Standaard knippers vervangen

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Siroki

Standaard knippers vervangen

Bericht door Siroki »

Hallo,

Ik wil mijn standaard DL650 knippers vervangen voor leds. Nu lees ik op de motozoom webshop dat je een relais (?) nodig hebt? Ik ben elektrotechnisch niet zo handig, maar ik ga ervan uit dat het dus nu even een lampje vervangen is en klaar? Of zijn er betere knippers verkrijgbaar die gewoon in 2 stappen geplaatst kunnen worden?

Groetjes,

Glen
Flesdop

Re: Standaard knippers vervangen

Bericht door Flesdop »

Even voor de duidelijkheid:

Je wilt de gloeilampjes vervangen door LED's? Of ook het hele armatuur?

Bij LED's zul je wel een ander relais nodig hebben, maar dat is kinderspel. Oude eruit trekken en nieuwe erin.
Gebruikersavatar
Eric66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 188
Lid geworden op: vr 13-05-2011, 08:58
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Westland

Re: Standaard knippers vervangen

Bericht door Eric66 »

V-Strom, The great compromiser !!
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: Standaard knippers vervangen

Bericht door DesertStrom »

In Jip en Janneke taal:

Het standaard relais dat zorgt voor het 'knipperen', gebruikt de weerstand in de gloeilampen om het tijdsinterval vast te stellen. Ongeveer 1 seconde lampje aan, 1 seconde lampje uit enz.

LED's hebben een lagere weerstand dan een conventionele gloeilamp.
Zodra je dus een gloeilamp vervangt door een LED-lampje, zal het knipper-tijdsinterval veranderd worden, m.a.w. de LED-lampjes knipperen heel snel.

Om dit te verhelpen zijn er een aantal mogelijkheden:
1- Op het LED-lampje wordt een extra weerstand bijgezet (door de fabrikant), zodat het LED-lampje eenzelfde weerstand heeft als een gloeilamp. (standaard relais blijft gewoon zitten)
of
2- Er wordt een extra weerstand over het standaard-relais gezet. De extra weerstand + de weerstand in de LED-lampjes is dan gelijk aan de weerstand van gloeilampjes. (kan lastig zijn i.v.m. ruimte en kabelaansluitingen)
of
3- Het standaard relais wordt vervangen door een relais geschikt voor LED-lampjes. (plug&play, half minuutje werk)

Let er bij aanschaf dan ook op of er reeds een extra weerstand op je LED-lampje zit, zou je hier namelijk ook nog een LED-geschikt relais op zetten, dan knipperen de lampjes super langzaam, 10 seconden aan, 10 seconden uit en dat wil je ook niet. Bij aankoop bij een web-shop is het soms niet duidelijk te zien, of staat het niet vermeld, dus bij twijfel even een mailtje sturen.
Siroki

Re: Standaard knippers vervangen

Bericht door Siroki »

Beter laat dan nooit, maar bedankt voor je reactie!
Plaats reactie