Bluevision

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Sander

Bluevision

Bericht door Sander »

Even een tip van mijn kant.
Heb in overweging xenon licht te nemen (binnenkort 30% korting bij motorport) omdat ik de "standaard" lampen niet voldoende licht opbrengst vind geven. Maar op aanraden van verkoper besloten eerst de bluevision te laten monteren en wat een gezicht!!! zeker een aanrader gelijk maar de stads verlichting aangepast zodat alles een coole witte uitstraling heeft!
Ik zeg niet dat het Beter is dan xenon ik heb simpelweg geen vergelijkings matriaal. maar volgens zeggen scheelt het niet al te veel.
in vergelijking met de standaard lampen is er zeker een heel groot verschil en loont het zeker de lampjes te wisselen! om de kosten hoef je het niet te laten.

2 lampen totaal 30 euries
2 stads lampen (bluevision) 4.99

xenon kan altijd nog.
dit ziet er gewoon veel beter uit als de standaard verlichting en veel beter zicht.
:P
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Bericht door Aad900 »

Dit lijkt me het proberen waard. Ik had in mijn SV650 Xenon ingebouwd en dat was echt super. Maar dat was alleen het dimlicht. Bij de V-Strom heb je 2 Bi-Xenon lampen nodig. En ik weet niet of dat wel zo fijn werkt oa met grootlicht signalen geven.
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Monsterman

Bericht door Monsterman »

Ik ben er ook over aan het twijfelen om xenon op de Wee te monteren maar ik heb schrik dat je de tegenliggers gaat verblinden omdat de koplampen van de V-strom nogal hoog staan.

Op mijn vorige motor (gsxr 600 k6) had ik ook xenon gemonteerd en daar kreeg ik nooit geen reacties van de tegenliggers dat mijn licht te hoog zou staan. Nu met de originele verlichting op mijn Wee is het al meermaals gebeurd dat de tegemoet komende auto's beginnen te flikkeren met hun lichten. Daarom heb ik wat schrik om xenon te plaatsen, als ik met de originele lampen als reacties van de tegenliggers krijg, wat gaat het dan met de xenon zijn.
Remko

Bericht door Remko »

Ik rij al jaren met de BlueVision, en/of zijn voorgangers, rond. Ik ga geen Xenon monteren!!!


Overigens mijn koplampen een fractie hoger dan goed afgesteld, dat scheelt enorm in de manier waarom een ander jouw lichten ziet!!! En zonder dat ik het tegenliggers moeilijk maak......


8) 8) 8) 8) 8)
Sander

Bericht door Sander »

ik zal eens proberen van de week een foto te plaatsen! je ziet dan duidelijk en hel wit licht. super gezicht 's avonds! 8)
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ik heb er vandaag ook Bleu-Vision lampen in laten zetten. Ik kon ze zelfs eerst uitproberen. Hieronder enige foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een hele verbetering t.o.v. de standaard lampen. De kleine lampjes zijn trouwens LED lampen.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Wils

Bericht door Wils »

Ik heb indertijd ook die Bl.vis. lampen gebruikt in de auto... en in m'n VFR....
Wat mij opviel... bij 10.000 km. lampen stuk.....
Vorig jaar voor m'n Strom 2 Philips lampen gekocht (van die lampjes die helder wit licht geven met een rode gloed er omheen...)
En wat gebeurt er 2 weken geleden..??
precies 10.000 km. mee gereden.. en er is alweer een v/d 2 kapot! :evil:
Toeval of niet... ik vind het toch vreemd.... :roll:
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Bericht door Xavier »

Ik wilde in de auto ook goed licht en heb een aantal jaar de dure philipslampen gebruikt (rond de 40 euro voor een set). En ik deel de ervaring: rond de 10.000 km gaat de 1e stuk, en dan kun je vaak wachten op de 2e. Nu na een aantal setjes weer gewone lampjes erin en in afweging om xenon in te bouwen, want de kosten daarvan heb ik denk ik vrij snel terugverdiend, setjes zijn zo rond de 100 euro.

Ik heb bi-xenon in de strom, en dat bevalt vooralsnog erg goed. Mocht ik ooit opnieuw inbouwen dan zou ik in overweging nemen gewoon xenon te nemen: dat grootlicht gebruik ik vrijwel nooit.
GSA1200
V-Strom Jopie

Re: Bluevision

Bericht door V-Strom Jopie »

Vanavond blue vision geplaatst en wat een verschil, veel helderder (is dat nederlands ??) licht.

Geen probleem als ze na 10K kilometers op zijn want ik rijdt niet meer dan 8000 per jaar, dus voorlopig effe doorgassen maar.
Remko

Re: Bluevision

Bericht door Remko »

V-Strom Jopie schreef:Vanavond blue vision geplaatst en wat een verschil, veel helderder (is dat nederlands ??) licht.

Geen probleem als ze na 10K kilometers op zijn want ik rijdt niet meer dan 8000 per jaar, dus voorlopig effe doorgassen maar.


Die van mijn zitter er nu ruim 25.000 in of op, wat is het eigenlijk.
Ik denk dat de Blue Vision het bij mijn vorige brommer ongeveer 60.000 heeft volgehouden....


Valt bij mij wel mee dus.

8)
Jokapo

Re: Bluevision

Bericht door Jokapo »

waar koop je dit bluevision??

en is het alleen voor de stadslichten of ook voor je dimlichten?
Remko

Re: Bluevision

Bericht door Remko »

Jokapo schreef:waar koop je dit bluevision??

en is het alleen voor de stadslichten of ook voor je dimlichten?


Bij de meeste motorboeren of bij BREZAN bijvoorbeeld.

Is het lampje van je dim en groot licht.


zoekze en vindze!!


8)
Buzzin

Re: Bluevision

Bericht door Buzzin »

Ik rijd ook al jaren met bluevision lampen in m'n auto en m'n Revere.
Nog niet in de strom, nog geen reden gehad om de huidige te vervangen.
(De strom geeft uit zichzelf al een bak meer licht als m'n revere)

Het lijkt er een beetje op dat ze iets minder lang mee gaan als gewone H4 lampen, maar dat vind ik zelf niet zo erg.
Vorig jaar meer als 20.000 gereden met de auto, en ze doen het nog steeds...
De lichtopbrengt is gewoon veel beter.
Overigens: bij auto's geldt dat je altijd 2 lampen moet vervangen, als 1 stuk gaat, krijg de tweede een opdonder, en ja, die gaat dan dus ook snel stuk. (waarom dat nou precies is weet ik niet, maar ervaring leert dat het zo is). Ik gok eigenlijk dat dit voor de Strom ook zal gelden...

Ik heb ze tot nu toe altijd bij Brezan gekocht voor de auto (in setje met stadslichtjes erbij) en bij halfords voor de motor, dit omdat die ze wel per stuk verkocht en brezan hier niet.
V-Strom Jopie

Re: Bluevision

Bericht door V-Strom Jopie »

Ik heb ze gewoon bij "dat zeg ik...." de Gamma gehaald.... :lol:
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Bluevision

Bericht door PvdBogaard »

Blue vision. Op de brommer van mijn vrouw gezet. Alleen het groot licht dat. Het dimlicht is nu vervangen door Xenon 6000K.
Tja en blue vision? Mmmm net zo geel als halogeen. Voor de zekerheid nog even gekeken, maar inderdaad er staat een code BV op het metaalgedeelte van het lampje.

Klopt dit? Of heb ik hier een collectorsitem gevonden :lol: Of wel wat is de kleurtemperatuur van de Philips Blue Vision lampen?

Moet zeggen dat de lampbuis iets van blauwigs over zich heeft als je deze tegen het licht houdt
Maar vergeleken met of de 6000K Xenon of de "led stadslampjes Xenon look" blijft het geel halogeen
V-Strom Jopie

Re: Bluevision

Bericht door V-Strom Jopie »

Ha, Paul, toevallig heb ik nog de verpakking liggen van de blue vision lampen waar ik de "oude pitten" in heb gestopt.
Er staat letterlijk: Same color temperature, 4000K as Xenon lamp.

Ik zag in ieder geval dat het licht een stuk witter was dan origineel halogeen. (had eerst 1 lamp verwisseld en toen de koplampen aangedaan. ) :bye:
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Bluevision

Bericht door Bacchus »

Ik heb de lampen van de Aktion gekocht. Niet heel veel meer opbrengst maar valt zeker beter op. Vooral verkeerslichten. kosten: 3.50. Zie elders op het forum.
Wel ff wennen in het begin, heeft een beetje blauw licht.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Spocky

Re: Bluevision

Bericht door Spocky »

Even een reactie ter info voor jullie allemaal die andere verlichting aanbrengen op hun motor.

Per 1 mei 2009 is er een verandering gekomen in de wet terzake verlichting. Motorvoertuigen mogen vanaf 1 mei geen andere verlichting meer voeren dan de verlichting die volgens de typegoedkeuring er op zit. Dat houdt dus in dat je geen andere verlichting mag voeren dan de originele verlichting. Als er dus origineel een h4 lamp in zit mag er dus geen BV inzitten. Als je andere verlichting op hebt zitten loop je het risico dat je een bon krijgt. Als je een heel fanatieke diender hebt loop je zelfs het risico dat je kentekenbewijs wordt ingevorderd omdat je motor niet voldoet aan de inrichtingseisen zoals gesteld in het voertuigregelement.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Bluevision

Bericht door Xavier »

Ik volg de discussie ook al enige tijd, op motor-forum.nl stond dit:

De vernieuwde regels zijn opgenomen in Hoofdstuk 5 permanente eisen, waar de wetten en regels zijn opgenomen waaraan voertuigen ook na eerste ingebruikname moeten voldoen. Dit hoofdstuk is verdeeld in verschillende afdelingen: Personenauto's, Bedrijfsauto's, Bussen, Motorfietsen, Driewielige motorrijtuigen, Bromfietsen, Motorrijtuigen
met beperkte snelheid, Landbouw- of bosbouwtrekkers, Fietsen, enz.

Bij Personenauto's staat in artikel 5.2.59a sub 5: "De codering van de lichtarmaturen moet in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, annex 6, van toepassing." Een dergelijke verwijzing staat ook bij Bedrijfsauto's (art. 5.3.55 sub 8 ) en Bussen (art. 5.3a.55 sub 8 ). Annex 6 van bijlage VIII geeft de volgende waarden (relevant aan dit onderwerp):


Annex 6, symbolen verlichting

Symbool --- Soort licht / betekenis van symbool
KOPLAMPEN
- R ---- Een koplamp met groot-licht functie
- C ---- Een koplamp met dimlicht functie
- H ---- Samen met R en/of C duidt op een halogeen gloeidraadlichtbron (gloeilamp)
- D ---- Samen met R en/of C duidt op een gasontladingslichtbron
- PL ---- Koplamp met een plastic lens

In hoofdstuk 5, afdeling 4 (Motorfietsen) staat allereerst bij paragraaf 10 (Lichten, signalen en retroreflecterende voorzieningen) geen opmerking over gasontladingslampen (voor de wet wordt de gasontladingslamp voor de motorfiets dus nog niet beschreven), hetgeen wel het geval is bij Personenauto's, Bedrijfsauto's en Bussen.
Bovendien is er in paragraaf 10 nergens een artikel opgenomen waarin de beperking van de codes als vernoemd in bijlage VIII, annex 6 staan. En bijlage VIII annex 6 is geen op zichzelf staande wet / regeling, maar is onderdeel van onderscheidbare wetsartikelen. Hieruit kunnen we direct concluderen dat voor motorfietsen geen beperking geldt om alleen de door de codering van de armatuur bepaalde lichtbron te gebruiken. Met andere woorden het is niet verboden om een retrofit gasontladingslamp (xenon) in een lampunit van een motor in te bouwen, waar af fabriek een halogeenlamp in zat.

Voor de wetsdienaars onder ons: hoe zit het nu echt?
GSA1200
Savages

Re: Bluevision

Bericht door Savages »

Wordt bij het plaatsten trouwens de gehele unit aangepast? :?:

Volgens mij staat mijn verlichting nogal verkeerd afgesteld namelijk. :roll: Mijn fiets is geimporteerd ui de UK blijkbaar, en volgens mij schijnt alles teveel naar links toe nog... :o)
Spocky

Re: Bluevision

Bericht door Spocky »

Ik heb het nagevraagd maar het geld niet voor motoren.
Remko

Re: Bluevision

Bericht door Remko »

Spocky schreef:Even een reactie ter info voor jullie allemaal die andere verlichting aanbrengen op hun motor.

