vragen over accu

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Nortrom

vragen over accu

Bericht door Nortrom »

Beste V-Strommers,

Onlangs heb ik Optimate III SP gekocht, omdat mijn motor de komende 2 maanden nog stil staat. Aangezien ik mijn motorrijbewijs nog niet heb :cry:

Hij is nu aangesloten op accu ( 24 uur per dag ). Ik wil graag meer over accu weten. De zoekfunctie heb ik al gebruikt, echt wijs word ik niet.

1- Is het beter om eenmaal per week de druppellader aan te sluiten i.p.v. elke dag? Elke keer automatisch opladen en ontladen lijkt me niet echt bevorderlijk voor accu, al is Optimate hiervoor special ontworpen. Welke tijdinterval kan je het beste nemen?

2-Met welke accu hebben wij hier te maken? Droge-/ natte-/ gel-accu? Ik bezit model K6 en heb al in pdf gekeken, maar engels lezen kan ik niet zo goed :oops:

3- Is het beter om accu van motor voor lange tijd eruit te halen?

4- Moet je het vloeistofpeil niet controleren?

Hopelijk kunnen jullie mijn vraagjes beantwoorden. Sorry dat ik veel vragen stel, maar ik wil het gewoon graag weten :idea:

Alvast bedankt,
nortrom
Remko

Bericht door Remko »

De rest van de vragen sla ik over, alleen de optimate is van belang!

Dat ding is ontworpen om je accu in conditie te houden en dat doet dat ding dus ook!!

Hij zorgt dat de accu belast wordt en dat hij weer wordt opgeladen en heeft daar een goed programma voor! Je accu wordt nu net zo belast als een bij een motor die alle dagen gebruikt wordt. Dit zorgt echt voor een verbeterde levensduur!

Optimate dus aansluiten en lekker laten zitten en laten doen waar hij goed in is!!!!



:D :D :D :D
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Bericht door Bacchus »

Hier heb ik de kabeltjes van de optimate III aangesloten. Hij staat eigenlijk non-stop te laden. Toevallig nu even niet gezien ik nog even gereden heb. Maar deze gaat er van het weekend weer op.

Kabels laat ik van de zomer er ook mooi opzitten. Das weer het makkelijke van de optimate.
Nortrom

Bericht door Nortrom »

Dank voor jullie reactie.

@Remko

Ja, de accu wordt net zo belast als je rijdt.

Vind alleen niet fijn idee om 24 uur per dag aan laten te staan i.v.m. brandgevaar. Als jullie zeggen dat het juist goed is voor accu, laat ik hem zo.

Heb accu verder geen onderhoud nodig? Vloeistof bijvullen bijvoorbeeld?
Remko

Bericht door Remko »

Moderne accu's hebben verder geen onderhoud nodig. Klemmen in de vaseline en verder geen zorgen.

Motorblok en banden zijn dingen die meer aandacht verdienen.


En als je je zorgen maakt over brandgevaar, hoe zit het dan met je vaatwasmachine, televisie, computer, koel/vries combinatie en allerhande andere electrische zooi die je thuis hebt!!!



Niet teveel zorgen maken, gewoon realistisch blijven!!
Nortrom

Bericht door Nortrom »

Ik laat vaatwasmachine, televisie, computer, koel/vries combinatie en allerhande andere electrische zooi nooit aan staan, als ik ga slapen :)

Banden en motorblok verdienen inderdaad meer aandacht. Beide banden staan los van de grond. Verder kan ik niet zoveel met motorblok doen.
Nortrom

Bericht door Nortrom »

Ik heb met de verkoper gesproken.

Hij zei ook dat het geen probleem is om hem 24 uur per dag aan druppellader te hangen. De vloeistof van accu hoeft niet bij te vullen, aangezien vstrom een droge accu gebruikt.

Heb al accu eruit gehaald, want de motor moet regelmatig verplaatsen. Dus ik heb geen zin om elke keer accu los te koppelen. Hij staat nu op rustiger plekje :) Hij wordt goed behandeld :P

Nou, alle vraagjes zijn nu beantwoorden. Ik heb weer wat geleerd!
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Bericht door Chopperbiker »

De geweldige Optimate 3SP heeft een opvolger, de Optimate 4.
Prijsindicatie : €60 - €65

Afbeelding


Wat gebeurt er als de accu aangesloten wordt:

Net als vroeger kan de Optimate nog steeds elk type 12V motorbatterij de baas: conventionele batterijen met ontluchting, onderhoudsvrije of met gel, vanaf 2 tot nu zelfs 50Ah. Dat maakt het ook mogelijk hem occasioneel op je wagen, grasmachine of bijvoorbeeld jetski aan te sluiten. Ten opzichte van de vorige versie is de nieuwe Optimate krachtiger en sneller, maar tegelijk genereert hij minder warmte. Hij heeft meer laadprogramma’s om elke batterij een lading op maat te geven, kan je meer vertellen over eventuele problemen, kan rechtstreeks aan de muur bevestigd worden, werd nog waterbestendiger.

Wat doet de Optimate nu precies? Eerst kijkt hij na hoe het met de batterij gesteld is. Als die verwaarloosd is, start hij een herstelprogramma op. Als de batterij er erg slecht aan toe is, dan kan hij zelfs voor de turboherstel modus kiezen. Hierbij wordt de sulfaataanslag van de loodplaten verwijderd zodat deze weer optimaal in contact kunnen komen met het zuur in de batterij. Deze fase zal enkel gestart worden wanneer de batterij niet op de motor aangesloten is omwille van de hoge spanning die met het proces gepaard gaat.

Daarna volgt een bulk laadstadium met afwisselend vlottend en bulkladen, wat er voor zorgt dat elk type accu een degelijke en diepe lading krijgt. De batterij wordt dan elk uur getest op problemen. De Optimate kan deze in een vroeg stadium opsporen en kan 5 mogelijke resultaten weergeven zodat je tijdig gewaarschuwd wordt. Hij zal je er zelfs van op de hoogte brengen als je een verlies hebt in de kabelboom van je motor of wanneer daar een apparaat op aangesloten is dat abnormaal veel verbruikt. Zo zal hij helpen om je batterij zo lang mogelijk in optimale staat te houden.

Uiteindelijk gaat hij over naar een onderhoudslading om je batterij op elk moment startklaar te hebben. Laat de Optimate gerust weken of maanden aan de accu hangen, er is geen enkel risico op overladen of op uitdroging van je accu. Ook het elektrisch systeem van je motor loopt geen enkel risico. De microprocessor houdt alles in de gaten en regelt het hele proces zodat alles volautomatisch gebeurt.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Steenarend
Berichten: 50
Lid geworden op: do 29-09-2005, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 van 2015
Woonplaats: Riel

Re: vragen over accu

Bericht door Steenarend »

Hallo allemaal,

als ik de accu eruit haal om hem binnen aan de lader ( optimate III ) te zetten in de winter hoe wordt dan het digitale gedeelte van de kilometerstand bewaard, zit dit opgeslagen in een chip of iets dergelijks ?
Naar mijn mening mag de accu er gewoon uit.
Diversion 600 - V-strom 650 k5 - Garmin steetpilot 2610 - V-strom 650 k7 abs nieuw geleverd in maart. 2008 - Garmin Zumo 550 - V-strom 650 A 2012 - Garmin Zumo 660 - V-strom 1000 A 2015 Garmin Zumo 396 LMT-S
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: vragen over accu

Bericht door PDvD »

Ik heb 'm er meerdere malen uitgehaald en geen probleem. Ik denk dat er in de kockpit een batterijtje zit ofzo...
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: vragen over accu

Bericht door Soesko »

Je kunt de accu er gewoon uithalen, de kilometerstand blijft bewaard. Je zult alleen de tijd opnieuw in moeten stellen als je de accu terug plaatst. Bewaar de accu op een koele plaats, dat is het beste. Ik heb in het weekend een artikel gelezen en daar wordt gesuggereerd de accu in een koele schuur te plaatsen. Veel mensen denken dat de accu kapot gaat door de kou, maar dat is niet waar. De problemen doen zich vooral voor als het koud is en de accu zwaarder belast wordt. Een accu kan echter slechter tegen warmte dan tegen kou.
Compa

Re: vragen over accu

Bericht door Compa »

Dus dan kan ik hem ook gewoon laten zitten met zijn levenskabeltje aan de Opti-IV?
MacB

Re: vragen over accu

Bericht door MacB »

yep :wink:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: vragen over accu

Bericht door Wullebolle »

PDvD schreef:Ik heb 'm er meerdere malen uitgehaald en geen probleem. Ik denk dat er in de kockpit een batterijtje zit ofzo...
Geen batterijtje, gewoon een geheugenchipje die/dat geen stroom nodig heeft om dingen te onthouden.
De injectiemappings in je ecu gaan ook niet verloren als je de accu eruithaalt, en een SD geheugenkaartje vergeet ook de foto's niet als dat kaartje ergens rondslingert.
Spooky Action At A Distance !
Graafie68

Re: vragen over accu

Bericht door Graafie68 »

Wullebolle schreef:
PDvD schreef:Ik heb 'm er meerdere malen uitgehaald en geen probleem. Ik denk dat er in de kockpit een batterijtje zit ofzo...
Geen batterijtje, gewoon een geheugenchipje die/dat geen stroom nodig heeft om dingen te onthouden.
De injectiemappings in je ecu gaan ook niet verloren als je de accu eruithaalt, en een SD geheugenkaartje vergeet ook de foto's niet als dat kaartje ergens rondslingert.
FF OFF-TOPIC

volgens mijn vrouw zou dit ook een gigantische vooruitgang zijn als ze dat met mijn geheugen ook konden doen, zodat ik ook niet alles vergeet. :frusty:
Plaats reactie