Accu ineens leeg?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Pommetje

Accu ineens leeg?

Bericht door Pommetje »

Gister 50 km naar mijn werk gereden, zoals elke dag. Niets aan de hand.
Toen ik terug wilde meende ik een hele korte aarzeling te merken bij het starten en het klokje was terug gesprongen naar 1:00
Wel gewoon thuis gekomen,
Toen ik 's avonds weg wilde, ging de pre-start normaal (wijzers uitslaan, pomp zingt, niks bijzonders in de display) maar de motor kwam moeizaam 2 slagjes rond waarna de fut eruit was.
Ook elke volgende poging ging zo.

Ik heb nog niet kunnen meten, maar zou de accu ineens leeg kunnen zijn? Parkeerlicht stond niet aan.
Of is er een andere bekend kwaaltje?
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Accu ineens leeg?

Bericht door Soesko »

Een accu kan kapot gaan, daar is niets vreemds aan. Als je een acculader hebt dan zou je hem eens kunnen laden om vervolgens te meten hoeveel stroom hij vasthoudt. Een andere mogelijkheid is om hem even te laten controleren bij een auto- of motorbedrijf. Bij mij in het dorp kan de Brezan ook accu's meten.
Je zult even na moeten gaan waarom je accu kapot is. Is hij versleten of is er een andere oorzaak. Laadt hij niet meer bij vanwege een kapotte dynamo of wordt hij overbeladen door een kapotte spanningsregelaar.
Dgr

Re: Accu ineens leeg?

Bericht door Dgr »

Ik durf niet te zeggen wat 't probleem is, maar wil je wel adviseren om eerst de oorzaak te achterhalen alvorens een nieuwe accu te plaatsen. Als je huidige accu in zo'n kort tijdsbestek z'n power verliest, is de kans groot dat bij je nieuwe accu hetzelfde gebeurt.

Het zijn op dit moment natuurlijk wel vrij extreme weersomstandigheden.... misschien dat er iets overhit is geraakt?

Meet bijvoorbeeld eens de spanning waarmee je accu wordt geladen wanneer de motor loopt. Als dit dik over de 15V zit, heeft de spanningsregelaar in no-time je accu'tje gekookt. (Dit moet volgens mij ook te zien zijn aan het vloeistof niveau in de accu?)
Pommetje

Re: Accu ineens leeg?

Bericht door Pommetje »

De accu was leeg, zoveel is duidelijk.
11,9 V bij stilstand maar wil ik starten, vanlt het weg naar 2,5 V.
Startkabels eraan en starten zonder probleem.
Kabels los.
Gasgeven (niet te veel, er slapen kinderen) de spanning stijgt naar 12,5V. Ik had eerder 13,4 a 13,5 verwacht maar durfde niet veel gas te geven.
Dit weekend ga ik eens een stuk rijden en kijken of hij dan weer bijlaadt. De spanningsregelaar/gelijkrichter doet het volgens mij namelijk gewoon...
Wordt vervolgd.
Remko

Re: Accu ineens leeg?

Bericht door Remko »

Pommetje schreef: ////11,9 V bij stilstand maar wil ik starten, valt het weg naar 2,5 V.
Startkabels eraan en starten zonder probleem.////

Dit weekend ga ik eens een stuk rijden en kijken of hij dan weer bijlaadt. De spanningsregelaar/gelijkrichter doet het volgens mij namelijk gewoon...
Wordt vervolgd.

Duidelijk verhaal van overleden accu!!

Gewoon een nieuwe er in zetten en klaar. Zo te lezen is er sprake van een veel te lage inwendige weerstand (kromme platen?)
En het kan inderdaad zo zijn dat hij het gisteren nog voldoende deed en vandaag niet meer!!
Dat is niet zo heel bijzonder.
Bij een accu die dagelijks gebruikt wordt kom je dit overigens minder vaak tegen dan bij een accu die slechts af en toe belast wordt.

Niet te lang blijven modderen, want je spanningsregelaar en dynamo KUNNEN er schade door krijgen. Laadstromen kunnen behoorlijk oplopen.
Voltjes wordt lager en Ameres loopt op. Volt = U en Ampere = I. P staat voor vermogen en ik heb altijd geleerd dat P UxI is! Het wattage van je dynamo blijft gelijk, maar als P lager wordt,, dan wordt I hoger. En meer ampères zorgen nu eenmaal voor warme snoertjes!!

