Tomtom Rider aansluiten

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knarf1990
DL1000 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: kop van Noord-Holland
Contacteer:

Tomtom Rider aansluiten

Bericht door Knarf1990 »

Ik ben in het bezit van een TomTom rider. De tomtom heb ik al een mooi plekje kunnen geven.
Hij dient nu echter nog aangesloten te worden op het elektrische circuit van de motor.
Ik heb al even gelezen en ben al veel opties tegen gekomen. Maar nu is de vraag.. wat is de beste oplossing.

In principe laat ik de steun altijd zitten, maar mochten er oplossingen zijn zodat ik bijvoorbeeld een stekker voor iets anders kan gebruiken hoor ik het ook graag.

Bijgaand even 2 foto's om het duidelijk te maken. Het bijgeleverde draad is ongeveer 110 centimeter lang.

Afbeelding
Afbeelding
Spdfrk

Re: Tomtom Rider aansluiten

Bericht door Spdfrk »

als je je voorscherm even loshaalt kun je via een gaatje het draadje er doorheen halen zodat deze netjes bij je lampen uit komt
je zou hem eventueel bij je lamp kunne zetten maar misschien is het beter om hem op het kabeltje aan te sluiten
dat achter je radiator zit deze is orgineel voor je handvat verwarming maar is gewoon een geschakelde plus en min hoor
(gaat dus uit als je je contact uitzet)

groetjes Michel

:-)}
Gebruikersavatar
Knarf1990
DL1000 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: kop van Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tomtom Rider aansluiten

Bericht door Knarf1990 »

DAt zou dat zwarte stekkertje moeten zijn die nabij de claxon zit... Ik heb al even goed gezocht maar heb deze helaas nog niet kunnen vinden...
Spdfrk

Re: Tomtom Rider aansluiten

Bericht door Spdfrk »

goed zoeken hij zit er echt hoor :wink:
maar je zou ook een ander 12v punt kunnen nemen...
Gebruikersavatar
Bruur
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 06-04-2012, 10:50
Mijn motor is een: V-strom 650 2019
Woonplaats: Lelystad

Re: Tomtom Rider aansluiten

Bericht door Bruur »

Stekker is soms moeilijk te vinden en de kabel is ook niet erg lang (heb aardig moeten stoeien om de contrastekker erop te krijgen)
Voor de contrastekker was ik 8 euro kwijt bij de Suzuki dealer.
Het kan zijn dat je het stekkertje niet goed kan zien, er kan tape omheen zitten.
Groeten Ronald.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Tomtom Rider aansluiten

Bericht door John007 »

Het handigste vind ik om de voeding van je navigatie te koppelen met je verlichting, is geschakeld dus daar prima voor geschikt.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Knarf1990
DL1000 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: kop van Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tomtom Rider aansluiten

Bericht door Knarf1990 »

Dus als ik het stekkertje gevonden heb is het een kwestie van plus en min draad aan de contrastekker knopen en klaar?
Of moeten er nog relais,weerstanden, zekeringen of iets dergelijks tussen?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Tomtom Rider aansluiten

Bericht door Iron Horse »

Zoals al eerder aangehaald kun je hem gemakkelijker op je verlichting aansluiten. Die bedrading kun je gemakkelijker bij en heb je geen verloopstekkertje voor nodig. De verlichting is contactgeschakeld dus dat zit goed. Je hoeft er als je het alleen voor je navigatie gaat gebruiken geen relais bij toe te passen omdat er maar weinig stroom wordt verbruikt. Je kunt voor de min elke zwarte draad met witte streep gebruiken. Het beste pak je de stadslichten of eventueel de achterverlichting omdat je dan altijd stroom hebt. Bij de voorverlichting zou je hem van het dimlicht kunnen pakken, maar als je groot licht opzet heb je geen stroom meer voor de TT. De plusdraad voor het stadslicht is bruin, voor het dimlicht zwart met blauwe streep, voor de achterverlichting is het ook een bruine draad. Eerst even meten voor je het aansluit (meten is weten). Kabels eenvoudig met een kabelaftapklemmetje monteren. Mogelijkheden genoeg dus.

Voor aansluiting op het achterlicht staat dat o.a. hier beschreven met foto's.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Knarf1990
DL1000 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: kop van Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tomtom Rider aansluiten

Bericht door Knarf1990 »

Bedankt voor alle reacties,

Het is inmiddels gelukt en mijn tomtom die laad mooi op!
Hij zit nu bevestigd bij het dimlicht met die kabel verbind klemmetjes, Prima oplossing.
Plaats reactie