h3 lampje aansluiten

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

h3 lampje aansluiten

Bericht door Joske »

Hello, vraagje:

Ik heb (zie topic "extra verlichting") een setje mistlampen op de Strom gemonteerd...daarover een vraag;

De lampjes die ik gebruik zijn zogenaamde H3 lampjes; zoals deze (een LED variant);

Afbeelding

Nu de vraag;

Zoals te zien is heeft een H3 lampje alleen een aansluitdraadje voor de +
De - wordt aangesloten door middel van een veer die in de lampbehuizing zit. Deze veer houdt het lampje in de behuizing EN maakt contact met het
stalen gedeelte (achterkant) van het lampje. (ronde, stalen gedeelte)

Kort gezegd;
De - is dus eigenlijk "het ijzer" van het lampje.

Nu merk ik dat deze - regelmatig geen goed contact maakt en dat m`n lampje het geregeld niet doet.

zijn er mensen die dit weleens gehad hebben en advies hebben?

Zat eraan te denken om te kijken of ik niet een draadje kan aansluiten op de stalen behuizing zelf ("aarde") of een draadje solderen op de achterzijde van het lampje.

Het is in ieder geval erg irritant.

Greetz
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: h3 lampje aansluiten

Bericht door Wullebolle »

Kun je tussen lampvoet en lamphuis geen zilverpapier aca aluminiumfolie proppen? Ga je veel contactoppervlak mee maken, en de leds trekken toch niet veel amperes, dus tkan geen kwaad. Was vroeger de manier om weerbarstige zaklamplampjes en fietslamplampjes weer te doen contact maken.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: h3 lampje aansluiten

Bericht door Patrick8888 »

Kijk eens in je behuizing of er geen verf resten (of iets anders) zitten. Met name waar dat ronde plaatje van de lamp tegen aan moet komen. Aan de massa een AMP huls zetten (een ronde) Geeft een betere contactoppervlak. En de massa aansluiten op een goede massa van de motor.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: h3 lampje aansluiten

Bericht door Joske »

Thanx vd adviezen...

Mbt zilverpapier...goed idee!

Is in ieder geval een hele handige manier om te kijken of het probleem is opgelost als ik wat beter contact krijg.
Dat ga ik als eerste doen.

Mbt de AMP;
Ga als het eerste lukt eens kijken hoe ik dat kan gaan doen.
Zoals het er nu uitziet is zoals gezegd;

De behuizing heeft aan de achterzijde een gat waar de lamp ingeschoven wordt.
Door aan de achterzijde een deksel dicht te drukken (onder kracht van de veer) wordt de lamp redelijk strak in de behuizing vastgehouden.
Het is dus echt direct ijzer-op ijzer van veer en lampje.

Het gekke is dat de andere lamp het prima doet.

Zag gisterenavond in het donker dat de lamp die het niet zo goed doet wel brandt al ik rijdt (en dus toeren/trillingen maak).
Zodra de koppeling ingaat of ik stilsta dan valt ie weg of flikkert ie wat)

Lijkt me echt een typisch "aard" probleem

# Misschien ook een optie;

Het lampje heeft in de behuizing wat "gaatjes"...wellicht dat ik daar een draadje doorheen/omheen kan wikkelen en kan testen

Genoeg ideeen..ga ff aan de bak als het weer meewerkt....

thanx
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: h3 lampje aansluiten

Bericht door Joske »

GELUKT!

Inderdaad een massa (aarde) probleem.

Wat bleek?

In de behuizing van het lampje zitten twee flinterdunne draadjes die naar buiten lopen.
De - draad was gebroken en maakte afwisselend wel/niet contact met het andere gedeelte.

Aangezien het draadje in de behuizing gebroken was en ik er niet goed bij kon heb ik in de behuizing (op het uiteinde van de gebroken draad) een vette druppel
soldeertin laten vallen.
Op die druppel weer een draadje gesoldeerd en het werkt :worship:

Ziet er van binnen niet uit..maar ach....je ziet alleen de buitenkant en dat ziet er strak uit.
Plaats reactie