Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Sandris

Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Sandris »

Beste mede sleutelaars,

Ik ben sinds vrijdag de trotse eigenaar van een 2004 V-srtom DL-1000.
Nu wil ik een 12-Volt aansluiting monteren voor het aansluiten van mijn Zumo 660.
Waar hebben jullie de plug verstopt in het dashbord.
Ik wil niet eindigen met 3 gaten in het dashbord....

Ik heb wel gelezen dat ik de draad uit de kabelboom van het achterlicht moet gebnruiken als voeding.

Alvast dank,
Sander
Gebruikersavatar
Kampendiek
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 27-05-2012, 21:52
Mijn motor is een: V-strom DL 650
Woonplaats: Almelo

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Kampendiek »

Gewoon onder de buddyseat rechtstreeks op de accu met twee kabelschoentjes en een zwevende zekering.(en natuurlijk een contrastekker voor de aansluiting).
UUT ALMELOOOOO !!!

Vorige motoren: Honda CB400N, Suzuki Savage, BMW K100LT, Aprilia Pegaso 650 Cube.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Hunter6 »

De plug kun je goed plaatsen in het linker kuipdeel. De electronische aansluiting zit al in de buurt, ergens bij de radiator ligt een stekker met een geschakelde 12V aansluiting. Deze is eigenlijk voor de handvatverwarming en wordt geschakeld door het contact.
Als je het contact uitzet gaat dan ook de spanning van je Zumo.

TIP: als je toch electrisch bezig bent is het een kleine moeite om meteen handvatverwarming te monteren (als je die nog niet hebt dan) :wink:
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Cplegt »

Bij de zumo zit toch een dockingstation voor de motor?
Hier zit geen 12volt plug aan. Direct aansluiten op de accu, of bijvoorbeeld de plus van de stadslichten gebruiken.
Ik heb mijn zumo gewoon aangesloten op de accu, en een steun gefabriceerd om de zumo boven de tellerpartij te monteren. Als je wilt heb ik wel een foto voor je.
Gr. Chiel
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Hunter6 »

Een stekker aan de kabel van de Zumo monteren zal nog wel het makkelijkste klusje zijn denk ik. :|
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Cplegt »

Betwijvel het een beetje.
Buiten de kleine kapitaalvernietiging een zumo 660 dockingstation kost €60,- zitten er meerdere draden aan, onderandere een usb-kabel met aansluiting, geluid uitkomend en geluid inkomend.
Volgens mij is de simpelste oplossen dus, de orginele kabel, bij de topkuip, door een van de twee gaten van de ruitbevestiging trekken, doortrekken naar de accu, en hier de boel aan bevestigen. Er zit al een zekeringhouder met zekering aan.
Zo is het geheel ook bedoeld..
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Jon »

Kampendiek schreef:Gewoon onder de buddyseat rechtstreeks op de accu met twee kabelschoentjes en een zwevende zekering.(en natuurlijk een contrastekker voor de aansluiting).

heb het zo ook gedaan is het simpelst en werkt prima,jon
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Tulipan »

Niks boren of zagen, in de beugel van de gaskabels vastklemmen ( past precies ) dan hoef je niets te boren.
En daar zit ie al drie jaar zonder klagen, alleen de beugel even tegenhouden als de in/uit plugt.
Je ziet mijn plug nog net zitten onderin de foto,
Afbeelding
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Hunter6 »

@ Cplegt
Je reactie doet mij vermoeden dat je weinig kennis hebt van elecra.

Als je de stekker gebruikt die achter de radiator zit hoef je hem niet af te zekeren, deze kabel is al gezekerd.

Je knipt de kabel van de ZUmo een paar cm achter de zekeringhouder door (of je laat het gewoon zitten) en stript de buitenmantel er af. Nu komt er weer een rode en een zwarte draad tevoorschijn.
Je neemt een 12V stekker en verbindt de rode (plus) met het middelste contact en de zwarte (min) met het contact aan de zijkant. Alle overige connectors laat je er gewoon aan zitten. Deze rol je op en zet het ergens vast in de kuip, het liefst uit het zicht.
Bij de 12V contactdoos in de kuip er op letten dat de plus in het midden zit en de min aan de buitenzijde.

Als je met electronica weinig feeling hebt kun je er beter vanaf blijven en het laten doen.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Cplegt »

@ Hunter,

Uit jouwn eerdere verhaal werd niet geheel duidelijk waar je die stekker of 12-v plug aan de kabel van de zumo zou willen monteren.
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Echter bij het toevoegen van meer opties, iets extra verlichting, handvatverwarming een andere 12 volt aansluiting voor weet ik veel wat voor gebruik wordt het met zekeren weer een ander verhaal. Zelf zeker ik mijn extra electronica het liefst los, dus gewoon met 1 zekering per apparaat. Ik heb hiervoor een extra zekeringsbox aangelegd onder het zadel.

