aansluiten navi L2

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

aansluiten navi L2

Bericht door Framomile »

Hoi medestromers,

Wilde via dit topic mijn ervaringen met jullie delen voor wat betreft het aansluiten van mijn nieuwe zumo 350 op de nieuwe 650 L2.

Allereerst had ik wat info opgezocht over hoe en wat binnen ons forum maar zoals altijd; nu ik het nodig heb kan ik het niet vinden.

Misschien is het ongeduldigheid maar het enige wat ik tegenkwam is dat je de geschakelde plus van het achterlicht kon gebruiken.

Na wat onderzoek vond ik het kabelboompje wat naar het achterlicht ging, even openpellen en daarna wat meten. Had een geschakelde plus gevonden. De draad netjes gesoldeerd en weer alles ingepakt (afgetaped). Na mijn eerste proefritje merkte ik al snel dat er iets niet goed was, elke keer dat ik remde viel de spanning weg. Chips!! kon ik weer alles opnieuw doen.

Toch maar even naar de dealer gebeld, zijn advies was om afhankelijk van jouw voorkeur, de kabel van de remschakelaar voor of achter te gebruiken.
In mijn geval heb ik de achterremschakelaar gebruikt, makkelijk los te halen en ruimte om te solderen.

Werkt nu wel goed en heb inmiddels mijn eerste zelfgemaakte rondje gereden.

Hopelijk kan ik hier weer iemand anders mee helpen die net als ik zocht maar niet kon vinden.

Gr Franc :bye:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: aansluiten navi L2

Bericht door Iron Horse »

Ik begrijp hieruit dat je dus in eerste instantie niet de plus van je achterlicht te pakken had, maar "een" geschakelde plus waar je de bestemming niet van kent. Want de dealer bevestigt je verhaal dat je de plus van je achterlicht kunt gebruiken. Heb ik overigens zelf ook gedaan. Erg handig is dan even het werkplaatshandboek en het elektrische schema te raadplegen en de kleurcode van de bedrading op te zoeken. Scheelt heel wat fouten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: aansluiten navi L2

Bericht door Framomile »

Hoi Rob,

Goed dat je even reageert, het is dus niet duidelijk.

De dealer adviseert niet het kabeltje van het achterlicht te gebruiken maar het kabeltje van een van de 2 remschakelaars. Dit is heel simpel en als je een remhendel bediend hoor je de schakelaar licht tikken (schakelen). Als je dan bij een van deze 2 draadjes even uitzoekt welke de geschakelde plus is ben je zo klaar. Het andere draadje krijgt pas "prik"bij een een "gemaakt"remcontact.

Voor wat betreft het werkplaats handboek en een gekleurd bedradingsschema had ik al aangegeven dat ik dat niet kon vinden speciaal voor de L2 maar dat kan ook mijn ongeduld/kunde zijn :oops:

Gegroet maar weer,

Franc :bye:
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: aansluiten navi L2

Bericht door Silverstorm »

Waar bevind die achterremschakelaar zich eigenlijk?En welke kleur had dat kabeltje dan bij jou L2?
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: aansluiten navi L2

Bericht door Framomile »

Silverstorm schreef:Waar bevind die achterremschakelaar zich eigenlijk?En welke kleur had dat kabeltje dan bij jou L2?
Het schakelaartje zelf bevindt zich direct boven het rempedaal.Even je rem een paar keer indrukken en volgens mij hoor je hem dan klikken/schakelen. Als je het kabeltje volgt en er voorzichtig aantrekt kun je hem vinden aan de onderkant van de tank waar ook een stekkertje zit wat je kan losmaken zodat je wat meer ruimte hebt om te solderen.

De kleur weet ik niet meer uit mijn hoofd maar als je het stekkertje loshaalt en je zet het contact aan zal je op een van de twee pooltjes ongeveer 12v meten. De ander meet je niks en dat ik het schakeldraadje wat pas wordt bekrachtigd als je je rem bediend. Wel aan de voedende kant meten dus niet aan de kant van het stekkertje wat van de schakelaar komt anders meet je niks, ik zeg het er maar even bij :D

Hopelijk heb je er wat aan, succes.

Gr Franc
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: aansluiten navi L2

Bericht door Iron Horse »

@ Franc,

Ik zie dat ik het niet goed gelezen had. Hoe dan ook heb ik het zonder probleem op het achterlicht aangesloten. Of de L2 erg afwijkend is in de bedrading weet ik niet, maar ik vermoed dat de kleurcodering niet af zal wijken als er enig systeem en standaardisatie bij Suzuki wordt toegepast.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: aansluiten navi L2

Bericht door Sparkle Black Peter »

Heb mijn Navi (Zumo 350) van de kabelboom in de kuip afgetakt. Zit een witte draad van de koplampen. Heb het hierop aangesloten. De Aarde op het frame. (zit al een boutje) Oogje eraan en klaar is Peter. Nadeel van de 350 is dat het 5,5 volt is en er dus een travo tussen zit. Alles mooi weg kunnen werken in de kuip. Zekering van de Zumo zodanig geplaatst dat ik er altijd bij kan. Alles werkt prima, komt nog steeds geen rook uit :mrgreen: .

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: aansluiten navi L2

Bericht door Iron Horse »

Op het frame aansluiten van de MIN is meestal een slechte zaak. Gebruik, indien mogelijk, altijd een tweedraadssysteem op de motor!
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: aansluiten navi L2

Bericht door Sparkle Black Peter »

Dat vraagt om een beetje uitleg Rob??? Zonder in te al te technische details te treden. Ben maar een Brabander 8)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: aansluiten navi L2

Bericht door Iron Horse »

Ik heb het al eens eerder aangehaald. "Vroeger" werd er veel gebruik gemaakt van het frame als de MIN en/of AARDE. Dit als de "retourleiding" in het elektrisch circuit, alhoewel dat strikt genomen niet klopt omdat de ionen van min naar plus vloeien en niet andersom, maar dat is slechts een detail :roll: . Bij het gebruik maken van het chassis/frame heb je te maken met diverse overgangen zoals aan elkaar geschroefde delen, lagers of scharnieren, die kunnen dus slechte overgangen veroorzaken. Daarnaast kun je als er 2 verschillende metalen op elkaar gemonteerd zijn in combinatie met een elektrische stroom (en vocht/zuur) een elektrolytische werking krijgen. Dit resulteert in oxidatie of het afbreken van één van beide metalen. Elektrolytisch verchromen of vergulden is een voorbeeld waarbij er juist gebruik van gemaakt word. Om deze (mogelijke) problemen te voorkomen gebruikt men al decennia lang tweedraadssystemen waarbij er dus voor de "retour" gewoon een eigen draad is. Je zult dus niet zoals vroeger bij het traprijwiel maar 1 draadje vinden bij het aansluiten van je (achter)licht. Min en aarde/massa zijn overigens ook 2 verschillende begrippen die nog weleens door elkaar en fout gebruikt worden. Maar kniesoor die daar op let :o) . Het is niet voor niets dat een apparaat (wissel- of gelijkstroom) 2 aders en een aarde- of massadraad kan hebben. Fase, nul en aarde.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Oxi
DL650 berijder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13-08-2012, 21:11
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2011)
Woonplaats: Woudrichem

Re: aansluiten navi L2

Bericht door Oxi »

Typisch knullig foutje... Ik heb destijds een radio in mijn auto aangesloten en die ging aan/uit met de knipperlichten. :oops: Het kostte mij een paar bochten voordat ik in de gaten had wat de oorzaak was. ;)

Dankzij die ervaring test ik met een multimeter alle functies uit voordat ik een draad aftap als schakeldraad, en dus niet alleen contact aan/uit. Ik heb in mijn L0 een draad gebruikt van een niet aangesloten connector. Deze schakelt uit als er "CHECK" op het display staat of als het contact uit staat. Met de killswitch gaat bij mij dus ook mijn extra kabelboom uit!
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: aansluiten navi L2

Bericht door Framomile »

Ja knullig idd, had wel gemeten hoor, het was een vijfaderig kabelboompje dus dat moest wel even worden gemeten. Het enige wat ik niet had gedaan was de gevonden plus meten terwijl ik ook de remmen bedienden, leek me niet logisch. :roll:


BTW , nog complimenten voor de looks van jouw motor (ander topic) erg mooi!


Gr Franc
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 19-09-2012, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Gebruikersavatar
Oxi
DL650 berijder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13-08-2012, 21:11
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2011)
Woonplaats: Woudrichem

Re: aansluiten navi L2

Bericht door Oxi »

Framomile schreef:
Oxi schreef:Typisch knullig foutje... Ik heb destijds een radio in mijn auto aangesloten en die ging aan/uit met de knipperlichten. :oops: Het kostte mij een paar bochten voordat ik in de gaten had wat de oorzaak was. ;)

Dankzij die ervaring test ik met een multimeter alle functies uit voordat ik een draad aftap als schakeldraad, en dus niet alleen contact aan/uit. Ik heb in mijn L0 een draad gebruikt van een niet aangesloten connector. Deze schakelt uit als er "CHECK" op het display staat of als het contact uit staat. Met de killswitch gaat bij mij dus ook mijn extra kabelboom uit!

Ja knullig idd, had wel gemeten hoor, het was een vijfaderig kabelboompje dus dat moest wel even worden gemeten. Het enige wat ik niet had gedaan was de gevonden plus meten terwijl ik ook de remmen bedienden, leek me niet logisch. :roll:
Aldoende leert men en het zijn gelukkig achteraf van die 'grappige foutjes' die geen schade toebrengen. :)
BTW , nog complimenten voor de looks van jouw motor (ander topic) erg mooi!


Gr Franc
Thanks! Ik kwam jouw gele accenten ook al tegen. Zag er ook strak uit! Met een zwart/geel pak en gele helm zijn gele stickers al snel voordehandliggend. :)
Plaats reactie