Ervaringen met Motovision?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Diversion

Ervaringen met Motovision?

Bericht door Diversion »

Beste V-strommers,
Ik rijd sinds 3 maanden op een V-strom. Op mijn vorige fiets heb ik het standaard halogeenlampje vervangen door een Philips VisionPlus. Geeft veel meer licht en de bundel schijnt 10 meter verder. Deze lamp kan je gewoon bij de Halfords kopen voor 13 euri. Ik was hier redelijk content over, het is héél veel goedkoper dan Xenon.

Ik hoorde later dat er speciaal voor motorfietsen een ander model lampje is: de MotoVision. Heeft iemand hier ervaringen mee? Wat is er zo speciaal aan voor motorfietsen?
Gebruikersavatar
Spip70
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30-03-2008, 12:59
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1000 L4
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Spip70 »

De Motovision lampen geven naast het gewone halogeen licht ook nog een orange gloed. Misschien heb je mijn licht(en) opgemerkt tijdens de Veluwe rit (ja die motor met maar 1 brandende koplamp :oops: ), ik rij namelijk met Motovision. Ten opzichte van de VisionPlus zie jij als motorrijder niks anders maar de auto's kunnen 2 kleurig licht zien wat in theorie meer zou moeten opvallen.

Motorgroet :bye:
Johan F.
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox

"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"
V-Strom for fun

Bericht door V-Strom for fun »

ik was er ook tijdens de veluwe rit heb ze er ook in zitten vindt dat de licht bundel erg ver reikt en b.v de verkeers borden qua reflectie eruit springen ik ben er erg tevreden over ga wel volgend jaar xeon erin zetten das helemaal top gr :wink:
Dgr

Bericht door Dgr »

Feit blijft dat je met een 55W halogeen lamp nooit kan tippen aan de lichtopbrengst van een 35W xenonpit.

Ik heb tijdens de veluwerit ook de motovision lampen mogen aanschouwen, maar om heel eerlijk te zijn had ik me meer voorgesteld van de oranje gloed :?

Qua lichtopbrengst ben ik in ieder geval dik tevreden met de DL. Ik ga dan ook voor gele koplampen ipv xenon. Dat valt tegenwoordig meer op dan blauwige verlichting.
Diversion

Bericht door Diversion »

Ik had in mijn spiegels inderdaad een V-strom waargenomen met een helderdere verlichting dan de andere. Ik was van plan om bij een van de pontjes een praatje met de rijder te maken.
Echter, tegen de tijd dat ik afgestapt was, stonden er 30 V-stroms op een kluitje :? Ik kon toen niet meer zien om welke het ging. Het effect t.o.v. normale koplampen vond ik in elk geval zelfs overdag zeer duidelijk. Nu de herfst definitief is aangebroken, ga ik daarom 2 (1 is echt niet genoeg Johan) Motovisions kopen.
Segers Werner

Bericht door Segers Werner »

Hé dag strommers,
Zijn deze motovision lampen ook te verkrijgen voor de twee stand lichtjes of niet?
En ik heb het toch niet mis dat je bij de motovision geen extra voeding ofzo moet plaatsen?

Groetjes en rij veilig

Katrien & Werner
Diversion

Bericht door Diversion »

Ik had zaterdag nog geen gelegenheid om ze te kopen wegens de voetbal. Volgens mij zijn het gewoon H4 lampjes, dat waren de VisionPlus in elk geval wel. Je hoeft verder nix bij te bouwen, gewoon de oude lampjes eruit trekken en de nieuwe ervoor in de plaats doen. Bij de VisionPlus hoefde ik zelfs de verlichtingshoogte niet opnieuw te stellen.

Afhankelijk van het "gepiel" is het een karweitje van een paar minuten. Bij mijn vorige fiets kon ik er niet goed bij en kon ik ook niet zien wat ik aan het doen was. Toen was het een kwartiertje tobben. Bij de V-strom is er ruimte zat.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

Heb ze ook geplaatst en tijdens ruilen met gabbers op toer, kon ik heel duidelijk het verschil zien! tussen alle andere koplampen viel het echt op !
overigens, BMW heeft het beste standaardlicht, bleek, en een honda 750 van 20 jaar oud rijdt echt op eigen risico door het verkeer.......
vond standaard de KLVstrom toch al een peut licht geven hoor!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Dgr

Bericht door Dgr »

Lampen wisselen is een klusje van hooguit 5 minuten bij de DL650 (bij een 1000 is het niet veel anders lijkt me?)
Bij het wisselen van de linkerlamp even het stuur naar rechts zetten en vice versa.

