Is Xenon wel zo goed ????

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Framomile »

Hoi Allen,

Ik weet niet zeker of in dit topic http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=7&t=7806 mijn kwestie ook aan de orde komt maar ik wilde hier toch even een eigen topic van maken.

Ik rijd nu al een jaar of 3 met Xenon verlichting. Heb dit laten monteren door de dealer. De laatste tijd begin ik me toch steeds meer te storen aan de klachten die ik krijg van de mede weggebruikers. Seinen en regelmatig opmerkingen van je verlichting staat te hoog.

De verlichting staat al lager afgesteld dan eigenlijk goed is voor mijn eigen gezichtsveld en als ik nog lager ga verlicht ik alleen mijn voorspatbord.

Ook probeer ik mijn koplampen zelf bijna dagelijks goed schoon te houden omdat, naar ik heb begrepen vuil ook nogal verstrooiend werkt.

Al met al lijkt dit me dus niet de bedoeling. Ja ik ben zeker beter zichtbaar maar het veroorzaakt te veel overlast en waarschijnlijk ook wel verblinding/onveilge situaties.

Nou weet ik dat er best veel mensen zijn die zich sowieso storen aan xenon verlichting en dat het niet altijd terecht zal zijn als mensen seinen maar toch.

Wat vinden jullie er van?
Wat zijn jullie ervaringen qua mede weggebruikers?
Heeft iemand de gouden tip in huis?

Ik hoop op redelijk wat input, groet Franc
Leville

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Leville »

Persoonlijk vind ik Xenon licht opvallend, maar in het tegemoet komen erg storend. Zeker als op een SUV of iets ander hoogs is gemonteerd (rara) én slecht is afgesteld. Nu, veel goed afgestelde Xenon's heb ik nog niet gezien :(
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Wullebolle »

Ik heb vorig jaar samen met de knutselbende de xenonset via redhead aangeschaft.
Redelijk laag afgesteld, en tot nu toe geen enkele tegenligger die knipperde van "hellup kzie nix".
Na monteren in de tijd wel effe met mijn vriendin in de auto als voorligger en ook als tegenligger ff live getest of de lampen goed afgesteld waren.
Ja dus.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door RedStrom »

Ik rij niet heel vaak in het donker. Geen woon-werk.
Voor de rest wel eens een knippersignaaltje gehad, maar niet vaak.
De lampen staan redelijk laag afgesteld.
Verder vooral blij met merken dat je opvalt. Mede in combinatie met fluo jas en helm.
Auto's van rechts en links (jij op een voorrangsweg) zie je inhouden, auto's voor je zie je
Ik zoek ook oogcontact. Zien dat ze je zien.
Xenon gaat er bij mij niet meer uit, en op een nieuwe meteen af dealer er weer in.
:-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Iron Horse »

Het is qua lichtopbrengst natuurlijk prachtig en als berijder zou je niet anders willen. Op de Strom heb ik ze niet zitten, maar in de auto kom ik ze maar al te vaak tegen dat ik me er geel en groen aan erger. Wat men er ook over beweert dat het niet meer hinder zou geven dan "normale" verlichting ben ik het niet mee eens. Ik denk dat degene waar je relatief weinig last van hebt ze lager hebben afgesteld dan officieel zou moeten. Ik heb me ook niet erg verdiept in hoe de opbouw qua reflectie en zo is maar er moet op de een of andere manier verschil in zitten die toch voor de medeweggebruiker hinder veroorzaakt. Vroeger was automatische niveauregeling verplicht, maar dat is sinds 2009 ook al niet meer het geval, net als een wasinrichting. Nu mag in ieder bestaand armatuur/reflector een gasontladingslamp worden gebouwd. Mogelijk dat daar mede een oorzaak/gevolg in zit.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Framomile »

@ Redstrom, wat je zegt klopt wel, ook ik ben er zeker van dat ze me zien en dat is fijn als motorrijder. Maarrrr zoals Iron Horse al omschrijft en ook Leville bevestigd, vraag ik me werkelijk af of het niet te veel overlast bezorgt bij de medeweggebruikers.

@Wullebolle, kan je eigenlijk de 2 lampen afzonderlijk afstellen of is het 1 unit? Zoals ik al zei, als ik nog lager ga afstellen, verlicht ik alleen mijn voorspatbord. Heb wel het idee dat de linkkerlamp iets meer omhoog uitwaaiert dan de andere.

