koppelen 3e remlicht aan bestaand bedrading

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Tuke

koppelen 3e remlicht aan bestaand bedrading

Bericht door Tuke »

Uhmmm... deze a-techneut vroeg zich af of iemand suggesties heeft voor de wijze waarop ik een 3e remlicht (in koffer verwerkt) kan koppelen aan de bestaande bedrading van de V-strom.

Ik dacht gewoon bij één van de draadjes naar het remlicht er aan draaien (heb je ook van die mooie plastic dingetjes voor (naam even vergeten). Vroeg me alleen af welk van de drie draadjes naar de lampjes voor het remlicht is :oops:
Biker

Bericht door Biker »

Dat is gaaf een derde remlicht op de motor!! Ik vraag me wel af waar jij dan je tweede remlicht hebt zitten???
The V

Bericht door The V »

Biker is scherp!!! :wink:
Biker

Bericht door Biker »

Klopt maar dat komt omdat ik vanochtend al wakker was voordat ik opstond. Is het trouwens wettelijk toegestaan een 2e remlicht op de motor? Ik denk zelf van wel.
Random Hero

Bericht door Random Hero »

In artikel 5.4.51 lid 1 onderdeel f van het voertuigreglement staat:
Motorfietsen moeten zijn voorzien van een of twee remlichten indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975.
The V

Bericht door The V »

Ik had het niet beter kunnen citeren! :D
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

biker schreef:Dat is gaaf een derde remlicht op de motor!! Ik vraag me wel af waar jij dan je tweede remlicht hebt zitten???
In je achterlicht :lol: ? Kijk maar op de tekening van het werkplaatshandboek pag. 29. (Ik heb het nog niet in de praktijk gecontroleerd. Want het zou in tegenstelling zijn met een ander topic waarin een led achterlicht problemen gaf.) Zo te zien zijn het 2 combielampjes van 21/5 Watt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 16-01-2005, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Nog een ander plaatje uit het bedradingsschema. Daarin staan duidelijk 2 lampen. :lol:.

Afbeelding

Zo te zien moet je dus dus B/W (zwart/witte?) mindraad van de accu en de W/B (wit/zwarte?) draad hebben die van de remschakelaar komt. Dat is hier niet te zien maar wel op het bedradingsschema van de DL650 dat je kunt downloaden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Biker

Bericht door Biker »

Oke Rob ik geef me gewonnen het wordt dus een echt 3e remlicht!!
Tuke

Bericht door Tuke »

@biker: kwestie van goed tellen :lol:

@ IH: bedankt voor de info... ga van de week ff kijken voor stekkertjes e.d. kan ik een nette aftap verbinding maken. De lampen en draden lijken me makkelijk bereikbaar bij de V-strom.

Stephan
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

biker schreef:Oke Rob ik geef me gewonnen het wordt dus een echt 3e remlicht!!
Je hebt ook wel gelijk, want het is dan meer een derde remlamp dan een remlicht. Maar dat was dan ook alleen voor de fun.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Real Biker

Bericht door Real Biker »

Ik dacht dat het stekkertje aan de linkerkant van het zadel
voor het derde remlicht was bedoeld.:roll:
(te zien als zadel verwijderd is / steekt uit kabelboom t.h.v. duo-sit)
Kan het ook helemaal fout hebben, maar waar is het dan wel voor :?:

Grt, Ptr
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Dat heb ik ook gezien, maar kan daar niet direct iets van in de schema's vinden, dus had ik het nog maar niet vermeld. Zover ik het kan zien is dat ook maar verbonden met 1 draad. Een kwestie van meten dus. Dat blijft het altijd natuurlijk, want meten is weten. Dat is trouwens ook de stekkerverbinding waarover eens een storingsmelding over geschreven is. Die zou bij sommige motoren verkeerd geplaatst zijn en kunnen doorslijten, met kortsluiting als gevolg. (Of iets anders, maar dat weet ik niet meer precies)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Biker

Bericht door Biker »

He die motomalibu ik en ik denk ook andere zijn wel erg benieuwd of jouw elejktriche deel op de motor nog allemaal werkt alsook je 2e danwel 3e lemlicht? :?: :idea:
Tuke

Bericht door Tuke »

Ik ben ook benieuwd....
maar ben er nog niet uit hoe ik de verminding wil maken. Iemand gaf het advies een relais te gebruiken. Hoewel ik dat één keer heb gedaan om m'n 2e dimlicht van de fazer 600 bij te schakelen, moet ik even diep nadenken hoe dat ook al weer in elkaar steekt :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Een relais is alleen dan nodig wanneer de stroom door de zekering van de remlichten zou worden overschreden door bijschakeling van het extra remlicht. In dat geval moet die dan apart worden afgezekerd. Anders kun je hem gewoon met een aftakkingsklem per draad parallel schakelen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb eens gegeken wat er allemaal op staat aangesloten. Volgens het boekje is het een 15 Amp zekering waarop de richtingaanwijzers, rem- en achterlicht(en) en instrumentatieverlichting op zijn aangesloten.

