wat zie ik over het hoofd

draadjes, lampjes
Plaats reactie
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

wat zie ik over het hoofd

Bericht door PvdBogaard »

wil de handvatverwarming achter een relais plaatsen. Had het idee om het stuursignaal welke het relais moet sluiten, van de koplamp te pakken.
Ff flink stoeien met draadjes, plugjes, piefjes en pafjes en yesss, het relais schakelt, en de handvatverwarming doet het. Contact afzetten, en wat leuk, de verwarming valt uit.
Geweldig ware het niet dat het licht nu niet meer werkt.... Het licht staat op 12V (gemeten 11.5). Het stuursignaal dat ik over het relais meet is slecht net geen 5V. En tja Xenon lampjes hebben wat extra nodig, wat er nu blijkbaar niet is.
Wat zie ik over het hoofd? Kan iemand me uitleggen wat ik hier beter niet kan doen? Of eigenlijk beter wel.

Tussen haakjes, ik ben hier met de brommer van Anneke bezig. Een Honda CBF600.

Tussen haakkjes als ik op bovenstaande manier spanning over de stuurpootjes plaats, dan hoor je en "klik" van het sluiten, maar ook gaar het relais brommen. Dit is normaal?
Cronny
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: belgie

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door Cronny »

2 relais in serie gezet of relais in serie met iets anders,verklaart de 5 volt en het brommen.
FastLoe

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door FastLoe »

Ja, je hoort gewoon 12 volt te hebben hoor.
Het is mischien handiger om niet in de draadjes van de Xenon te prutsen maar het draadje van je stadslichtje.
Wel parallel aansluiten anders krijg je weer maar een paar volt en een brommend relais-tje :(
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door Redhead »

Volgens mij heeft die Xenon een eigen 12V vanaf de Accu nodig.
Die draad moet je dan hebben. :mrgreen:

gr, Martin
RitskeV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22-04-2009, 18:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Stiens

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door RitskeV »

dat klopt.
Ik heb voor mijn vrouw handvatverwarming gemonteerd,(op een honda) en even een draadje met een zekering rechtstreeks van de accu gehaald.
Dit werkt vlekkeloos. Op haar vorige motor(bandit) werkte het ook. Ik denk dat het dus ook zo moet op een Vstrom.
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door PvdBogaard »

Het was dus idd een serieschakeling die mij in de weg zat. Nu doet de lamp het tenminste weer prima.
En ja, je begrijpt het al.....
Als ik de lamp laat zoals die was (werkende staat), en de handvatverwarming aandoe (die direct via een eigen circuit aan de accu is verbonden), dan gaat het "aan" lampje van de handvatverwarming aan. Edoch, het 30% lampje flikkert en de plus en min toetsjes geven geen resultaat (Oxford Hotgrips).
Plug ik de lamp los, dan doet de handvatverwarming het prima, incluis alle functionaliteit. Het voltage staat op 11.8V. Accu komt net van de druppellader af.


Hints en tips wederom welkom!

PS het relais is nu dus even niet aanwezig. Had eerst het vermoeden dat het niet functioneren van de HVverwarming hierdoor kwam, maar gelukkig, het lijkt "standaard". Het relais schakelt goed, en de zoem/brom is weg. Dit alles zonder dat de Xenonlamp uitvalt.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door Redhead »

Waarschijnlijk te dunne draad vanaf de Accu to aan het punt van de aftakkingen.
RitskeV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22-04-2009, 18:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Stiens

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door RitskeV »

PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door PvdBogaard »

MIjn probleem is dat het zonder relais ook niet goed gaat. De tekening van de schakeling via relais komt overeen met mijn installatie :P

Te dunne draad? Mmmmm, ik gebruik 2.5 kwadraat mm draad. Lengte kleine meter. Die zou toch een HV-verwarming moeten kunnen voorzien zonder al te veel verlies. De zekering is 5A. Dus max 60W.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door Redhead »

Verlichting samen met de HVV zijn meer dan 60Watt. Vandaar de dikkere draad, Maar 2,5mm2 zou voldoende moeten zijn.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door Wullebolle »

De 2 xenonlampen samen trekken kortstondig bij opstart tot 2*65 watt ofte een goeie 10A, eenmaal brandend zakt dit tot een kleine 5A.
Tel daarbij de hvv ... hoeveel watt max? 60? Das nogges 5A erbij.
Er gaat dus maximaal heel kortstondig 15A, door de draad, en bij gewoon gebruik 10A max.
2.5mm² soepel draad is zeker voldoende, 1.5 zou technisch gezien ook voldoende zijn.
Spooky Action At A Distance !
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door PvdBogaard »

Bijkomend voordeel: beide systemen hebben hun eigen draadjes vanaf de accu. Wullebolle, het betreft een Honda CBF600. Deze heeft 1 Xenon lamp. Andere onderdeel is slechts en alleen maar een grootlicht "old fashioned" halogeen lampje.

Ik heb de orginele plus draad naar de koplamp doorgeknipt. En vanhieruit en weer verbonden met de andere helft (koplamp circuit weer goed); en een aftakking gemaakt om het relais te schakelen. Daarnaast loopt er een andere plus en min draad van de accu die slechts en alleen gebruikt wordt om de HV-verwarming te voeden.

Heb inmiddels van Oxford een antwoord dat als het voltage te laag is, het blauwe lampje 5 x gaat knipperen. En verhip, dat doet tie ook..... Mmmmmm of hij verliest onderweg veels te veel, of de accu is te zwak.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door Wullebolle »

PvdBogaard schreef:... Wullebolle, het betreft een Honda CBF600. Deze heeft 1 Xenon lamp. .
Damn ... dat had ik gemist ... me scusi

/me moet beter leren lezen ...
Spooky Action At A Distance !
Graafie68

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door Graafie68 »

FF lekker plagen :o) :o)
Wat moet je nou met handvatverwarming ???
Morgen wordt het dik 20 + graden :schater: :schater:


Ps rijdt wel lekker zo'n cbf, mijn vrouw heeft er ook 1.
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door PvdBogaard »

Ben eruit. Vorige testen gedaan met de motor uit. Bij het aanzetten van het apparaat doet alles het naar verwachting. Kijk het zijn soms de kleine dingen die het doen :roll:
Rienus
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07-02-2011, 08:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL-650 A 2021
Woonplaats: Scherpenzeel (Gld)

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door Rienus »

Ik heb de handvatverwarming onder de buddyseat aan de dikke oranje draad bij de stekker aangesloten. Dat is een geschakelde 12 volt, dus de verwarming werkt alleen als het kontakt aanstaat.
De aarde draad keurig met een oogje onder een bevestigingsboutje naast de tank.
Rienus
Remko

Re: wat zie ik over het hoofd

Bericht door Remko »

Rienus schreef:
De aarde draad keurig met een oogje onder een bevestigingsboutje naast de tank.


Ik zou toch liever een bedraade massa opzoeken!!!
IJzer, koper, aluminium en potentiaal verschillen......
Eventuele stromen over het balhoofdlager.....
Ik ging toch echt voor een 0 draadje!!

8)
Plaats reactie