digi buitentemperatuurmeter

draadjes, lampjes
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Framomile »

Hoi Medestromers,

Dit is nu mijn 3e winterseizoen op de strom dat ik door rijd en elke keer tegen deze periode vind ik het heel jammer dat ik de buitentemperatuur niet kan checken op mijn motor. Nu ben ik hier ook al tijdje naar op zoek maar tot nu toe nog geen bevredigend resultaat. Het liefst zou ik hem voeden via de accu en het moet wel een min of meer betrouwbare kwaliteit zijn.

Aangezien we hier nogal wat technici hebben op het forum dacht ik dat het misschien leuk is om te kijken of dat zelf is te ontwikkelen en als er genoeg interesse is en dat eventueel op een klusdag te plaatsen.

Mocht iemand een goed idee hebben of weten waar een goede te koop is hebben hoor ik het graag.

In afwachting van uw tips verblijf ik,

Hoogachtend, Framomile :worship:
Dgr

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Dgr »

Goed idee eigenlijk! Dan weet je tenminste wanneer 't echt vriest. :idea:

't is misschien niet zo sjiek als wat je in gedachten had, maar dit leek me wel een eenvoudige oplossing:
Link naar de website:
http://www.louis.de/_2056d0201d821b6d15 ... r=10034893
Link naar zelfde item in de catalogus, incl. montagevoorbeelden:
http://www.louis.de/shop/katalog/2010/pdf/0839.pdf
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door PDvD »

Die matzwarte is best wel netjes, weet alleen niet of het slim is deze zo op je stuur te monteren met die beugel ivm de warmte die van het blok af komt. Of zou dit te verwaarlozen zijn?
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Dyrck »

Aansluitend op bovenstaande opmerking een korte brainstorm:
Moet je de voeler van een thermometer in de rijwind hangen (voor op de kuip/handkappen) of juist in de luwte (net onder het achterlicht)?
Officiële meteorologische thermometers hangen altijd in beschutte kasten, 1 mtr. boven maaiveld, dus zou dan de beste plek zijn.
Anderzijds hebben we op de motor juist te maken met de windchill, dus dan zou ie misschien het beste vol de rijwind moeten hangen....
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dgr

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Dgr »

Dyrck schreef:Aansluitend op bovenstaande opmerking een korte brainstorm:
Moet je de voeler van een thermometer in de rijwind hangen (voor op de kuip/handkappen) of juist in de luwte (net onder het achterlicht)?
Gevoelsmatig zou ik zeggen, ergens op een plek waar geen wind waait... om sterke temperatuurschommelingen te voorkomen. Daarnaast inderdaad ook warmtebronnen zoals het motorblok en de uitlaat zien te vermijden...

Ik zou de voeler ergens onder het ongespoten kuipwerk van de cockpit plaatsen, liefst zo ver mogelijk naar voren om opstijgende warmte van het blok tot een minimum te beperken.

Wat die windchill factor betreft.. gevoelsmatig wordt het inderdaad kouder, maar het hangt er ook vanaf wat je wilt weten. Waar het mij om zou gaan is dat ik kan meten of er gevaar is voor bevroren plassen op het wegdek.
Marpest

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Marpest »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevoelstemperatuur :?

Meting
Het begrip gevoelstemperatuur is niet van toepassing op levenloze objecten zoals machines, het antivries in de auto of kwik. We kunnen de gevoelstemperatuur dan ook niet meten met een thermometer. De wind heeft alleen invloed op de snelheid waarmee afkoeling optreedt, en dat is waar het bij die zogenaamde 'wind chill' oftewel 'wind-afkoeling' om gaat
Remko

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Remko »

Dgr schreef:
Wat die windchill factor betreft..
Even verduidelijken.

Een thermometer in een droge omgeving meet de absolute en niet de relatieve temperatuur.
Het vriest pas als de absolute temperatuur om en nabij de 0 graden celcius is.
Windchill is een kreet die gebruikt wordt bij de gevoels temperatuur en de afkoelingsfactor.
Voor gladdigheid dus niet interessant.
Ik zie het meest in een lampje wat aangeeft dat de temperatuur van het wegdek onder de 2 graden ligt.
Overige details zijn minder belangrijk!

Heeft er niemand een idee over een sensor die de temperatuur van het wegdek 25 meter voor mijn motor meet?

8)
FastLoe

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door FastLoe »

Remko schreef:Heeft er niemand een idee over een sensor die de temperatuur van het wegdek 25 meter voor mijn motor meet?
http://www.display.nl/Meetapparatuur/Te ... ke/62.html

Zoiets??
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Framomile »

Mooi, er wordt goed op gereageerd, precies zoals ik hoopte.

Het blijft het een wens van mij om het digitaal toe te voegen aan de cockpit net als bv de versnellingsindicator. Dat zou dan meer een leuke en nuttige extra zijn. En een leuk item om te (lijkt me iets voor Redhead) ontwerpen en plaatsen. De plaats hoeft niet echt uitgevonden te worden daar er al meerdere motoren zijn uitgevoerd met een temp indicatie in het cockpit display. Een kwestie van even onderzoeken waar de fabrikanten hun voeler plaatsen.

Het grote doel voor mij is simpel en heeft niets met gevoelstemereatuur te maken. De analoge meter op het stuur of met klittenband op de cockpit (zou mijn voorkeur hebben) zou al een redelijke oplossing zijn. Het enige dat ik wil weten is (in feite wat Remko zegt) of de temp onder zeg maar de 4 graden is en dat ik daarmee weet extra alert te zijn op bevriezing.

Voor wat betreft het linkje van Dgr; het zou in feite precies zijn wat ik nodig heb alleen na het lezen van enige gebruikers ervaringen heb ik toch mijn twijfels. Nou is mijn duits zeer beroerd dus misschien dat een van jullie dat nog even wil checken.

Gegroet, Franc
FastLoe

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door FastLoe »

Omdat dit best wel simpel kan en ook niet te duur :bye:

http://www.dekammieshop.nl/shop/product ... cts_id=288
FastLoe

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door FastLoe »

En.....omdat het altijd goedkoper kan.......

http://www.4u-tech.nl/N_frame.html?http ... 25457.html
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Dyrck »

Nu alleen nog uitvinden of die kastjes ook waterdicht zijn.
'k Heb namelijk ooit wel eens zo'n binnen-buitenthermometer op een motor gehad, maar die was met een paar weken stuk omdat er (condens)vocht in de elektronica kwam.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
FastLoe

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door FastLoe »

Ach, houdertje maken waar het afleesdingetje inpast en deze met veel siliconenkit erin frutten, moet kunnen.
Vervolgens het houdertje met dubbelzijdig tape ergens in je kuip plakvasten
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Framomile »

Als we het dan toch simpel houden dan liever de analoge van Dgr qua type, heb je ook geen gedoe met batterijen of draadjes om aan te sluiten of printplaatjes met condens enzo. Fastloe had jij nog een alternatief gezien voor die analoge van louis.de ?
En had al iemand de gebruikers kommentaren gelezen?

Groet (lekker nog even gereden net) Franc
Capri

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Capri »

Wel leuk die analoge metertjes, maar in het donker zie je niks.
Die laatste van Fastloe heeft wel verlichting, best wel handig tijdens de donkere dagen.
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
FastLoe

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door FastLoe »

Bij die digi versie's is vaak ook een temp alarmpje in te stellen, altijd makkelijk zo rond het vriespunt. Een analoogje met externe sensor ben ik nog niet tegengekomen
Capri

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Capri »

Ja, bij drie graden een knipperende display zie je ook wel vaker.
Met een busje Plastic spray maak je het apparaat waterdicht.
http://www.d-d-s.nl/plasticspray.html
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door PDvD »

Misschien iets voor een klusdag? Dan hoeft er maar 1 bus gekocht te worden die dan gedeeld gekocht kan worden?
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Capri

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Capri »

Je kunt zo'n busje ook voor minder vinden hoor!
Voor een Euro of 6 ben je al de trotse eigenaar van een busje van 200 ml.
Een klusdag voor een thermometer, is dat wel echt nodig? (wel gezellig natuurlijk)
http://nl.farnell.com/kontakt-chemie/pl ... /dp/800960
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Framomile »

Capri schreef:Wel leuk die analoge metertjes, maar in het donker zie je niks.
Die laatste van Fastloe heeft wel verlichting, best wel handig tijdens de donkere dagen.
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Hmmmm, inderdaad goed punt zeker met de donkere dagen op komst.

Daarom zou het ook zo mooi zijn als het in het display zou zijn opgenomen maar dat geheel terzijde.
Capri schreef:Je kunt zo'n busje ook voor minder vinden hoor!
Voor een Euro of 6 ben je al de trotse eigenaar van een busje van 200 ml.
Een klusdag voor een thermometer, is dat wel echt nodig? (wel gezellig natuurlijk)
http://nl.farnell.com/kontakt-chemie/pl ... /dp/800960
Kijk dat zou helemaal mooi zijn, wacht en hoop nog steeds een beetje op input van Redhead !!

We komen er wel,

Groet Franc
Dgr

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Dgr »

Franc, heb net even die reacties zitten lezen bij Louis en die waren inderdaad niet positief, helaas :|
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Redhead »

Redhead wil wel een ontwerp maken in samenwerking met zijn elektronische techneut.

Maar tot nu toe blijkt de groep geïnteresseerden bij de V-Strom club steeds erg klein te zijn, uiteindelijk is het zo dat er te veel tijd en geld gaat zitten in een prototype waardoor het absoluut niet lonend is.
Mede gezien vorige reactie dat het voor een forum bezig zijn geheel gratis moet, liefst alle bereikte voordeeltjes ook naar de leden en de gewerkte tijd mag dan ook al niets op brengen.
Beetje negatief, ik weet het.

Eerst maar eens polsen wat er gemaakt moet worden Diplay met tekst, Knipperend lampje of wat dan ook. Andere mogelijkheden die ook gewenst zijn, Oliedruk, Olie-temperatuur, bijv. etc, etc,etc.
En bepalen hoeveel stuks er dan worden afgenomen.

Er is inmiddels op zijn eigen initiatief door de elektronicus een elektronisch gestuurde schakelaar gemaakt. (Nagenoeg gelijk aan de Relais-schakeling voor de Xenon verlichting. (16€ Excl. stekker))
Deze schakeling stuurt bijv. ook een Relais van 12V.
Het verschil bestaat uit de tijdschakelaar die is geprogrammeerd en een vertraagd opkomen van het relais geeft van 3 seconden. 53€.

gr, Martin
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Chopperbiker »

Mede gezien vorige reactie dat het voor een forum bezig zijn geheel gratis moet, liefst alle bereikte voordeeltjes ook naar de leden en de gewerkte tijd mag dan ook al niets op brengen.
Klopt!!

Ik ben lid van het forum om just for fun ervaringen & wetenswaardigheden met iedereen te delen en niet om er Euroos aan over te houden.
Het forum staat bordevol met tips en tuuks, allemaal gratis en dat moet maar zo blijven ook. Ik zit uren op het forum te tikken en dat kost me allemaal tijd. En raad eens, daar hoeven jullie helemaal niets voor te betalen!

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Wullebolle »

Chopperbiker schreef:
Mede gezien vorige reactie dat het voor een forum bezig zijn geheel gratis moet, liefst alle bereikte voordeeltjes ook naar de leden en de gewerkte tijd mag dan ook al niets op brengen.
Klopt!!
Ik ben lid van het forum om just for fun ervaringen & wetenswaardigheden met iedereen te delen en niet om er Euroos aan over te houden.
Het forum staat bordevol met tips en tuuks, allemaal gratis en dat moet maar zo blijven ook. Ik zit uren op het forum te tikken en dat kost me allemaal tijd. En raad eens, daar hoeven jullie helemaal niets voor te betalen!

:-)}
Er is niets mis met ideeen wetenswaardigheden truukjes en smallstuff uit te wisselen op een forum. Daar dient een forum ten slotte voor.
Maar ik ben het wel eens met Redhead dat wanneer een forummer met microproductie begint dit niet gratis hoeft. € voor het materiaal en ook een paar € voor werk en research & development. Voor wat hoort wat. Het is dan aan de koper om te beslissen of de huistuin&keuken vlijt tov de reguliere markt de koop waard maakt, en aan de forum micro producent om maar te zien dat ie uit zijn kosten geraakt en hopelijk genoeg overhoudt om het de moeite te maken om te blijven doorgaan met het ontwikkelen van kleine reeksen hebbedingetjes.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Chopperbiker »

Ja, klinkt logisch en heeft zeker een kern van waarheid.

Aan de andere kant, als je schrijft;
Maar tot nu toe blijkt de groep geïnteresseerden bij de V-Strom club steeds erg klein te zijn, uiteindelijk is het zo dat er te veel tijd en geld gaat zitten in een prototype waardoor het absoluut niet lonend is.

en je stoort je hieraan, moet je simpelweg je conclusies trekken: accepteren, direct stoppen met solderen en electrisch-hobbyen.

Tenzij je het gewoon leuk vind om te doen, bereid bent er onbetaalde tijd in te stoppen en een relatief klein groepje geintresseerde mede-strommers wil laten meegenieten van je enthousiasme. Dan moet je vooral doorgaan!

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Marpest

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Marpest »

Is helaas al eerder ter sprake gekomen, Redhead je hebt helemaal gelijk....ideeën ontwikkelen en uitvoeren kosten meer geld dan dat het oplevert...Ik ben blij met forumleden zoals jij welke de kosten tot het minimale willen houden en toch leuke en zinvolle ideeën willen delen.

Dus vooral doorgaan...Thanks Marpest....


http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=6311


Beste John en anderen.

er is een misplaatste stelling, je hebt er moeite mee als iemand ergens een zgn. winst op zou kunnen maken.
En dan speciaal winst maken met een idee wat een ander heeft gehad.

Je goed recht, maar een gedachte dat hobbyisten als ondergetekende ergens winst mee maak is geen terechte veronderstelling, helaas.

Een simpel voorbeeld is de gear-indicator. investering zonder de tijd die ik (en anderen in mijn opdracht) er in hebben gestopt is inmiddels opgelopen tot omstreeks 1050€. Gewoon mijn eigen probleem, ik hobby graag
Inkomsten door verkoop enkele exemplaren, incl enkele anderen bedenksels, bijv 12V/5v USB, en een koffer naar achteren zetten plaat met alle toebehoren. De totaal opbrengst tot nu toe 550€. We barsten van de winst dus.
De koffer-verzet plaat heb ik er 10 van laten snijden en de daarvoor benodigde boutjes afgedraaid en de steunplaten erbij gemaakt. Er liggen er nog 6. Komt tzt heus wel goed denk ik.

Je zult begrijpen dat mijn vrouw en de bankrekening er erg blij mee zijn.

Maar om op je idee voor een licht-uitzet-schakeling terug te komen. Ook ik heb wel idee hoe e.e.a. is te verwezenlijken. erg simpel zelfs. Maar meer ideeën zijn uiteraard welkom. Relais in de bedrading opnemen is toch redelijk simpel.
De relais zouden we kunnen bestellen bij de Bevar dealer waar gratis de "klussen voor kijkers" kunnen houden.

Betreffende de NEON-gezamenlijke inkoop, die verloopt voor mij geheel belangeloos, net als de RIM-gezamenlijk inkoop is geweest, een actie waar ik geen cent voordeel bij heb, alleen de kopers (incl. mijzelf) dus.
Topic maken en bijhouden, betalingen ontvangen en doorsturen. Leverancier stuurt alles dan op.

Voor iedereen geld: Laat de vrijwilligers in hun waarde en wantrouw hun inzet niet, jammer van de tijd die ik voor dit schrijven weer kwijt ben.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Redhead »

Chopperbiker, speciaal voor jou lijkt het wel.
Help even svp.
Het woord lonend zal ik niet vervangen door toegevoegde waarde als je het niet erg vindt.
Maar reken even mee wat de Relais-Schakeling mag kosten.

5,90 € 2 st. mini-relais 12V
4,95 € 1 st. 12V 30Amp relais
0,32 € 4 dioden
0,35 € 1 transistor
0,08 € 1 weerstand
0,20 € bedrading relais
0,08 € tin
0,50 € bedrading naar Motor
0,30 € 5 Stekkertjes van/naar motor
1,00 € krimpkous
0,30 € afdichtingskit
0,80 € gebruikte materialen om testen te maken (verrekend over 10 stuks)
.. € Boodschappen doen kosten tel etc. 1,12 euro ?????
Totaal 14,88
Opbrengst 16,00 euro
Als ik niets vergeten ben dan zou ik zelfs 1euro en 12 eurocent hebben verdient. En waarom wil ik dat alles wordt betaald, heel gewoon, wij leven door omstandigheden van een zeer beperkt budget.
Inderdaad Chopperbiker, jij mag hier wel schande van spreken, je hebt helemaal gelijk hoor.

Oh ja de extra te bestellen connectorset kost 6 euro inkoop evenveel als het gevraagde, alleen ben ik er een klein uurtje mee bezig om alles te monteren met een speciale tang van 32 euro en de gratis extra bedrading etc. uiteraard.

De Klussen voor Kijkersdag heeft ons geld gekost, ondanks dat ik eigenlijk alle kosten aan de deelnemers heb berekend. Het zij zo, wij hebben genoten van alles, van het feit dat alles is gelukt wat is ondernomen door de leden zelf die dag, met wat hulp van mij en van elkaar, maar het is allemaal gelukt. Ik ben er trots op.

Dit is werkelijk de laatste keer dat ik wil uitleggen waarom ik als vrijwilliger een vergoeding vraag om het lonend te maken.

Ik ga even verder prutsen, aan wat nieuws. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Chopperbiker »

@Redhead
Volgens mij heb ik naar niemand gewezen, heb alleen maar in zijn algemeenheid m'n mening gegeven. Dus geen enkele reden om op overgevoelige tenen getrapt te voelen.
Als dat wel zo is overgekomen, mijn excuus, dat was zeker niet de bedoeling.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
MacB

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door MacB »

Chopperbiker schreef:@Redhead
Dus geen enkele reden om op overgevoelige tenen getrapt te voelen.
:schater: Overgevoelig?? Dat is ook maar een kwestie van hoe dikwijls je er op staat te trappen he!!
Ik begrijp Redhead volledig en begrijp ook voor een klein stukje uw reactie.
Het is eigenlijk erg simpel, wil je er niet voor betalen dan laat je het gewoon passeren! :wink:
Capri

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Capri »

Beste Strommers,
Volgens mij is het allemaal niet zo ingewikkeld.
Alle tips, adviezen en technische hoogstaande ervaringen zijn op dit forum altijd helemaal gratis en voor niets.
Zelfs de schema's van de technische oplossingen worden voor nop openbaar gemaakt.
Maar, kan/wil je zoiets niet zelf doen omdat je het te ingewikkeld vind of te duur om het te laten maken door een profesioneel bedrijf zijn er soms mensen die dit voor anderen willen doen.
Dat je daar iets voor moet betalen lijkt me niet meer als logisch.
Of zie ik het nou helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Framomile »

:bye: Halllo uuhhh wil niet lullig, mag ik ff onderbreken, misschien moet de discussie over het wel of niet kosten berekenen in een ander item opnieuw worden besproken want origineel had ik dit "draadje" opgezet om eens te kijken of er een goed idee is om een buiten temperatuur meter op de Strom te krijgen dacht ik :shock: .

Lijkt me beter om het daar dan over te hebben en dat kosten verhaal misschien lekker in een ander "draadje' te bediscussiëren.

Voor mij is het logisch als je kosten maakt, deze door te berekenen. Voor niets gaat alleen de zon op. :wink:

De allervriendelijkste groet,

Franc
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Wullebolle »

On topic,

Ik had het vroeger zo opgelost: Halfords termometertje van 3 euro (zelf geijkt jawel) met velcro op rechter wijzerplaat geplakt (onscherp, maar de bedoeling vandeze foto was het diy rubber afdek tsjoepke op de spiegelstaak). Werkte prima zolang de motor niet in de zon stond ...
Afbeelding
Spooky Action At A Distance !
Capri

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Capri »

Is dit niet iets voor je? ben je voor 9 Euro klaar!

VORSTMELDER (Velleman K2644)

Voor een hogere veiligheid bij vriesweer.
Deze kit geeft met een knipperende LED aan wanneer de temperatuur op het wegdek het vriespunt bereikt.
Eenmaal onder dat punt, brandt de LED continu. Een betrouwbare temperatuursensor met montagebout is bijgeleverd.
Specificaties

* voeding: 10 - 15VDC / 25mA
* afmetingen print: 56 x 42mm

Afbeelding

http://www.eijlander.nl/article.php?gro ... &id=313062
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Framomile »

Capri schreef:Is dit niet iets voor je? ben je voor 9 Euro klaar!

VORSTMELDER (Velleman K2644)

Voor een hogere veiligheid bij vriesweer.
Deze kit geeft met een knipperende LED aan wanneer de temperatuur op het wegdek het vriespunt bereikt.
Eenmaal onder dat punt, brandt de LED continu. Een betrouwbare temperatuursensor met montagebout is bijgeleverd.
Specificaties

* voeding: 10 - 15VDC / 25mA
* afmetingen print: 56 x 42mm

Afbeelding

.

http://www.eijlander.nl/article.php?gro ... &id=313062
Ziet er wel goed uit maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet monteren. Ben op zich niet onhandig heb ook wel verstand van elektrotechniek maar niet zo van electronica en al zeker niet op motoren en auto's.

Met hulp zou het me zeker lukken, wel een leuk ding voor de klusdag misschien?

Dank en groet,

Franc
Remko

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Remko »

Goeie tip!!
Nooit aan die Velleman kitjes gedacht en die hebben toch het nodige leuks!

Dank Dank Dank, ik ga kijken waar ik er eentje kan bestellen!

:worship:
Gebruikersavatar
Koekoek
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 03-03-2010, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT - 2022
Woonplaats: Sittard

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Koekoek »

Ik kwam toevallig deze plaatjes tegen.

foto 1

foto 2

foto 3

Niet mijn keuze maar ik wilde ze jullie niet onthouden.

Groeten, Frank - 'koekoek'
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door PDvD »

Waarom moet daar zo'n horkerig ding omheen zitten? Ik zaag niet graag in mijn motor maar zo'n ding kun je makkelijk zelf inbouwen in je dashboard.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Koekoek
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 03-03-2010, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT - 2022
Woonplaats: Sittard

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Koekoek »

@ PDvD: Dat 'ding' eromheen vind ik ook niet mooi, maar het metertje zelf heeft nog wel wat.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door PDvD »

na een beetje door die foto's gespit te hebben heeft deze gast echt zijn hele strom volhangen met zooi.....
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Capri

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Capri »

Supertip!
Deze heeft alles wat je zou kunnen wensen.
Verlichting, knipperende display bij 3 graden.
Wel jammer dat ie maar tot -10 kan meten, maar dan weet je allang dat het glad zou kunnen zijn.
Voor deze prijs moet je het niet zelf willen maken.
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Fogel »

Perfect ding, maareh, toch maar niet....

Afbeelding

Groet Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Patman_66 »

Of... euhhhh... toch maar wel :?: :!:

Tsja, ff speuren via Google en... voila:
MotoZoom voor een schamele EUR 24,95 (excl. verzendkosten) :!: O:-)

kijk hier maar:
http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo ... B2A91DA1A4
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
FastLoe

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door FastLoe »

Gezien de reactie van ene Peter, toch maar weer niet
http://www.motozoom.nl/info/index.cfm?v ... B2A91DA1A4
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Framomile »

He wat jammer nou, deze begon er echt op te lijken. Voor de prijs mag je toch wel iets verwachten. We blijven op zoek dus.

Gr Franc
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Fogel »

Patman_66 schreef:Of... euhhhh... toch maar wel :?: :!:

Tsja, ff speuren via Google en... voila:
MotoZoom voor een schamele EUR 24,95 (excl. verzendkosten) :!: O:-)

kijk hier maar:
http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo ... B2A91DA1A4
Hè? ik had toch echt gezocht bij Motozoom...... goed gevonden! ik heb er zeker over heen gekeken. Bedankt!
... die review is idd. wel beetje negatief...

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Capri

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Capri »

Fogel schreef:Perfect ding, maareh, toch maar niet....

Afbeelding

Groet Fogel
Aha! nu snap ik waarom jij een temperatuurmeter nodig hebt.......
MyFreeCams.com :schater: :schater: :schater: ?????

Is dit een alternatief? http://www.louis.de/index.php?topic=art ... r=10034851 (voor de thermometer dan hé, niet voor die website!)
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Fogel »

Capri schreef:
Fogel schreef:Perfect ding, maareh, toch maar niet....

Afbeelding

Groet Fogel
Aha! nu snap ik waarom jij een temperatuurmeter nodig hebt.......
MyFreeCams.com :schater: :schater: :schater: ?????

Is dit een alternatief? http://www.louis.de/index.php?topic=art ... r=10034851 (voor de thermometer dan hé, niet voor die website!)

hahaha lachen, goed gezien!
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Patman_66 »

Eventueel nog een alternatief...:

KOSO thermometer (bij OptiTune.nl) EUR 59,95:
http://www.optitune.nl/koso-temperatuur ... 0e27eadbbe
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: digi buitentemperatuurmeter

Bericht door Framomile »

Patman_66 schreef:Eventueel nog een alternatief...:

KOSO thermometer (bij OptiTune.nl) EUR 59,95:
http://www.optitune.nl/koso-temperatuur ... 0e27eadbbe


Zoo, da's nogal prijzig, zou er xenonverlichting in zitten ?? :mrgreen: Ga denk ik eerst maar ff die van [LINK] - Louis.de proberen voor iets van 7 euri of zo, de gebruikers reakties zijn wisselend maar voor dat geld kun je wel eens wat proberen.

Gr Franc
Plaats reactie