Motor start niet goed na rit

draadjes, lampjes
Plaats reactie
LYNX

Motor start niet goed na rit

Bericht door LYNX »

Al een tijdje op de sukkel met de Vstrom 1000,
Ongeveer een jaar geleden een nieuwe batterij gekocht omdat deze snel leeg was, strom was dan een jaar of 6
dus perfect mogelijk dat deze versleten was,
Maar nu weer of nog erger probleem,
Als de motor rechtstreeks van de druppelader komt start ie direct,als ik na een rit hem 10 min stilleg moet ik al wat langer op de startknop drukken,
als ik een uur wacht dan heb ik veel kans dat ik hem niet wegkrijg,
als ik stationair draai( na dat ie van de druppelader komt) en geef gas dan licht de verlichting op dus toch een teken dat ie oplaad(denk ik toch),
Als de strom "zijn kuren" heeft dan heb ik het volgende contact omdraaien,alles gaat aan (verlichting het zingen van de pomp etc) maar de start motor heeft moeite om rond te draaien (allez zo klinkt het toch) of ik moet lang duwen op de startknop tot ie aanslaat (meestal eindigd dit op een lege accu)
Als ik bij zijn kuren maar enkele minuutjes aan de druppelader leg start hij weer normaal,
heb ondertussen al een spanningsregelaar besteld want volgens velen zou het dat kunnen zijn....maar ben niet echt overtuigd,
zou de accu na een klein jaar al de geest gegeven hebben? of zouden de IRRIDIUM bougies defect zijn of is het de dynamo of toch de spanningsregelaar
in ieder geval ik word ver gek, uitmeten kan ik niet want heb zo geen metertje
Weet wel dat mijn druppeladder altijd meesleur en als ik weet van er is geen stopcontact op mijn bestemming , dan rijd ik niet
Heb de laatste maanden al veel met de met de Fiets kunnen gaan werken (leuk hoor in de vroegen ploeg)
Gebruikersavatar
Roba
DL650 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 27-10-2012, 23:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2 Touring 2012 (zwart)
Woonplaats: Almere

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door Roba »

Ik zou het zeker zoeken in het rijtje:

- Spanningsregelaar
- Bobines
- ontsteking
- bobine- en bougiekabels
- Dynamo

Als je lamp feller gaat branden als je een beetje gas geeft is dit zeker een indicatie dat er iets mankeert aan je laadstroom circuit. Slechter wordende bobines geven vaker problemen als ze warm zijn...
Groeten,
Rob
LYNX

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door LYNX »

@roba Bedankt
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door Jon »

als ik het zo lees lijkt me het probleem toch van de batterij zelf tekomen , 1jaar mag normaal niet maar als het een is die op een maandag gemaakt is kan dit af en toe (zelden)wel voorkomen( heb het gehad met nieuwe wagen 2 jaar juist buiten garantie batterij kapot hadden ze nog nooit meegemaakt maar je zit er toch mee)
grt
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door Eikie »

Laat je batterij eens testen op 'klemspanning' bij een goede garagist. Niet bij een bandencentrum ofzo. Die willen alleen maar verkopen... Na die test heb je iig zekerheid over de batterij.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door Rene »

Op het motor-forum staat een test procedure beschreven die uitsluitsel kan geven. (even url niet bij de hand, zit mobiel)
Ik denk dat voorzeker de accu op is, een hoge inwendige weerstand. Zo'n accu is volkomen normaal, totdat je een hoge stroom gaat vragen, dan haken een of meer cellen af, en daalt de spanning enorm.

De vraag is natuurlijk, hoe komt dat zo. Gewoon een maandagochtend accu? Kan..
Kan ook een verdachte SR zijn, maar dat is goed te meten.

Een accu droogkoken door een te hoge spanning kan dit veroorzaken. Dat moet je dus uitsluiten voordat je een nieuwe accu plaatst.