Dank zover voor de reakties, hoop op nog veeeeeeel meeeer.


Groet,

Franc
Why

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Why »

Als je je lampen zo laag moet zetten dat je er zelf geen voordeel meer van hebt en je nog steeds lichtsignalen krijgt dat je anderen verblind, zijn we dan niet een heel klein beetje ons doel voorbijgestreefd?

Ook al beweren de "experts" iets anders. Xenon licht heeft veel meer last van verstrooiing en derhalve veel meer kans op verblinden. Ik vraag me ook serieus af of onze koplampen wel geschikt zijn voor xenon. Maar ook hier geld (net als bij fluor kleurtjes) je hebt voor- en tegenstanders en weinig mensen die van kamp willen switchen.

Nog 1 ding over opvallen in het donker. Enige weken terug was er een Politie razzia op fietslampjes in Amsterdam. Iedereen die een knipperend lampje had werd gesommeerd dit op continu te zetten of te gaan lopen. De opmerking van de avond vond ik wel een agent die tegen een student zegt "Ja mevrouw, knipperende lampjes vallen veel meer op dan continu brandende lampjes, maar het gaat om wat moet en kennelijk niet om wat veilig is." En bedankt
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi Franc,

Zoals je weet ben ik voorstander van Xenonverlichting. Heb in het begin wel eens wat seiners gehad, maar na nauwkeurig afstellen is dat verleden tijd. De lampen zijn afzonderlijk te stellen d.m.v. de 'stelschroef' Wel afstellen als je erop zit. Dat wordt nog wel eens vergeten.

TIP: :idea: rij even langs de garage en laat de lampen afstellen m.b.v. zo'n apparaat waar ze ook de autolampen mee stellen. Deze zijn vrij nauwkeurig en ze kunnen zien of ze te hoog staan afgesteld. Heb ik ook laten doen en sindsdien geen seintje :D meer gehad.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Cplegt »

Persoonlijk zou ik in het donker noooit meer op een motor willen rijden zonder Xenon verlichting, je zit zoveel meer en ik vermoed dat je ook beter gezien word. (netzoals met die fluovestjes... ik reed laatst 's ochtends achter een motorrijder, die een niet reflecterende jas aan had, zon achterlichtje van een motor is eigenlijk best klein als je alleen dat ziet ....)

Ik heb mijn koplampen ongeveer op de volgende manier afgesteld, volgens een howto link op het internet, en dat is de onderstaande.
http://adkusters.hobby-site.com/BMW%20Z ... tellen.pdf

Het kost je een paar minuten, en je hebt ff hulp nodig van iemand om een paar stukjes tape op een muur te plakken. Zelf heb ik nog geen last gehad van lichtsignalen van andere bestuurder betreft mijn verlichting.
De manier van Rhino Vstrom is trouwens ook een goeie, daar had ik zelf nog niet aan gedacht ...
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Wullebolle »

Framomile schreef:...

@Wullebolle, kan je eigenlijk de 2 lampen afzonderlijk afstellen of is het 1 unit? Zoals ik al zei, als ik nog lager ga afstellen, verlicht ik alleen mijn voorspatbord. Heb wel het idee dat de linkkerlamp iets meer omhoog uitwaaiert dan de andere.
...
Afzonderlijk ja.
Maare ... als je ze zooooo laag moe afstellen, zitten de lampen dan wel helemaal goed in de fittingen?
De mijne staan ietske lager afgesteld dan hoort: 5% ipv 3%, ofte 50cm lager schijnen op 10meter. de bovenlijn is redelijk scherp afgetekend, geen verstrooing. De onderlijn is ook heel strak afgetekend (dankzij de metalen kap over de lampbuis) En de diagonaal oplopende "zijkant" is ook scherp.
Ik kan me wel voorstellen dat als het regent en de weg staat vol water, dat er dan hinderlijke reflecties optreden. Maar dat heb je met gewone halogeen ook al.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Wullebolle »

Why schreef:... Ik vraag me ook serieus af of onze koplampen wel geschikt zijn voor xenon.
NEE.

De reflectorspiegel is afgestemd op de lichtbundels van een H4 halogeenlamp.
In theorie mag het dus volgens de wegcode niet, omdat de spiegel en het lampenglas enkel gehomologeerd zijn voor H4 (halogeen en gloeispiraal). Op de lampunit moet ergens een productiecode staan die dat verklaart. Je begaat geen inbreuk tegen de wegcode, wel tegen de constructievoorschriften van het voertuig. maw een boete om met xenon te rijden ga je niet krijgen, maar komt er ooit een motorkeuring, dan hebben we het vlaggen met ons xenonnekes.
Het is wel zo dat sommige xenonlampen zo zijn gebouwd ten behoeve van de aftermarket dat ze dat lichtbeeld zoveel mogelijk simuleren (de set via redhead aabngeschaft is er zo ene: die metalen kap in de lamp zelve dient daarvoor). Mogelijks dat goedkope chinese uitvindsels iets minder geschikt zijn. En xenon die in projectorbehuizingen horen zijn helemaal ongeschikt.
Nog 1 ding over opvallen in het donker. Enige weken terug was er een Politie razzia op fietslampjes in Amsterdam. Iedereen die een knipperend lampje had werd gesommeerd dit op continu te zetten of te gaan lopen. De opmerking van de avond vond ik wel een agent die tegen een student zegt "Ja mevrouw, knipperende lampjes vallen veel meer op dan continu brandende lampjes, maar het gaat om wat moet en kennelijk niet om wat veilig is." En bedankt
En dat de belgische wegcode dit nu wel expliciet toelaat hé ... :worship:
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Eric66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 188
Lid geworden op: vr 13-05-2011, 08:58
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Westland

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Eric66 »

Hoi Frank en meelezers,

Ik ben ook een tijdje bezig geweest met kijken, leuren en vragen.
Wat mij op viel was dat de mensen die xenon hadden en of aan mij kon verkopen alleen maar praten over veel licht en langer mee gaan.
Veel meer achtergrond info kwam er niet uit.
Ik kreeg een beter gevoel van die mensen die mij meer konden vertellen dan alleen meer licht, minder verbruik en langere levensduur.
Vervormen of aantasten van je reflectoren in de koplamp, :x tegenliggers, dure aanschaf, ingewikkelde montage, moeilijk af te stellen en verstrooiing van licht.
Het heeft dus voor en tegen.
Rode draad is dat de meeste xenon lager afgesteld worden om hinder te voorkomen,je lichtbundel wordt hierdoor korter.
De vraag is dus waar gaat je voorkeur naar uit.
Voorkeur, mening en smaak zijn zaken waar je niet over moet twisten.
Na al het kijken, leuren en vragen heb ik uiteindelijk na advies voor dit gekozen.
Helder, gaat ook langer mee, mooi wit licht en ook fraai als je in de koplamp kijkt door de chromen top met een blauw randje.
@ Frank, je kan met dit geklets eigenlijk niet echt iets maar't forum is gemaakt voor het wisselen van gedachten.

http://www.tenkatemotorenwebwinkel.nl/a ... -1635.html
V-Strom, The great compromiser !!
Leville

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Leville »

Straks komen in mijn koplampen Osram 4000K lampjes. Ook "een bak licht". Geen verblinding. En een goedkope aanpassing. Was al gepland nog voor dit topic van start ging.

In de auto zitten Philips Safety Lights, met extra lichtopbrengst en zonaal verdeeld licht. Veel technische poeha, maar werkt wel aanzienlijk beter dan klassieke ballonnetjes. En gaat precies lang mee.
Laatst gewijzigd door Leville op do 19-01-2012, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Framomile »

Leuk dat men zo lekker reageert, dank ook want er staan toch weer nuttige zaken tussen, daar is het forum o.a. inderdaad voor bedoeld.

Momenteel ben ik in de fase dat ik nog 1 x zelf de boel ga proberen af te stellen. Als dat niet naar mijn zin is overweeg ik de boel weer terug te laten zetten en te gaan voor de hier boven beschreven lampen.
Feit dat mensn dan misschien geen last meer hebben van mijn lampen, moet niet zo ver gaan dat ik in het donker een soort reactie rijden moet gaan doen omdat ik pas op 3m afstand zie wat er op mij af komt of op de weg ligt.

Ik houd jullie op de hoogte,

Franc
Gebruikersavatar
Eric66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 188
Lid geworden op: vr 13-05-2011, 08:58
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Westland

Re: Is Xenon wel zo goed ????

Bericht door Eric66 »

V-Strom, The great compromiser !!
Plaats reactie