8)

Suc6
Frido

Re: Accu ineens leeg?

Bericht door Frido »

Ik heb m'n Strom altijd op de druppelllader hangen als ie stil staat,

'T is een Optimate 4 lader, daar zit ook een zogenaamde "turbo recovery" funktie op die kan een schijnbaar overleden
accu herstellen en houdt de accu in conditie.........bevalt me prima. De accu wordt continu getest en netjes op spanning gehouden.

M'n maat die met z'n V-Max bij mij in de garage staat had voorheen constant startproblemen, nu geen probleem meer.

De Optimate 4 lader dus, Eurootje of 50, een aanrader.......... :worship:

:-)} :bye: Frido
Pommetje

Re: Accu ineens leeg?

Bericht door Pommetje »

Mijn motor staat nooit stil.
De accu was stuk.
Die vervangen.
Twee dagen later zelfde probleem: nu was er geen laadstroom meer, die er eerder nog wel was met de oude accu.
Het schijnt dat een kapotte accu vervangen door een goede nog wel eens wil leiden tot een kapotte spanningsregelaar/gelijkrichter.
Dat lijkt nu gebeurd te zijn.
Nu wacht ik op een nieuwe.... Staat in backorder...
Stromtrooper

Re: Accu ineens leeg?

Bericht door Stromtrooper »

En dan ben je zomaar....200 euro verder!! (of zoiets)

Maar een motor die niet start degradeerd dan lager dan een fiets...

dus flappu tappen... als tie weer bromt :-)} is alles weer vergeten en vergeven..
Pommetje

Re: Accu ineens leeg?

Bericht door Pommetje »

Weer even een update.
Ik heb een nieuwe gelijkrichter geplaatst. Daarmee heb ik 275 km gereden en toen was de accu weer leeg......
De laadspanning bij draaiende motor is wel degelijk afhankelijk van het toerental maar altijd onder de 12V.
Nu wordt het dus regelrecht kutwerk: zoeken waar de stroom verdwijnt. Ik ga maar eens beginnen met opnieuw (!) meten hoeveel volt er van de dynamo komt op elk van de 3 fasen. Mocht het toch de dynamo zijn dan heb ik misschien voor niets een gelijkrichter (200 euro) en accu (80 euro) gekocht... Maar aangezien ik toen ook eerst gemeten heb voor ik iets verving lijkt het wel of het probleem steeds iets anders wordt..
Pommetje

Re: Accu ineens leeg?

Bericht door Pommetje »

En weer verder.
De dynamo geeft 70V bij 5000 tpm over 2 van de 3 spoelen. De derde geeft zo'n 40 V.....
De weerstand van alle spoelen is wel gelijk.
Vandaag de dynamo open gemaakt... Op het kopse kantje van de een van de 16 wikkels is een klontje van waarschijnlijk gesmolten plastic te zien. Ik heb het eraf gehaald en nu zit daar een gaatje. Dat spoeltje is ook behoorlijk zwart. Dat moge duidelijk zijn: de dynamo is een beetje kapot. Vandaar dat ik 12,4 V bij 5000 tpm meet over de accu, denk ik zo. Net niet genoeg. Zonder licht met een volle accu houdt hij het dan ook zomaar 300 km uit. Klote. Nou moet ik een nieuwe stator kopen. En hopen dat ze mijn gelijkrichter, die waarschijnlijk ten onrechte vervangen is, terug willen nemen. Hij heeft maar 275 km dienst gedaan tenslotte.
LYNX

Re: Accu ineens leeg?

Bericht door LYNX »

Zit hier met de zelfde symptomen,
6 maand geleden nieuwe accu geplaatst wegens steeds lege battery, ondanks gebruik van druppellader
Nu weer vantzelfde battery te pas en te on pas meestal on pas leeg, heb al dikwijls battery booster op gezet die ik ganse dagen meezeul in de zij koffers.
Maar nu helpt dit ook niet meer, strom blijkt dus de geest gegeven te hebben.
Wat zou het kunnen zijn, dynamo ,accu of nog iets anders?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Accu ineens leeg?

Bericht door Iron Horse »

Meten is weten, dus WPH erbij en diverse waardes meten. Kan de dynamo zijn zoals hierboven al beschreven, maar ook de gelijkrichter.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie