Afstellen hoogte koplampen i.v.m. Xenon

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Vstrom-zwolle

Afstellen hoogte koplampen i.v.m. Xenon

Bericht door Vstrom-zwolle »

Hallo allemaal,

Ik heb vanavond mijn setje xenon binnen gekregen en wil deze morgen gaan monteren.
Op mijn vorige motor had ik dit ook zitten en ik wil niet meer zonder...
Echter zorg ik er wel voor dat ik tegenliggers niet verblind, dus stel ik de koplamp altijd laag af.
Bij mijn vorige motor zaten er twee grote afsteldoppen waarmee ik het licht makkelijk niet beneden kon bijstellen, maar bij de strom kan ik ze niet zo 1,2,3 vinden...
Kan iemand mij vertellen hoe ik ze kan bijstellen??

Groeten van Frank.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7555
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Afstellen hoogte koplampen i.v.m. Xenon

Bericht door Iron Horse »

Volgens mij is Xenon verlichting per 1 mei 2009 op motoren verboden. Correct me if I'm wrong. Pittey for you.... ;-)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5044
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Afstellen hoogte koplampen i.v.m. Xenon

Bericht door Sparkle Black Peter »

ZIE HIER;
Eisen verlichting voertuigen aangescherpt
Per 1 mei worden nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd.

In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR.

Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

De bovengenoemde regels zijn onderdeel van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Regeling voertuigen.

Een overzicht van de wijzingen is ook te raadplegen op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bij het onderwerp ‘Verkeersborden en verkeersregels’: Wijzigingen per 1 mei 2009.
Complete tekst zie;
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 244740.pdf

(bron: politieinfo.nl)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Plaats reactie