Succes!
Lambik

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door Lambik »

slechte massa startmotor???
MartijnR

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door MartijnR »

controleer eens je spannings regelaar.
vermoedelijk geeft deze stationair teweinig spanning af, en zogouw je gas geeft heeft deze wel 13,8 tot 14,4 V spanning af,

grt MartijnR
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door Wullebolle »

Lynx,

Wat heb je zoal voor verbruikers op je motor staan? Ik zie alleszins al extra mistlampen? Ook handvatverwarming?
Kan zijn dat als je alles samentelt, je meer verbruikt dan je alternator kan leveren.
En dan trek je gewoon de accu effenaan leeg.
Der is hier ergens op het forum al een topic wat dat betreft dacht ik.
Een 650 heeft namelijk een veel lager vermogende alternator dan de 1000.
Spooky Action At A Distance !
LYNX

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door LYNX »

de extra verlichting zit niet meer aangesloten sinds de 2é batterij, voor de rest zit er niets op of aan de V-Strom 1000 van mij
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door Soesko »

Als ik het zo lees dan denk ik ook aan accu of spanningsregelaar. Wat voor accu heb je vorig jaar gekocht? Van een Yuasa mag je verwachten dat hij jaren mee gaat, maar zo'n goedkope van de bouwmarkt is mogelijk eerder versleten.
Je stelt dat je niet over meetapparatuur beschikt, maar je zult toch moeten gaan meten of het laten doen. Je hebt al een nieuwe spanningsregelaar besteld en misschien is daarmee het probleem opgelost. Als dat niet het geval is zul je verder moeten zoeken. Overigens na het plaatsen van de nieuwe spanningsregelaar zul je ook even moeten meten of de waardes binnen de voorgeschreven limiet blijven. Een multimeter koop je al vanaf 7 euro en een goede voor een paar tientjes.
LYNX

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door LYNX »

Soesko schreef:.
mijn vorige batterij was toch een yuasa
http://www.rad.eu/nl/c/p/19885-yuasa-on ... taljet.htm
vandaag is mijn spanningsregelaar toegekomen (boonstra parts vrijdag besteld)
en een nieuwe batterij heb ik bij louis besteld en wacht daar nog op
http://www.louis.de/index.php?topic=art ... re&lang=en
hoppelijk geraken we een stap verder ,een metertje kan ik van een vriend gebruiken
Ik laat weten als het er inzit allemaal en of ik het nog heb
iedereen bedankt voor de hulp en reacties
Laatst gewijzigd door Frank op ma 10-06-2013, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Links aangepast, zet externe URL's aub tussen de [url]_link_[/url] code
LYNX

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door LYNX »

ongelooflijk ....maar Strom start weer niet meer, na spanningsregelaar gestoken te hebben en nieuwe batterij een maand vlot en veel kunnen rijden,
nu weer tzelfde , sleutel omdraaien en sust maar geratel van de starter die niet aanslaat
Fuck met een grote F
Lambik

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door Lambik »

Zou toch denken aan de startmotor of dynamo laad niet genoeg bij....
V-for-Herman
Berichten: 294
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door V-for-Herman »

Als de startmotor wel goed ronddraait zodra de accu is opgeladen dan is die goed naar mijn idee en zul je het eerst in je dynamo moeten gaan zoeken.
Maar dit kun je toch meten aan de accu bij een lopende motor?
Bij mijn SUZUKI GSX750 ES had ik exact hetzelfde probleem en hier heb ik ook eerst de spanningsregelaar vervangen wat geen resultaat gaf, bleek de dynamo kapot te zijn.
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Gjvdree
DL1000 berijder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
Woonplaats: Assendelft

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door Gjvdree »

Meten is weten. Koop een simpele spanningsmeter en doorloop de test procedures in de handleiding.
Dus dynamo, spanningsregelaar. Als die goed zijn heb je meer zekerheid. '

Ik heb een soortgelijk probleem gehad, dat zat in de kettingoliër.
Vaak op maandagochtend niet willen starten. Na geladen te zijn met de druppellader niks aan de hand.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LYNX

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door LYNX »

Gjvdree schreef: Ik heb een soortgelijk probleem gehad, dat zat in de kettingoliër.
verklaar u nader , de kettingoiler zit er bij mij ook op , ook regelmatig startproblemen
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door Wullebolle »

Ist een elektrieken ketting oiler?
Zoja, zit em na het contact of staat em constant onder spanning?
Jouw sypmtomen lijken verdacht veel op het feit dat je ergens lekstroom hebt.
Soms wel soms niet, telkens met resultaat dat je accu te leeg is om te kunnen starten.
Volgens mij heb je ergens een kink in de kabel, eentje die altijd onder spanning staat.
Stukje draad blootgescheurd? Die soms contact maakt met je frame waardoor je lekstroom krijgt en je accu leegloopt
Kan evengoed in een connector zitten die gecorrodeerd is ...

