Verlengkabeltje achterrichtingaanwijzer?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
V-Wolf

Verlengkabeltje achterrichtingaanwijzer?

Bericht door V-Wolf »

Ik ben bezig om een Touratech bagagerek op mijn L2 te monteren. Dat vraagt helaas om het verplaatsen van de achterrichtingaanwijzers. Daar worden keurige RVS plaatjes, boutjes en moertjes voor meegeleverd. Maar... eenmaal verplaatst is de bedrading net een stukje te kort... niet handig :(

Afbeelding

Het lijkt me het handigst om een verlengkabeltje er tussen te zetten, omdat ik dan verder niet hoef te rommelen aan de originele bedrading die o.a. ook naar het achterlicht gaat.

Ik heb alleen nog niet zo veel ervaring met elektronica op een motor. Is dit een slim plan? Of juist storingsgevoelig?

Kun je dit soort kabeltjes zo bij een garage/dealer kopen? Of moet ik de stekker, contrastekker en draadjes los kopen en zelf wat in elkaar meubelen; en hoe heten die stekkers dan?

Groeten,
Frank
Fred

Re: Verlengkabeltje achterrichtingaanwijzer?

Bericht door Fred »

Draadjes overknippen en een eindje aanzetten met van die plastiek kabellasjes.
Spdfrk

Re: Verlengkabeltje achterrichtingaanwijzer?

Bericht door Spdfrk »

liever gewoon even solderen dan weet je zeker dat je geen last krijgt van los getrilde kabelhoesjes :duim:
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Verlengkabeltje achterrichtingaanwijzer?

Bericht door Voogie »

Ik zou het stekkertje eraf knippen en het kabeltje iets verlengen door er een stukje draad aan te solderen en dan de stekker er weer aanvast te zetten. Het geheel goed isoleren met krimpkous of ander isolatietape.
Door het verlengen kan je later altijd je knipperlicht nog eenvoudig demonteren.
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Verlengkabeltje achterrichtingaanwijzer?

Bericht door Iron Horse »

Als je niet wilt solderen dan heb je pershulsen (of hoe ze heten mogen) waarmee je er een stukje kabel ertussen kunt zetten. (4 hulsen per knipper nodig) Je vindt ze bij elke autozaak en vaak ook in de 5 eurobakken. Er zitten alleen niet altijd deze hulsjes bij, maar die zijn ook apart te kopen. (Let wel op de juiste diameter en je moet er wel een krimptang bij hebben.)

Afbeelding

Afbeelding

Zelf geef ik de voorkeur aan solderen en isoleren met krimpkousjes, zo heb ik het ook bij de Strom gedaan. Hier heb ik de stekkertjes overgezet naar andere knippers.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
V-Wolf

Re: Verlengkabeltje achterrichtingaanwijzer?

Bericht door V-Wolf »

Super bedankt voor jullie tips en de visuele uitleg (@Iron Horse) :worship:

Draden er tussen lijkt me, afgaand op jullie reacties, de meest praktische oplossing :duim: Dat moet me wel lukken. Ik ga 's diep nadenken over waar ik ook alweer mijn soldeerbout heb verstopt ... :oops:
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Verlengkabeltje achterrichtingaanwijzer?

Bericht door Bozobin † »

Pas op voor de instinkers:

1. Krimpkous OP de draad doen VOOR het solderen.
2. Krimpkous tijdens solderen ver genoeg van de verbinding weg houden zodat deze NIET warm wordt en vast gaat zitten.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Verlengkabeltje achterrichtingaanwijzer?

Bericht door Iron Horse »

Tsja, zijn inderdaad goeie hints waar de beginner gegarandeerd mee te maken krijgt. (als hij/zij niet oppast)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
V-Wolf

Re: Verlengkabeltje achterrichtingaanwijzer?

Bericht door V-Wolf »

Bozobin schreef: 1. Krimpkous OP de draad doen VOOR het solderen.
Ik wist het, ik wist het ... :o) Nahja, de overige 7 lasjes gingen prima :duim:

Wat ook helpt om het geheel "dun" te houden is om de lassen niet op dezelfde hoogte te houden. Zeker voor de doorvoer van buiten naar binnen is dat wel belangrijk. Bij het eerste licht was het net even iets te dik geworden, zodat ik het gat in de plastic achterkap wat moest uitvijlen. Bij het tweede licht heb ik de twee draadjes op een paar centimeter van elkaar doorgeknipt. Dat zorgt voor een aanzienlijk dunner geheel.

Uiteindelijk is het allemaal prima gelukt. Geen kortsluiting of doorslaande zekeringen. En meer belangrijk, de knippers doen het. Als het geheel klaar is zal ik nog wat foto's plaatsen.

Nogmaals super bedankt voor de tips! :duim: Deze motor is niet alleen heerlijk om op te rijden, maar ook om aan te sleutelen...
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Verlengkabeltje achterrichtingaanwijzer?

Bericht door Bozobin † »

V-Wolf schreef:
Bozobin schreef: 1. Krimpkous OP de draad doen VOOR het solderen.
Ik wist het, ik wist het ... :o) Nahja, de overige 7 lasjes gingen prima :duim:
ROTFL :schater: :schater: :schater: :schater:
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
V-Wolf

Re: Verlengkabeltje achterrichtingaanwijzer?

Bericht door V-Wolf »

Het resultaat van mijn geknutsel:
Afbeelding

En dat ziet er dan uiteindelijk zo uit:
Afbeelding
De door Touratech geleverde RVS plaatjes heb ik mat zwart gespoten. De bedrading die je van buitenaf kunt zien, heb ik nog met een extra stuk krimpkous omtrokken. Ik zou de resterende openingen bij de lampjes en op de achterkap nog kunnen opvullen met wat siliconenkit, om het waterdicht(er) te maken.

En van de andere kant gezien (bij daglicht):
Afbeelding

En hier ging het uiteindelijk allemaal om :D
Afbeelding

Noordkaap, ik kom eraan! :-)}
Gebruikersavatar
WisselStrom
DL650 berijder
Berichten: 47
Lid geworden op: di 21-08-2007, 12:10
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 - 2005
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Verlengkabeltje achterrichtingaanwijzer?

Bericht door WisselStrom »

Op zich is het verlengen van de kabeltjes helemaal niet nodig. Ik heb een vergelijkbaar kofferrek met de verstel-plaatjes voor de achterknipperlichten. Ik heb twee kleine gaatjes in het plastic gedeelte geboord. Stekkertje los, er even doorheen steken en hij past weer precies. Ik zal er zondag even een foto van plaatsen. :idea: T'is wel een 2005 model, ik weet niet of dat veel verschil maakt.
People are more violently opposed to fur than leather because it's safer to harass rich women than motorcycle gangs
Plaats reactie