Het gaat dan standaard om:
  • Richtingaanwijzers 4 x 21 Watt ingeval van inschakeling alarmfunctie.
  • Remlicht 2 x 21 Watt
  • Achterlicht 2 x 5 Watt
  • Instrumentverlichting en indicatielampjes zijn LEDs en die verbruiken erg weinig.
Dat geeft dan (4x21)+(2x21)+(2x5)+(een beetje)=136 plus de LEDS is afgerond 145 Watt. 145 Watt gedeeld door 12 Volt geeft een stroom van ca. 12 Ampere.

Sluit je er nog een extra remlicht van 21 Watt bij aan dan wordt de optelsom 166 Watt gedeeld door 12 Volt is 13,8 Ampere. Dus er vanuitgaande dat je er verder niets meer op aansluit en dat dit de situatie is dat alle stroomverbruikers continue aangesloten zijn en dat is meestal niet het geval, kun je dus gewoon parallel een verbinding maken.

Maar daarbij moet ik wel een kanttekening maken.
De Wattages zijn opgegeven bij 12 Volt. Die accuspanning kan tijdens het opladen meer dan 14 Volt worden. (Meestal 14,2 Volt. Oplaadspanning ligt tussen de 14 en 15,5 Volt) In dat geval kan de stroom die door het totale circuit dus evenredig veel hoger worden. In dat geval zou de stroom door de zekering boven de 15 Ampere kunnen komen.

Ik zou het dus of eerst (met draaiende motor!) even goed uittesten met alle stroomverbruikers ingeschakeld of toch even advies inwinnen bij de dealer. Als je helemaal op safe gaat plaats je dus een relais, maar dat maakt het er ook niet gemakkelijker op. Hoe had Biker hem dan eigenlijk aangesloten?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Biker

Bericht door Biker »

Het is heel simpel: Als je hem zo aansluit weet je het zo, als hij gaat roken en stinken is het niet goed!!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Jij werkt zeker bij de brandweer? :lol: En neemt een brandblusser onder je zadel mee. Ik ga liever iets onderbouwder met elektrische circuits om. Meten is weten. Wat jij doet is meer een destructief onderzoek in geval dat het fout gaat. :shock: Nu zit er gelukkig een zekering tussen die in geval van nood de geest geeft, maar als je op die manier alles test kan je dat in het slechtste geval ook een kabelboom kosten en dan is het een heel dure test geworden. (Dus ook niet zondermeer (lees NOOIT) een grotere zekering plaatsen van bv 20 Amp)

Maar om op de vraag terug te komen, had je em dan niet op de Strom aangesloten? Kwam die koffer van een andere fiets misschien. Want dan is het antwoord namelijk snel gegeven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Harry

Bericht door Harry »

@ IH
Geplaatst: Do Jan 27, 2005 10:54 pm Onderwerp:


Maar daarbij moet ik wel een kanttekening maken.
De Wattages zijn opgegeven bij 12 Volt. Die accuspanning kan tijdens het opladen meer dan 14 Volt worden. (Meestal 14,2 Volt. Oplaadspanning ligt tussen de 14 en 15,5 Volt) In dat geval kan de stroom die door het totale circuit dus evenredig veel hoger worden. In dat geval zou de stroom door de zekering boven de 15 Ampere kunnen komen.
Wellicht moet je ""de wet van Ohm" er nog eens bijpakken.
Als de spanning stijgt, gaat de stroomsterkte NAAR BENEDEN :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik begrijp je redenatie. U=IxR en I=P:U. Je hebt echter geen gelijk door een denkfoutje. Jij rekent waarschijnlijk als volgt 21 Watt gedeeld door 12 Volt is 1,75 Amp en dus is dat bij 14 Volt 21 gedeeld door 14 is 1,5 Amp. Dat op zich klopt wel. Ik zal met behulp van die wet van Ohm dan ook "even" uitleggen hoe het werkelijk zit.

Het Wattage is afhankelijk van de spanning en de weerstand.
De weerstand is een vast gegeven. De spanning varieert, waardoor ook de stroom.

Voorbeeld bij een 21 Watt lamp zoals je remlicht.

Vermogen is 21 Watt bij 12 Volt. Er loopt dan dus een stroom van 21 gedeeld door 12 is 1,75 Amp. Nu moeten we weerstand uitrekenen want dat is dat vaste gegeven. Dat is R=U:I is 12:1,75 is ca. 6,86 Ohm.

Nu de vergelijking van de stromen bij de verschillende spanningen:

U is 12 Volt, R is 6,86 Ohm. De stroom is dan I=U:R is 12:6,86 is 1,75 Amp.
U is 14,2 Volt, R is 6,86 Ohm. De stroom is dan I=U:R is 14,2:6,86 is 2,07 Amp.
U is 15,5 Volt, R is 6,86 Ohm. De stroom is dan I=U:R is 15:6,86 is 2,26 Amp.

