handvatverwarming op remlichtschakelaar

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

Hallo hallo,

omdat ik niet tevreden was over mijn handvatverwarming (deze was altijd aan te doen, doordat hij was aangesloten op een constante +) heb ik de verwarming opnieuw laten aansluiten. Nu is hij door de gargae op de remlichtschakelaar aangesloten.
Zelf zou ik het liefst een relais gezien hebben, maar het werkt in ieder geval goed.

Omdat ik ik een beetje bang ben voor het feit dat de handvatverwarming te veel spanning trekt van de bekabeling vh remlicht vroeg ik me af of iemand kan vertellen wat voor draaddikte (amperage) deze standaard kabel vd remlichtschakelaar betreft?

Wanneer eea overeenkomt hoef ik me geen zorgen te maken.

Thanks
FastLoe

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door FastLoe »

Ik weet niet hoe ze precies die handvatverwarming hebben aangesloten bij jou, ook weet ik niet precies hoeveel vermogen je handvatverwarming gebruikt maar, het lijkt mij dat ik toch flinke vraagtekens zou zetten bij deze techniek.

Als je je verwarming niet uit kunt schakelen?? Wat op zich al vreemd is en hij staat nu op je remlichtschakelaardraadje, werkt deze toch ook nog steeds continu?? Of houdt het in dat je verwarming alleen werkt tijdens het remmen?

Op zich zou ik snel naar een alternatief zoeken voor je aansluiting, als je je zekering opblaast met al dat vermogen (je kabeltje houdt het wel) zit je in deze donkere tijden ook nog eens zonder remlicht
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

dank vd reactie, heb het waarschijnlijk niet duidelijk vermeld, maar...

Hij was eerst ALTIJD aan te zetten, ook als hij ergens geparkeerd stond.
Hij kan ALLEEN aangezet worden als je het contact aanzet, dat is dus stukken beter.
Als ik hem aan heb staan (ook op vol vermogen) werkt alles gewoon goed, lampen gaan niet minder fel branden ofzo.

Las ergens dat zelfs Suzuki aanraadt om het zo te doen.

Het gaat mij idd om het verbruik, ik heb geen idee hoe dik de bedrading naar die remlichtschakelaar is.
Als die even dik is of zelfs dikker is er denk ik niets aan de hand.
FastLoe

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door FastLoe »

Ik kan me niet voorstellen dat Suzuki aanraadt om hem via je remlichtschakelaar aan te sluiten. Volgens mij zit er links onder, ergens in je kuipdeel zelfs een speciale stekker verstopt voor je handvatverwarming. Die staat ook over het contact geschakeld en is daar speciaal voor bedoeld.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

da`s lekker dan.
Ben ik al eens terug gegaan, is ie dus al voorbereidt?!!

Als de bedrading dezelfde diameter heeft zie ik geen problemen, maar dat weet ik dus niet.
Slordig zeg :(
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

Hoe meet ik trouwens het verbruik van de set?

Heb een multimeter.

Gewoon de accu meten als hij uit staat en dan de accu nogmaals meten als de set aanstaat?

Balen man, moet geen fik krijgen
Strombo

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Strombo »

Als je het linkerkuipdeel verwijdert, dan vind je de stekker aan de kabelboom direct achter de radiator. De passende stekker voor de handvatverwarming is gewoon bij de Suzukidealer te bestellen. Het is ook eenvoudig zelf te doen. Wordt ook veel gebruikt om bijvoorbeeld de GPS op aan te sluiten.
:D
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

dus:


als ik de + die nu naar de verwarming loopt loshaal en die aansluit op het stekkertje bij die radiator moet het weken?
Of moet alles (+ en -) daar dan op aangesloten worden?
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

heb toch ff gekeken (voor het eerst :oops: ) onder het zadel, eens kijken hoe eea nu gedaan is.

Wat ik zie:

Ik zie de dunne + draad (rood) van de handvatverwarming naar een hele dikke GELE draad lopen van de Vstrom.
Ik weet niet waar die gele draad van is, maar blijkbaar staat er spanning op NADAT het contact is aangezet EN hij is dikker dan de standaard draad vd verwarming, dat lijkt me dus wel veilig.

Voor de zekerheid heb ik ook even de remlichtschakelaar losgetrokken, waardoor de remlichten het even niet meer deden.
Op dat moment deed de verwarming het nog wel.

kortom; de gele draad is dus gebruikt.
Volgens mij is dat die van de verlichting voor....
FastLoe

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door FastLoe »

Ik zou niet te nerveus worden van de huidige aansluitmethode. Netjes is anders maar het is nou eenmaal zo en niet anders.
Probeer gewoon de winter fftjes lekker, met warme handjes door te komen. Zolang er ergens in het circuit een zekering is opgenomen zal je bedrading niet zo gauw doorsmelten of je Vtje affikken. Je accu levert trouwens toch te weinig vermogen om een serieuze ouwejaarsfik te organiseren (of je tank moet ergens lekken) dus wat dat betreft zou ik met knutselen ff lekker wachten tot het vorjaar. Sta je voor volgend jaar zeker gesteld.

