Accu issue

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Bram
Berichten: 27
Lid geworden op: di 17-04-2012, 23:24
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650/AK8

Accu issue

Bericht door Bram »

Hallo allemaal,

Mijn V-strom startte ineens niet meer. Verlichting dimde bij het starten, lampjes uit. Inmiddels hangt de accu alweer de nodige uren aan de Optimate 4. Ik ga het dus zo opnieuw proberen. Maar toch maakt mij dit wat zenuwachtig. Waarom is mijn accu ineens dood? Is dat normaal? Mijn V-strom is uit 2008, wellicht zit de originele accu er in. Levensduur is een jaartje of 5-6 las ik gisteren op het internet. Dus, dat zou kunnen koppen.

Maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn. Wellicht is de dynamo stuk, of wat anders. Ik vraag het nu maar omdat ik als ik weer stil kom te staan een idee wil hebben wat hier nu gebeurt en waar ik moet zoeken.

Groet,

Bram
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Accu issue

Bericht door Dyrck »

De levensduur is meer afhankelijk van het gebruik.
Als je de motor lange tijd stil laat staan en alleen maar korte stukjes rijd is je accu eerder stuk dan dat je dagelijks meer dan 100 km. rijdt.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Accu issue

Bericht door Iron Horse »

Je kunt je accu redelijk controleren met een multimeter. Als de accu van de acculader komt en je hebt er daarna bijvoorbeeld een dag niet mee gereden dan zou de accuspanning ca. 12,7 volt moeten zijn. Dat is 100% geladen. Meet je direct na het loskoppelen van de lader dan zal hij nog even een hogere spanning aangeven. Zakt de spanning binnen korte tijd (ver) onder die 12,7 volt dan is de accu defect. Eigenlijk moet je er een kleine belasting aanhangen om het helemaal correct te doen, want onbelast kan de spanning wel kloppen, maar kan de accu bijvoorbeeld geen vermogen afgeven.
Tijdens laden is de spanning ca. 14,0 tot 14,4 volt.

Accuspanning (Volt) Ladingstoestand in procenten:

12,7 - 100
12,6 - 87
12,5 - 75
12,4 - 63
12,3 - 50
12,2 - 25
12,0 - 19
11,9 - 6
10,7 Bij deze spanning is de accu leeg!!

Het s.g meten van het accuzuur is ook een methode, maar veel accu's zijn tegenwoordig onderhoudsvrij of voorzien van gel en kunnen niet geopend worden of gemeten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie