Gele pitten ?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Pale Rider

Gele pitten ?

Bericht door Pale Rider »

Om mij in de komende herfst- en wintermaanden :cry: wat veiliger door het verkeer te bewegen ben ik op zoek naar gele lampen voor mijn DL650. Hiermee val je prima op tussen de overwegend witte verlichting van het overige verkeer. Heb de afgelopen tijd met zogenaamde 'blauwe' verlichting gereden, maar moest vanwege een kapotte lamp weer terug op de oorspronkelijke lampen. Dus:

Wie weet er een adresje waar ik gele (en dan echt geel, dus geen gele gloed) H4 lampen van 60/55 watt kan kopen. Of heeft er iemand een goed alternatief?

Tom.
Scottie

Bericht door Scottie »

Philips heeft ooit een set Gold lampen gehad. Die gaven geel licht.
Maar of ze nog leverbaar zijn... geen idee.
Je kan bij een autoonderdelenzaak (3x woordwaarde) gaan kijken.
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Die Gold lampen ken ik wel; vallen in de categorie 'gele gloed' en zijn dus niet wat ik zoek. Bedankt voor het meedenken!

Tom.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ze bestaan van Osram. Dat is de Bilux H4 Super of de ALLSEASON Super. Deze zijn beide in geel verkrijgbaar.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Toontje

Bericht door Toontje »

De "echt-gele" lampen zijn volgens mij alleen die oude franse lampen met een geel kapje over de normale lamp. Dat gaat natuurlijk ten koste van de lichtopbrengst. Je kunt het beste Gold-lampen monteren. Die zijn alleen — voor zover ik weet en ik heb goed gezocht — in Nederland niet meer te krijgen. Ik koop ze nu bij n-Tron. Ik heb al 2 keer een stuk of 8 lampen besteld en binnen een week had ik ze in huis.

Je kunt de deelnemers aan de laatste toertocht vragen of mijn lampen geel genoeg zijn.
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Toon,

Ziet er idd goed uit! Wel valt me op dat de GOLD lampen volgend de site niet toegestaan zijn in Europa, terwijl ik dacht dat gele lampen legaal zijn ?!

Tom.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Die Osram-lampen hebben een 30% meer lichtopbrengst en zijn zonder kapje, dus lijkt mij ook wel OK.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Toontje

Bericht door Toontje »

Pale Rider schreef:Toon,

Ziet er idd goed uit! Wel valt me op dat de GOLD lampen volgend de site niet toegestaan zijn in Europa, terwijl ik dacht dat gele lampen legaal zijn ?!

Tom.
Sinds wanneer maken wij ons daar druk om?!

Ik heb eens voor een RF900 (één koplamp) onderweg een nieuwe lamp moeten kopen bij een tankstation. Daar hadden ze alleen maar witte. Daarna merkte ik, dat ik (het was heel slecht weer) veel slechter opviel voor otomobiloten, die naar links kwamen om in te halen, terwijl ik daar naderde. Daar heb je met Gold-lampen dus veeeeeel minder last van!

Dus nogmaals:
Sinds wanneer maken wij ons daar druk om?!

Die Osram-lampen van IJzeren Paard ken ik niet. Als ik via Google ernaar zoek, krijg ik alleen een PDF-folder van Osram zelf en een vage E-Bay-pagina. Misschien weet hij, hoe je eraan kunt komen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Nee, ik weet ook niet precies waar ze te koop zijn. Maar het lijkt me dat met die informatie ze toch gemakkelijk te achterhalen zijn. De info van Osram gaat hoofdzakelijk over autolampen, dus die moeten dan ook in autoshops verkrijgbaar zijn. Dat die lamp nu toevallig in een V-Strom gemonteerd is/wordt maakt natuurlijk verder geen *** uit.

En een vraagje insturen via "contact" op de Osram site kan natuurlijk ook wonderen doen.

Succes.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Bij Louis.de staan ze van het merk BERU in de gids op blz. 624.

zie deze link naar het PDF bestand

In dat geval komt er 6,95 verzendkosten bij.

Of kijk eens op deze website van automaterialen daar staan diverse gele H4 halogeen autolampen.

Of hier.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Toontje

Bericht door Toontje »

Iron Horse schreef:Of kijk eens op deze website van automaterialen daar staan diverse gele H4 halogeen autolampen.

Of hier.
Ja, lekker . . . een H4-Goldlamp voor €14 :!: :!: :!:

Bij N-Tron zijn ze inclusief verzendkosten nog goedkoper :!: En dan kun je ze nog per stuk bestellen ook :!:

Als je er 8 bestelt, hoef je die verzendkosten niet eens meer te betalen. Dus effe 4 man/vrouw organiseren en meteen laten komen, die "gele pitten" 8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Leuk dat je alleen dat laatste aanhaalde maar als je het eerste deel er ook in betrekt dan is het verschil dat die van Louis bijvoorbeeld wel een goedkeuring hebben en die maar resp 7,45 of 8,45 kosten. Koop je er ook 8 dan heb je verzendkosten in verhouding ook quite gespeeld.

.
.
.
.

Maar wat mot je met 8 lampen niewaar? :lol:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Toontje

Bericht door Toontje »

Na enig speurwerk moet ik je gelijk geven. Waarom de Flüsser Gold-lamp niet is goedgekeurd, weet ik ook niet, want ik zie geen verschil met de oude Gold-lamp van Philips.

De Beru H4 Goodlight en Power Goodlight zijn ook in Nederland bij Motozoom (= Louis) te verkrijgen.
Kijk onder "Webshop/Áccessoires/Electronica/Verlichting/Gloeilampjes"

Die had ik ook nooit gevonden, want ik zocht op "Goldlamp".
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Maar MotoZoom............, daar krijg ik persoonlijk wat braakneigingen bij. Ze hebben grotendeels hetzelfde assortiment als Louis.de (en zijn het ook volgens de index van de Louis.de catalogus) maar zelf heb ik er zeer slechte ervaring mee. En lees het topic op M-F er over na en je bedenkt je wel 2 keer voor je met die gasten zaken wilt doen.

Maar dat is slechts mijn mening. Het bedrag is in deze natuurlijk zo gering dat het te proberen valt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Scottie

Bericht door Scottie »

Wat ik dan minder vind is het opsturen van lampen, die dingen kunnen stuk. Waar ze dan ook vandaan komen. Kan afgezien van motozoom of louis een gebed zonder einde worden.

Ik ga ze liever bij een automaterialen zaak halen, al waar ze getest worden als ze de deur uit gaan. Mochten ze dan defect zijn, dan heb ik ze in ieder geval heel meegekregen.


Zelfde verhaal heb je ook met bougies. Als een doosje gevallen is in de winkel kunnen van de 25 stuks die erin zitten er een aantal defect zijn. Pech als je nieuwe bougies monteert omdat je een storing hebt, en dan 1 defecte bougie monteert.
Vaak heb je op electronica ook nog eens geen garantie.....
Leuk als het bougies voor een Honda VFR400RR zijn, die kosten 22,50 Euro per stuk.
Dus ook die dingen haal ik bij een plek waar ik makkelijk terug kan, en ze ook terug kan brengen als ik problemen heb.
Voordeel is ook nog dat ik korting krijg doordat ik voor meer dan 3000 Euro aan onderdelen per jaar kom halen.
motomalibu

Bericht door motomalibu »

:?:

Is het misschien handig even de voor- en nadelen van witlicht en geellicht op een rijtje te zetten. Ik heb namelijk niet echt een beeld daarvan. Wie wel?

Was het niet zo dat je de belijning met geel licht beter ziet, maar dat gele lampjes minder lichtopbrengst hebben dan witte lampjes. Overigens zegt 30% meer licht :idea: me niet zoveel.... 30% meer ten opzichte van wat?

Stephan
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Het gaat mij niet zozeer om meer zicht, maar om beter gezien te worden :!:
Zoals jullie wel weten worden veel motorongevallen veroorzaakt door automobilisten die de motor in kwestie niet hadden opgemerkt. Met gele pitten tussen een stroom van witte autoverlichting krijg je zeer waarschijnlijk wel de broodnodige aandacht. Dat je dan misschien ook nog de strepen op de weg beter ziet is mooi meegenomen.

Bladerend door de door Iron Horse verzamelde sites kom ik ook nog gele opzetglaasjes tegen in combinatie met lampen van Osram en Philips. Als dan de lamp kapot is hoef je alleen een nieuwe witte lamp te kopen. Alleen zal dit waarschijnlijk wel een lamp met een speciaal voetje zijn.

Iemand ervaring met dompellak in combinatie met halogeenlampen?

De Bilux lampen vallen volgens mij in de categorie 'gele gloed' en zijn dus niet echt geel.

Tom.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Leuk zeg, die oude threads die ineens stopten :)

Ik heb de meeste gekleurde H4/8/1 etc lampen gevonden simpelweg bij Halfords in de winkel. Na wekenlang internet speuren vond ik tot mijn verbazing ook nog precies het type LED achterlamp waar ik voor de T-max op zoek was (nadat ik witte glazen had besteld). Ik probeer nu een Halfords eigen merk "blauwe" lamp, die poept alle kleuren van de regenboog uit geloof ik. Recht van voren lijkt het nog het meest op blauw-groenig en naar de zijkant zit er tinten rood, geel en wit in. Valt in ieder geval op.

Over gele lampen, zover ik weet zijn die verboden omdat de kleurstof die nodig was om ze te maken gifitg / milieu-onvriendelijk was. Vandaar dat je ook nu in Frankrijk alleen maar witte lampen ziet.

In Halfords ben ik ook de geel-achtige gold / all weather lampen van Philips en Osram tegengekomen (waar in mijn ervaring ook groen en blauw doorheen zat).

De theorie dat gele of geelachtige lampen beter zouden kunnen zijn is omdat ze door de andere kleurtemperatuur in mist prettiger rijden omdat die minder (hinderlijk) terugreflecteren. Ik denk dat er daarom (vroeger althans) ook geel/oranje achtige snelweg verlichting werd gebruikt. Ik weet niet hoe geldig die theorie (nog) is, wel benieuwd.

Overigens apart om de introductie van de gigantisch felle HID verlichting te zien, terwijl er vroeger juist geprobeerd werd dimlicht te verminderen in sommige landen om hinderlijke schitteringen te voorkomen. De safety lights die 25% van het grote licht laten branden zijn veel effectiever om schitteringen te voorkomen en om toch meer reflecties te laten zien, maar ik denk dat mensen HID nou eenmaal cool vinden. En het is heel duur en geavanceerd, dus zal het wel goed zijn :roll: .
Toontje

Bericht door Toontje »

Artikel 5.4.53 van het Voertuigreglement:

1. De grote lichten, dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.

2. De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.

3. De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.

4. De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.

5. De kentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Alleen mag geel dus niet meer gemaakt worden (in Frankrijk althans, zal wel Europees zijn). Maar een motor hoeft in Nederland geen richtingsaanwijzers te hebben. Als je ze dan toch erop zet, moeten ze dan nog steeds amber zijn?
Random Hero

Bericht door Random Hero »

E-Strom schreef:Maar een motor hoeft in Nederland geen richtingsaanwijzers te hebben.
Ik neem aan dat je het dan over oude motoren hebt? Aangezien nieuwe motoren(iig vanaf 1994) zeker wel richtingaanwijzers moeten hebben.

En als je dan richtingaanwijzers monteert dan moeten ze inderdaad ambergeel zijn.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

random hero schreef:nieuwe motoren(iig vanaf 1994) zeker wel richtingaanwijzers moeten hebben. En als je dan richtingaanwijzers monteert dan moeten ze inderdaad ambergeel zijn.
Ah... dat wist ik niet...Tsja, is ook nog maar 10 jaar van toepassing die wetgeving :roll: . Is het niet zo dat sinds niet al te lang auto's (/voertuigen) ook witte knipperlichten mogen hebben? Zoiets hoorde ik, maar heb het nog nooit ergens gelezen...
Toontje

Bericht door Toontje »

De hele WegenVerkeersWet wordt perfect bijgehouden door Theo Dekkers op zijn website. Hier kunnen jullie zelf alles nazoeken.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Prachtige link, bedankt Toon.

Motorfietsen staat inderdaad ambergeel voor richtingaanwijzers, raar genoeg mogen auto's en bedrijfsauto's de richtingaanwijzers aan de voorkant in wit of ambergeel hebben en de richtingaanwijzers achter in rood of ambergeel.

Over knipperlichten gesproken, iemand deze al eens geprobeerd:
Afbeelding

Of deze met LED's:
Afbeelding

En nog vele andere LED knipperbollen, te verkrijgen via http://www.louis.de" onclick="window.open(this.href);return false; :
Afbeelding

Afhankelijk van wat voor lampjes er origineel in de V-Strom zitten (21 watt?) moet er wel eventueel een extra weerstand in.
http://www.louis.de/shop/zusatz/anl/Kellermann.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Pink

Bericht door Pink »

Ze zijn er nog, de enige echte originele fransozen-gele lampen.
Fa. Lasaulec in Amersfoort was zo vriendelijk om er een paar voor mij te bestellen.

Nou nog gele parkeerlichtjes, wie heeft een tip?
Laatst gewijzigd door Gast op zo 08-01-2006, 16:38, 3 keer totaal gewijzigd.
P2U

Bericht door P2U »

ik heb inmiddels één witte lamp (links) en één gele lamp (rechts) in de Strom zitten. De witte lamp dient om te zien (lichtopbrengst van de gele lamp is barslecht) en de gele om gezien te worden. En of het opvalt.
En of het wettelijk in orde is of niet? Veeg ik mijn broek aan. Het gaat tenslotte om MIJN veiligheid.
Jaaaaaren geleden werd er in Wallonië een verkeerscampagne gevoerd onder de slogan: la vue, c'est la vie. En da's in deze tijden meer dan ooit waar. :)
Plaats reactie