Wel zou ik ff langs die knutselaar gaan die het aangesloten heeft om txt en uitleg te vragen.

Waar je dikke gele draadje vandaan komt of naartoe gaat weet ik ook uit het hoofd niet zo te zeggen. Het vermogen van je handvatverwarming kan je meten dor de stroomsterkte (het amperage) te meten.

Haal even één draadje van he verwarming (die op de gele draad zit) los. Sluit 1 pool van je multimeter aan op je gele draadje, het andere op het draadje van je handvatverwarming. Als je de zaak aanzet, kan je multimeter het amperage meten. Vermenigvuldig die waarde met 12 (van Volt) en je weet hoeveel vermogen (in Watts) je handvatverwarming nodig heeft.

Één en ander is natuurlijk wel een nutteloze excersitie zolang je niet weet op hoe een watje je gele kabeltje gezekerd is. Daar zou ik als eerste maar achter zien te komen en ook, waar dat draadje van is. Mocht je ooit je zekering om zeep helpen met je verwarming en zit je op een onverlicht polderweggetje tijdens een sneeuwbui, kan je er zeker van zijn dat dat draadje van je verlichting as. Ik mag aannemen dat je daar op voorbereid wilt zijn
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

dank vd reactie, daar heb je wel een punt.

Zal is kijken, als die gele van het licht voor is dan zou die (volgens de handleiding online) gezekerd moeten zijn met 15 ampere.
Die gele kabel (yellow; volgens handleiding "Y") wordt namelijk alleen maar genoemd bij het grootlicht "passing lights" en bij "dimmer switch HIGH".
Denk dus dat ik niet teveel grootlicht EN verwarmen moet, maar dat doe ik sowieso niet.
Zal morgen even kijken.

Mogelijk dat iemand die eea leest al exact weet wat het wattage / amperage zou zijn op deze gele draad?!

Thanks!
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door RvGS »

Joske, over handvatverwarming is veel geschreven hier op het forum, FF de zoek functie gebuiken ajb.
Tis lekker makkelijk om een ander het wiel om nieuw uit te laten vinden :(

Heb het oude draadje weer gevonden voor je Joske :P :
iets van mezelf schreef:Het is er wel aangezien dit een standaard accessoire is van Suzuki, het is mogelijk dat deze is ingetaped of niet te zien. Indien je de tank verwijderd en je luchtfilterhuis kun je er makkerlijker bij.
Onderstaande een foto van het USA V-strom Forum, en http://www.vstrom.info/, daar zoek functie gebruiken en je vind alles over headgrips.

Afbeelding.

In ons eigen forum kun je alles in dit draadje vinden, en let op dit draadje, staat een mooie foto sessie van Emile en Ben's installatie!
Suc6
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

Ik had ook al gezocht, maar aangezien eea door de garage gedaan was wilde ik niet alles weer ongedaan maken en dan gaan zoeken naar die stekker.
Zelf heb ik wat verwarring gestrooid, want zojuist overdag heb ik eens goed gekeken naar de draden.

Bij de accu loopt een kabeltje met daarin een oranje en een zwart/witte draad.
Als ik dze kabel volg dan zie ik dat hij naar het rempedaal gaat, dus van de remlichtschakelaar van de voetrem.

De plus die naar deze schakelaar loopt is de plus die gebruikt wordt voor de handvatverwarming.
Er is een aftakking gemaakt met een dikke (gele) draad, en die is apart gezekerd.

Op die manier is het dus gedaan.

De handvatverwarming gebruikt dus dat stukje kabel van ca 25 cm.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Soesko »

Ik heb vorig jaar zelf handvatverwarming gemonteerd. Omdat de stekkerverbinding onder de tank moeilijk bereikbaar is kreeg ik van de Suzuki-dealer de tip om de elektriciteit weg te halen bij de kabel die naar de achterrem gaat. Op een van beide kabels staat continue spanning als de motor op contact staat. Bij mij werkt het sindsdien zonder problemen. Overigens is de kabel van de handvatverwarming van dezelfde dikte als de kabel van de rem. Volgens mij moet het dus kunnen. Het zou een ander verhaal zijn als de kabels van de handvatverwarming dikker zouden zijn.
Op een andere motorfiets heb ik de kabel aangesloten op de koplamp. Iemand vertelde me dat dit niet zou kunnen, omdat de kabels mogelijk zouden smelten. Het werkt echter al zeven jaar en mijn kabels zijn nog zoals ze moeten zijn.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

'tja, dat bedoelde ik. als de diameter hetzelfde is zou het moeten kunnen.
Ik "schrok" ervan hoe dun de originele bedrading van de handvatverwarming is, echt hele iele draadjes.

