richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

draadjes, lampjes
Plaats reactie
PeetPadjak

richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

Bericht door PeetPadjak »

Een week of wat geleden is het probleem begonnen. De knipperlichten op m'n DL650 deden in eerste instantie 'gewoon wat ze moeten doen', knipperen...
Uiteraard alleen bij het bedienen van de alarmlichten knop of de 'aanwijzerknop'. Op dit moment doet linksaf het (over het algemeen) wel, maar rechtsaf eigenlijk nooit meer. Op een sporadisch en minimaal oplichtend dashboardlichtje na.

Wanneer ik de alarmlichten knop indruk doet ie helemaal niks meer (zowel links als rechts) en het daarna weer gewoon linksaf aangeven, wat ie normaal gesproken nog wel doet, werkt dan ook een paar tellen niet.
Lijkt mij een apart verhaal... Een lampje/de lampjes lijken me niet defect aangezien ze af en toe wel (zij het minimaal) oplichten. De zekering voor de knipperlichten alsook andere zekeringen zijn OK. Heb de behuizing van de schakelaar open gehad en ook dit zit er niet gek uit. In ieder geval niet vochtig of vochtig geweest, als in: geen sporen van corosie.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? En in het geval van kortsluting o.i.d., kan iemand mij dan aangeven welke draden (kleur) richting de knippers gaan?

Ben benieuwd! Hopelijk kan iemand me helpen. Voel me een beetje invalide als ik niet 'netjes' richting aan kan geven. Alvast bedankt voor de reactie(s)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

Bericht door Wullebolle »

Dat zou wel es een kapotte knipperrelais kunnen zijn, of relais met gecorrodeerde contacten. Of doorgeschuurde stroomkabel enz ... eeerst maar de simpelste proberen: FF naar de dealer voor een verse relais? ... en iets van: no cure no pay ?
Spooky Action At A Distance !
Fred

Re: richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

Bericht door Fred »

Gecorrodeerd contact aan het relais of kapot relais. Kan je misschien ergens van een vriend een Suzuki relais lenen om eens te proberen.
Die van Suzuki zijn allemaal hetzelfde, je kan ze goedkoop online bestellen bij oa Louis.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

Bericht door Soesko »

Kapot relais lijkt me sterk omdat hij het wel doet als de schakelaar naar links wordt gezet. Een kapot relais zou ook dan een storing moeten geven. Ik denk eerder dat de stuurschakelaar mogelijk toch kapot is. Maakt hij wel goed contact?
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

Bericht door Chopperbiker »

Klinkt als een corrosie probleempje.
Spuitbus contactspray halen, ik zou eerst beginnen met de verschillende stekkerverbindingen in te spuiten, incl de stuurschakelaar. Ook het kapje van de richtingaanwijzer losschroeven, lampje eruit en ook even in de richtingaanwijzer zelf spuiten.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

Bericht door Redhead »

De L/R schakelaar is de 1e verdachte. Inspuiten en dan pas verder gaan met zoeken.
Er van uit gaande dat niet allebei de lampen stuk zijn moet je zoeken vanaf de schakelaar. Inspuiten c.q. de stekkers iets invetten met Vaseline.
Als het relais 2 contacten heeft voor zowel L als R dan is dat ook een goede verdachte, gewoon vervangen.
Succes.
PeetPadjak

Re: richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

Bericht door PeetPadjak »

Allereerst mijn welgemeende excuses voor mijn late reactie en alvast bedankt voor alle reeds gegeven reacties op mijn vraag!
Had het idee dat ik meldingen via de mail binnen kreeg, maar dit bleek niet zo. De motor de laatste tijd ook niet nodig gehad, dus 'geen last van gehad', dus niet meer aan gedacht om even te kijken.

Voor wat betreft het inspuiten in het schakelgedeelte aan het stuur kan ik melden dat dit niet heeft geholpen. Wat ik (wellicht voor de electra mensen een goede hint) nog ondervond is het volgende:
Zoals al gezegd doet links het wel en rechts/alarm in principe niet. Wel kan ik naar rechts de schakelaar aanzetten. Heeeeel soms komt er dan een ieniemienie stroompje naar de rechter lichten, maar dit is maar een fractie van een seconde. Overig licht op de fiets flikkert dan ook een beetje alsof er een kortsluiting ergens is. Ook dit duurt maar een fractie van een seconde. Als ik daarna naar links wil aangeven, doet dit het niet meer. Enige tijd later lijkt dit euvel weer verholpen en gaat linksaf weer prima.

