. Er doen ook verhalen de ronde dat een continu gebruik van een druppellader juist weer een averechts effect zou hebben op de levensduur van de accu. Of dat waar is weet ik niet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Druppellader - waarom?

Bericht door Eikie »

Ik rij pas 34 jaar motor en nog nooit een druppelding aan de motor gehad.
's Winters altijd in de schuur en in het voorjaar 2 keer hoesten en dan loopt ie.
Het zal zijn nut wel hebben maar ik zie het niet.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Druppellader - waarom?

Bericht door Voogie »

Alleen bij een slechte accu is een druppellader nodig. Ik heb ook zo'n ding staan, maar voor mijn strommetje nog nooit gebruikt. Bij mijn vorige motor (Honda Shadow) wel, maar die had een slechte accu die tijdens de wintermaanden 1 keer per maand een shot nodig had. Na het vervangen van de accu was dit echter ook niet meer nodig. :duim:
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Druppellader - waarom?

Bericht door Ebrostrom »

Voor m'n K9 heb ik m eenmaal echt nodig gehad. Dat was na 4-5 mndn stilstaan. Toen ging ik knutselen aan een derde remlicht in de koffer. Na een dag aan-uit-aan en lang verlichting aan zonder draaiende motor (in de garage) stopte hij er toch echt mee. Eerst geleend en daarna direct gekocht om te voorkomen dat ik voor de eerste rit na lang stilstaan volledig aangekleed ben maar de motor niet zou willen starten. Mss totaal niet nodig / noodzakelijk maar dat hoop je van de brandweer ook :mrgreen:
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Fred

Re: Druppellader - waarom?

Bericht door Fred »

In de bijna 40 jaren dat ik moto rij, pas vorig jaar eentje aangekocht in de Lidl omdat ik hem spotgoedkoop op de kop kon tikken.
De meeste batterijen gaan tegenwoordig 8 jaren mee, zelfs al staan ze in de winter 3 of 4 maanden stil.
Mijn motorfietsen hebben echter altijd wel in een verwarmde garage gestaan.
Staat hij de ganse winter in de koude en vochtigheid van de buitenlucht of in een niet verwarmde garage, dan zou ik aanbevelen om hem regelmatig eens een dagje aan de lader te hangen.
Zoals ijzeren paard reeds aangaf heb ik ook al ergens vernomen dat de batterij constant aan de druppellader hangen nefast kan zijn.
Volgens een college BMW rijder raden ze daarentegen aan om hem constant aan de druppellader (van BMW) te hangen, ze zien het zelfs bij onderhoud op hun PC als je dit niet doet.
Maar da is BMW natuurlijk, en die hebben nogal veel last van sommige ziektes, oa de prijs :)
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Druppellader - waarom?

Bericht door John007 »

Als je de motor een aantal weken niet gebruikt dan zal het niet zo'n vaart lopen maar als de mijne langere tijd stilstaat dan "hang" ik hem gewoon aan de druppellader.
Waarom? denk aan energieverbruikers ondanks dat hij stilstaat b.v. een alarm.
Als een loodaccu namelijk langere tijd niet gebruikt wordt treedt er door zelfontlading verlies aan lading op. Bovendien wordt het loodsulfaat dan geleidelijk in een minder actieve vorm omgezet. Daarbij laat het ook los van de elektrodes en zakt naar beneden in de sedimentatieruimte onder de platen. Tijdens dit sedimentatieproces kan er kortsluiting ontstaan. Dus bij langere tijd van ontlading van de accu gaat hij op de duur vanzelf kapot.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Plaats reactie