snelheidsmeter defect

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

snelheidsmeter defect

Bericht door Jan1966 »

Toen ik vandaag naar huis reed stopte plotseling de snelheidsmeter er mee. (DL 650 van juni 2004 met 5400 km op de teller)

Wel sloeg hij af en toe nog een stukje uit.

Na uitschakelen van het contact en weer inschakelen draaide de snelheismeterwijzer wel, zoals gebruikelijk, helemaal naar rechts en weer terug.

Toen ik weer ging rijden deed de snelheidsmeter het nog steeds niet.

Is iemand bekend met dit fenomeen?

Groeten van Jan
Random Hero

Bericht door Random Hero »

Misschien dat de snelheidssensor stuk is. Gewoon even langs de dealer, met zo'n nieuwe fiets moet zoiets gewoon onder de garantie vallen, dunkt mij.
Biker

Bericht door Biker »

Da's mooi want dan kun je ook niet meer te hard rijden!!
W-Strom

Bericht door W-Strom »

biker schreef:Da's mooi want dan kun je ook niet meer te hard rijden!!
Of juist veels te snel :lol: :wink: !!!

Wesley
jeroenR

Oook mijn snelheidsmeter werkt niet meer!!

Bericht door jeroenR »

Ik heb het zelfde probleem nu ook!! Na een heerlijke rit ineens geen snelheids-indicatie meer :( Best lastig als je nog een stukkie terug moet rijden en daar ook een stukje trajectcontrole tussen zit!!
De volgende dag meteen naar de dealer. Aldaar aangekomen, probleem uitgelegd, besloot de snelheidsmeter tijdens stilstand zelf maar eens actief te worden, driftig ging hij van ruststand naar bv 60 en weer in rust enz. enz.... (terwijl de monteur meekeek)... :?
Kwam mooi uit, had de indruk dat ze mijn verhaal niet echt konden geloven!!!
Monteur stukje gereden, maar ook hij kwam tot de conclusie dat er iets niet in orde was (duurt dus even voor monteurs je geloven/ door hebben). Volgens hem was het de tellerset zelf waar het probleem in zou zitten. Het gedeelte in de naaf schijnt namelijk alleen maar een soort van oog te zijn en de draad die van de naaf naar de teller loopt is een combinatie van electrische draden die signalen van de naaf doorgeven aan de teller. Kortom, te technisch voor mij maar begreep dat dat dus schijnbaar iets is dat (bijna) nooit kapot kan gaan.
Na een kort telefoontje met Suzuki NL is er afgesproken dat er een nieuwe tellerset onder garantie-voorwaarden opgestuurd gaat worden en dat de oude vervangen gaat worden. Daar ben ik opzich wel blij mee, maar ben wel benieuwd of het nu verholpen is!
Als dat zo is, dan horen jullie het.
Bijna vergeten te vertellen: Suzuki NL vroeg via de dealer wel aan mij of ik bij verkoop van de motor wel zo eerlijk zou willen zijn om de juiste kilometerstand door te geven... Bij vervanging van de tellerset staat hij namelijk weer op 000000!!!!! 8) :lol: :twisted:
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Bericht door Jan1966 »

Bij mij is het probleem vanzelf overgegaan en nooit meer terug gekomen.
Vreemde zaak.
jeroenR

Deel II

Bericht door jeroenR »

Hier dan maar deel II in het mistige gebeuren rond de defecte snelheidsmeter...

Afgelopen donderdag is er een nieuwe tellerset gemonteerd, leuk detail... hij zou ongeveer €500,- kosten volgens de dealer!! (Best fijn dat je nog garantie hebt!!)
Na een half uurtje werk zat hij erin, de monteur de deur uit om te testen en wat denk je?????
Niks, noppes en nada... geen beweging in de wijzer te krijgen!! Opnieuw bellen met Suzuki Nederland leverde een nieuwe afspraak op om van de week een nieuwe sensor in het voorwiel te laten monteren. Dat zou het ECHT moeten zijn... De monteur stond voor een raadsel, evenals de techneut bij Suzuki.
Laten we hopen dat alles van de week dan weer werkt.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Die sensor/pulsgever kun je gewoon testen, de beschrijving daarvoor staat uitgebried in het werkplaatshandboek. Dus als die blijkt defect te zijn heeft de garage z'n werk niet goed gedaan en had men niet eerst een tellerset hoeven te monteren. Beter had geweest dan eerst de sensor/pulsgever te testen. Maar misschien mis ik wel info om zo te oordelen........ :wink:

Zie hier het voorbeeld:

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
jeroenR

Bericht door jeroenR »

Je hebt helemaal gelijk dat ze beter eerst de sensor hadden kunnen testen.
Mij is verteld dat als de motor stil staat er geen impulsen worden doorgegeven vanaf de sensor. Bij mij bewoog de naald van de snelheidsmeter driftig heen en weer bij stilstand dus volgens de monteur kon het niks met de sensor temaken hebben.....
Aangezien ik een "leek" ben en twee linker handen heb neem ik dat meteen aan van de betreffende monteur.
Morgen is de grote dag, dan gaat de nieuwe sensor geplaatst worden... even afwachten dus.
Plaats reactie