Accu stuk na winterstop

draadjes, lampjes
Plaats reactie
JuffrouwMier

Accu stuk na winterstop

Bericht door JuffrouwMier »

In voorbereiding op de motortoertocht van a.s. zaterdag (12 april), wilde ik afgelopen zaterdag maar weer eens proberen of mijn mooie motortje nog wel wilde starten.
Sleutel in het contact en helaas, geen prik.
Het dashboard-klokje deed het nog wel, maar daar was ook alles mee gezegd.
Nou ok, acculader erop, maar helaas, deze gaf ook geen teken van leven.
"Dan maar laden tijdens het rijden", dacht ik in al mijn onschuld, dus de jumpstarter erop gezet en voila, zonder moeite kreeg ik 'm aan de praat.
Manlief ( :oops: ) lief aangekeken om tussen de hagel- en sneeuwbuien door een rondje te gaan rijden, maar deze kwam al snel van een koude kermis thuis.
Hij is nog net het dorp uitgekomen, maar daar was ook alles mee gezegd.
Met veel pijn en moeite weer thuis gekomen, bleek de accu overleden te zijn.
Dat maak ik voor het eerst mee. In al mijn jaren op Yamaha's en Suzuki's (tweedehands) en nu voor het eerst een spiksplinternieuwe motor van nog geen jaar oud, met notabene een onderhoudsvrije accu, kan ik niet meer rijden na een winterstop.
De dealer gaf geen garantie op de accu, dus heb ik een nieuwe moeten kopen.
Verder gaf hij aan dat ik een druppellader had moeten gebruiken en dat de accu niet onder de garantie valt, want die kan de volgende dag al stuk gaan....
Maar is dat zo? Ik heb absoluut geen verstand van techniek, maar had ik niet mogen verwachten dat een onderhoudsvrije accu mij wat meer adem geeft om de motor enkele maanden weg te zetten?
Ter vergelijking: mijn broer heeft een oudere DL1000 en hij heeft deze zelfde periode ook helemaal niets met zijn accu gedaan en deze is 'gewoon' nog goed......
Graag jullie ervaringen en maak me niet helemaal af als ik iets fout heb gedaan :(
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

tuuttuuttuuttuut! wij maken niemand af op het forum, dat doen we alleen in de real world!

accus zijn vervelende dingen, ze gaan soms zo maar stuk, interne sluiting en wat niet al. onderhoudsvrij wil zeggen dat je geen water hoeft bij te vullen, maar tijdens langere tijd stilstaan moet je altijd een druppellader gebruiken. als hij te veel ontladen geraakt, overlijdt hij.

een optimate kost je ca. 50 euro, maar af en toe een ritje als het pekelvrij is, kan je dat besparen.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
TheQ

Bericht door TheQ »

De goedkoopste oplossing...
voor de winter uitbouwen en binnen bewaren in een donkere koele plaats...
Zo blijft de batterij in topvorm :!:
Robbedoes

Bericht door Robbedoes »

TheQ schreef:De goedkoopste oplossing...
voor de winter uitbouwen en binnen bewaren in een donkere koele plaats...
Zo blijft de batterij in topvorm :!:
Je bent toch niet een export Hollander? :P

Maar het werkt wel, ik doe het ook al jaren zo....

Rob
TheQ

Bericht door TheQ »

De simpelste oplossing is ook al eens de beste, en.... meestal goedkoop.
En nee ... nen echte Vlaming met een voorliefde voor Duvel :wink:
Remko

Bericht door Remko »

TheQ schreef:De goedkoopste oplossing...
voor de winter uitbouwen en binnen bewaren in een donkere koele plaats...
Zo blijft de batterij in topvorm :!:



Nog goedkoper is gewoon blijven doorrijden!!!
Dan kan zo'n accu het makkelijk een jaar of 5 en meer volhouden!!!!



:D :D :D :D :D
Hans rs

Bericht door Hans rs »

accu uitbouwen en 1 maal in de maand een lampje aansluiten tot de accu leeg is en dan weer opladen :wink:
Zo blijft de accu in conditie en NIET via een optimate :!: wat vele anderen zullen afstrijden,want een optimate trekt de accu nooit leeg :!: en laadt hem dan weer op, maar doet dit als de accu +/- 80% vol is en gaat dan weer opladen;wat resulteerd in een "luie"accu. :wink:

Hans
wr450f'05

Bericht door wr450f'05 »

Heb al heel wat motoren gehad en nog nooit een accu hoeven te vervangen.

Ik doe nooit wat om de accu bij te laden of goed te houden, ik zet de wintermaanden de motor in een vorst en vochtvrije ruimte.
JanH

Bericht door JanH »

Staat in de laatste Promotor van april 2008 een artikel over misverstanden over accu's. :idea:
Op de onderstaande link zie een klein stukje ervan.

http://www.promotor.nl/published/prm/co ... ag.nl.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel succes met je volgende accu. :P

Jan.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Accu stuk na winterstop

Bericht door Chopperbiker »

Gewoon in de winter aan de Optimate accu-lader hangen. Die houd je accu in perfecte conditie, heb je verder geen omkijken naar. Je kan de bedrading laten zitten, je hoeft alleen maar je zadel er vanaf te halen.
Eenmalig 50,= investeren voor jarenlang plezier.

En, belangrijk voordeel, in het voorjaar kun je weer probleemloos wegrijden. :-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Capri

Re: Accu stuk na winterstop

Bericht door Capri »

Wat een onzin om geen garantie te geven op de accu bij een motor van nog geen jaar oud.
Ik koop mijn accu's al jaren bij Wilco in Rotterdam.
Afhankelijk van het type accu heb je daar gewoon 1 jaar of zelfs 2 jaar garantie.
En ze kosten ongeveer 50% minder als bij de :-)} dealer

http://www.wilcoaccu.nl/default.aspx?ta ... =5&tabID=7
Plaats reactie