Feit blijft alleen wel dat als je ze op maximaal vermogen hebt aanstaan EN je remlicht een minuut aanhebt dan vraag ik me af wat de gevolgen zijn.
Aan de andere kant; de zwakste schakel in de bedrading is dan de zekering. Die van de HV is 7 ampere, die van de originele bedrading vh remlicht weet ik niet, maar die zal wel het eerst doorbranden.

Misschien dat ik voor de geruststelling een relais (laat) plaats (en).
Dan wordt het relais gevoed door dat draadje van de remlichtschakelaar en stuurt die eea aan.

Lastige dingen. vooral ook omdat er mensen zijn die al jaren zo rijden.

Mbt de adviezen van de diverse (officiele) dealers;

De één adviseerd om het niet te doen, degene waar ik regelmatig kom (één van de grootste in de regio Utrecht) adviseerd het WEL!
Zij geven aan dat ze het al 21 jaar op die manier doen en dat er nog nooit iets mee aan de hand geweest is.
Mocht er ooit een probleem zijn dan zou de zekering erger voorkomen.
En bijkomend voordeel, je hebt het over een draadje waar je prima bij kunt en zit niet in een originele draadboom te knippen.


Ga het dus idd gewoon uitproberen komende maanden.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Redhead »

De gele draad is o.a. voor het remlicht.
Zie schema http://www.boetisa.nl/Links%20bestanden ... 202009.pdf

Als er al zovelen een goede ervaring hebben waarom dan een betaalde, aangelegde apparatuur weer veranderen?
Vertrouwen in ervaringen en vakmanschap = lekker rijden.
Laatst gewijzigd door Frank op wo 15-12-2010, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link aangepast... (NB: Plaats EXTERNE links tussen de [url] en [/url] code!)
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

thanx! Duidelijk schema.

Zoals ik pas opmerkte, ze hebben een gele draad gebruikt om hem vervolgens weer op een oranje aan tes luiten.
Kortom; hij zit wel degelijk gewoon op de + voor de (voet-)remlichtschakelaar.
Zo te zien is de diameter van die kabel hetzelfde als die van de set, dus het zal idd wel goedkomen.
Mooiste zou zijn als ik exact zou weten hoeveel watt / amp er door de kabel van de remschakelaar zou mogen, maar op het oog dik zat!

adhv "jouw" schema zie ik in ieder geval al wel dat de gebruikte draad al is gezekerd met een 15Amp zekering.
De set zelf heeft ook nog eens een zekering, 7Amp, dus als het fout gaat dan zou die van 7 er uit moeten klappen lijkt me

groeten
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Redhead »

De zekering van de handvatverwarming is begensd bij een maximaal gebruik van P=UxI P=12 x 7 (max)
P is dus minder dan 104 Watt.
Wellicht 70Watt of zo.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

kijk, dat wordt concreter :lol: ....

En dat kabelje van de rem, dat is een lampie van 21watt geloof ik....
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

toch nog m`n laatste vraagje; dan hou ik erover op OF doe ik eea wel met een relais :D

Als ik zo dat schema bekijk vraag me iets af:

Ik lees overal dat het reeds aanwezige stekkertje voor de handvatverwarming zo gebruikt kan worden, deze is al geschakeld.
Is het niet zo dat dit exact hetzelfde stukje kabel is als degene die je gebruikt als je dat kabeltje gebruikt van de voetremschakelaar?

Het is beide O/G en volgens mij loopt dat dan via zekering nr 5, of zie ik het verkeerd?!
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Redhead »

Hoi, Joske,
gewoon doorgaan met vragen, leerzaam voor geïnteresseerden.

Je hebt helemaal gelijk, de zekering 5 zorgt voor diverse kleine gebruikers.
Ook de handvatverwarming kan hier op worden aangesloten.

Rij lekker door met warmere handen.

gr, Martin
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Dyrck »

Ik houd d'r niet van om extra gebruikers aan te sluiten op de orginele kabelboom.
Het zal allemaal best kunnen, maar als d'r iets mis gaat sta je misschien met kapotte zekeringen langs de weg of fikt in het ergste geval een deel van je draadboom af.
Als je 't echt goed wilt doen zoek je in de zekeringkast naar de dikste draad, die via het contact geschakeld is.
Daar soldeer je een nieuwe dikke rode kabel aan, zekerd deze met 10A. en trek de kabel onder de tank door naar voren.
Daar sluit je alle externe toeters en bellen (handvatverwarming, Stebeltoeter, mistlampen, verstralers, enz) op aan.
Mocht er ergens iets mis gaan met de accesoires fikt die 10 A. zekering er uit en wordt de motorelectronica op geen enkele manier beïnvloed.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

Dat is ook wat m`n gevoel zegt, het is deelfde kabel dus het zal allemaal wel loslopen.