Per 1 mei 2009 is er een verandering gekomen in de wet terzake verlichting. Motorvoertuigen mogen vanaf 1 mei geen andere verlichting meer voeren dan de verlichting die volgens de typegoedkeuring er op zit. Dat houdt dus in dat je geen andere verlichting mag voeren dan de originele verlichting. Als er dus origineel een h4 lamp in zit mag er dus geen BV inzitten. Als je andere verlichting op hebt zitten loop je het risico dat je een bon krijgt. Als je een heel fanatieke diender hebt loop je zelfs het risico dat je kentekenbewijs wordt ingevorderd omdat je motor niet voldoet aan de inrichtingseisen zoals gesteld in het voertuigregelement.

BV is gewoon een halogeenpitje, met hetzelfde E keur als een H4!!


8)
Wimmus

Re: Bluevision

Bericht door Wimmus »

Dit weekend bij Gamma (dat zeg ik!) een setje blauwe halogeen lampen gekocht voor 5 euro.
Denk niet dat ik nog Xenon ga kopen, tenzij ik de loterij win en niet meer kan lachen van de euro's.
Er komt nu mooi wit licht uit m'n koplampen en ondanks dat de lichtopbrengst niet te vergelijken is met die van een stelletje Xenon gasbuizen, is het zicht toch beter omdat het licht helderder is. Ook val je hiermee iets meer op omdat de meeste koekblikken met halogeel rijden en nog maar een klein percentage met halowit of xenon.
Ziet er trouwens ook veel cooler uit aan de voorkant en dat voor maar 5 euries :mrgreen:
Nero

Re: Bluevision

Bericht door Nero »

Goed dat deze draad bestaat.
Rond 23u naar huis van het werk - langs een holle weg over de Assense heuvels. Véél te smal voor twee koekblikken, op sommige plaatsen nèt voldoende om een koekblik en een motor te laten kruisen. Een witte vlek komt tergend traag op me af. Ik geef lichtsignaal,... maar niks gebeurt. Nee, mijn helm heeft geen ingebouwde zonne"-bril",... mijn koninkrijk voor een plastieken Caberg of composiet Lazer. Hoe dichter de vlek komt, hoe feller de verblinding dus ik geef gas en rij op het gevoel de verblindende witte vlek in terwijl mijn linker vuist de hoogte in gaat en ik tegelijk mijn ogen probeer te beschermen - om toch nog "iets" van de baan te zien. Is het een motor of een koekblik dat maar één licht heeft? Mijn vermoeden bleek juist,... ik hoor een motorfiets. Verblind ga ik voorzichtig in de remmen hopend dat er ondertussen niemand achter me aan komt. Je kan je op dat moment voor geen flikker oriënteren. Opgelucht de vlek voorbij te zijn.

Dan herken je jezelf niet. Ik twijfelde om me om te draaien en die idioot van zijn motor te gaan halen. Adrenaline pompt. Maar de tijd dat de witte vlek voor mijn ogen is gemilderd, m'n pupillen terug wat wijder staan en ik m'n motor tot stilstand heb gebracht deint de adrenaline weg en is ook het verstand terug helder.

Dat waren geen H4 lampen. Dat was slecht gemonteerde Xenon.
En die kerel, die woont ongetwijfeld in m'n buurt want anders ken je die kleine verbindingswegen niet.
Ik zal hem nog wel eens tegen komen en in de streektaal mijn gedacht beleefd overmaken.
(Vlaamse testiculaire krachttermen, vlaamse en franstalige godslastering en cyfers in grootte van onze staatsschuld eindigend met "onoëzel menneke".)
Als je Xenon monteert,... doe het goed of doe het niet.
Laatst gewijzigd door Nero op di 08-09-2009, 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Remko

Re: Bluevision

Bericht door Remko »

Nero schreef:Goed dat deze draad bestaat. ////////////////////
Als je Xenon monteert,... doe het goed of doe het niet.


Goed verhaal en heel herkenbaar!!

8)
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Bluevision

Bericht door Xavier »

Zeer herkenbaar verhaal! Ik rijd zelf ook met xenon en rijd ook regelmatig met andere motorrijders. Ik vraag ze altijd of het licht storend is, en schijnbaar staan ze goed. Opmerking is wel dat het veel licht is (mag je achetraan rijden, want herkenbaar maar het verblind niet. Laatst achter iemand met een auto gereden, die zei wel dat als je dicht achter de auto staat het verblind. Dat is m.i. logisch, lage auto en hoge motor, dat is hetzelfde effect als een bestelbusje met xenon dat achter je staat. Maar nogmaals: als je xenon hebt, stel het goed af of check het even bij de garage.
GSA1200
Plaats reactie