Het belangrijkste lijkt mij, dat de zumo straks werkt en voorzien is van een zekering.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door RvGS »

is al vaker over geschreven.
Tip: zorg dat je extra aangesloten garmin elektronica 'geschakeld' wordt uitgezet (dus niet direct op de accu aangesloten)..reden hiervoor is sluimerverbruik van bepaalde (lees garmin) apparaten, heb je kans dat in 2 dagen ... of over een week...je accu leeg is. :cry:

en dat kan simpel met dat "draadje achter de radiator verhaal" en hier > foto's Emiel en Ben

+ antwoord op de initiële vraag 'Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting'
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door PDvD »

Zumo gewoon direct op de accu zetten, veel makkelijker. En er af halen als je weg loopt bij je motor. Soms is het erg makkelijk dat je de garmin aan kan zetten als je motor nog niet aan staat. Heb zelf ook een 12V aansluiting voor telefoon etc.. Ik heb een crossbar gemonteerd en daar de 12V aan gehangen. Zo is de afstand tussen de aansluiting en mijn tanktas waar ik al mijn meuk in wil laden het kortste. Onder het zadel is geen optie. Dit doordat ik erg vaak met campeerbepakking rond rij en die bagagerol ligt op de plek van de duopassgier. Zadel kan er dus niet 123 af gehaald worden tijdens mijn tripjes.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Bozobin † »

Jon schreef:
Kampendiek schreef:Gewoon onder de buddyseat rechtstreeks op de accu met twee kabelschoentjes en een zwevende zekering.(en natuurlijk een contrastekker voor de aansluiting).

heb het zo ook gedaan is het simpelst en werkt prima,jon
RTFM

Dan weet je dat de 660 geen stroom verbruikt bij uitgeschakeld kontakt.
Hij werkt dan op de eigen stroomvoorziening (keuze).
En wie laat z'n Zumo nou dagenlang (onbeheerd) op z'n motor zitten ? Volgens mij vraag je dan ergens om.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Iron Horse »

Bozobin schreef:En wie laat z'n Zumo nou dagenlang (onbeheerd) op z'n motor zitten ? Volgens mij vraag je dan ergens om.
Je zegt het goed, onbeheerd. Maar ik laat mijn Nüvi ook gerust op de motor zitten als hij in de schuur staat en zo zullen er wel meer zijn. Niet als hij buiten geparkeerd staat.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
MacReal

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door MacReal »

Maar dan nog. Wie laat zijn V-strom nu langer dan een week uberhaupt stilstaan! :-)}

De mijne zit overigens zo:
Afbeelding
(klikbaar)
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Hunter6 »

@Cplegt: Excuus als het niet duidelijk was, zal er in het vervolg wat beter overheen lezen voordat ik het plaats :oops:

Wat RvGS ook al aangeeft is het belangrijk dat de houder losgekoppeld wordt van de voeding.
De Zumo 660 heeft een aktieve houder waarin ook electronica zit. Theoretisch zou dit geen probleem mogen opleveren als de Zumo niet in de houder zit, maar in de praktijk wil het nog wel eens gebeuren dat je na twee dagen met een lege accu zit als de houder rechtstreeks op de accu zit. Weliswaar komt dit niet zo heel vaak voor maar voorkomen lijkt me toch beter.

Daarbij ben ik van mening dat je niet moet gaan "klungelen" als er een stekker beschikbaar is die voor dit doel bedoeld is. My 2 cents :wink:

PS, een haakse stekker is erg handig en staat netjes http://www.rs-jachttechniek.nl/shop/vol ... c103d8cc65
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Cplegt »

@ Hunter6, het is altijd lastig iets uit te leggen op papier zonder foto's. Misverstanden zijn snel gemaakt.

Ik ben ook voor een directe aansluiting op de accu, onder andere omdat de zumo anders bijna gelijk uitschakeld als je de motor afzet. Niet heel erg handig als je gaat tanken bijvoorbeeld.
Mijn strom heeft vorig jaar in de winter een tijdje stil gestaan met de accu erin en alles aangesloten. De motor starte nog gewoon, dus volgens mij loopt het niet zo een vaart als je de nav. er niet in laat zitten.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door John007 »

Cplegt schreef:
Ik ben ook voor een directe aansluiting op de accu, onder andere omdat de zumo anders bijna gelijk uitschakeld als je de motor afzet. Niet heel erg handig als je gaat tanken bijvoorbeeld.
Ik heb mijn Zumo 660 een geschakelde voeding gegeven over de verlichting heen en zie het probleem van uitgeschakelde verlichting etc. niet.
Dit omdat als de spanning er vanaf gaat de zumo vraagt om over te schakelen op batterijvoeding ja of nee.
Dus hij kan dan gewoon aan blijven staan.
Wat dan ook erg handig is dat de zumo dan zelf aan gaat bij het gaan rijden / starten.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Iron Horse »

