Vertraging voor automatische verlichting

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mr.BR
DL650 berijder
Berichten: 45
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 14:07
Mijn motor is een: V-Strom Black Rhino 2009
Locatie: Leeuwarden

Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Mr.BR » wo 30 mar 2011, 13:50

Een vraag aan de techneuten onder ons.
Mijn Strom van 2009 doet de verlichting al aan, zodra deze op contact gaat en dus ook tijdens het starten.
Dat vreet natuurlijk energie, wat eventueel bij een slechte(re) accu, op den duur het starten kan bemoeilijken.
Op verschillende moderne auto's gebruiken ze een vertraging voor de verlichting. De verlichting gaat dan na 5 a 10 seconden automatisch aan, nadat de motor loopt. Kan dit systeem ook op de motor en zo ja hoe kom je eraan en hoe bouw je dat in (of is het op).

Groet Anton.
:bye:

Soesko
Berichten: 454
Lid geworden op: zo 08 feb 2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Soesko » wo 30 mar 2011, 14:03

Persoonlijk vind ik dat je 'spijkers op laag water aan het zoeken bent'. Met mijn oude GSX start ik altijd met het licht aan en in de winter zelf met de handvatverwarming aan. De motor heeft inmiddels 125.000 gedraaid en de huidige accu zit en 7 jaar (ongeveer 70.000 km) in. Ik denk dan ook dat het allemaal nog wel mee zal vallen met de slijtage van de accu.
Overigens is het bij de DL zo dat het licht altijd aan is als de motor op contact staat. Als het goed is schakelt de verlichting even uit op het moment dat je de startknop indrukt. Suzuki heeft daarmee al standaard een beveiliging ingebouwd.

Ralf

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Ralf » wo 30 mar 2011, 14:22

in de 12 jaar dat ik met de motor rijd heeft bij al mijn motoren de aan/uit schakelaar altijd aan gestaan, echter nooit problemen gehad met starten of slechte battery

Gebruikersavatar
Mr.BR
DL650 berijder
Berichten: 45
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 14:07
Mijn motor is een: V-Strom Black Rhino 2009
Locatie: Leeuwarden

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Mr.BR » wo 30 mar 2011, 17:01

Dank voor de antwoorden en inderdaad als ik het zo lees, hoef ik me geen zorgen te maken.
Hiermee kunnen we het wat mij betreft dan ook afsluiten.

Groet Anton
:bye:

Gebruikersavatar
V-instructeur
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 23:47
Locatie: Tilburg

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door V-instructeur » wo 30 mar 2011, 21:34

Op het moment als je de startknop indrukt gaat automatisch de verlichting even uit !!

Groeten, Eric
BR 2007 abs met: ttrider 3, kloontje(bedankt peter), spyball alarm 6527, klr voetsteuntjes (bedankt Dgr), witte blinkers, corbin zadel, airhawk zitkussen (top!), migsel mount (bedankt Peter).

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 3866
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(2017)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Daring Red Frank » wo 30 mar 2011, 21:55

V-instructeur schreef:Op het moment als je de startknop indrukt gaat automatisch de verlichting even uit !!

Groeten, Eric
Ik wou het net zeggen.... :)
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C4 + SC1 | Bridgestone Battlax A41 |

Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 927
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Locatie: Friesland

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door John007 » wo 30 mar 2011, 23:39

Op het moment dat je de motor op zijn contact zet gaan je dimlichten branden en heb je een stroomverbruik van zo'n 10 Ampere.
Als je hem maar lang genoeg op het kontakt laat staan zonder de motor te starten krijg je vanzelf accu problemen.
Gelukkig gaat de verlichting standaard uit bij het starten anders zou het niet goed komen.
Persoonlijk ben ik er niet zo'n voorstander dat alles direct gaat branden en heb mijn verlichting dus aangepast.
De mijne gaat pas branden als de motor loopt en het bevalt mij goed.
Wel is het zo dat mijn stadslichten en achterlicht direct gaat branden bij het op kontakt zetten want dat wilde ik zo.
Het is dus wel aan te passen.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.

Gebruikersavatar
Remko
DL650 berijder
Berichten: 666
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 00:17
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 k7/A
Locatie: Texel

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Remko » do 31 mar 2011, 04:32

John007 schreef:
Het is dus wel aan te passen.

Alles is aan te passen, maar of het zinvol is......

:mrgreen:
Heerlijke pekelfiets zo'n DL650/A/K7

lang leve de Tectyl!!!!

Gebruikersavatar
Mr.BR
DL650 berijder
Berichten: 45
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 14:07
Mijn motor is een: V-Strom Black Rhino 2009
Locatie: Leeuwarden

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Mr.BR » do 31 mar 2011, 08:31

John, zou je dan ook kunnen vertellen hoe je dit heb gedaan? We wonen beide in Fryslan, dus het zou ook een onderonsje kunnen worden. Ik wil je graag uitnodigen, als je dat wilt tenminste.

Groet Anton
:bye:

Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Locatie: Belgische kust

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Wullebolle » do 31 mar 2011, 08:44

Op zich is het bij een vriesweer koude accu zelfs beter dat vooraleer ie een massa startstroom moet leveren, hij eerst wat "wakker geschud" wordt.
En laat die tiental seconden dat je 10A lampen branden vooraleer uit te gaan bij starten nou net voldoende zijn.

Mijns inziens: afblijven!
Wil je het toch: Redhead heeft (tbv de xenonset) een relais schakeling ontworpen die reageert op de oliedruk.
Op contact: enkel stadslichtjes branden. Starten. Blok loopt, er is oliedruk, de relais gaat over, de koplampen worden ingeschakeld.
Spooky Action At A Distance !

Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Locatie: gem renkum
Contacteer:

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Redhead » do 31 mar 2011, 13:21

Inmiddels is er ook een schakeling op basis van elektronica, met een zgn PIC. Ook hier wordt een 30Amp Relais aangestuurd.
Wachttijd 3 tot 5 sec.

Het voordeel van het ontwerp, ook als de motor afslaat blijft de verlichting branden. :mrgreen:
Ook kun je aan de motor werken zonder de verlichting aan te hebben. Wil je aan het licht werken dan moet je wel eerst de motor starten. (en dus weer uitzetten door de motor in de versnelling te smoren)

You Tube filmpjes laten zien hoe de schakeling werkt.
http://www.boetisa.nl/Xenon%20montage.html
Laatst gewijzigd door Daring Red Frank op do 31 mar 2011, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link aangepast... (NB: Plaats EXTERNE links tussen de [url] en [/url] code!!!)

FastLoe
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 17:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door FastLoe » vr 08 apr 2011, 00:14

Redhead schreef:Ook kun je aan de motor werken zonder de verlichting aan te hebben.
Altijd makkelijk :?: :? :?:

Leville

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Leville » vr 08 apr 2011, 10:34

Wullebolle schreef:Op zich is het bij een vriesweer koude accu zelfs beter dat vooraleer ie een massa startstroom moet leveren, hij eerst wat "wakker geschud" wordt.
Dacht net hetzelfde. Wordt ook door de wegenhulp aan automobilisten aangeraden.

Plaats reactie