Hoe hoog moet een koplamp staan?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Hornikx

Hoe hoog moet een koplamp staan?

Bericht door Hornikx »

Ik heb een nieuwe koplamp gemonteerd vanwege spanningsscheuren in mijn eigen koplamp. Gelukkig heeft mijn dealer dit kunnen claimen bij de NIMAG en alles vergoed gekregen. Hulde!!!
Omdat ik nogal lang moest wachten op montage en ik het zelf veel te leuk vind, heb ik het zelf gedaan.
Ik kreeg al de waarschuwing van de dealer dat ze standaard te hoog staan afgesteld. Dat klopt dus.
Nu is mijn vraag: hoe hoog moeten ze staan? Ik weet dat er ergens een afbeelding of richtlijn is. Iets in de trant van: op 9 meter afstand moet de koplamp tot 1 meter hoog schijnen.

Wie weet meer?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Onderstaande is gekopieerd van deze link. Vandaar dat er ook nummertjes achter enkele handelingen staan die naar plaatjes verwijzen.

Goed, hoe moet je nu de lichtbundel stellen? Er zijn motorrijders die het pas naar beneden stellen als het overige verkeer ze inseint. Je kunt het ook anders doen. Zoek naar een lan-ge, vlakke ondergrond met een witte of licht-gekleurde muur aan een kant. Bijvoorbeeld de oprit van je garage. Ga met de motor 5 meter van de muur staan (4). Meet de afstand vanaf het midden van de koplamp tot aan de grond met de motor rechtopstaand. (5). Loop nu naar de muur en teken een lijn op de muur op diezelfde hoogte, en nog een maar dan 5 centimeter lager (6). Je kunt een waterpas gebrui-ken om een referentie lijn te tekenen (7). (6)
Zet je koplamp aan en ga op je motor zitten. De straal van de dimlichten (dus je normale lichten, niet het grootlicht) moeten dan aan de bovenkant van de bundel de onderste lijn ra-ken. Omdat veel motoren een gecombineerde dimlicht en grootlicht reflector hebben, is dit alles wat je moet doen. Je moet ook even checken of de bundel recht in het verlengde licht van je motor, en niet naar links of rechts afwijkt.
Da’s alles. (7)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hornikx

Bericht door Hornikx »

Thanks,

Ik ga vanavond eens met een schroevendraaier aan de gang.
bjorri

Bericht door bjorri »

Hornikx schreef:Ik ga vanavond eens met een schroevendraaier aan de gang.
Laat die schroevendraaier maar achterwege, het is namelijk een handwieltje, eentje voor hoog/laag en eentje voor links/rechts.

Je (ik tenminste) kunt er alleen slecht bij. (model 2006)
Hornikx

Bericht door Hornikx »

bjorri schreef:
Hornikx schreef:Ik ga vanavond eens met een schroevendraaier aan de gang.
Laat die schroevendraaier maar achterwege, het is namelijk een handwieltje, eentje voor hoog/laag en eentje voor links/rechts.

Je (ik tenminste) kunt er alleen slecht bij. (model 2006)
Je kan er vanaf de onderkant goed bij. Als je een grote kruiskop pakt, dan kun je die aan de onderzijde door de daarvoor bestemde gleuven steken en zo het tandwieltje draaien. (Zo is het oorspronkelijk ook bedoeld; de schroevendraaier werkt dan als een cardan)
Het kan inderdaad ook met de hand, maar dat gaat pijn doen op een gegeven moment. Overigens kon ik er gisteren ook met een kleine ratel en dopje 8 bij. Werkt ook goed.

Het afstellen is wel redelijk moeilijk omdat de bundels in elkaar overlopen en daardoor niet zo goed kunt zien of en welk effect het heeft.

Later deze week nog een keer goed proberen, maar dan trek ik telkens 1 stekker van de lamp los zodat ik ze per lamp apart kan stellen.

Komt goed.
bjorri

Bericht door bjorri »

Hornikx schreef: dan kun je die aan de onderzijde door de daarvoor bestemde gleuven steken en zo het tandwieltje draaien. (Zo is het oorspronkelijk ook bedoeld;
AH, thanks
Plaats reactie