Netjes zou zo`n relais zijn, heb ik echter nog nooit aangeloten.

Als ik het wel ga doen dan is het zo te doen in de huidige situatie;
Als ik het tenminste goed begrijp:

-De aftakking die reeds aanwezig is op de geschakelde +(remlicht) moet aangeloten worden op één pool van het relais
-De originele + van de handvatverwarming gaat ook op één pool van het relais
-Een nieuw te trekken kabel gaat vanaf de + van de accu direct naar een pool van het relais
-Dan blijft er één pool van het relais over; die zal waarschijnlijk dan een draadje krijgen welke weer direct naar de - van de accu gaat

Toch :!: :?: :roll:

Weet alleen de nummers vh relais niet, moet er ergens nog een scoren dan
Als het echt zo makkelijk is als ik net omschreef zou ik het het liefst wel doen .

En inderdaad, voor mensen die het ooit willen doen is het dan ook weer leerzaam :)
Ben er zelf moeilijk in, komt omdat je het laat doen en dan heb je een verwachting. ga niet voor de 3e keer terug
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

Hier stond m`n post een 2e keer, hij was al zo lang :oops: sorry
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Bericht door Joske »

En weer een nieuwe post, snap er niets van...kan de MOD deze 2 verwijderen?
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door PDvD »

Overal een zekeringetje tussen zetten kan volgens mij nooit kwaad. In de Garmin kabel van een Zumo zit standaard ook een zekering en die zit er niet voor niks.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

Inderdaad, dat is zeker veilig!

Om nog even antwoord te geven op he relais gedeelte; scheelt een ander tzt weer zoeken:

Zag een tekening op internet, zoals ik omschreef klopt...in de tekening is alleen het voorbeeld geen HV , maar een lamp

Afbeelding

De letterlijke tekst die erbij hoort, mocht er copyright op zitten (2cv.nl is de bron :D ):

De stuur stroom van de + 12 Volt wordt via de bediening schakelaar aangesloten op contactnummer 85 van het relais. contactnummer 86 wordt verbonden met de voertuig massa (dit is gelijk aan de – van de accu). Omdat de stuurstroom laag is kan een draad diameter gebruikt van 1,5 mm2.

De stroom die de lamp laat branden wordt van de + 12 Volt aangesloten op contactnummer 87 van het relais. contactnummer 30 wordt verbonden met de + van de lamp. De min van de lamp of behuizing wordt aangesloten op de voertuig massa. Omdat de stroom groter is moet een draad met diameter 2,5 mm2 gebruikt worden.


ga het toch eerdaags doen, vind het ook wel leuk
Capri

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Capri »

Mensen, ik ben maar eens aan het meten geslagen.
Mijn Daytona handvatverwarming gebruikt in de hoogste stand (start) 47 Watt.
Dat is nog geen 4 Ampère.
De originele handvatverwarming aansluitconnector zit ook op de zelfde kabel als het remlicht.
De zekering voor deze verbruikers is 15 Ampère, dus is er op deze kabel 180 Watt beschikbaar.

De monteur die de verwarming op de remlichtschakelaar heeft aangesloten heeft dit helemaal goed gedaan.
Er is absoluut geen relais noodzakelijk, sterker nog, dit is zelfs af te raden om onnodige storingen te voorkomen.

De zekering van 7 Ampère is bedoeld om in geval van kortsluiting in de kabel naar de handvatten toe (bewegende delen) niet de andere gebruikers zonder stroom te zetten.
Plaats daarom de zekering zo dicht mogelijk bij de kabel waarop je de verwarming wilt aansluiten.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Wullebolle »

De Daytona Allseasons hotgrips, gebruiken in opstart stand 48 watt, en in continu gebruik stand tot 15watt
Das dus korte tijd 4 amp, en zakkend naar nog geen 1.5amp continu.
Zelfs het dunste kabeltje in een motor kan daar standaard tegen. Uiteraard gezekerd.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: handvatverwarming op remlichtschakelaar

Bericht door Joske »

Tja, :oops:

wat moet ik daar nou nog op zeggen?

dat zijn keiharde feiten :P :!:

Die kabel kan dus veel hebben blijkt, vandaar ook m`n eerdere opmerking mbt het feit dat die kabel al met 15amp was afgezekerd, was niet voor niets dus.
Het enige dat er dus bij opgeteld dient te worden is dan het wattage/amp van het achterremlicht.

Duidelijk man, dank vd moeite
Plaats reactie