koplampen uitschakelen.

draadjes, lampjes
Plaats reactie
de Limburger

koplampen uitschakelen.

Bericht door de Limburger »

Het idee leeft al langer, voor een paar "power led blokken" onder de koplampen te hangen aan de kuip,... en de koplampen uit te schakelen.
Wat zou het wettelijk kader zijn rond dit idee ?.
We moeten licht aan hebben....ok !...maar led dag verlichting is toch ook verlichting...niet ?

Het uitschakelbaar maken van de H3 koplampen ( 110watt ) zou in de eindrekening een 8A meerwaarde opleveren voor andere eventuele verbruikers.
Met een paar meer verbruikers, komt het stroom gebeuren snel aan zijn eind bij een strom.
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: koplampen uitschakelen.

Bericht door Patrick8888 »

Of je de koplampen uit mag schakelen volgens de wet weet ik niet. Ik heb er zo snel niets over kunnen vinden waarin in staat dat het niet mag. Tegen woordig gaan de lampen van de scooters en motoren standaard aan na het starten. Maar je kan natuurlijk een schakelaar tussen de draden van de lamp zetten (wel met een relais) om ze zo aan of uit te zetten.

Er zijn al wel een aantal nieuwe modellen die wel led dagrij licht hebben. Je zal eens moeten zoeken of dat dan ook mag op jou motor. ( voor type goedkeuring enzo...)

Overgens weet je zeker dat je H3 koplampen heb? Volgens mij is het H4 (dim - en grootlicht)
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: koplampen uitschakelen.

Bericht door Bozobin † »

Het idee is leuk maar ik denk dat je iets over het hoofd ziet.
Op het moment dat je die extra power (handvatverwarming) nodig hebt zit je heel vaak in de situatie dat je OOK de koplampen nodig hebt.

Volgens mij heb je in Nederland trouwens nog steeds geen licht overdag verplichting, dat het slimmer is om het wel te doen is wat anders.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
de Limburger

Re: koplampen uitschakelen.

Bericht door de Limburger »

klop ! tikfoutje ....is H4
het gaat mij niet om die hotgrips, het is meer dat ik stroom aan het zoeken ben voor andere verbruikers

Een optie is ook de koplampen vervangen door H4 led lampen....zou ook de flinke besparing opleveren.
maar ik lees hier en daar, dat de gangbare led koplampen niet zo degelijk zijn , daarom het idee voor led power blokken te monteren...en de koplampen uit te schakelen
tuurlijk gaat dit niet op bij nachtritten.....

iemand ervaring met led H4 lampen.....??
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: koplampen uitschakelen.

Bericht door Wullebolle »

In NL mag het mischien,maar in BE en de meeste andere EU landen moeten motoren verplicht DIMlichten aanhebben.
Dagrijlichten alleen is niet voldoende.

Een lamp uitschakelen kan dan weer wel.Levert je 55 watt op ( en een hoop gezwaai: "er is een lamp kapot")
Xenon plaatsen kan ook.Eens de lampen opgestart trekken die maar een 2x35 watt ipv 2x55.
Spooky Action At A Distance !
de Limburger

Re: koplampen uitschakelen.

Bericht door de Limburger »

xenon lampjes had ik ook al aan gedacht....
maar het brengt niet genoeg op in functie, probeer maar weer ééns twee tranfo's kwijt te geraken ergens.....
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: koplampen uitschakelen.

Bericht door Wullebolle »

Twee transfos?
But whyyyyyy?
Gaadde marklintreintjes laten rondrijden op je tank?

Of doelde op de twee balaststarterdingesen die bij die xenons horen?
Dat probleem hebben een 20 tal leden hier al opgelost. Stukkie taart !
Laatst gewijzigd door Wullebolle op vr 23-03-2012, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: koplampen uitschakelen.

Bericht door Patrick8888 »

de Limburger schreef: Een optie is ook de koplampen vervangen door H4 led lampen....
iemand ervaring met led H4 lampen.....??
Ik neem aan dat je de halogeen 1 op 1 wilt vervangen voor H4 led en dat mag niet, althans als dimlicht. Lichtopbrengst is te weinig om goed zicht te hebben. Je kan ze wel dan als dagrij licht gebruiken maar dan moet je weer iets anders ernaast hebben voor je dim- grootlicht.

Voor de wat exclusievere auto's zijn er wel led vervangings units.....maar die kosten een vermogen..........en of ze die ook al hebben voor de V strom, denk het niet.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Plaats reactie