Ik zou graag naar het relais willen kijken en hier een andere voor willen proberen. Zo duur zijn die dingen niet volgens mij. Heb ook wel een relais onder het zadel zitten voor een bijgebouwde toeter, dus heb een idee hoe ie eruit zou moeten zien. Heb echter geen idee waar het relais van de knippers is weggestopt. Iemand een hint?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7555
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

Bericht door Iron Horse »

Hij zit onder het zadel en is een combinatie met de zijstandaard en een diode. Hij zit naast het zekeringskastje, heb het in een boek van Louis staan. Ik zal kijken of ik er een scan van kan maken en hier plaatsen.

Dit is hem:

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
PeetPadjak

Re: richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

Bericht door PeetPadjak »

Iron Horse schreef:Hij zit onder het zadel en is een combinatie met de zijstandaard en een diode. Hij zit naast het zekeringskastje, heb het in een boek van Louis staan. Ik zal kijken of ik er een scan van kan maken en hier plaatsen.
Thnx! Ik had deze al eens in m'n handen gehad, maar geen idee dat dat hem was ;-)

Vannacht had ik trouwens nog een helder moment (meestal slaap ik rond die tijd, maar goed...) Is dat relais 'dubbel'? Oftewel, kan het wel aan het relais liggen als de linker knipper het wel doet, maar de rechter niet?

Lijkt me dat beide (L+R) dezelfde gebruiken, anders zou je de mogelijkheid hebben bij alarmlichten dat ze om en om gaan knipperen.
De opties kortsluiting in een draadje of een niet goed functionerende schakelaar komen dan hoger op de lijst van mogelijke oorzaken te staan...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7555
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

Bericht door Iron Horse »

Ik kan het niet helemaal goed uit het schema halen, maar zo goed als zeker wordt alleen door de stuurschakelaar bepaald of links of rechts werkt. Het relais zorgt alleen voor de regelmatige onderbreking van de stroomtoevoer. Dan zou het dus niet het relais zijn, maar de toevoer naar de rechter knippers. Rechts is lichtgroene bedrading.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
PeetPadjak

Re: richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

Bericht door PeetPadjak »

Iron Horse schreef:Ik kan het niet helemaal goed uit het schema halen, maar zo goed als zeker wordt alleen door de stuurschakelaar bepaald of links of rechts werkt. Het relais zorgt alleen voor de regelmatige onderbreking van de stroomtoevoer. Dan zou het dus niet het relais zijn, maar de toevoer naar de rechter knippers. Rechts is lichtgroene bedrading.
In het schema dat ik van een K7 ergens tegenkwam heb ik volgens mij geen relais gezien en deel ik je mening over het 'schakelen' van de lichten in de stuurschakelaar.
De komende week zit ik helaas niet te ruim in de 'vrije klustijd', dus ik ben bang dat het nog een paar dagen gaat duren voordat ik 'onder de motorkap' kan gaan kijken.
Op het lijstje staat in ieder geval de stuurschakelaar openen, aansluitingen bekijken en goed inspuiten met een contactspray, het relais loshalen aansluitingen bekijken en eveneens een spuitje erop.
Tenslotte nog proberen om de bedrading te volgen. Alleen loopt dat natuurlijk van voor tot achter overal tussen en onderdoor en is alles netjes ingepakt, dus dat zal het laatste controlepunt zijn denk ik..
Fred

Re: richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

Bericht door Fred »

Ken soms iemand met een Suzuki dan kan je de pinkerdoos gewoon effen wisselen. Het zijn bij Suzuki allemaal dezelfde blokjes en ze kosten iets van een dikke 30 euro op de aftermarked.
PeetPadjak

Re: richtingaanwijzer rechts defect, links werkt normaal

Bericht door PeetPadjak »

Ken niet direct iemand met een Suzuki, maar er zit een motordealer om de hoek die er vast wel ééntje heeft staan. Die check hoeft niet veel moeite te kosten.
Plaats reactie