RELAIS

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Cronny
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: belgie

RELAIS

Bericht door Cronny »

Wanneer men relais bijplaast in het elektrische systeem moet men dan relais gebruiken met een onstoordiode of is de sturing van een strom hiertegen beveiligd :?: :?: :?:

Dank bij voorbaat
Groetjes
Ronny
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: RELAIS

Bericht door DesertStrom »

Het mag wel, kwaad kan het niet, maar het is niet noodzakelijk.
Het is eigenlijk meer iets voor motoren / auto's met een canbus systeem (de nieuwere BMW, Ducati modellen)

Prijstechnisch maakt het eigenlijk niet veel uit, dus kan je net zo goed een relais met diode nemen.
Cronny
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: belgie

Re: RELAIS

Bericht door Cronny »

Bedankt Desertstrom :bye:
Ik heb hier nog enkele relais liggen zonder diode en was niet zeker of ik die wel zou gebruiken
Capri

Re: RELAIS

Bericht door Capri »

Je kunt eventueel zelf een diode (1N4001) anti-parallel over de spoel plaatsen, dit voorkomt schade door eventueel terugloop spanning bij het uitschakelen van het relais.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: RELAIS

Bericht door Redhead »

Anti parallel, kun je eens een schetsje maken wat je bedoelt?

gr. Martin
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: RELAIS

Bericht door John007 »

White-Rhino Redhead schreef:Anti parallel, kun je eens een schetsje maken wat je bedoelt?

gr. Martin
Even op google zoeken en het wordt je wel duidelijk. :idea:
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: RELAIS

Bericht door Redhead »

OK opgezocht en hier is een duidelijke uitleg voor de nieuwsgierigen.

http://website.3rail.nl/index.php?optio ... &Itemid=43

gr. Martin
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: RELAIS

Bericht door RvGS »

JA, das een goeie . . . gegoogled op Anti-paralell . . . :arrow:
google schreef:Resultaten 1 - 10 van circa 2.810.000 voor anti-parallel . . .
Dat is fijn, John007, zou het niet van een beetje service getuigen naar de mede stromers als je zelf verteld wat je bedoeld, of weet je het zelf ook niet :mrgreen:


Wanneer een relais wordt ingeschakeld is er nog niets aan de hand maar wanneer deze wordt afgeschakeld krijgen we te maken met een verschijnsel die tegen-EMK (Elektromotorische Kracht) heet. Dit kan nare gevolgen hebben voor de werking van het aan gesloten apparaat zoals: vastlopen van een programma of zelfs een defect uitgang. Het tegen-EMK is zeer simpel op de lossen door een diode anti-parallel over de relais spoel te zetten. Dit wordt ook wel een Blus Diode genoemd. Zo wordt de piekspanning door de spoel zelf opgestookt in plaats van dat deze eerst naar het aangesloten appraraat gaat. Let hierbij wel op dat de diode goed wordt geplaatst, mocht deze verkeerd om geplaatst zijn is een kortsluiting en een defect uitgang het gevolg. Tegenwoordig zijn de meeste gelijkstroom relais voorzien van een interne diode.







@Martin, je was me net voor . . .
Laatst gewijzigd door RvGS op do 11-02-2010, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: RELAIS

Bericht door Redhead »

Gochelen met

diode (1N4001) anti-parallel

gr. Martin
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: RELAIS

Bericht door John007 »

Misschien wordt het nu duidelijker voor iedereen :D

www.rcvliegshopforum.eu/download.php?id=854&sid...
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: RELAIS

Bericht door Redhead »

Da's echt duidelijk , bedankt.

gr. Martin
Cronny
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: belgie

Re: RELAIS

Bericht door Cronny »

Jongens,hou het simpel aub
Een relais wordt bediend met een spoel om te schakelen.
Wanneer een gelijkspannings spoel (dus met batterij en + en - ,niet hetgene in huis gebruikt wordt) afschakeld genereerd dit een hoge spanningspiek.
Dit is niet schadelijk voor gewone elektrische onderdelen zoals schakelaars,lampen batterijen enz .
Voor elektronische onderdelen zoals motorsturing KAN dit wel schadelijk zijn.
Dus gebruik voor alle veiligheid een relais met onstoordiode indien er elektronische onderdelen gebruikt worden in hetzelfde circuit.(hoe dit werkt is voor sommigen niet belangrijk).
Op het relais met diode staat waar de + en de- moet aangesloten worden,dit mag men niet verwisselen ( anders kortsluiting)
Plaats reactie