Zover ik weet zijn er geen motovision stadslichtjes overigens.
Diversion

Bericht door Diversion »

Ik heb inmiddels één Motovision lampje :( gekocht bij Motozoom in Utrecht (was ik nog nooit geweest), dat bleek hun gehele voorraad. De lolbroek achter de toonbank meldde dat 1 lamp toch ook genoeg was. Eén keer raden of ik daar nog vaker ga komen...

Ik heb gelijk maar even een fotootje gemaakt om het verschil te laten zien: de rechterlamp is Motovision. De motor staat op de jiffy, maar ik heb hem recht vooruit gezet. De lamp rechts schijnt zeker 6-7 meter verder dan de standaard lamp links. Dat is weliswaar geen 10-20 meter dat de reclame belooft, maar het is toch een groot verschil. Zittend op de motor zie ik geen kleurverschil, maar ik ben enigszins kleurendoof. Het kleurverschil schijnt ook meer voor de tegenliggers zichtbaar te zijn (daar is het ook voor bedoeld).

Afbeelding
Dgr

Bericht door Dgr »

Heb je ook een foto van hoe 't met de originele lamp was? Volgens mij staat de rechterkant altijd een stukje hoger afgesteld namelijk ;)
Diversion

Bericht door Diversion »

Het klopt dat de totale lichtbundel niet symmetrisch is, maar aan de rechterkant verder naar buiten (naar rechts) schijnt, dan de linkerkant naar links en ook iets (maar niet veel) verder naar voren dan de linkerkant. Het is echter lang niet zo extreem als nu op de foto te zien is.
Ik heb echter geen fotootje van de standaardsituatie gemaakt, ik verwachtte nl. 2 lampjes te scoren ipv slechts 1.
V-Strom for fun

Bericht door V-Strom for fun »

je ziet vooral het efeect met het strooi licht de reflectie van de borden en markering is echt geweldig ik vindt het voorlopig ff top :wink:
Diversion

Bericht door Diversion »

Ik heb nou 2 Motovision lampjes gemonteerd. Deze foto is op het Motor-Forum Megameeting genomen. Je ziet goed dat de onderkant van de lampen oranje gekleurd is. Hoe het effect er 's nachts uit ziet weet ik nog niet.


Afbeelding
Diversion

Re: Ervaringen met Motovision?

Bericht door Diversion »

Het Motovision verhaal is voor mij nu afgelopen. Ik had de lampjes vorig jaar september geplaatst. Vanochtend zag ik bij het opstappen dat 1 koplamp het begeven had, bij het weer afstappen vanmiddag zie ik dat ik waarschijnlijk een tijd zonder koplampen gereden heb. :x
Ze gaan dus maar een jaar of krap 14.000 km mee. :evil:

De originele lampjes weer gemonteerd, naar de Gamma gereden en een setje laser blauwe lampjes voor 7,95 aangeschaft. Wel vreemd: de lampjes, waarvan het glas knalblauw is, zijn volgens de verpakking blank en de lampjes die volgens de verpakking laser blauw zijn, hebben helder glas :shock:
We gaan het gewoon proberen.
Remko

Re: Ervaringen met Motovision?

Bericht door Remko »

Ik heb er Philips bluevision lampen inzitten en dan de uitvoering die voor brommerts is.
Zitten er nu 2 jaar en 38.000 km in en werken nog steeds zoals het hoort!


Ik heb licht zat in het donker en ze blijven nog heel ook.

8)
Diversion

Re: Ervaringen met Motovision?

Bericht door Diversion »

Remko schreef:Ik heb er Philips bluevision lampen inzitten en dan de uitvoering die voor brommerts is.
Zitten er nu 2 jaar en 38.000 km in en werken nog steeds zoals het hoort!


Ik heb licht zat in het donker en ze blijven nog heel ook.

8)
Dat klinkt zoals het hoort! Ik had me laten weerhouden door de prijs van 30 euri voor 2 Philips bluevision lampen, maar dat is voor zoveel km's met veel licht een acceptabel bedrag. Ik wist trouwens niet dat er een uitvoering voor brommers bestaat, ik zou nietsvermoedend de koekblik uitvoering gekozen hebben. Goede tip!
Plaats reactie