extra verlichting, tof maar accu loopt leeg

draadjes, lampjes
Plaats reactie
LYNX

extra verlichting, tof maar accu loopt leeg

Bericht door LYNX »

heb al een tijdje extra verlichting op de valbeugels, heeft bijna een jaar goed gewerkt
maar nu regelmatig een lege accu ,
vooral als ik na het uitzetten van het contact ook maar een seconde later de extra verlichting uitschakel via de schakelaar
(ja kweet ook volg de omgekeerde procedure en ge komt dat niet tegen, maar helaas verstrooid zijn is mijn 2 e natuur)
Het zou beter zijn dat ik de extra verlichting aansluit achter het contact en niet rechtstreeks op de batterij, maar weet niet goed hoe eraan te beginnen en wat waar aan te sluiten
graag tips (liefst fotokes)
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: extra verlichting, tof maar accu loopt leeg

Bericht door Joske »

Hallo! erg irritant lijkt me. wat ik wel raar vind is dat het opeens zo is. wellicht is de accu niet sterk genoeg meer? is na een jaar of 5 meestal op. meet die eens door voordat je je richt op het verbruik vd lampen. en...hoeveel wattage zijn de lampen? heb zelf 35 watt ipv 55 watt...scheelt ook al.
mbt installatie moet je eens zoeken op "extra verlichting" daar heb ik ook al iedereen het hemd vh lijf gevraagd :)
Cronny
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: belgie

Re: extra verlichting, tof maar accu loopt leeg

Bericht door Cronny »

vooral als ik na het uitzetten van het contact ook maar een seconde later de extra verlichting uitschakel via de schakelaar
Als ik dit goed begrijp loopt je accu leeg als je eerst het contact afzet en daarna direct de verlichting die waarschijnlijk rechtstreeks op de accu zit?
Andersom gebeurt dit niet?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: extra verlichting, tof maar accu loopt leeg

Bericht door Iron Horse »

Het eenvoudigste schakel je de extra verlichting rechtstreeks via een relais

Afbeelding

en bijvoorbeeld een aftakking van je verlichting of wat ook kan is het stekkertje van je handvatverwarming gebruiken. Door via een relais te schakelen belast je een bestaande groep niet veel extra en trek je de voeding voor de extra verlichting rechtstreeks uit de accu, maar alleen als het contact aan is. Ik kan er wel aan gaan zitten tekenen, maar er staat van alles al op internet. Bijvoorbeeld op de volgende 2CV website. Daar staan ook de aansluitingen van het relais. Let erop dat je een relais hebt met

een maakcontact

Afbeelding

of met een wisselcontact

Afbeelding

en niet met een verbreekcontact. Je sluit dus de accu aan op de contacten 30 en 87 met in 1 van de leidingen in serie de extra verlichting. Waarbij meerdere lampen dan wel weer parallel geschakeld moeten staan! Op 85 en 86 sluit je de aftakking van je verlichting of bijvoorbeeld de twee draden van de handvatverwarming op aan.

Afbeelding

In het laatste plaatje moet je bedenken dat de leiding van contact 85 geschakeld wordt alleen zie je dat hier wat vaag getekend. De werking is dan als volgt: contact aan en er vloeit een kleine stroom van contact 86 door de spoel van het relais en verder naar contact 85 en de voeding van het schakelende circuit. De spoel trekt het contact dicht tussen contact 30 en 87 waardoor er een grote stroom kan lopen waar je verlichting in is opgenomen.

O, en ik zou het bijna vergeten. Het staat niet op de tekening. Maar wel even een zekering opnemen in het secondaire circuit, waar je extra verlichting aan zit dus. Want als er iets fout zou gaan, dan gaat het zonder zekering echt goed fout. Gemakkelijkste neem je een zekering op in de kabel die je op je accu aansluit. Dan kun je in het geval het nodig is er ook gemakkelijk bij. Voor het gemak nog maar een fotootje zoals ik een voeding heb aangesloten en de gele zekeringhouder heb weggewerkt die in de leiding zit.

Afbeelding

Succes.

(Met dank aan de originele poster op het 2CV forum.)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
LYNX

Re: extra verlichting, tof maar accu loopt leeg

Bericht door LYNX »

Cronny schreef:
vooral als ik na het uitzetten van het contact ook maar een seconde later de extra verlichting uitschakel via de schakelaar
Als ik dit goed begrijp loopt je accu leeg als je eerst het contact afzet en daarna direct de verlichting die waarschijnlijk rechtstreeks op de accu zit?
Andersom gebeurt dit niet?
klopt,
de sterkte van de batterij is door de jaren heen wat verminderd, tijd voor een nieuwe
LYNX

Re: extra verlichting, tof maar accu loopt leeg

Bericht door LYNX »

[quote="[/quote]
bedankt , daar kom ik al een heel eind mee
Cronny
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: belgie

Re: extra verlichting, tof maar accu loopt leeg

Bericht door Cronny »

Heel degelijke uitleg door Iron Horse
Gebruik wel een relais met onstoordiode,kost 1 of 2 € meer en voorkomt problemen.
Ik versta nog altijd niet goed hoe u batterij hierdoor leeg loopt,bij het starten van de motor gaan eerst de lichten aan en dan wordt er gestart,dus eerst stroomverbruik van de verlichting en geen probleem bij het starten.
Laat u de extra verlichting eventjes branden,kunt u niet meer starten.
Ik denk dat er iets anders mis is,best eens een ampère tang aansluiten voor het stroomverbruik te zien als alles uit staat.
Plaats reactie