Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Jokapo

Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Jokapo »

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen Bi-Xenon en Dubbel-Xenon.

Wat zijn de "eventuele" voordelen van d 1 ten opzichte van de ander?

Greets J
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Wullebolle »

Xenon (gewoon) = Xenon dimlicht + klassiek halogeen grootlicht edit>> samen ingebouwd in hetzelfde lampebolletje
Bi-Xenon = Xenon dimlicht + xenon grootlicht (mbv verschuivend kapje binnenin) edit>> samen ingebouwd in hetzelfde lampebolletje
"Dubbel Xenon" = veel gebruikte term bij motoren met TWEE (vandaar 'dubbel') lichtarmaturen waarin Xenon zit.
Laatst gewijzigd door Wullebolle op di 12-05-2009, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Spooky Action At A Distance !
Jokapo

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Jokapo »

Maar wat als je dus een dubbele armatuur hebt zoals op de vstrom en je besteld dus dubbele xenon heb ik dan 1 set over??
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Wullebolle »

euh ...

Een VStrom heeft 2 armaturen, met elk een H4 lamp.
Die H4 lamp heeft 2 ingebouwde gloeispiralen: 1 voor grootlicht + 1 voor dimlicht.

Wil je Xenon op je VStrom dan is de klassiek ombouw:
De 2 standaard halogeen lampen type H4, vervangen door 2 Xenon lampen type H4.

Daar heb je voor nodig:
2 balasten + 2 lampen + 2 kabelsets.
Een veelgebruikte (dubbel)set is die van Pilot http://www.pilotxenon.com" onclick="window.open(this.href);return false;, de Pilot Pro Line Duo Set. (voor autos, of motoren met 2 armaturen)

De stekker die nu op je klassieke H4 lamp zit (bij een VStrom zijn dat dus 2 stekkers) plugt uiteindelijk in het uiteinde van de xenon kabelset (ook hier 2 dus) . de xenons gaan in de armaturen, de kabels en de balasten moet je in je kuip wegwerken. Als je de kuip eraf kan halen, heb je genoeg kennis om de rest ook te kunnen.
Bij gebruik van xenon moet je er wel aan denken dat de opstartfase van zo'n lamp toch een 10 seconden duurt. Opbouwen ontladingsboog op hoogspanning.
Pas na 10 seconden is de boog stabiel. Je motor starten doe je dan na die 10 seconden. Zoniet, loop je het risico dat door het starten het voltage zover inzakt dat de xenonboog wegvalt en je lamp niet brandt. Snachts is dat goed zichtbaar, overdag echter niet. Altijd checken of je xenon brandt mbv ramen/vitrines/weerschijn op autokofferdeksels, of ff je hand ervoor houden. Ook bij het accidenteel stilvallen aan een kruispunt, moet je dit nakijken.


Wat jij volgens mij dus bedoelt met dubbelxenon, is:
ofwel een set met 2 balasten/lampen/kabelsets
ofwel de Bi-Xenon lamp. (deze met dimxenon & grootlichtxenon, die met het schuivende kapje), waarvan je er dan 2 nodig hebt.
Informeer je dus goed bij je dealer, zodat je effectief 2 lampen en 2 balasten hebt, en niet 1 of 4 .... O:-)
Spooky Action At A Distance !
Jokapo

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Jokapo »

linkje

Op deze link kan je voor een dubbele kit dus kiezen uit Bi-Xenon of Dubbel-Xenon daar wil ik het verschil in weten.

Heb hen ook al een vraag gemaild dus is even wachten op antwoord.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Wullebolle »

Afgaande op de link
lijkt het me dat met dubbelxenon bedoeld wordt dat in EEN lampebol, 2 Xenonbuizen zitten: 1 voor dimlicht en 1 voor grootlicht.
Dit in tegenstelling tot de Bi Xenon, waarin maar EEN xenonbuisje zit maar waar de grootlicht/dimlicht omschakeling verzorgd wordt door een servogestuurd kapje dat verschuift. Klinkt logisch ...


(foto van 2 ballasten en 2 kabelsets, is photoshopgewijs verdubbeld, en dat geeft niet veel vertrouwen)
Spooky Action At A Distance !
Jokapo

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Jokapo »

je had geloof ik gelijk dit was nl hun antwoord:

De dubbel Xenon heeft 2 lampen per lampvoet, en dus ook 2 ballasten per lamp. Als je dus 2x H4 hebt, krijg je dan totaal 4 ballasten. Op een motor is de ruimte vaak enigszins een probleem, ik zou H4 Bi-Xenon aanraden

greets jorgen
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Wullebolle »

4 ballasten ... :shock:
in een Auto ja, maar in een VStrom :frusty:

Anyway,
Alles klaar en duidelijk.
Succes met je keuze en het inbouwen .. :bye:
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Redhead »

De H4-3 XENON lamp voor groot/klein licht heeft een mechanisch bewegende buis om de lamp, die heen en weer schuift. :mrgreen:

Afbeelding

Let op voor welk type je kiest.

H4-1 is een xenon lamp
H4-2 is een dubbele lamp, een is xenon lamp, de tweede is een halogen lamp
H4-3 is een telescopic xenon lamp,gewoon met de licht-schakelaar voor groot en klein licht. :mrgreen:
H4-4 is een vaste dubbele xenon lamp

Op de site van Motorsticker staan de sets te koop. http://www.motorsticker.nl/product/1782 ... 3godWBnWYw

Wellicht weer iets om een gezamenlijke inkoop te doen. (we hebben goede ervaring met dit bedrijf. velgsticker-inkoop) :mrgreen:
Hamlap

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Hamlap »

ben daar wel voor in

Groeten willem jan
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Bacchus »

Nu is bovenstaande link een setje zonder ballast. Geintje kost 3 tientjes. Maar heb ik daar voldoende aan? In de link er boven staat een set met ballast voor 100 euro. Wat is er nodig om een mooi setje Xenon in je V-strom te hebben?
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Xavier »

Omdat de V-strom 2 lampen heeft, heb je 2 ballasten nodig (zijn eigenlijk een soort starters, xenon heeft veel power nodig om de lampen te starten geloof ik) en 2 xenonlampen. Eigenlijk dus een gewone autoset, die meestal relatief ook nog eens goedkoper is dan de vaak aangeboden -enkelvoudige- motorsets. M.i. verschilt een motorset alleen in het aantal ballasten/lampen, het is niet trillingsbestendiger o.i.d. Let wel op dat je bij voorkeur de kleinere -meestal noemen ze die 'slim'- ballasten neemt, die zijn eenvoudiger weg te werken, half zo groot (platter). Verder is het allemaal redelijk plug and play, het allemaal netjes wegwerken is de grootste klus! Qua setjes: kijk eens op marktplaats of ebay. Ga je voor kwaliteit/garantie dan ben je meestal aangewezen op de Pilot sets, die zijn een stuk duurder. Persoonlijk heb ik een set van rond de € 85,-, die doet het prima (vrijwel dagelijks gebruik).

En dan natuurlijk de keuze tussen xenon/bi-xenon/etc. en de kleur lamp. Ga niet boven de 8000K, dan worden het licht paarsig (leuk voor een showfiets, niet praktisch) en ik dacht dat dit ook niet is toegestaan. Rond de 4300K geeft meestal het beste wit/meeste lichtopbrengst, de meeste mensen kiezen dacht ik voor 6000K, blauw/wit. Correct me if I'm wrong.....
GSA1200
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Redhead »

Voor de DL-650 gaat mijn voorkeur uit naar de autoset. We hebben twee lampen nodig voor de V-strom.
Afbeelding
Maar de vraag is of de lengte van de Bi-xenon in onze motor past?

Ik zal de vraag eens stellen aan Motorsticker en ook wat gezamenlijke inkoop voor voordeel oplevert.

gr. Martin
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Wullebolle »

Als je in een Strom xenon inbouwt, moet je dan ook niet een aan/uit schakelaar bijzetten?
Bij het op contact zetten gaat normaal gezien ook het licht en dus ook een xenon aan.
Maar wanneer je nu de motor start, trekt de starter zoveel stroom, dat het voltage inzakt en de xenonbogen veelal onderbroken worden. Als je dan geen aan/uit
knop hebt kun je de xenon niet opnieuw opstarten ....
Op mijn vorige motor XJ900S had ik xenon ingebouwd, en daar moest ik dus eerst starten en dan pas de koplamp aansteken met de lichten-aan/uit knop. Ook als je accidenteel es stilviel aan een kruispunt (kan gebeuren), was na het opnieuw starten van de motor, de xenon uitgevallen, en moest je die weer met de lichtschakelaar in gang steken.
iemand ervaring mee?


Er is plaats genoeg in een DL om massa's balasten weg te werken. De linker paneel van de kuip heeft onderaan aan de binnenkant een soort" vakje", In het rechterpanneel zit op dezelfde plek het koelwatervat. In dat "vakje" past vanalles, en zeker een set balasten.
Spooky Action At A Distance !
HRV

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door HRV »

Toen ik mijn motor kocht zat er al Xenon in.
Daar had ik veel problemen mee. 1 lamp deed het al niet en de ander hield er ook al snel mee op. Ook inderdaad problemen dat hij bij het starten uitviel, maar switchen tussen grootlicht / normaal loste dat meestal op.

Ik heb de ballasten vervangen (geen slim meer, er zit meeeeer dan genoeg ruimte in de kuip) en het probleem is verholpen. Ik heb sindsdien nooit meer opstartproblemen met de lampen gehad.
Met ander woorden, het ene of het andere materiaal maakt heel wat uit.

Geen idee hoe lang deze meegaan natuurlijk, maar dat zien we dan wel weer. Voor 21 Euro per ballast doe ik niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Redhead »

OK, er is bericht terug van Wouter/Motorsticker.nl

Hij is erg benieuwd naar de belangstelling en is in voor een nette korting.
Oplopend tot 40% bij voldoende aantal.

Wouter is nu met vakantie maar zal bij terugkomst, afhankelijk van jullie animo een voorstel doen. :mrgreen:
Ik heb er vertrouwen in.

Nieuw inkoop-draadje dus. :mrgreen: V-Strom marktplaats /// gezamenlijke inkoop

gr. Martin
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Wullebolle »

Bij motorsticker is het 100€ voor een dubbele set, met H4 xenon/halogeen + balasten.
Met wat korting .... wordt dat heel interessant. :D
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Bacchus »

N.a.v. het topic voor de gezamelijke inkoop:
Wat is het verschil nu in licht tussen de H4-4 lampen en de Bi-Xenon? Wa is aan te raden qua lichtopbrengst?

Waar zitten de ballasten bevestigd? Dit gezien ik achter de zijkap al een Nautilus heb zitten.

Ik lees in het topic dat er een aparte schakelaar moet zijn voor de Xenon, klopt dit?

Oftewel, is er een duidelijke Q en A over het installeren van Xenon op je V-strom? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zeker gezien ik niet heel technisch ben :D
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door PvdBogaard »

Heb net mijn oude Xenon setjes vervangen door nieuwe. Kom zaterdag naar de Veluwerit en je kan zien hoe ik het heb opgelost.
Wils

Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon

Bericht door Wils »

Afbeelding...Toevallig heb ik afgel. zaterdag xenon gezien in koplamp units van een zwarte Dl100... (bio hazzard was het geloof ik.. :) )
Het waren originele Suzuki xenon lampen dacht ik begrepen te hebben...Afbeelding
Zag er heeeeel erg mooi uit! :D
Misschien wel iets voor mijn mooie Strom.... O:-)
Plaats reactie