12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door RedStrom »

Newbee zoekt spanning!
Ik wil zo'n sigarettenaansluiting in/op de kuip maken.
Ik heb nog niet echt veel gesleuteld aan de Strom (doe het gewoon).
Ik heb het net al afgestruind. Zie bijv. bij Louis.de oplossingen, of dure waterdichte met usb zelfs op pcnautic.
Ook nog BMW of Hella pluggen die beter schijnen te zijn, maar dan moet je andere stekkers gebruiken.

Ik wil hem niet achter het contact zetten. Is niet nodig. GPS gaat er toch af als ik lang stil sta. En ik wil de plug gebuiken om de oplader aan te sluiten.
Ik weet wat ik met die zekering moet, hoe ik een gat in de kuip maak, maar hoe gaat de kabel van de accu naar de kuip?
Moeten er eea gedemonteerd worden om er bij te kunnen? Kabel vastzetten? Tips? Ook over locatie plug?

Voorlopig wil ik nog dat autolaadsnoer gebruiken, maar die zal worden vervangen door 1 met een veel korte kabel. Misschien wel via USB plug.
:-)} :bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door Redhead »

Kom naar de Klussen voor Kijkers dag en we helpen je om te monteren etc. (evenementen)

gr. Martin
MacB

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door MacB »

Hey Martin,

Als we dat op elke vraag gaan antwoorden wordt het een full time job, de klusdagen :schater: :wink:
Daar heeft Redstorm momenteel weinig aan, vermoed ik :?
Ik kan spijtig genoeg niet helpen maar waarschijnlijk wel iemand anders :wink:
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door RedStrom »

Redhead schreef:Kom naar de Klussen voor Kijkers dag en we helpen je om te monteren etc. (evenementen)

gr. Martin
Dat kan niet, want dan red mijn navigatie het niet zonder voeding. :wink:

Nee hoor, dat zal wel gaan, maar MacB heeft wel gelijk. Zo lang kan ik niet wachten.
Moet zaterdag aan de bak en wil hem dan graag klaar hebben.
Ik begin vanavond gewoon met eerst eens kijken of ik die kappen er uberhaupt wel afkrijg.
Heb er geen plaatje bij, maar dat zal toch wel gaan lukken. Kwetsbaar plastic allemaal, dat wel.
Als er truukjes voor zijn laat het snel weten.
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
J.Teunissen
DL650 berijder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 02-08-2006, 15:06
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650
Woonplaats: Arnhem

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door J.Teunissen »

Hallo JanWillem,

Die voedig naar de accu aanleggen is geen enkel probleem.
Gewoon langs het frame met tie-raps of ductape.
Problemen met de benzinetank? gewoon de bevestiging losdraaien en de plaat dwars onder de tank zetten.
Je hebt dan net genoeg ruimte om te kunnen werken.
Ik had er zelf ook geen probleem mee.

Groeten,
Jaap Teunissen
Jaap DL650 kleur YDV
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door DesertStrom »

Gewoon aan de bestaande kabelboom (bos electrische touwtjes die van de cockpit naar het donkere binnenste van de motor gaan) bevestigen met tie-wraps of isolatie-tape dan zit je eigenlijk altijd goed voor wat betreft kapot schuren door de bewegende delen.
Een kind kan de was doen.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door RedStrom »

Jaap, Desert: jullie sluiten mooi aan op zover als ik nu ben.

Inmiddels mijn eigen klussen zonder pottekijkers gestart.
Eerste keer. Dat dunne spul, wat moet wel los, wat kan los, die zwarte dopje/popnageltjes of hoe ze ook heten, hoe krijg ik het weer in elkaar.
Met behulp van geduld en een zaklamp de zwarte plaat aand de onderkant kuip en de linkerkuip verwijderd.
Nog een inbussleutel terug gevonden die een keer bij het ruitje verzetten in het gat verdween :roll: (handdoek neerleggen in het vervolg)

Toen viel op dat er dan nog niet veel ruimte is. Ik begrijp dat de tank dus wel omhoog moet.
Dat staat wel duidelijk in het boekje, dus dat gaat wel lukken.
Afbeelding

Omdat ik toch bezig was eens goed rondgekeken. Ziet er redelijk recht toe recht aan uit. Ga niet bang zijn om hem nog verder te ontkleden.
En toen dacht ik aan de voeding van de handvatverwarming die verstopt zou moeten zitten achter de radiator.
Daar heb ik niets gevonden, wel achter het plastic kapje wat daar zit.
Kan ik daar ook de voeding op aansluiten? De Nuvi510 heeft een mini-usb aansluiting nodig om te laden.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Laatst gewijzigd door RedStrom op ma 27-09-2010, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door Redhead »

Voor USB zijn er diverse oplossingen.
Op mijn site staat er een voorbeeld.
www.boetisa.nl/hobby.html

En zonder de hele bekleding te verwijderen zijn er ook wel mogelijkheden om die 12V aan te sluiten.
Zoek een draad in de stekker achter de linker voorbeplating en maak daar de connector aan.

gr. Martin
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door DesertStrom »

Jan Willem,

Even een paar opmerkingen:
1- In je eerste post geef je aan dat je de sigarettenaansteker-aansluiting ook wilt gebruiken om je acculader aan te hangen. Dit is geen probleem, heb ik ook, maar dit werkt alleen met een draad die rechtstreeks op je accu is aangesloten (wel via een zekering natuurlijk). De handvatverwarmings-connector is dit niet, deze is geschakeld via het contact en kun je dus niet gebruiken om je accu op te laden omdat er geen verbinding is meer je accu op het moment dat je je sleuteltje uit het contact haalt. Een accu op laden met het contact nog aan is niet raadzaam omdat je dan redelijk veel verbruikt tijden het laden. (verlichting, verschillende relais etc.)

2- Als je je aansluiting gaat gebruiken om je accu op te laden, en ook voor groot verbruikers zoals 12v filter-KOFFIEzetapparaten (senseo is geen koffie en niet te zuipen, dus waarom de moeite nemen :lol: ) zorg dan dat je bedrading die van je aansluiting naar de accu loopt van voldoende dikte is. Als je 2 maal de dikte aanhoudt van de bekabeling van je acculader zit je wel goed ongeveer. Zou je dunne draadjes gebruiken zoals die naar je schemerlampje thuis aan de muur gaan, wordt de zaak erg warm, met zelfs het risico op brand. 230v wisselspanning zoals thuis gedraagt zich totaal anders als 12v gelijkspanning en vereist ook andere bedrading.

3- De spanning die op een usb-aansluiting staat is 5 volt, de spanning die door praktisch ieder draadje gaat op je motor is 12 volt. (ook niet helemaal waar, maar laten we dat voor het gemak even aanhouden hier). Je kan dus niet rechtstreeks een mini-USB connector op je bestaande bedrading aansluiten. TomTom heeft zo'n 12->5v convertor in de sigarettenaansteker-plug verwerkt, of zoals hier boven aangegeven door RedHead zijn er ook USB-connectors te koop waarin al een convertor is ingebouwd. (Die zijn trouwens ook handig om je iPhone aan te hangen)


(Een electriciën zal hoofdschuddend het verhaal hier boven door lezen, ik heb het alleen maar in deze vorm gegoten voor de mensen die niet zo erg thuis zijn in de vonkentrekkerij)
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door Dyrck »

Als je dan toch een 'vaste' USB-aansluiting op de motor wilt maken, waarom neem je dan niet zo'n sigarettenaanstekeradapter waar een USB kabel ingeprikt kan worden (heb ik ook onder het zadel liggen).
Daar zit in de stekker al een omvormer van 12V. naar 5 V. in.
Als je zo'n stekker openschroeft, de omvormer er uit haalt en die op de accu aansluit heb je een kant en klare aansluiting.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door RedStrom »

Inderdaad. Ik neem de gewone sigarettenaanstekerplug waarin zo'n usb-stekker kan. Alleen nog zo'n stekker kopen. Heeft geen haast.
Dan kan je alle kanten op en van alles aansluiten en opladen. Telefoon, camera, etc.
FastLoe noemde het ook al en na een beetje googlen heb ik gevonden wat jullie bedoelen. Bedankt.
En nu verder met de montage van de plug en de smigsel.
Was er mee bezig en merkte dat ik de plug mooi aan de smigsel kan monteren. Alleen moet die dan morgen eerst even aanpassen.
Kleine vertraging, maar ga de rest vast voorbereiden. Morgen klaar.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Capri

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door Capri »

DesertStrom schreef:Jan Willem,

(Die zijn trouwens ook handig om je iPhone aan te hangen)
Wel even een LETOP voor de iPhone gebruikers.
Een standaard USB lader werkt niet voor de iPhone, de Apple gasten hebben weer wat bijzonders....
Gebruik een speciale USB iPhone lader of knutsel een aangepaste USB lader in elkaar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door RedStrom »

Wordt nog een leerzaam topic zo.

De klus ging best goed. Tank omhoog, beschermleidinkje (PMA geloof ik) er door, kijken waar ik kabel moet verlengen, etc.
Ga proberen de plug aan mijn smigsel (zie topic smigsel) te maken. Beetje getest of dat mooi past met de ruit, stekker niet te veel in het weer.
Toen dacht ik, laat ik eens kijken of dat ding wel werkt. Plug even op de accu, autosnoer er in: niets :evil:
Nog een keer, nog een keer, in de auto: weer niets.
Die van de buurman geleend (van zijn 50 euro kostende V-Tech (?)): en die doet het. Plug dus goed, maar autosnoer niet.
Eens kijken hoe Pixmania met de service is.
Verder met de kabel verlengen. Heeft de verkoper te dunne kabel in het zakje gedaan :cry:
Overigens kreeg ik dat er zo bij. Prima service verder daar in Eibergen.

Vraagje: ik heb de beschermhuls/leiding rechts onder de tank gelegd en die komt tussen de voorpoten van het stuur naar voren.
Kan dat zo, of moet dat helemaal buitenom?
Bedoeling is onder klokken door naar andere kant omhoog te gaan en tussen ruitje en madstad naar smigsel te gaan.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door Joske »

Hallo, ben net nieuw en zit in alle topics al mee te praten :oops:

Wat ik me afvroeg mbt bovenstaande:

Als je een direct draad trekt voor je sigarettenaansteker aansluiting, dan wordt steeds geadviseerd om er een zekering tussen te doen.
Maar van hoeveel ampere dan? Las eerder al ergens 15?!

Ik ga de aansluiting alleen gebruiken om (ondefr het zadel als het past) af en toe m`n Tomtom aan te sluiten,
en die stekker is namelijk al gezekerd
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door RedStrom »

Welkom. Ik was ook eens nieuw en heb hier al veel opgestoken.

Zekering van 5-6 A schijnt genoeg te zijn. TomTom trekt niet zo veel stroom en je wilt ook niet te hoog gaan zitten.
Ik heb wel eens max 15A gezien/gelezen.
Als je zoekt op dit forum op 12V voeding vind je wel een aantal topics waarin dit aan bod komt.
Succes.
:bye:

ps: Bij de plug die ik gekocht heb zit een 10A zekering.
Laatst gewijzigd door RedStrom op wo 29-09-2010, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Capri

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door Capri »

15 ampère is best wel veel, het mag wel maar zorg dan ook voor de juiste diameter van de bedrading!
Als je een te dunne draad gebruikt smelt eerst je bedrading weg en daarna pas je zekering.
Zorg voor tenminste 1,5 mm2 diameter bij 15 ampère.
De zekering moet altijd de zwakste schakel zijn!
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door Redhead »

Zou voor een TOMTOM etc, eigenlijk een snoer-glaszekering van 1 of 2 Amp gewoon voldoende zijn?
Lijkt mij ruim voldoende, ook voor opladen van bijv een GSM etc.
Capri

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door Capri »

Als je echt 15 ampère gaat vragen is binnen tien minuten je accu leeg.
Inderdaad niet meer dan een ampère of 2 vragen, een trage zekering kan de inschakel pieken mooi opvangen.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door RedStrom »

De 12V pluggen hebben allemaal maximaal 2A. De meeste 1A, maar voor de I-Pad is 2A gewenst, dus die zijn er ook.

Maar dat wou ik niet kwijt.
Hij is af en hij doet het! :worship: Meteen Madstad even bijgespoten. Geen onderdelen overgehouden.
Die kappen terugzetten viel 100% mee.
De plug zit onderaan de smigsel. Kan er ook bovenop voor iets meer ruimte onder de smigsel voor kabel of zo. Maar eerste proef ging goed zoals het nu is.
Mooi uit weer en wind en vlak bij de Nuvi. Geen snoeren in het zicht of los. Netjes onder smigsel.
Die heb ik mbv stukjes rubber (op werk doen we wel eens wat tegen trillingen) nog beter gemonteerd.
Kabel voorlangs onder klokken door naar achteren. Zit in PMA huls. Daar kun je op staan en kunnen tegen een vlammetje.
Zie foto's (door flits ziet het er minder uit dan het echt is) en schiet maar lek. Ik ben best wel een beetje trots op mezelf.
Er is nog geen praktijkervaring maar na zaterdag (ouwehoertoer) weet ik meer. Dat wordt de grote test.

Pixmania weigert overigens alleen het snoer op te sturen. Ze willen dat ik alles opstuur en dan krijg ik alles nieuw.
Daar zit ik niet op te wachten. Tevens geeft Garmin NL geen service op door Pixmania geleverde toestellen.
Op internet en in onderdelenhuis al veel mooiere snoeren gezien. Ik zoek er wel eentje uit met USB en die meteen een thuislader is.
Kost niet meer dan 15 euri. Krijg je ook nog adaptertjes, zodat je gsm, gps, camera, etc. kunt opladen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door Redhead »

Mooi, hoor. :-)}
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door Joske »

Toppie!
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door RedStrom »

Dank voor jullie lof. :worship:

Ik was in de gelukkige :D omstandigheid vanmiddag te kunnen rijden (lekker vrij genomen).
3 dingen vielen op:
- het werkt goed; er is stroom, ik kan het snoer makkelijk verwijderen, het snoer blijft netjes onder de plug verstopt.
- de Nuvi510 is geen topper als er licht op valt, maar het is te doen
- er waren meer trillingen dan de vorige keer zonder de rubbers

Dus die rubbers maar weer verwijderd en een extra rubbertje rond het balletje van de meegeleverde motorsteun gezet.
Dat extra rubbertje heb ik wel getest. Dat voldeed goed.
Ik kan vandaag niet meer weg, dus ik gok er op dat het goed is voor de rit van morgen.
Moet wel, want het is zoals het eerder was, en toen was het prima.
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 12V voeding aansluiten op accu en dan .. ?

Bericht door RedStrom »

Getest vandaag in weer en win, on en off road, op snelweg en daarbuiten: TOP!
Hij doet 't.
Volgende klus: Xenon lampen inbouwen.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Plaats reactie