[Note: n.a.v onderstaande reactie, de werkelijke waarden liggen door diverse andere invloeden enigszins gunstiger. :wink: )

Dus weldegelijk een toename van de stroom. Vergelijk het maar met een tuinslang. Die heeft een vaste weerstand door zijn diameter en lengte. Als er weinig druk opstaat (de spanning) stroomt er weinig water doorheen. Verhoog je de druk dan loopt er ook meer water door. Verhoog je druk te veel dan klapt de tuinslang uit elkaar. Dus hoe hoger de spanning bij een gelijkblijvende weerstand des te hoger de stroom.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 28-01-2005, 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Harry

Bericht door Harry »

laten we even ""on Topic" blijven.

Voor de "die-hard" die alles wil weten, hier is een aardigehttp://www.ictbox.be/formules/wet_van_ohm.htm

Een lampje is geen vaste weerstand(waarde)
Auto en motorlampjes zijn ontworpen op basis van lichtsterke en levensduur, bij een breed spanningsgebied.

De spanningsregelaar zorgt dat e.a tussen bepaalde grenzen blijft, zodat de lampjes binnen dit regelgebied dezelfde lichtopbrenst blijven geven.

:idea: Is het 3de remlicht al in in werking :?:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het lijkt mij alleszins on-topic. Het kan misschien niet een ieders interesse hebben, maar dat mag. Waar het om gaat is of dat achterlicht er zo zondermeer kan worden bijgeplaatst zonder extra maatregelen. Je komt dan weleens van het een op het ander maar dit heeft er toch regelrecht mee te maken.

Dat een weerstandsdraad in een lamp in werkelijkheid niet een echte constante is leek me niet zo relevant aangezien het hier maar een paar procent scheelt die worden veroorzaakt door de samenstelling (legering) van het gloeidraadmateriaal, temperatuurstijging (=weerstandsverhoging) en verouderingsprocessen die o.a. uitdampen van delen van de legering veroorzaken enz enz.

Omdat mijn kanttekening in twijfel werd getrokken heb ik op eenvoudige wijze maar wel onderbouwd deze stelling uitgelegd. Dan heeft het geen zin zulke kleine afwijkingen daar in te betrekken.

Feit blijft en daar ging het om dat de stroom toeneemt met de verhoging van de spanning. En omdat bij de motor dat voltage in dit geval tot 15,5 volt kan oplopen moet je daar in je berekening rekening mee houden. Zou je het alleen bij 12 volt berekenen dan zou het in de praktijk dus weleens fout kunnen blijken te zijn.
Harry schreef:De spanningsregelaar zorgt dat e.a tussen bepaalde grenzen blijft, zodat de lampjes binnen dit regelgebied dezelfde lichtopbrenst blijven geven.
De spanningsregelaar zorgt ervoor dat de spanning tussen bepaalde grenzen blijft, maar de lichtopbrengst van de lampen verandert weldegelijk met de verandering van de aangeboden spanning. (Om dezelfde reden als eerder genoemde uitleg!) Alleen blijft het dan binnen de perken. De voornaamste functie van de spanningsregelaar is beveiliging tegen overspanning en -lading en zoals het woord al zegt de spanning reguleren.

Blijft de vraag of hij, het derde remlicht, reeds is aangesloten en hoe?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Biker

Bericht door Biker »

Iron Horse schreef:Jij werkt zeker bij de brandweer? :lol: En neemt een brandblusser onder je zadel mee. Ik ga liever iets onderbouwder met elektrische circuits om. Meten is weten. Wat jij doet is meer een destructief onderzoek in geval dat het fout gaat. :shock: Nu zit er gelukkig een zekering tussen die in geval van nood de geest geeft, maar als je op die manier alles test kan je dat in het slechtste geval ook een kabelboom kosten en dan is het een heel dure test geworden. (Dus ook niet zondermeer (lees NOOIT) een grotere zekering plaatsen van bv 20 Amp)

Maar om op de vraag terug te komen, had je em dan niet op de Strom aangesloten? Kwam die koffer van een andere fiets misschien. Want dan is het antwoord namelijk snel gegeven.
Hij kwam inderdaad van een andere fiets namelijk en van het soort die jouw ook al vele kilometers heeft rondgereden namelijk een bandit S 600. Overigens heeft mijn zwager hem toen aangesloten.....
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

biker schreef:Overigens heeft mijn zwager hem toen aangesloten.....
Vertel..............en hoe was dat dan gedaan, ik heb geen zin daarvan de schema's te gaan doorzoeken, alhoewel ik het werkplaatshandboek hiervan nog te koop heb liggen. Dus mogelijk dat ik me nog even laat verleiden. :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

@ Motomalibu

Is dat prachtige derde remlicht nu al aangesloten :?:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Biker

Bericht door Biker »

Op mijn bandit heb ik hem gewoon met een knijpstekkertje bijgeprikt op de plus en de min van de kabel van het remlicht en verder geen moeilijke formules enzoooo....
Plaats reactie