Meten is weten.
Je moet echt eerst de spanning op je accu meten (de accu is goed tis een nieuwe) onbelast dus zonder contact aan.
Die moet 12.5V zijn in rust, en 12.8 na een goeie rit, zakkend naar 12.5 na een paar uurtjes.
Na een maandje stilstand moet die nog steeds boven de 12 zitten.
Pas bij lager voltage gaat de startrelais niet meer overslaan "tiktikratelnoppes". Hoe laag dit is bij een vstrom weteknie. maar kan gerust zijn dat ie bij 11.5 volt al geen zin meer heeft.

Als het idd zo is dat na een tijdje de spanning in de accu zakt, de accu loopt leeg, dan heb je ergens een lekkage. Hoe je dat moet zoeken en oplossen is zorgen voor later. Al is het msch makkelijker om je oiler als da ne elektrieken is, en je handvatverwarming enz ... even af te koppelen voor een tijdje om te zien wat het geeft: eerst meten en weten!
Het heeft voorlopig helemaal geen zin om vanalles te gaan vervangen. Zo blijf je bezig zonder de grond van je probleem op te lossen.
btw, een accu, ook een verse, die een paar keer is leeggelopen is veelal rijp voor het stort.

Veel voltages meten (elke dag, rijden of stilstand maakt niet uit) en de meetgegevens interpreteren in functie van het startgedrag.
Kost je nix, enkel een klein beetje tijd.
Spooky Action At A Distance !
LYNX

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door LYNX »

[quote="Wullebolle"][/quote]
alles gemeten,
vers van de druppelader 13.1 volt
bij het starten 12.1 volt
in de toeren ongeveer 14.1 volt
na dit alles en sust van den druppelader en na deze kleine testjes 12.78 volt
tot nu toe alles normaal denk ik , ga binnen uuur nog es meten en dan nog eens en nog eens en .... ;)
LYNX

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door LYNX »

14.00h 12.78 volt
15.00h 12.95 volt
18.00 12.96 volt
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door Wullebolle »

Ziet er prima uit.
Geen verliezen voorlopig.
12.9 is wat veel, maar dat zal de afwijking van je voltmeter zijn.
Afwijking is niet relevant, belangrijker is de verschillen tussen de metingen.

13.1 vers van de druppelaar is prima
14 in toeren ook.
en het inzakken naar 12.1 bij starten is heel goed. Kun je zien dat het een verse accu is. Bij versleten accus zakt het voltage dieper in.

Tot nu toe is alles perfect.
Als je niet rijdt zou de accu stabiel moeten worden tussen 12.5&12.6 volt (zonder verbruikers en gemeten over de accupolen).

Kzou nog elke dag es meten, en je meetresultaat vergelijken met het startgedrag.
Daarmee kun je zien of je startprobleem veroorzaakt wordt door een traag leeglopende accu of door iets anders.
Problem solving by elimination hé ...

Komt wel goed.
Spooky Action At A Distance !
LYNX

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door LYNX »

voltage na stilstand
15/03 15h00 12.93 volt
16/03 11.00 12.92 volt
15.00 12.93 volt
17/03 10.00 12.91volt
voltage bij indrukken startknop
15/03 10 volt direct herstel naar 12.1 volt
17/03 10.78 volt
voltage over de toeren 7000 max
14.81 volt
het enige dat mij werd aangeraden was om 1 koplamp uit te schakelen omdat deze volgens een maat van mij veel startstroom wegnam
deze maat heeft alles nagegaan , dynamo, spanningsregelaar en accu zijn normaal , hij heeft de procedure gevolgd van het werkplaatshandboek
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Motor start niet goed na rit

Bericht door Bozobin † »

Mijn K4 heeft het 7 jaar en 130.000 km uitgehouden met 1 accu en beide koplampen altijd aan.
Moet iets anders zijn.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Plaats reactie