"Overactieve" kilometerteller

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LuBra
DL1000 berijder
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 08-06-2008, 17:28
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000A (tot 27-6-2014 een DL650)
Woonplaats: Montfoort

"Overactieve" kilometerteller

Bericht door LuBra »

Reeds enige tijd voor het behalen van mijn A-tje in mei dit jaar was ik al aan het rond snuffellen op internet voor het zoeken naar de voor mij ideale motor. Zo kwam ik ook op dit forum terecht wat me mede over de streep heeft getrokken om over te gaan tot aanschaf van de V-Strom DL650. En nu na een kleine 10K aan hoofdzakelijk woon/werk kilometers nog geen draad spijt. Een heerlijke machine en nog lekker zuinig ook. Alhoewel 1 op 26 zoals ik hier heb gelezen ga ik niet halen hoor :roll:.

Maar afgelopen donderdag deed mijn kilometerteller een beetje spastisch :? . Sprong tijdens het rijden alle kanten op om vervolgens er helemaal mee te stoppen. Ben nog even aan de kant gaan staan om het contact uit te zetten. Bij het weer aanzetten wordt het dashbord weer gereset (denk ik), maar geen resultaat en nog steeds nada! Echter de volgende ochtend was de teller weer volledig actief en deed zowel naar het werk toe als weer naar huis alsof zijn neus bloede. Mijn motortje slaapt iedere nacht buiten onder een hoesje. Het zou met vocht te maken kunnen hebben alhoewel ik denk dat ze daar toch tegen zouden moeten kunnen.

Heeft iemand ook deze ervaring?

Groetjes, Luc
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: "Overactieve" kilometerteller

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi Luc,

Ik heb niet de ervaring met een ´op hol geslagen´ KM-teller. Maar ik heb 'm wel eens uit elkaar gehaald om een gearindicator in te bouwen. Vocht in de teller lijkt mij sterk. Deze zit namelijk met 100.000 :lol: schroefjes vast. Wat zou kunnen is dat de stekker los zit/heeft gezeten. Alle stekkers van het instrumentarium in de cockpit komen samen bij één punt. (centraal contact) Deze is weer met één stekker verbonden met de motor. Om hier bij te kunnen moet je je motor bijna ontleden. heel de voorkant moet eraf.
Afbeelding
Rechts op de foto zie je een dikke kabel lopen. Hier zit een stekker aan met alle contacten van de cockpit. Misschien zit die van de KM teller los.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
LuBra
DL1000 berijder
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 08-06-2008, 17:28
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000A (tot 27-6-2014 een DL650)
Woonplaats: Montfoort

Re: "Overactieve" kilometerteller

Bericht door LuBra »

Dank voor je reactie Peter!

Ziet er allemaal heel ingewikkeld uit en als ik je foto een goed bekijk zijn dat omgevingen waar ik me niet aan ga wagen :oops:.

Vandaag weer een kleine 150 km gereden zonder dat de teller weigerde, dus mag hopen dat het een eenmalige hik in de verbinding was.

Groet Luc
Wimmus

Re: "Overactieve" kilometerteller

Bericht door Wimmus »

Mij is vorige week hetzelfde overkomen. Op weg naar huis had mijn snelheidsmeter ook plotseling besloten om aan een hip-hop carrriere te beginnen.
Hij sloeg alle kanten op, als een geigenteller die bij een in Tjernobyl gekweekt kropje sla wordt gehouden. :schater:
Grappige ervaring trouwens om met 200KM/U door een 30KM zone te rijden :o)
Ik was toch al van plan om de strom te ontleden om hem weer toonbaar te maken voor de zomer (zie ook sfeerfoto; lang leve de Hammerite!), dus daarbij ook alle kabelverbindingen tot aan het blok schoongemaakt en ingespoten met contactspray.
Afbeelding
Ook het dashboard volledig ontleed (inclusief de 100.000 schroefjes van Peter die bij zorgvuldig natellen op 8 uitkwamen :o) ) en de printplaat gecheckt/schoongemaakt, alhoewel er niet echt vuil op zat.
De rest van het instrumentarium op het dashboard werkte trouwens wel gewoon, dus wat overbleef was de sensor die op het voorwiel zit, maar die zit ingegoten dus ik had me voorgenomen om daar na het weekend maar even voor langs motoport te rijden.
Echter, toen ik gisteren van de camping naar huis reed hield de snelheidsmeter op een gegeven moment op met zijn spastische breakdance en gaf keurig de de daadwerkelijk (naja, daadwerkelijk?) gereden snelheid aan. Dit was dus grofweg na zo'n 120KM rijden.
Ik vermoed dat de sensor in het voorwiel gewoon tijdelijk ongesteld was, hoewel ik geen rode sporen op m'n velg heb aangetroffen en ook geen aanwijzingen in het instructieboekje heb kunnen vinden die ten aanzien van voornoemde sensor het gebruik van absorberend materiaal met vleugels adviseren.

Conclusie / advies voor toekomstige ervaringsdeskundigen:
Rij er eerst gewoon 100 tot 200 KM mee door alvorens je portemonnee lek te laten prikken bij de motorzaak; grote kans dat het vanzelf weer ophoud.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: "Overactieve" kilometerteller

Bericht door Framomile »

Ik snap dat je je best kunt vergissen in een paar schroefjes Peter maar er 99992 naast te zitten is dat niet wat overdreven :mrgreen: .

Wel stoer trouwens Wimmes. laat je hem zo kaal voor de zomer? :o)

Gr Franc
Wimmus

Re: "Overactieve" kilometerteller

Bericht door Wimmus »

Framomile schreef:Ik snap dat je je best kunt vergissen in een paar schroefjes Peter maar er 99992 naast te zitten is dat niet wat overdreven :mrgreen: .

Wel stoer trouwens Wimmes. laat je hem zo kaal voor de zomer? :o)

Gr Franc
Nee, heb hem maar gewoon weer aangekleed; ziet er anders niet uit, alsof je op een tochtige koe aan het rijden bent :mrgreen:

Heb trouwens ook te vroeg gejuicht. Toen ik gisteren naar huis reed, begon hij halverwege de rit weer te flipperen :(
Ik ga nog ff de diverse fora afstruinen naar tips van (voormalig) lotgenoten en anders zit er niks anders op dan vrijdag ff langs de motordealer te rijden.
Vind het net ff te gewaagd om in de blind een nieuwe voorwiel sensor te bestellen en die er op te zetten; wie weet ligt de oorzaak toch ergens anders en zo'n sensor zal waarschijnlijk ook niet al te goedkoop zijn.
Wimmus

Re: "Overactieve" kilometerteller

Bericht door Wimmus »

Snelheidssensor was toch overleden, dus bij Motoport een nieuwe besteld: kostten 146,- (auwwww) Was er binnen 4 dagen.
Heb hem er gisteren opgesleuteld en kan weer zien hoe hard ik ga. :-)}

Ik heb tijdens het vervangen wat foto's gemaakt en zal hier binnenkort ff een verslagje over posten in het kader van "Klussen met kijkers"
Plaats reactie