Dashbord verlichting uitgevallen

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Strommart

Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Strommart »

Tijdens de rit van vanmorgen viel me ineens op dat mijn dashbord verlichting uitgevallen was. Nadere bestudering leerde mij dat ook mijn tellers het niet deden. Eigenlijk deed helemaal niks het meer. Geen benzinemeter, geen temperatuurmeter, geen km teller en ook mijn knipperlichten deden het niet meer. Het enige dat nog werkte waren de klok en de grootlichtindicator.

Iemand een idee? Los geschoten stekkertje? Gesprongen zekering?

Martin
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Wullebolle »

De grote witte stekker (die in een dikke grote rubberen kap zit) linksopzij van het dashboardelement kan losgekomen zijn (heb je die ooit losgemaakt om xenon te instaleren?). Mischien kun je er langs onder met wat wringen net bij om te voelen of de stekker vastgeklikt zit of niet. Anders moet je wat kuipdelen demonteren.
Spooky Action At A Distance !
Eric-v

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Eric-v »

Heb precies hetzelfde gehad. Oorzaak slechte stekerverbinding in de steker links in de stuurkuip (daar waar rubber hoes overheen zit). Linker kuipdeel gedemonteerd en steker schoongemaakt met WD40 en borstel. daarna alles weer in orde. Verwacht dat het probleem nog eens terug gaat komen omdat er eenvoudigweg teveel stroom door een te klein pennetje loopt. (zie ook foto). Als het probleem terug komt ga ik de verbinding ondersteunen door er een extra draadje paralel op aan te sluiten voor en achter de steker. Het gaat dus waarschijnlijk om de mindaard naar de accu, een iets dikkere zwarte draad met witte markeringsstreep.
Eric-v

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Eric-v »

Hoi, heb precies hetzelfde probleem gehad. Een slechte verbinding in de steker. Na reiniging met WD40 en borsteltje werkte alles weer naar behoren.
Strommart

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Strommart »

Woensdag 23 februari ben ik dit draadje gestart omdat mijn dashbordverlichting ed was uitgevallen. Oorzaak was een gesprongen zekering. Mag na 3 jaar (denk ik). Vandaag sprong de zekering weer en had ik weer geen verlichting, tellers etc. Dus nieuwe zekering erin. Maar zodra ik de motor start, knalt de zekering stuk. Ik heb de grote stekker aan de linkerkant van de kuip uit elkaar gehaald en, ondanks dat ie mooi schoon en droog was, ingespoten met wd40. Zekering erin, starten en knal zekering stuk.....

Iemand suggesties? Motorzaak heeft pas vrijdag tijd...

Groeten
Martin
Laatst gewijzigd door Gast op di 21-06-2011, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Graafie68

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Graafie68 »

Wat zit er nog meer bij die zekering behalve dashbord verlichting ???
Mischien dat er een ander lampje ergens sluiting maakt.
Heb er geen ervaring mee, op de strom dan.
Op mijn vrachtwaggel kwam dat regelmatig voor. :frusty:

Nog ff testje, als je die stekker nou los laat en je start, blijft de zekering dan wel heel ???
Strommart

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Strommart »

Naast de dashbordverlichting ook de knipperlichten, het dimlicht, het remlicht de tellers, de benzine-indicator de km stand, de warmte indicator
Graafie68

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Graafie68 »

Mijn gevoel zegt ergens iets met de knipperlichten, minste werk ook om ff te checken of daar ergens iets mis mee is (roest o.i.d)
Kan het natuurlijk gigantisch mis hebben, maar daar denk ik aan.
Graafie68

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Graafie68 »

Heb ff gezocht en gevonden hier in ons eigenste forum, en wat denk je, kwakkel-Be had dit probleen ook.

Vreemd. Dacht dat ik hier gisteren een update was komen plaatsen In ieder geval nog bedankt voor je reactie Iron Horse!
Nuja: gisteren dus even langs de dealer gepasseerd en mijn uitleg gedaan. Ze hebben hem binnen gezet, wat nagekeken, even laten draaien, wat knopjes geprobeerd (toeter, pinkers, ...). Uurtje later is het verdict: we vinden niets, maar hebben voor de zekerheid de contactpunten allemaal even ingesmeerd.
Goed, ik maak me klaar om terug te vertrekken, start de motor, stap op en keer om weg te rijden. Ben ik nog geen 50 meter verder, zie ik dat het dashbord niets geeft. Onmiddellijk gekeerd en terug bij de dealer binnengestapt. Hebben ze hem opnieuw binnen gezet en alles nagekeken. Bleek dat, als het stuur tot het uiterste naar links werd gedraaid, er een draadje van de handvatverwarming gekneld zat. En dat veroorzaakte de kortsluiting.

Case closed, en iedereen gelukkig
Alleen een beetje jammer dat ze dat draadje niet de eerste keer hadden opgemerkt.

Ik hoop dat dit ook bij jou het geval is.
Graafie68

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Graafie68 »

Hee martin,
heb je of de garage nog wat gevonden wat het probleem nou is of was.
Ben wel benieuwd.

Groeten graafie
Strommart

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Strommart »

Ik zou hem gistermiddag naar de dealer brengen, na het starten was het klik en alles was uit. Volledig dood. Vanmorgen heeft de dealer hem opgehaald. Ben net wezen kijken, er was in ieder een hoofdzekering gesprongen. Dat scheelt dan weer, ik was bang dat mijn accu in een klap overleden was. Verder hadden ze nog niks gevonden. Hoop dat ze het vandaag klaar krijgen want morgen gaan ze naar de TT. Anders wordt het dinsdag, en dan heb ik toch weer een paar mooie dagen gemist.

Ik hou je op de hoogte.

Martin
Graafie68

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Graafie68 »

Hoop dat ze wat vinden, en rap 8)
Graafie68

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Graafie68 »

Graafie68 schreef:Hee martin,
heb je of de garage nog wat gevonden wat het probleem nou is of was.
Ben wel benieuwd.

Groeten graafie
:?:
Strommart

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Strommart »

Heb de motor inmiddels weer terug, ben hem een goeie week kwijt geweest.

De oorzaak was een kabeltje/draadje onder de tank aan de rechterkant van de motor. Deze was kapot geschuurd en maakte contact met het frame.

Heeft me 11 euro aan zekeringen gekost en 375 euro aan arbeidsloon :-(
Graafie68

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Graafie68 »

Zo dan :shock: :shock: :shock: 11 euro aan zekeringen.
Hebben daar zeker nog nooit van spring zekeringen gehoord, die kan je resetten.
Erg makkelijk bij electrische storingen zoeken.
En ja uurloon is hoog, maar wij willen ook een hoog salaris.

Gelukkig kan je nu weer veilig en zeker strommen. :bye:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Dashbord verlichting uitgevallen

Bericht door Wullebolle »

Strommart schreef:Heb de motor inmiddels weer terug, ben hem een goeie week kwijt geweest.

De oorzaak was een kabeltje/draadje onder de tank aan de rechterkant van de motor. Deze was kapot geschuurd en maakte contact met het frame.

Heeft me 11 euro aan zekeringen gekost en 375 euro aan arbeidsloon :-(
Is er voor doe 375€ ook nog iets anders gedaan dan die storing oplossen?
Tis wel ne stevige bedrag voor een stomme draadbreuk. Maar ja als je er uren moet naar zoeken, tikt het aardig aan.
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie