Stadslicht (klein licht) probleem

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Ruke

Stadslicht (klein licht) probleem

Bericht door Ruke »

Hallo Strommers,

Daarstraks wees mijn makker mij erop dat mijn rechter stadslicht niet brandde. Mijn twee kleine lampjes en mijn linker stadslicht deden het dus wel.
Opmerkelijk genoeg deden de grote lichten het beiden prima.
Thuisgekomen heb ik liggen klooien om de rechter lamp eruit te halen, hetgeen me inderdaad is gelukt. De lamp lijkt me op het eerste zicht in orde. De gloeidraden zijn niet doorgebrand.
Nadien heb ik de lamp er terug ingestoken, en wat bleek...............het linker stadslicht deed het nu ook niet!
Naslagwerk in mijn handleiding van de V-strom 650 leerde me dat er zich voor het groot licht en voor het stadslicht 2 verschillende zekeringen van 15A onder het zadel bevinden. Beide zekeringen waren intact.
Ben ik vandaag geslagen geweest door de "Wet van Murphy" of heeft iemand onder jullie hier een verklaring of een oplossing voor?
Mijn 2de vraag is of zo een halogeen lamp voor de helft kapot kan zijn? Indien ja, kan het dan zijn dat bijvoorbeeld aan de linkerkant het groot licht brandt en het stadslicht niet, en aan de rechterkant het groot licht niet brandt en het stadslicht wel?
Ra ra ra, wie kan mij helpen en bij wie brandt de lamp. :idea:

Grts, Ruke :-)}
Capri

Re: Stadslicht (klein licht) probleem

Bericht door Capri »

Het zal wel een taalkundig verschil zijn maar ik snap hem niet helemaal.
In Nederland hebben we drie soorten verlichting, die we denk ik anders benoemen?

Stadslicht, dat zijn de kleine gloeilampjes (geen halogeen).
Dimlicht, dat is 1 van de gloeidraden van de halogeenlamp (normaal licht).
Grootlicht, dat is de tweede gloeidraad in de halogeenlamp (ook om te seinen, en verblind de tegenliggers).

Welk lampje bedoel je nu, gezien de bovenste omschrijving?
Ruke

Re: Stadslicht (klein licht) probleem

Bericht door Ruke »

Halo,

Dan heb ik het hier over het dimlicht.

grts, Ruke
Capri

Re: Stadslicht (klein licht) probleem

Bericht door Capri »

Dat vermoeden had ik al.
De halogeenlamp kan inderdaad voor de helft kapot zijn, er zitten 2 gloeidraden in namelijk.
Je hebt geen massa probleem, de massa is namelijk gelijk voor beide gloeidraden dus dan zouden ze beide niet meer werken.
Als je zeker weet dat de lamp goed is (dit kun je niet altijd zien, dit moet je echt even meten met een multimeter) is het een waarschijnlijk een verbinding.
Soms ontstaat er een beetje kool aanslag op de pootjes van de lamp, dit kun je het beste met een gummetje (die voor potloden) er af halen.
Koolaanslag is gelijk aan potlood, dus een gummetje is daar perfect voor om zonder beschadigingen de contacten schoon te maken.

O ja, een stel Japanse vrouwenhandjes is ook handig bij het demonteren en monteren van de lampen, die krengen zitten op een vervelende plek.

Succes!
Ruke

Re: Stadslicht (klein licht) probleem

Bericht door Ruke »

De pootjes van de lampen blinken als nieuw, dus hieraan zal het niet te wijten zijn. De motor is van 2007, dus nog niet zo oud.
Stel dat de gloeidraad toch beschadigd zou zijn, ligt het dan voor de hand dat de andere lamp het binnen de kortste keren ook begeeft omdat deze misschien te veel stroom krijgt, of zit ik maar uit mijn mouw te kletsen. Ik heb nl. geen electrische knobbel.

Grts, en tot morgen
Capri

Re: Stadslicht (klein licht) probleem

Bericht door Capri »

Het zou kunnen, het advies is ook altijd, als je 1 lamp moet vervangen dan de andere ook.
Lampen hebben een bepaalde levensduur, meestal gaat de tweede lamp kort na de eerste kapot.
Het is niet zo dat een lamp kapot gaat omdat die te veel stroom krijgt doordat de andere lamp niet werkt.
De spanning (Volt) blijft hetzelfde, de stroom (Ampère) zal minder worden als er 1 lamp defect is.
Loop morgen nog eens alles opnieuw na, controleer de stekkerverbindingen nog eens.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Stadslicht (klein licht) probleem

Bericht door Wullebolle »

Ook in Belgie heet de standaardverlichting "dimlicht" ...

Ja het is heel normaal dat enkel het dimlicht"draadje" in je H4 lamp doorbrandt en deze van het grootlicht niet.
Dimlicht brandt tenslotte constant, en zo'n ding heeft maar ene beperkte levensduur.
Wie veel op slechte wegen rijdt kan eerder last hebben van een kapotte lamp. Zo'n draadje ( het brandende filament dus) verslijt doorheen de tijd. En soms zijn een paar stevige trillingen zoals van een kasseiweg voldoende om een versleten lampfilament net het laatste duwtje te geven. Je kan dit goed zien bij een gewone gloeilamp, net voor ie kapot gaat begint ie plots feller te branden en dan over & out.
Je 2 H4 lampen in je Strom branden evenveel, zijn van dezelfde makelij, hebben evenveel te lijden van trillingen en gaan dus ongeveer evensnel kapot.
Als er één lamp gesprongen is kun je er donder op zeggen dat binnen een paar dagen later de andere ook om zeep is.
De kans dat er iets anders fout is, bedrading - slechtcontact in de fitting ofzo, kan altijd maar is minder waarschijnlijk, aangezien je grootlicht nog werkte (en de contactpunten op de lampvoet nog blingbling waren)
Lampen altijd per paar vervangen ook als er maar een kapot is. Zo hebben ze altijd dezelfde lichtsterkte. De nadere kan dan onder het zadel als reserve voor on the road.
Als je koolschoppen van handen hebt: een zij kuip paneel losmaken is niet zo veel werk. Want als je moet foefelen op de tast omdat je er niet bijkan, heb je dan weer de kans dat je de stekkers niet goed op de lampvoet schuift en je dan geen goed contact hebt ... Murphy dus ...
Spooky Action At A Distance !
Ruke

Re: Stadslicht (klein licht) probleem

Bericht door Ruke »

Allen bedankt voor de bruikbare info.
Ga morgen een setje lampen uithalen.
We zullen het dan dadelijk weten of het aan het lampje ligt.

grts, :bye: ruke
Capri

Re: Stadslicht (klein licht) probleem

Bericht door Capri »

En, ? heb je de lampen nog vervangen? was dat het probleem?
Ruke

Re: Stadslicht (klein licht) probleem

Bericht door Ruke »

Inderdaad. Het lag aan de lampen. Ze kunnen dus voor de helft stuk zijn.
Lampjes gekocht in de Amerikaanse Stock te Paal, 2,65€ het stuk, en het euvel is opgelost.
Bedankt eenieder voor de hulp.

grts, Ruke
Plaats reactie