Nauwkeurigheid kilometerteller

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Berie

Nauwkeurigheid kilometerteller

Bericht door Berie »

De laatste tijd is me opgevallen dat mijn kilometerteller echt niet meer nauwkeurig is. Vooral door het rijden met gps waar volgens mij mijn effectieve snelheid op te lezen staat.
Even een voorbeeld, kilometerteller wijst 100 km/h aan, in werkelijkheid rijd ik dan 115 km/h (gps), wijst hij 150 km/h aan rijd ik volgens de gps 180 ... dit is nogal vervelend als je boetes wilt vermijden ...
Nog zo iets, ik plan een tocht van 200 km (gps), kijk ik later op de kilometerteller staat er slechts 154 km op ...
Is dit een gekend probleem, zijn er nog die dit hebben, valt er iets aan te doen ... help ... :-)}
Dos Nijntjes

Bericht door Dos Nijntjes »

Dat lijkt me niet echt goed :!: :!:

Als ik mijn teller vergelijk met de gps, dan is het verschil net andersom. Hetgeen ik ook in gedachten had. 120 op de teller is zo'n 112 op de gps. Op het verschil tussen de gps-afstand en de tellerafstand heb ik nog niet echt gelet. Maar de door jou geconstateerde afwijking lijkt me wel erg veel. Ik verwacht eerder een afwijking van zo'n 3-4%.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Dat is wel de omgekeerde wereld. Bij mijn weten geven de snelheidsmeters over het algemeen 10 tot 15% teveel aan. Als ik 130 op de teller rij rij ik precies 120 echte kilometers. Misschien moet je de pulsgever eens controleren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Berie

Bericht door Berie »

de pulsgever ... hmmmz kan er mij iets bij voorstellen, maar waar kan ik die vinden en wat moet ik precies controleren?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Berie

Bericht door Berie »

misschien ben ik blind aan het worden maar ik zie nergens een sensor zitten ...

Afbeelding
Richard

Bericht door Richard »

Bij mij weten zit de snelheidssensor van een 1000 gemonteerd op het kettingtandwiel voor.

ik zou heel graag een pagina van de service manual willen toevoegen, maar ik heb geen idee hoe dat moet. En dan te bedenken dat ik jaren op een IT afdeling heb gewerkt :oops:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Oeps, je hebt gelijk ik was even zo kortzichtig dat ik alleen aan de DL650 dacht. Onderstaand de situatie voor de DL1000. Even op klikken om de ware grootte te zien.

Afbeelding

Zorg ervoor dat je het in een volledig gemaximaliseerd scherm opent of maximaliseer het snel als hij begint te downloaden anders krijg je een bijna onleesbaar geheel.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 13-07-2007, 00:43, 3 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Iron Horse schreef:Dat is wel de omgekeerde wereld. Bij mijn weten geven de snelheidsmeters over het algemeen 10 tot 15% teveel aan. Als ik 130 op de teller rij rij ik precies 120 echte kilometers. Misschien moet je de pulsgever eens controleren.
Dat brengt mij dus op de volgende gedachten:
Als ik mijn motor in wil ruilen en de teller geeft 130.000 km aan, heeft ie dan in werkelijkheid ook 120.000 gelopen?
Voeren wij de intervallen tussen de beurten dan ook 10% te vroeg uit?
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Die vraag heb ik ook weleens gesteld. Ik heb nog niet gecontroleerd of de kilometerteller (dus niet de snelheidsmeter) afwijkt van de opgave volgens de GPS. Het zijn wel 2 verschillende aandrijvingen dacht ik, alhoewel het lang geleden is dat ik een teller uitelkaar gezien heb. De ene is mechanisch en de andere digitaal. Dus misschien dat die wel goed aangeeft. Als dat niet zo is rijdt hij ook ineens een stuk minder zuinig.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

'k Moet vanavond nog even weg.
Ik kan wel eens checken wat de standen zijn.
Volgens routenet.nl en de ANWB planner is het 64,3 km.
Wordt vervolgd.........


Vervolg test km. teller:
Heen reis volgens Garmin: 64,4 km.
Terugreis volgens Garmin: 64,7 km (door wat eenrichtingsverkeer).
............................Totaal: 129,1 km.
Heen- en terugreis reis volgens km. teller: 131,0 km.
De km. teller geeft dus 1,5 % teveel aan, terwijl de snelheidsmeter 11% te weinig aangeeft.

Wie het snapt mag het zeggen......Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dyrck op do 12-07-2007, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Declerck

Bericht door Declerck »

Bij mijn DL650 K6 komen de volgende afwijkingen voor:

Toerenteller duidt 3 % te veel aan: 5500 t/min op de teller = 5335 t/min echt.
Kilometerteller duidt 2.5 % te veel aan: 10 km op de teller is 9.75 km echt.
Snelheidsmeter duidt 5 % te veel aan: 120 km/h op de meter is 114 km/h echt.

Groeten,

Patrick.
Moer60

Bericht door Moer60 »

De snelheidsmeter geeft met opzet teveel aan :!: Ik meen ooit ergens gehoord te hebben dat dat zelfs wettelijk verplicht is.
Aan de door jullie gemeten afstanden kun je zien wat de werkelijke nauwkeurigheid is. Dus inderdaad ca 1.5% De meeste snelheidsmeters overdrijven ca 5% :(
Als je een snelheidsmeter hebt die te weinig aangeeft ben je dus waarschijnlijk ook in overtreding, de eis is namelijk:

4.4 . De aangewezen snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid . Bij de in bovengenoemd punt 4.3.5 genoemde waarden en daartussen moet tussen de op de wijzerplaat van de snelheidsmeter afgelezen snelheid V1 en de werkelijke snelheid V2 het volgende verband bestaan : 0 < V1 - V2 < V2/10 + 4km/h .


De in 4.3.5 genoemde snelheid zijn 40, 80 en 120 km/h

Zie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 443:NL:NOT" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Interessant gegeven. Leuk resultaat van het nodige zoekwerk.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Robbedoes

Bericht door Robbedoes »

Heb je er misschien andere tandwielen opzitten voor of achter? Bij een 650 geen probleem, want die meet op het voorwiel. Maar de 1000 op het voortandwiel. Als die groter is dan standaard, gaat je teller te weinig aangeven.....

lees dit even! http://www.stromtrooper.com/forums/show ... p?p=107534
Greetz Rob
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Nog even bevestiging van de gering afwijking van de odo-meter: vakantie Noorwegen, ca. 4500km met een verschil in kilometers van minder dan 1%. Bij de meesten van ons is de snelheid bij 40 nagenoeg exact (41 op de teller = 40kmh op GPS -> 2,5%), bij 80 duidelijk meer: ca 10%, bij 120 en hoger weer rond de 8%. Deze verschillen zullen wat te maken hebben met de niet al te exacte methode waarop spanning en frequentie van de pulsen zich in de klok vertalen in een uitslag van de naald (duwend tegen een veer). Omdat bij 40 nooit een te lage waarde mag worden aangegeven, wordt geaccepteerd dat dit op hogere snelheid dan maar wat meer afwijking geeft.

Als de odo-meter zo keurig in de buurt zit, dan zit het met het aantal pulsen wel goed. Als de snelheidsmeter vervolgens zo laag zit, en het aantal pulsen is goed, dan moet de spanning van de pulsen te laag zijn. Ik kan de volgende oorzaken bedenken:

- Pulsgever stuk / beschadigd met als gevolg te lage spanningsafgifte
- Probleem in de kabelboom
- Probleem met de opgewekte spanning in de dynamo (te lage afgifte)
- Slechte accu (kan het hele circuit meetrekken)

Just my two cents

Met vriendelijke groet,
Leo
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

De afwijking van de snelheidsmeter is makkelijk te controleren door de volgende "truc". Zorg dat je op de teller prcies 120km/u rijd. Op het moment dat je klokje verspringt op de volgende minut tel je de hectometerpaaltjes lang de weg. Als het klokje weer verspingt naar de volgende minut heb je dus één minuut gereden. Als de teller geen afwijking heeft dan zou in deze minuut presies twee kilometer rereden moeten hebben. Uiteraard zul je er achter komen dat je niet precies één kilometer gereden hebt. Je kunt nu wellicht inschatten hoeveel je harder moet rijden om wel 2 kilometer te rijden in die ene minuut. Je kunt de proef dus nog maals herhalen bij 125km/u op de teller enz. Het is wel zo dat de proef betrouwbaarder wordt namate de afstand waarover je meet langer is. Dus 4 km in twee minuten of 8 km in 4 minuten enz. Tip doe dit op een rustige rechte weg want je moet dus goed op de klokjes kijken en dan let je wellicht minder goed op het verkeer. En als je ligt dan sta (lig) je stil en dan heeft meten geen zin.
Je kunt de afwijking van de km teller ook op deze manier eiken. Neem b.v. de afsluitdijk en let op de hectometerpaaltjes. als je bang bent of rijkswaterstaat wel goed meet dan kun je de test op een ander rustig stuk rechte weg nog maals herhalen. Mijn ervaring is dat het echt werkt en tamelijk betrouwbaar is.

Succes, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb de snelheidsmeter en de odoteller nog eens in combinatie met de GPS gecontroleerd. Het blijkt dat de snelheidsmeter (bij de DL650(!) ruime afwijkingen vertoont.

Wat een gemakkelijke controle (bij montage van standaard kettingwielen) is, is dat 100 km/hr precies 5000 rpm is (in de 6de versnelling). Voor 120 km/hr is dat 6000 rpm, enz. De odometer daarentegen geeft zogoed als precies de werkelijk afgelegde afstand aan. Het aantal afgelegde kilometers en dus ook je onderhoudsbeurten kloppen daarmee wel. Zoals ik al eerder schreef, beide hebben ook een verschillende aansturing. Waarbij ik zeker weet dat de odometer digitaal is, die van de snelheidsmeter weet ik (nog) niet precies. Maar die zou gedeeltelijk mechanisch kunnen zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
warlord

Bericht door warlord »

Ik denk dat de marge naar beneden wordt ingebouwd om de fabrikant en/of verkoper te vrijwaren van eventuele claims.
Stel dat de motor 100 op de teller aangeeft en in werkelijkheid rijd je 110.
Wat jou een bekeuring op levert.
Tevens is de sneleid afwijking ook nog afhangkelijk van het type band en de bandespanning.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Die afwijking naar beneden is om die reden al wettelijk bepaald. De afwijking door andere banden of bandenspanning is slechts marginaal zolang de banden- of wielmaat niet wijzigt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
MarcT

Bericht door MarcT »

Ja...pfff...en 220 op de teller is dus werkelijk 195 !
:(
Op 'n 1000k5
Vant

Bericht door Vant »

Gisteren 128 km gereden volgens de Zumo en toch 131 km volgens de trip1... en dat terwijl de snelheid op de teller steeds hoger ligt dan op de Zumo (120 km/h op de teller is ongeveer 111 km/h op de Zumo). Strange....
Plaats reactie