Er zijn landen of plaatsen waar ik hem er ook na het tanken, om af te rekenen, niet op zou laten zitten........ :!: Hoe zuidelijker hoe riskanter en hoe oostelijker des te meer risico in het kwadraat je loopt. Praat ik wel over Europa, niet zozeer Nederland.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Ebrostrom »

Op een of andere manier is mijn bijdrage uit het topic verdwenen.........censuur, censuur O:-)

Maar ik heb mijn zumo 660 tijdens een onderhoudsbeurt (gratis :!: ) boven het dashboard laten monteren op mijn strom.
De draad loopt door de gaten van de ruitbevestiging in de kuip (zoals Chiel ook aangaf). Daar is de draad aangesloten achter het contact.
Dus krijgt alleen stroom als het contact wordt aangezet en belast daardoor de accu niet als de motor uitstaat.
Bij het contact verbreken vraagt de zumo netjes of hij op de eigen stroomvoorziening verder mag gaan (zoals bozobin aangeeft).

Mijn zumo is met de zelf gefabriceerde standaard van Chiel gemonteerd.
@ Chiel: we praten nog wel een keer over mijn commissie....... :schater: :schater: grapje
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Bozobin † »

"Bij het contact verbreken vraagt de zumo netjes of hij op de eigen stroomvoorziening verder mag gaan (zoals bozobin aangeeft)."

En dat doetie dus ook als hij, zoals bij mij, direkt op de accu zit zoals bedoeld in de handleiding.
En nee, ik heb nog nooit een zwakke/lege accu gehad alstie eens een maandje stilstaat.
Wel lekker alle plugjes veilig en droog onder de buddyseat.

Echt, ik begrijp dat wantrouwen naar Garmin niet.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Hunter6 »

Hoe kan de Zumo nou vragen of hij op de interne accu door moet gaan bij contact uit als hij rechtstreeks op de accu zit!! Afbeelding

Dit zou betekenen dat je accu slecht is en te weinig spanning geeft, of je hebt een slecht contact. Een goede accu geeft na het uitzetten toch 12,6V, of meer weg en dat ziet de Zumo niet als contact uit.
Ed Jonkmans

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Ed Jonkmans »

@ Hunter6: dat heb je inderdaad goed gezien.... Goed wakker.... tenzij het vorige een strikvraag is!
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Bozobin † »

Je hebt gelijk, mijn eerste aktie bij stoppen is motor uit en de 2e is Zumo er af en dan zie ik altijd die vraag, vandaar.

Was in de war met dit: (citaat handleiding)

OPMERKING: de batterij wordt niet opgeladen in de motorfietshouder terwijl de Zumo is uitgeschakeld.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Leocreusen

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Leocreusen »

:-)} In mijn geval heb ik de 12V aansluiting weten te plaatsen zonder boren.

Ik heb een DL 1000 uit 2002, daar zit op het stuur een geleidingsbeugel voor de gaskabels. Op die beugel heb ik de 12V saito stekkerdoos gemonteerd door de standaard beugel die er bij zat te verwijderen en ziedaar hij past exact in de geleidinsbeugel en er is nog genoeg ruimte voor de gaskabels. Je kunt de plastic ring die anders de beugel vastmaakt nu onder de kabelgeleider vastschroeven. de route van de 12v kabel direct naar de accu met 10A zekering ertussen langs bestaande bekabeling vastgemaakt met tieraps, gelukt zonder de tank te verwijderen. Er staat dus permanent 12V op de plug en je kunt de accu er dus ook mee laden. Mijn samsung galaxy S+(met TOMTOM) zit ook op het stuur met een goedkope waterdichte "fiets"montage zodat er zo min mogelijk aan kabels getrokken wordt.

gekocht bij motozoom.nl
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Bacchus »

Een zelfde constructie zoals hierboven. Bij de geleidingsbeugel van je kabels.
De 12V met afsluitdopje gekocht bij Louis voor een € 15,- als ik met niet vergis. Werkt al jaren naar behoren.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
Puff
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26-02-2007, 21:15
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Omgeving Den Haag

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Puff »

Ik heb alles direct op mn accu aangesloten.

Gewoon beetje nadenken als je de motor uitzet....
En ook ik wilde geen gaten in mn kuip en heb de volgende oplossing....
beurt 11.JPG
Gr,
Danny.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ter Land Ter Zee en........
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Beste Plaats voor en 12-volt aansluiting

Bericht door Eikie »

Onze Griek Cosmo levert ook leuke oplossingen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Plaats reactie