chec (temperatuur)

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Strompel

chec (temperatuur)

Bericht door Strompel »

Iemand ervaring met het volgende probleem??
Tijdens het rijden springt de temperatuurindicatie vol naar boven en licht "Chec" op. Dit is niet continu, gebeurt af en toe onder het rijden. Waarschijnlijk is een sensor defect of blijft steken.
Ik heb de stekker al ingespoten met contactspray. Ik kan het wel laten uitlezen en de storing uitzoeken, maar wellicht heeft iemand een idee.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: chec (temperatuur)

Bericht door Wullebolle »

Voor zover ik weet komt CHEC er enkel en alleen:
contact aan
blok uit
IN versnelling
Jiffy op de grond.

De chec wil zegge:"je staat in versnelling en je zijpoot staat uit, je moet dat eerst nazien vooraleer je mag starten".
Krijg je dit onder het rijden, dan vermoed ik dat de startonderbreeksensor van je zijpoot kuren heeft. Want je rijdt, zit dus niet in neutraal, en dan geeft enkel het zijpootcontact een chec boodschap.

Ik denk niet dat de ecu uitlezen hier gaat helpen. Wel nakijken of de draadjes naar het zijpootcontact niet doorgesleten zijn.
Inspuiten, heb je gedaan, en de plunjer es manueel wat "mishandelen" om het mechanisme weer gangbaar te maken .
Grote kans dat dit het 'probleem' is.
Geen paniek, er is niets ernstigs kapot,maar dat wist je al wel ... :W
Spooky Action At A Distance !
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: chec (temperatuur)

Bericht door Soesko »

Kijk ook even naar het peil van de koelvloeistof. Ik heb eens een SV meegekregen als leenmotor en daarvan danste de temperatuurmeter ook op en neer. Toen ik dit meldde bij de dealer gaf hij direct aan dat er te weinig koelvloeistof in moest zitten.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: chec (temperatuur)

Bericht door John007 »

Als je het mij zo vraagt dan wordt het blok gewoon te warm en dat is niet normaal!!!
Gaat je koelvin trouwens ook gelijk draaien want dan weet je genoeg.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: chec (temperatuur)

Bericht door Wullebolle »

sorry kwas te snel, had niet gelezen dat de temperatuurindicatie rare kuren had. excuseer!
:frusty: :frusty:
:oops: :oops:
Spooky Action At A Distance !
Strompel

Re: chec (temperatuur)

Bericht door Strompel »

In principe geeft iedere niet goed functionerende sensor, danwel een gemeten stroomstoring een "chec" aan. Koelvloeistof is oké, fan slaat bij voldoende rijwind ook niet aan.
Ik vermoed wel dat deze ergens een defect vertoond of in de sensor danwel stekkercontact. Ik zal de motor eens geruime tijd stationair laten lopen en bekijken of de fan uiteindelijk zijn werk doet.

bedankt alvast voor het meedenken hierin.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: chec (temperatuur)

Bericht door Joskestiller »

Oh, hebben we dan een fan op onze Strom?
Dat is me nooit opgevallen... ik ben al blij dat ik er (een beetje) op kan rijden! O:-)
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: chec (temperatuur)

Bericht door John007 »

En al opgelost ????
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: chec (temperatuur)

Bericht door Wullebolle »

Joskestiller schreef:Oh, hebben we dan een fan op onze Strom?
Dat is me nooit opgevallen... ik ben al blij dat ik er (een beetje) op kan rijden! O:-)
Hé zijn we niet allemaal fan van onze strom? (behalve de Jomme dan) :o)
Alle stokheid op een gekkie: nog nooit de stofzuiger horen draaien na een stukje file of stadverkeer op een warme dag?

Heb nogges een en ander nagelezen en chec komt echt enkel voor icm de startbeveiliging.
Dat wil het het zeggen "check de rode knop , bak in neutraal en zijpoot in vooraleer te starten".
Blijft chec branden als de startbeveiliging alok is, dan kan de ontstekingszekering kapot zijn of kan er daar een slecht contact in die elektrische leidingen aca stekkers zitten, maar dan start ie ook niet.
Alle andere electronische fouten worden gemeld via de FI en/of de rode led op de teller.

Blijft raar fenomeen.
Ben ook benieuwd wat het was.
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie