RELAIS
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 77
- Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: belgie
RELAIS
Wanneer men relais bijplaast in het elektrische systeem moet men dan relais gebruiken met een onstoordiode of is de sturing van een strom hiertegen beveiligd
Dank bij voorbaat
Groetjes
Ronny
Dank bij voorbaat
Groetjes
Ronny
- DesertStrom
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 251
- Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
- Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
- Woonplaats: Uitgeest
Re: RELAIS
Het mag wel, kwaad kan het niet, maar het is niet noodzakelijk.
Het is eigenlijk meer iets voor motoren / auto's met een canbus systeem (de nieuwere BMW, Ducati modellen)
Prijstechnisch maakt het eigenlijk niet veel uit, dus kan je net zo goed een relais met diode nemen.
Het is eigenlijk meer iets voor motoren / auto's met een canbus systeem (de nieuwere BMW, Ducati modellen)
Prijstechnisch maakt het eigenlijk niet veel uit, dus kan je net zo goed een relais met diode nemen.
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 77
- Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: belgie
Re: RELAIS
Bedankt Desertstrom
Ik heb hier nog enkele relais liggen zonder diode en was niet zeker of ik die wel zou gebruiken
Ik heb hier nog enkele relais liggen zonder diode en was niet zeker of ik die wel zou gebruiken
Re: RELAIS
Je kunt eventueel zelf een diode (1N4001) anti-parallel over de spoel plaatsen, dit voorkomt schade door eventueel terugloop spanning bij het uitschakelen van het relais.
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: RELAIS
Anti parallel, kun je eens een schetsje maken wat je bedoelt?
gr. Martin
gr. Martin
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: RELAIS
Even op google zoeken en het wordt je wel duidelijk.White-Rhino Redhead schreef:Anti parallel, kun je eens een schetsje maken wat je bedoelt?
gr. Martin
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: RELAIS
OK opgezocht en hier is een duidelijke uitleg voor de nieuwsgierigen.
http://website.3rail.nl/index.php?optio ... &Itemid=43
gr. Martin
http://website.3rail.nl/index.php?optio ... &Itemid=43
gr. Martin
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: RELAIS
JA, das een goeie . . . gegoogled op Anti-paralell . . .
Wanneer een relais wordt ingeschakeld is er nog niets aan de hand maar wanneer deze wordt afgeschakeld krijgen we te maken met een verschijnsel die tegen-EMK (Elektromotorische Kracht) heet. Dit kan nare gevolgen hebben voor de werking van het aan gesloten apparaat zoals: vastlopen van een programma of zelfs een defect uitgang. Het tegen-EMK is zeer simpel op de lossen door een diode anti-parallel over de relais spoel te zetten. Dit wordt ook wel een Blus Diode genoemd. Zo wordt de piekspanning door de spoel zelf opgestookt in plaats van dat deze eerst naar het aangesloten appraraat gaat. Let hierbij wel op dat de diode goed wordt geplaatst, mocht deze verkeerd om geplaatst zijn is een kortsluiting en een defect uitgang het gevolg. Tegenwoordig zijn de meeste gelijkstroom relais voorzien van een interne diode.
@Martin, je was me net voor . . .
Dat is fijn, John007, zou het niet van een beetje service getuigen naar de mede stromers als je zelf verteld wat je bedoeld, of weet je het zelf ook nietgoogle schreef:Resultaten 1 - 10 van circa 2.810.000 voor anti-parallel . . .
Wanneer een relais wordt ingeschakeld is er nog niets aan de hand maar wanneer deze wordt afgeschakeld krijgen we te maken met een verschijnsel die tegen-EMK (Elektromotorische Kracht) heet. Dit kan nare gevolgen hebben voor de werking van het aan gesloten apparaat zoals: vastlopen van een programma of zelfs een defect uitgang. Het tegen-EMK is zeer simpel op de lossen door een diode anti-parallel over de relais spoel te zetten. Dit wordt ook wel een Blus Diode genoemd. Zo wordt de piekspanning door de spoel zelf opgestookt in plaats van dat deze eerst naar het aangesloten appraraat gaat. Let hierbij wel op dat de diode goed wordt geplaatst, mocht deze verkeerd om geplaatst zijn is een kortsluiting en een defect uitgang het gevolg. Tegenwoordig zijn de meeste gelijkstroom relais voorzien van een interne diode.
@Martin, je was me net voor . . .
Laatst gewijzigd door RvGS op do 11-02-2010, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Robert |
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: RELAIS
Gochelen met
diode (1N4001) anti-parallel
gr. Martin
diode (1N4001) anti-parallel
gr. Martin
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: RELAIS
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: RELAIS
Da's echt duidelijk , bedankt.
gr. Martin
gr. Martin
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 77
- Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: belgie
Re: RELAIS
Jongens,hou het simpel aub
Een relais wordt bediend met een spoel om te schakelen.
Wanneer een gelijkspannings spoel (dus met batterij en + en - ,niet hetgene in huis gebruikt wordt) afschakeld genereerd dit een hoge spanningspiek.
Dit is niet schadelijk voor gewone elektrische onderdelen zoals schakelaars,lampen batterijen enz .
Voor elektronische onderdelen zoals motorsturing KAN dit wel schadelijk zijn.
Dus gebruik voor alle veiligheid een relais met onstoordiode indien er elektronische onderdelen gebruikt worden in hetzelfde circuit.(hoe dit werkt is voor sommigen niet belangrijk).
Op het relais met diode staat waar de + en de- moet aangesloten worden,dit mag men niet verwisselen ( anders kortsluiting)
Een relais wordt bediend met een spoel om te schakelen.
Wanneer een gelijkspannings spoel (dus met batterij en + en - ,niet hetgene in huis gebruikt wordt) afschakeld genereerd dit een hoge spanningspiek.
Dit is niet schadelijk voor gewone elektrische onderdelen zoals schakelaars,lampen batterijen enz .
Voor elektronische onderdelen zoals motorsturing KAN dit wel schadelijk zijn.
Dus gebruik voor alle veiligheid een relais met onstoordiode indien er elektronische onderdelen gebruikt worden in hetzelfde circuit.(hoe dit werkt is voor sommigen niet belangrijk).
Op het relais met diode staat waar de + en de- moet aangesloten worden,dit mag men niet verwisselen ( anders kortsluiting)